Böyük sərkərdə və dövlət xadimi
Xaçlıların
qənimi Səlahəddin Əyyubi (1)
Səlahəddinin uşaqlığı da
atasının valilik vəzifəsini həyata keçirdiyi
Baalbek və Dəməşqdə ( Şam) keçdi. Səlahəddin
uşaqlıqdan o dövr üçün olduqca yüksək
hesab edilən yaxşı təhsil aldı. Səlahəddinin
həyatını tədqiq edən
əl Vahrani onun Evklid həndəsəsini,
astronomiyanı, riyaziyyatı olduqca yüksək səviyyədə
bildiyini yazıb. Sonra o Dəməşqdəki Darul-Hadis (
hadis universiteti) universitetini bitirdi. Amma Səlahəddini hərbi
həyat daha çox özünə cəlb edirdi. Ona görə
də təhsil alması ilə yanaşı, hərbi sirləri
də öyrənir, mahir at çapır, qılınc
oynadırdı. Həmin
dövrdə İslam aləmi üzərinə xaçlı
yürüşləri davam etməkdə idi. Gənc olmasına baxmayaraq, Səlahəddin də
xaçlılarla döyüşdə iştirak edirdi. Bu
döyüşlərdə o
özünü olduqca cəsur bir əsgər kimi göstərmiş
və buna görə də Səlahəddin Atabəy Nurəddin
Mahmud Zənginin diqqətini cəlb etmişdi. Səlahəddin
Əyyubi haqqında həm Qərbdə, həm də Şərqdə
çox danışılıb, qəhrəmanlığı
qarşısında baş əyilib, adına dastanlar
qoşulub, şeirlər yazılıb. O, Şərqdə
İslam dünyasının əfsanəvi qəhrəmanı,
sərkərdəsi, uzaqgörən dövlət xadimi kimi ad
çıxarıb.
Səlahəddin Əyyubinin həyatı olduqca ibrətamizdir.
Əsl adı Məlik Nasir Əbu Müzəffər Yusif bin Əyyub
bin Şadi olan Səlahəddin 1137-ci ildə indiki
İraqın Tiqrit şəhərində Nəcməddin Əyyubinin
ailəsində dünyaya gəldi. Onun hansı millətə
mənsub olması barədə bir-birini təkzib edən
çoxlu sayda ehtimallar var. Bəziləri onun mənşəcə
türk, bəziləri ərəb, bəziləri isə
kürd olduğunu iddia edirlər.
Bununla belə Səlahəddinin atasının Azərbaycanın
İrəvan bölgəsinə bağlı Dvin qəsəbəsindən
olduğu tədqiqatçıların demək olar ki,
böyük əksəriyyəti tərəfindən qəbul
edilib. Böyük türk tarixçi və
araşdırmaçı alimi Zəki Validi Toqan Əyyubilərin
türk və kürd ailəsinin izdivacından dünyaya gəldiklərini
yazıb. Bununla belə, bir
çox tarixçilər 11-13-cü əsrlərdə
türklərin Orta Asiyadan Anadoluya və İraqa böyük
axınlarına və adıçəkilən ərazilərdə
yaşayan əhalinin 80-90 faizini türkmən boylarının
təşkil etdiyinə diqqəti cəlb edirlər. Buraya
yuxarıda da qeyd etdiyimiz kimi, Səlahəddinin
ata-babalarının Azərbaycandan olduğunu əlavə edəndə
onun mənşəcə türk olması barədə
söylənilən fikirlərin daha doğru olduğu məntiqi
baxımdan ağlabatan görünür. Amma burada həqiqət
naminə bir faktı da söyləməyə bilmirik. Belə
ki, həmin dövrdə müsəlmanlar arasında kimin
hansı millətə mənsub olması barədə məsələ
gündəmdə yox idi. O dövrdə milli mənsubiyyət
islam ümməti ilə göstərilirdi. Yəni ümmət
kəlməsi ərəb, türk, kürd və bütün
müsəlmanları əhatə edirdi. Ona görə də
Səlahəddin Əyyubinin milliyyətcə kimliyindən
asılı olmayaraq, o bütün İslam aləminin
böyük oğludur. Səlahəddin Əyyubinin davası
da milli dava, kürd, ərəb və ya türk davası
deyildi. O, həyatını xaçlı yürüşlərindən
gələn təhlükədən bütün İslam aləminin
xilas edilməsi kimi müqəddəs bir mübarizəyə
həsr etmişdi.
O dövrdə Səlahəddinin babası Şadi
Bağdad şəhərinin valisi olan Bihruzun ən yaxın
dostlarından biri idi. Onların bu yaxınlığı
Bihruzun Şadinin oğlu Nəcməddini Tiqritdəki əsgərlərin
komandanı təyin etməsi ilə nəticələndi.
Bundan sonra Səlcuqlu sultanı Məhəmməd Tapar Nəcməddini
xüsusi himayəsinə götürdü. Bu arada, yəni
1131-ci ildə tanınmış sərkərdə və
dövlət xadimi İmaməddin Zəngi, Karaca əl-Şaki
ilə döyüşdə məğlub oldu. O, geri çəkilərək
əsgərləri ilə Tiqritə gəldi. Nəcməddin
və əmisi Əsəduddin Şirkuh İmaməddin Zəngiyə
yardım etdilər. Bu isə İmaməddin Zəngiyə rəğbət
bəsləməyən Bihruz tərəfindən əsəbiliklə
qarşılandı. Bu arada Şirkuh bir Səlcuqlu məmuru
ilə mübahisəyə girdi və sonda onu
öldürdü. Bundan istifadə edən Bihruz Nəcməddini
tutduğu vəzifədən azad etdi. Nəcməddin və əmisi
bunun ardınca özləri üçün daha böyük
bir təhlükənin gələ biləcəyindən
ehtiyat edərək, 1138-ci ildə Hələb şəhərinə
köçərək,
Şimali Suriyanı idarə edən və mənşəcə
türk olduğu şübhə doğurmayan Atabəy
İmaməddin Zənginin yanında xidmət etməyə
başladılar. Qeyd edək ki, Səlahəddinin anası Səlcuqlu
sultanının Harim əmiri olan türkmən Şihabəddin
Mahmud ibn Tokuş əl-Harimin bacısı idi. Səlahəddinin
uşaqlığı da atasının valilik vəzifəsini
həyata keçirdiyi Baalbek və Dəməşqdə (
Şam) keçdi. Səlahəddin uşaqlıqdan o dövr
üçün olduqca yüksək hesab edilən
yaxşı təhsil aldı. Səlahəddinin həyatını
tədqiq edən əl Vahrani
onun Evklid həndəsəsini, astronomiyanı, riyaziyyatı
olduqca yüksək səviyyədə bildiyini yazıb. Bundan əlavə,
Səlahəddin məntiq, fəlsəfə, fikih və tarixi
dərindən öyrənib. Sonra o Dəməşqdəki
Darul-Hadis ( hadis universiteti) universitetini bitirdi. Amma Səlahəddini
hərbi həyat daha çox özünə cəlb edirdi.
Ona görə də təhsil alması ilə yanaşı, hərbi
sirləri də öyrənir, mahir at çapır,
qılınc oynadırdı. Ox atmaqda ona çatan yox idi.
İstənilən hədəfi olduqca sərrast vururdu. Həmin
dövrdə İslam aləmi üzərinə xaçlı
yürüşləri davam etməkdə idi. Gənc olmasına baxmayaraq, Səlahəddin də
xaçlılarla döyüşdə iştirak edirdi. Bu
döyüşlərdə o
özünü olduqca cəsur bir əsgər kimi göstərmiş
və buna görə də Səlahəddin Atabəy Nurəddin
Mahmud Zənginin diqqətini cəlb etmişdi. Ona görə
də Atabəy 17 yaşında olan Səlahəddini saraya gətirdi
və o burada dövləti idarə etməyi də dərindən
öyrəndi. Tədricən qüvvətlənməkdə
olan Atabəy Nurəddin Zəngi Misiri də tam şəkildə
öz nəzarəti altına almaq istəyirdi. Bu arada Misirdə
azlıqda olan məzhəblər üsyan qaldırdılar.
Bunu görən Zəngi
Misirdaki üsyanı yatırtmaq və orada sabitliyi bərpa
etmək məqsədi ilə Şirkuhu Fatimi xəlifəsi əl-Adidin tabeliyinə verdi. Atabəy
Səlahəddini isə Şirkuhun köməkçisi təyin
etdi. Xəlifənin razılığı ilə Şirkuh
öz tabeliyində olan əsgərlərlə Misir üzərinə
yürüş etdi. Şirkuh Səlahəddinin yardımı
ilə Misir üsyanını yatırdı. Bundan sonra Misirin
idarə edilməsi də Şirkuha tapşırıldı.
Misir ələ keçiriləndən az sonra Şirkuh vəfat
etdi. Bunu görən xəlifə əl-Adid Səlahəddini
onun, əmisinin yerinə Misir valisi təyin etdi. Səlahəddin
Əyyubi eyni zamanda Atabəy Nurəddin Zəngi tərəfindən
Misirdəki ordunun komandanı təyin edildi. Şirkuhun vəfatından
az sonra Misirdə azlıqda olan dini məzhəblər yenidən
üsyan qaldırdılar. Amma Səlahəddin dərhal bu
üsyanı yatırdaraq Misirdə sabitliyi bərpa etdi. Bu, Səlahəddinin
el arasında və yüksək dairələrdə
şöhrətini daha da artırdı. Səlahəddin buna
paralel olaraq, qısa müddətdə Misirdə bəzi
islahatlar həyata keçirdi və ölkəni uğurla idarə
etməyə başladı. O, ilk növbədə, sadə
xalqla saray arasında olan süni maneələri aradan
qaldıraraq, onlarla çoxsaylı təmaslara keçdi və
xalqı narahat edən problemləri bir-bir aradan
qaldırdı. Bu isə onun sadə xalq arasında sevilməsinə
gətirib çıxardı. Eyni zamanda Səlahəddin Misirə
qonşu olan müsəlman ölkələr ilə də
sıx münasibətlər qurdu və onların rəğbətini
qazandı. Səlahəddinin islam ölkələri
arasında şöhrətinin artmasından və onları
öz ətrafında birləşdirməyə
başlamasından xaçlılar təlaşa düşərək
narahatlıq keçirməyə başladılar. Ona görə
də Qüdsdə hökmranlıq edən Fransadan olan
xaçlılar Səlahəddin Əyyubini aradan qaldırmaq
fikrinə düşdülər
Zaman.- 2010.- 8-9 iyul.- S. 15.