“Uşaqları
internetdən məhrum etmək yox, düzgün istiqamətləndirmək
lazımdır”
Bəlkə də, çoxumuz əhəmiyyət
vermirik, səhər tezdən evdən çıxır, gecənin
bir zamanı özümüzü zorla sürüyüb
salırıq içəri və uşaqların gün
boyunca nə ilə məşğul olduqlarından xəbər
də tuta bilmirik. Amma
heç düşünmürük ki, bu gərginlik
içində zaman ayırmadığımız
övladlarımızda tədricən formalaşan, getdikcə
bərkiyən problemləri aradan qaldırmaq üçün
sonradan illərlə əziyyət çəkməli
olacağıq və bəlkə, heç istədiyimiz nəticə
əldə olunmadı da. Bəli,
ağlımıza da gəlmir. Biz əslində
kiçik məsələləri yox, bəlkə də, ən
böyük vəzifəmizi unutmuş oluruq. Həzrət
Əlinin belə bir sözü var: Uşaq öz valideynindən
daha çox öz zəmanəsinə oxşayar. Bu sözdə
əslində tərbiyənin gen faktorundan heç də
passiv amil olmadığına işarə var. Tərbiyə
valideynin ən böyük missiyasıdır, elə valideynlik
missiyasıdır. Mövzu ilə bağlı
oxucularımıza daha zəngin məlumat verə bilmək
üçün Qafqaz Universitetinin psixoloqu Hüseyn Xəlilovla
görüşdük və onunla müsahibənin maraqlı məqamlarını
diqqətinizə təqdim edirik.
-
Hüseyn müəllim, yeniyetməlik hansı yaş
dövrünü əhatə edir, fərddə hansı
xüsusiyyətlərlə müşayiət olunur?
-
Erkən yeniyetməlik qızlarda 9-11 yaşından 13-14
yaşa qədər, oğlanlarda isə 11 yaşından
başlayaraq, 14-16 yaşına qədər davam edir. Təbii ki, bu göstəricilər müxtəlif
iqlim şərtlərindən asılı olaraq, dyənə
bilər. Qız uşaqları fizioloji inkişaf
baxımından oğlan uşaqlarından hər zaman öndə
olurlar. Adətən, bu yaş dövrlərində
mühüm fizioloji dəyişikliklər (cinsi yetişkənlik)
baş verir. Səs tembri dəyişir, boy
artımı baş verir, sklet əzələləri
inkişaf edir və s. Həmçinin yeniyetmələr daha
çox aqressiv və özünə qapalı olurlar. Onlar özlərini cəmiyyətdə daha tez
sübut etmək istəyirlər. Bu
yaş dövründə baş verən sosiopsixoloji dəyişikliklər
onların sosial davranışlarına da təsirsiz
ötüşmür. Belə ki, onlar cəmiyyətdə
daha çox müstəqil olmağa can atırlar. Bu mənada
yeniyetmələri əsasən iki kateqoriyaya ayırmaq olar:
ekstrovert və introvert. Ekstrovert uşaqlar aktiv,
çalışqan, cəmiyyətə daha tez inteqrasiya ola bilən uşaqlardır. Onların
liderlik qabiliyyəti fəal olur. Ancaq introvertlərdə
özünə güvən hissi çox az
olur. Onlar özlərini ifadə
etməkdə ciddi problem yaşayır və həddindən artıq utancaq
olurlar.
-
Bu vəziyyət əsasən nədən qaynaqlanır?
-
Bu, ən çox valideynlər arasında yaranan ziddiyyətlərdən
meydana gələn prosesdir. Bu prosesə əksər
hallarda boşanmış ailələrin uşaqlarında rast
gəlinir. Unutmayaq ki, yeniyetməlik
dövründən əvvəl baş verən hadisələr
yaddaşdan silinsə də, yeniyetməlik dövründə
aldığı kiçicik bir zədə bütün
ömrü boyu onu müşayiət edir. Təəssüf
ki, əksər valideynlər bu məsələyə
dırnaqarası baxırlar.
-
Ölkəmizdə yeniyetmələrin
qarşılaşdıqları əsas problemlər nələrdir?
-
Hazırda yeniyetmələrlə bağlı əsas konseptual
məsələlər onların ailə içərisində
davranışları, arzu və istəkləri, cəmiyyətə
inteqrasiyası ilə əlaqəlidir. Bu mərhələlərdə
uşaqlara diqqət çox önəmlidir. Təəssüflər
olsun ki, onlara
həm cəmiyyət, həm də ailə tərəfindən
yetərincə diqqət göstərilmir. Birinci
növbədə, onlara şəxsiyyət kimi yanaşmaq
lazımdır. Bizim folklorumuzda şah, vəzir
obrazları var. Necə ki, şah vəzirlə məsləhətləşir,
eləcə də valideynlər, heç olmasa, övladlara aid
məsələləri onlariın özləri ilə məsləhətləşməlidirlər.
Digər bir problem isə onların asudə
vaxtlarının daha doğru və daha səmərəli
keçirmələrinin təmin edilməsidir. Hazırda bu məqsədlə uşaqlar daha çox
internetə can atırlar ki, bunun da çox ağır fəsadları
olur. Müasir dövrümüzdə
uşaqlara interneti tamamilə qadağan etmək olmaz. Bu,
uşaqla valideyn arasında ciddi konfliktin yaşanması ilə nəticələnər.
Valideynlər uşaqlarını internetdən
qorumaqdansa, daha çox onlara alternativ əyləncə mənbələri
tapmalı, onların mənəvi cəhətdən zənginləşmələrinə
çalışmalıdırlar. Əgər
ailə onun mənəvi tələbatını ödəməsə,
uşaq onu kənarda arayır.
- İndi elə ailələr var ki,
onların özləri mənəvi cəhətdən
uşaq tərbiyə etməyə hazır deyil
. Belə olan halda, onlar uşaqlarına
axı nə verə bilərlər?
-Düzdür.
Bunun üçün, birinci növbədə, valideyn sosioloji,
psixoloji və pedoqoji
cəhətdən maariflənməlidir. Ancaq bu zaman uşağa nə verəcəyini
doğru müəyyənləşdirə bilər.
-
Maariflənmə deyəndə nəyi nəzərdə
tutursunuz?
-
Birinci növbədə, yeniyetmələrin sosial
inkişafını araşdıran əsərlər
mütaliə olunmalıdır. Ancaq etiraf etməliyik
ki, hazırda əlimizdə olan kitabların əksəriyyəti
sovet dövründə yazıldığına görə
artıq günün tələblərinə cavab vermir.
Digər tərəfdən, psixoloji mərkəzlərə,
xüsusilə, ailə mərkəzlərinə müraciət
edilməlidir. Təəssüflər olsun
ki, Azərbaycanda bu cür mərkəzlərin sayı
çox azdır. Bu məsələdə
treninqlərdə iştirak etmək də yaxşı olar.
Həmçinin yeniyetmələrlə
bağlı olan ədəbiyyatları da çox mütaliə
etmək lazımdır. Xüsusilə, bədii
ədəbiyyat nümunələrimizdəki müsbət dəyərlər
uşaqlara aşılanmalıdır. Hazırda
bu nümunələr ancaq dərs xatirinə oxudulur,
şagirdlərimizə sevdirilmir. Bir də
elə etmək lazımdır ki, onların bir dəqiqə də
boş vaxtları olmasın.
-
Bu mənada son illər uşaqların asudə vaxtının
dəyərləndirilməsi qənaətbəxşdirmi?
-
Sovet dövründə yay aylarında uşaqları dövlət
hesabına istirahət düşərgələrinə
aparırdılar. İndi vəziyyət tamamilə
başqa cürdür. Ailələrin maddi
vəziyyəti buna imkan vermir. Həm də
düşərgələrin sayı kifayət qədər
deyil. Bunların sayını mütləq
çoxaltmaq lazımdır. Hesab edirəm
ki, bu məsələlərlə dövlətdən daha
çox, qeyri-hökumət təşkilatları məşğul
olmalıdırlar. Artıq Azərbaycanda 3 ildir ki, yay məktəbləri
təşkil olunur. Avropada bu ənənə
çox geniş yayılıb. Qeyd etməliyəm
ki, uşaqlar üçün yay məktəblərində
iştirak etmək çox faydalıdır. Burada onlar xarici dil öyrənər, mütaliə
etmək vərdişlərini inkişaf etdirə bilərlər.
Digər tərəfdən, valideynlər
uşaqların beynini yükləmədən onları
faydalı işlərə cəlb etməyə
çalışmalıdırlar. Səhərlər
zehni (məntiq, mütaliə, riyaziyyat və s.), axşamlar isə
fiziki (idman, gəzinti və s.) məşğələlər
təşkil olunmalıdır.
-Yeniyetmələrin
normal inkişafı üçün ən məqbul ailə
tipi hansıdır?
-
Bir neçə ailə tipi var: avtoritar, klassik, liberal və
demokratik. Azərbaycanda daha çox avtoritar ailə
tipləri mövcuddur. Avtoritar demək
zorakılıq demək deyil. Burada hakim əksər
hallarda atadır. Ancaq idarəetmənin
anada olması da müşahidə olunur. Liberal ailələrdə
isə uşaq çox sərbəstdir. Valideyn,
demək olar ki, onlara nəzarət etmir. Bu
cür ailələrdə fəsadlar daha çox olur. Demokratik ailə tipləri çox məqbul
sayılır. Əgər bu ailələrdə
azadlıq qədər sosial ədalət də olarsa, burada
yetişən uşaqlar daha yaxşı tərbiyə alarlar.
Hazırda ölkəmizdə islami ailələr
də var. Bu ailələrin quruluşu daha çox demokratik ailə
quruluşuna yaxındır. Burada
xüsusilə halal-haram məsələsi,
dürüstlük və ədalət prinsipləri
uşaqların mənəvi cəhətdən yetkin və əxlaqlı
yetişmələrini təmin edir.
- Yeri gəlmişkən, bir
çox psixoloqlar cəmiyyətdə fərdlər
arasında yaşanan yalan və etimadsızlıq mühitinin
məhz yeniyetməlikdə qazanıldığını
söyləyirlər. Bu mənada valideynlərin
qəbahətləri nələrdir?
-
Yeniyetməlik dövründə uşağa ən müsbət
təsir edən amil valideynlərin ədalətli və
dürüst olmalarıdır. Əgər
valideyn söz veribsə ki, bu gün mən filan işi edəcəyəm,
onu mütləq etməlidir. Valideyn
uşaqlarla alver etməməlidir. Məsələn,
ata övladına deyir ki, qiymətlərin yaxşı olarsa,
sənə velosiped alacağam. Uşaq
yaxşı oxuyur və əla qiymətlər alır. Valideyn isə verdiyi sözün üstündə
durmur. Bu hadisə uşaqda valideynə
qarşı inamsızlıq yaradır. Digər
tərəfdən, bu cür vədlər uşaqların mənfəətpərəst
olmaları ilə nəticələnir.
-
Yaxşı, belə olan halda uşaqları yaxşı vərdişlərə
alışdırmaq və stimullaşdırmaq
üçün nə etmək lazımdır?
- Ən gözəl stimullaşdırma “mənim
oğlum-qızım ağıllıdır, o oxuyub
yaxşı həkim, müəllim və s. olacaq” demək və
onları təşviq etməkdir.
-
Bunun da içərisində müəyyən mənada mənfəət
yoxdurmu?
-
Bilirsinizmi, bunu uşağa nə məqsədlə deməkdən
çox şey asılıdır. Əgər
desən ki, həkim olub çoxlu pul qazanacaqsan, bu,
yanlışdır. Yox, əgər desən
ki, yaxşı həkim olub insanlara faydalı olacaqsan, bax bu,
onu doğru hədəfə yönəltməkdir. Bunun
içərisindəki mənfəət isə maddi deyil, mənəvi
qazancdır.
-
Hüseyn müəllim, yuxarıda dediniz ki, yeniyetməlik
dövründə alınan kiçik bir zədə heç
vaxt sağalmır. Belə çıxır ki, yeniyetməliyində
qaçqınlıq həyatı yaşayanların durumu
heç də ürəkaçan deyil...
-
Bəli. Onlar həyatın erkən çağlarında
ağır stress keçirirlər, ən böyük ədalətsizliyi
görürlər. Bu da onları daha çox
nifrət və qisas üzərində kökləyir. Bir də, uşaqlıq illərində məruz
qaldıqları o ağır hadisələrdən onlara ən
çox biganəlik duyğusu qalır. Hər
gün valideynlərindən itirilmiş sərvət, talan
edilmiş yurd-yuva haqqında eşitdikləri onların
daxilindəki ədalət hissini zədələyir. Bu, bir nəsil üçün çox dəhşətli
fəlakətdir.
HABİL ƏLİ
Zaman.- 2010.-8-9 iyun.- S.
10.