Karamanoğlu Mehmet bəy
-türkcəni dövlət
dili edən xadim (1)
13-cü əsrdə monqolların
hücumları və Anadolunu ələ keçirmələri
nəticəsində türk dili yenidən məhvolma təhlükəsi
ilə üz-üzə qalmışdı. Anadoluda sadə xalq şirin türk
dilində danışdığı və bu dildə gözəl
şeir nümunələri yaratdıqları halda, saraylarda
türkcə danışmaq, az qala, gerilik, təhqir və həqarət
kimi qəbul edilirdi. Bu isə türk dilinin tarixin səhnəsindən
çıxması və türkləri millət kimi
varlığını itirməsi təhlükəsi ilə
üz-üzə qoymuşdu.
13-cü əsrdə monqolların
hücumları və Anadolunu ələ keçirmələri
nəticəsində türk dili yenidən məhvolma təhlükəsi
ilə üz-üzə qalmışdı. Anadoluda sadə xalq şirin türk
dilində danışdığı və bu dildə gözəl
şeir nümunələri yaratdıqları halda, saraylarda
türkcə danışmaq, az qala, gerilik, təhqir və həqarət
kimi qəbul edilirdi. Bu isə türk dilinin tarixin səhnəsindən
çıxması və türkləri millət kimi
varlığını itirməsi təhlükəsi ilə
üz-üzə qoymuşdu. O dövrdə türkün daha
uzaqgörən xadimləri bu təhlükəni hiss edərək,
türk dilinin qorunması və onun rəsmi dövlət dili
kimi işlədilməsi uğrunda mübarizəyə
başlamışdılar. Onlardan biri də Karamanoğlu
Mehmet bəy idi. Karamanoğulları əslən Azərbaycandan
Sivasa köç edən Hoca Sadəddinin oğlu Nur-i Sufinin nəslindəndirlər.
Onlar Sivasdan Toros dağlarının ətəklərində
yerləşən Larəndə qəsəbəsinə
köç etmişlər.
Hər
hansı bir milləti tarixin səhnəsindən silmək istəyən
güclər öncə o millətin dilini hədəfə
alır. Dilin itirilməsi millətin məhv olması və
belə demək mümkünsə, onun fəlakətlərə
sürüklənməsi deməkdir. Dil hər bir millətin
sinəsində döyünən ürəyi anlamına gəlir.
Zira insan ürəksiz yaşaya bilmədiyi kimi, millət də
dilsiz var ola bilməz. Bu baxımdan tarix boyu türkü yer
üzündən silmək istəyən güclər onun
dilini hədəfə almışlar. Təəssüflər
olsun ki, bəzən türk düşmənləri buna nail
olmuş və nəticədə dilini mühafizə edə
bilməyən bir çox türk boyları və onların
qurduqları dövlətlər məhv olub getmişdir. Bu
baxımdan ilkin orta əsrlərdən başlayaraq,
Türküstandan Anadoluya köç edən türk boyları
müntəzəm olaraq düşmən güclər tərəfindən
hədəfə alınmış və onları ana dillərindən
uzaq salmaq üçün ən ağlasığmaz cəhdlərə
baş vurulmuşdur. Anadolunun 11-ci yüzillikdən sonra
böyük sərkərdə və dövlət xadimi
Alparslan tərəfindən əbədi olaraq türk yurduna çevrilməsindən
sonra belə, düşmənlər öz mənfur niyyətlərindən
əl çəkməmişlər. İş
orasındadır ki, ilkin orta əsrlərdə Yaxın Şərqdə
ədəbi və siyasi mühitdə ərəb və fars
dili üstünlük təşkil edirdi. Ərəb dili
Qurani-Kərim, fars dili isə şeir dili kimi saraylarda işlənir
və türkü idarə edən və əslən türk
olan dövlət başçıları sarayda rəsmi dil
kimi fars dilindən geniş
istifadə edirdilər. Bu isə türk düşmənlərinin
iştahasını artırmışdı. Təsadüfi
deyil ki, məhz 12-ci əsrin sonlarından başlayaraq,
xaçlılar Anadoluda yaşayan türkləri məhvetmə
siyasətini həyata keçirməyi qarşılarına əsas
məqsəd kimi qoymuşdular. Amma onlar türklərin
güclü müqaviməti ilə üzləşirdilər.
13-cü əsrdə isə monqolların hücumları və
Anadolunu ələ keçirmələri nəticəsində
türk dili yenidən məhvolma təhlükəsi ilə
üz-üzə qalmışdı.
Anadoluda sadə xalq şirin türk dilində
danışdığı və bu dildə gözəl
şeir nümunələri yaratdıqları halda, saraylarda
türkcə danışmaq, az qala, gerilik, təhqir və həqarət
kimi qəbul edilirdi. Bu isə türk dilinin tarixin səhnəsindən
çıxması və türkləri millət kimi
varlığını itirməsi təhlükəsi ilə
üz-üzə qoymuşdu. O dövrdə türkün daha
uzaqgörən xadimləri bu təhlükəni hiss edərək,
türk dilinin qorunması və onun rəsmi dövlət dili
kimi işlədilməsi uğrunda mübarizəyə
başlamışdılar. Onlardan biri də Karamanoğlu
Mehmet bəy idi. Karamanoğulları əslən Azərbaycandan
Sivasa köç edən Hoca Sadəddinin oğlu Nur-i Sufinin nəslindəndirlər.
Onlar Sivasdan Toros dağlarının ətəklərində
yerləşən Larəndə qəsəbəsinə
köç etmişlər. Nur-i Sufinin oglu Kəriməddin
Karaman bəy 13-cü yüzillikdə Kilikiya bölgəsinin
böyük bir hissəsində güç sahibi olmuşdu. Bunu
görən Anadolu Səlcuklu dövlətinin sultani I Əlaiddin
Keykubad Kəriməddin bəyə bölgəni idarə etməyi
tapşırır.
Burada bir haşiyə
çıxmaq istəyirik. Yunus Əmrədən
təxminən iki yüz il
sonra dünyaya gələn böyük türk şairi Məhəmməd Füzuli
yana-yana: “Ey ərəb, əcəm və türk millətlərinə feyz verən Rəbbim. Sən ərəb qövmünü
dünyanın ən bəlağətli, gözəl
danışan qövmlərindən
etdin. Əcəm
hətiblərinin sözlərini
İsanın nəfəsi
kimi cansıza can verən bir gözəlliyə qovuşdurdun.
Mən türkəm və türkcə söyləmək
(şeir yazmaq) istəyirəm. Məndən
iltifatını əsirgəmə,
Ey Allahım”,-demişdi.
Hadisələrin sonrakı
gedişi Uca Allah tərəfindən Füzulinin
duasının qəbul
edildiyini göstərdi
və türk dili Balkanlardan Çin səddinə kimi uzanan böyük
bir ərazidə yaşayan türklərin rəsmi dövlət dilinə çevrildi. Bu yolda ilk çığır
açan və türk dilinin dövlət dili edilməsi uğrunda çalışan Karamanoğlu
Mehmet bəy isə böyük sərkərdə Alparslan
kimi adını tariximizə əbədi olaraq həkk etdirdi.
Onun
anadanolma tarixi dəqiq məlum deyil. Tədqiqatçıları
Mehmet bəyin Karamanlıların ən nüfuzlu başçılarından
biri olan Kəriməddin Karamanın
ailəsində təxminən
1246-cı ildə dünyaya
gəldiyini güman edirlər. Mehmet bəyin uşaqlığı
və gənclik illəri monqol işğalı dövrünə
təsadüf edir. Həmin dövrdə Anadolu özünün ən ağır və keşməkeşli
günlərindən birini
yaşayırdı. Mehmet
bəyin uşaqlığı
Toroslarda keçmişdi
və o dövrdə monqol işğalı bu uzaq bölgədə bir o qədər də hiss edilmirdi. Toroslarda yaşayan türklər özlərinəməxsus
adət-ənənələrini, o cümlədən dədə-babalarının
Türküstandan, daha
dəqiq ifadə etsək, indiki Türkmənistan və Özbəkistanın Türkmənistana
bitişik ərazilərindən
Anadoluya köç etdikləri zaman özləri ilə gətirdikləri yaşayış
tərzini qoruyub saxlamışdılar. Belə
bir mühitdə böyüməsi Mehmet bəyin milli ruhda formalaşmasında xüsusi
bir rol oynadı.
Mehmet bəyin mənsub olduğu ailə Anadoluda kifayət qədər tanınan məşhur Karamanlı soyundan idi. Karamanlılar oğuz türklərinin Salur boyundan idilər. 13-cü əsrin
əvvəllərində, Anadolunu
əbədi türk yurdu edən oğuz-səlcuqların zəifləməsi
prosesi gedirdi. Bunun da nəticəsində Anadoluda türk boylarının Artıqoğulları,
Məngücüklülər və Danışməndilər
dövlətləri meydana
çıxmışdı. Danışməndilər dövlətinin
təməlini atanlardan
biri isə Nurəddin bəy idi. O, Danışməndilərin
daxilində Karamanoğulları
bəyliyinin əsasını
qoydu. Nurəddin bəy mərkəzi dövlətdən -Danışməndilərdən
daha az asılı
olmaq, eyni zamanda yeni əraziləri
öz tabeliyinə keçirmək
məqsədi ilə
1220-ci ildə tayfası
ilə Sivasdan Anadolunun cənub-qərbinə köç etdi. Onlar Ərəğliyə
qədər gəlib çıxdılar. Ərəğli
olduqca gözəl, səfalı, bolbulaqlı
bir yer idi.
O dövrdə Ərəğlidə
bizanslılar ağalıq
edirdilər. Nurəddin
bəy hücumla bizanslıları məğlubiyyətə
uğratdı və onlar bu yerləri
tərk edərək,
Bizansın içərilərinə
çəkildilər.
Əziz Mustafa
Zaman.- 2010.- 10-11 iyun.- S. 9.