Xıdır
Zində baba ziyarətgahında gördüklərimiz
İki həftə öncə
qohumlarımın təklifi ilə rəsmi mənbələrdə
Beşbarmaq, el arasında isə Xıdır Zində baba
adlanan ziyarətgaha səfər etdik.
İki
həftə öncə qohumlarımın təklifi ilə rəsmi mənbələrdə Beşbarmaq, el arasında isə Xıdır Zində baba adlanan ziyarətgaha səfər etdik. Açığını deyim ki, bu ziyarətə qədər həmin ünvan haqqında el arasında gəzən rəvayətlərlə yanaşı, müxtəlif folklor nümunələrimizdən də
çox şeylər öyrənmişdim.
Elə bilirsən ki, əlini uzatsan çatar
Ziyarətgah Siyəzən rayonunun ərazisində, Bakı-Quba yolunun üstündə, dağ başında,
uca qayalığın arasındadır. Dəniz tərəfdən baxanda insanın diqqətini ilkin
olaraq çəkən də
elə bu şiş qayadır. Adama elə
gəlir ki, əlinu uzatsan çatar,
ancaq irəlilədikcə məlum olur ki,
ora yetişmək
üçün nə az-nə çox,
düz 6 km məsafə qət etməlisən, özü də torpaq yolla
və üzü
yoxuşa. Burada yol
boyu “qızdırma”dan dayanan
və “istirahət” edən maşınlarla qarşılaşmaq adi hal
sayılır. Hava sərin olmasına baxmayaraq,
biz də
eyni aqibətlə üzləşdik. Şükür ki,
bu hal
çox sürmədi və maşınımız bir az
“nəfəsini dərib”, “su içdikdən” sonra bizi mənzil başına çatdıra bildi.
Gəldiyimiz ilk yer
dağlar arasındakı geniş bir vadi oldu. Həmin yoxuşlu, təhlükəli yolları keçib gəldiyimiz bu
yer ilk
baxışdan
insana o
qədər xoş
görünür ki, istər-istəməz cənnətə bənzədirsən. Ətraf
geniş bir vadi və
yamyaşıl
otlarla örtülüb. Üstəlik də,
ən üca zirvədə vüqarla dayanan sıldırım qaya
görünür. Bəli, Xıdır Zində
baba ziyarətgahı buradır.
Qurbankəsmə mərasimi
Biz bu
vadiyə çatanda
səhər saat
9 olsa da,
artıq burada yüzlərlə ziyarətçi vardı. Ziyarətçilərin daldalandıqları
az sayda
çardaqlardan birinin altında yerbəyer olandan sonra
ilk işimiz qurban
kəsdirmək oldu.
Burada qurban kəsmək
üçün xüsusi yer ayrılıb və bununla altı-yeddi nəfər qəssab məşğul olur. Bir heyvanı
5 manata kəsib soyurlar.
Xülasə, qurbanımız kəsildi, doğrandı və biz də
əksər ziyarətçilər kimi elə
oradaca ocaq
çatıb, həmin qurban ətindən bişirib yedik,
bir hissəsini də
qohum-qardaşa paylamaq üçün
büküb götürdük. İndi
qarşıda
ziyarətimizin əsas hissəsi qalır. Bir azdan Xıdır Zində baba ünvanı sayılan ucalığa doğru qalxmağa başlayacağıq.
Qayaların arasına bərkidilmiş dəmir pilləkənlər ziyarətçiləri qayanın zirvəsinə aparır.
Problemlər, problemlər...
Ancaq
ziyarətgahın su
problemi burada
özünü daha qabarıq hiss
etdirir. Ona görə də həmin yerdən kəskin üfunət iyi gəlir. Ətrafda
vur-tut bircə su çəni gözə dəyir. Aşağıda
bir su
quyusu da
var, amma orada da
adam əlindən tərpənmək olmur. Ayaqyolundakı
acınacaqlı vəziyyətdən isə heç danışmağa da
dəyməz.
Açığını
desəm, təxminən bir
saat içərisində qarşılaşdığımız bu xoşagəlməz mənzərələr az-çox formalaşan
xoş təəssüratlarımızın üstünə kölgə salmağa başlayır. Düşünürsən ki, hər gün bu
qədər insanın ümidlə üz tutduğu bu
məkanın ən
zəruri problemləri
hələ də öz
həllini gözləyir. Təmizlik dinimizin buyruğudur, müsəlman həm cismən, həm də mənən təmiz insan deməkdir. Sən bura bir
dilək tutub gəlirsən, bir Allah
dostunu ziyarət etmək istəyirsən, amma ən
bəsit problemlə üz-üzə qalırsan.
Dilənçi demə, qana düşərsən
Pilləkənlərin ayağında
isə sizi ilk qarşılayan dilənçilər olurlar. Hər addımda bir dilənçi ilə üzləşirsən. Çox qəribə haldır ki,
bunlar arasında nə
bir uşağa, nə də bir şikəstə rast gəldik. Hamısı əlli-ayaqlı insanlardır,
demək olar ki,
hamısı da qadındır. Maraqlıdır ki,
onların əksəriyyəti də
aldıqlarının çox hissəsini ziyarətgahın təmirinə xərcləyəcəyini deyir. Adının Tamam
olduğunu söyləyən ortayaşlı dilənçidən öyrənə bilirik ki,
onların hamısı dağın
aşağısındakı kəndin sakinləridir və bura yeganə dolanışıq mənbəyi kimi baxırlar, özü də bu peşədən heç
də narazı deyillər: “Neyləyək, ay bala, biz də buna vərdiş etmişik də, əlimiz
ayrı işə yatmır”.
Buradakıların bəziləri dilənməyin rahat
və orijinal yolunu da
tapıblar. Gərək diqqətli olasan,
əgər onlardan birinə
çaşıb
“dilənçi” desən, qana düşərsən. Nə
danışırsan,
a kişi, nə dilənçilik? Burada bu
məsələlər tamam
başqa cür həll edilib.
“Xıdır baba burada oturub”
Demək belə, hərə istədiyi bir
daşa ələm bağlayaraq oranı müqəddəs elan
edir və
ziyarətçilərin məlumatsızlığından
istifadə edərək, onları həmin daşı
ziyarət etməyə çağırır. Belə şeylərə əsla
inanmasam da
jurnalist marağım məni “müqəddəs” daşa sarı
çəkir. Yaxınlaşanda daşın
üzərindəki 1 manatlıq əskinaslar diqqətimi çəkir:
Demək, “taksa” 1 manatdır. “Kasıbın olanından” deyib, daşın
üstünə 20 qəpik qoyuram.
Daşın
yanında bardaş qurub oturmuş xala adını deməsə də danışmaqda çox mahirdir: “Bala,
bu daşın üzərində Xıdır Zində baba dincəlib. Əlinizi sürtün, xeyir taparsınız”. Bunu babalarından eşitdiyini deyən həmsöhbətimlə söhbəti uzatdıqca açıq-aydın hiss edirsən ki,
söylədiklərinə heç özü
də inanmır. O, ziyarətgah haqqında rəvayətlərdən savayı,
ümumiyyətlə, heç nə bilmir. Xala ilə danışarkən yan tərəfdəki bir
lövhə diqqətimi çəkir: Həmin lövhədə bir qadın şəkli
var və
yanına da doğum-ölüm tarixi
yazılıb. Həmsöhbətim mənim lövhəyə baxdığımı
görüb deyir
ki, o lövhədəki burada dünyasını dəyişib, özü də ürək tutmasından. Sonra da əlavə edir ki, burada ara-sıra
bu cür hallar baş verir.
“Dörd nəfər qayadan uçub”
Söhbətimiz tutur və müsahibim
deyir ki, bu dəmir pilləkənlər çəkilənə
qədər cığırla üzüyuxarı
dırmaşırdılar, bu da çox təhlükəli
idi və dörd nəfər qayadan uçub ölüb. Ondan ayrılıb dəmir
pilləkənlərlə yuxarı çıxmağa
çalışıram. Pilləkənlər
olduqca dar və ensizdir. Üstəlik, birtərəfli
olması da işi xeyli çətinləşdirir. Ziyarətçilərin çoxluğundan yuxarı
çıxmaq üçün xeyli gözləməli
olursan. Əgər insanlar bir-birinə yol
verməsələr, gediş-gəliş tamamilə kəsilər.
İnsafən, bu məsələdə təşkilatçıların
olmamasına baxmayaraq, ziyarətçilər olduqca həssas
davranır və bir-birinə yol verirlər. Məlumat
üçün bildirək ki, bu pilləkənlər bir
xeyriyyəçi tərəfindən 10 il
olar ki tikilib.
Zirvədə
Budur, artıq çətin də olsa tam
zirvədəyik. Burada qayanın üzərində iki otaq tikilib.
Birində namaz qılınır, digəri isə
ümumi otaqdır, buranın xidmətçiləri, ziyarətçilər
oturur, girib-çıxırlar. Namaz
otağında bir neçə qadın ibadətlə məşğuldur,
digər otaq isə ağzına qədər insanla doludur.
Burada Qafqaz Müsəlmanları İdarəsinin ziyarətgahdakı nümayəndəsi
Hacı Mirsaleh Həsənovla qarşılaşırıq. Fürsətdən istifadə edib, ziyarətgah
haqqında suallarla Hacını söhbətə tuturam.
Hacı Mirsalehin söylədikləri
Hacı deyir ki, 2001-ci ildən Qafqaz Müsəlmanları
İdarəsinin ziyarətgahda nümayəndəsidir. Ziyarətgahın tarixindən
danışan həmsöhbətimiz əvvəllər burada kənd
olduğunu dedi: “Kənd sovet hökuməti qurulanda
dağın aşağısındakı əraziyə
köçürülüb. Bu sizin gələrkən
dağın ətəyində gördüyünüz həmin
kənddir. Elə kəndin adı da ziyarətgaha
uyğun olaraq, Qalaşıxı adlandırılıb.
Hacı burada hər şeyin ehtimallara
söykəndiyini deyir. Qurani-Kərimdə
Həzrəti-Musanın (ə.s.) çox elmli bir zatla yol
yoldaşı olması haqda söylənənlərdən bəhs
edir, həmin zatın da Xızır Peyğəmbər (ə.s.)
olmasının və bu iki Allah dostunun da məhz bu məkanda
görüşdüklərinin böyük ehtimal
daşıdığını xatırladır. İnsafən, Hacı bu söylədiklərini
hökm şəklində demir, ehtimal olduğunu bildirir.
Ziyarətgah abadlaşdırılacaq
Bunu da Hacı Mirsaleh söylədi. Dedi ki, ziyarətgahın təmiri və
abadlaşdırılması üçün xüsusi layihə
hazırlanıb. Planda
5, 10, 20 nəfərlik qonaq evləri, çayxana,
müasir tələblərə cavab verən su sistemləri,
tualet tikintisi də nəzərdə tutulub. Həmçinin ziyarətgaha
qalxan pilləkənlərin yenilənməsi və xüsusilə,
gediş-gəliş pilləkənlərinin ayrılması
da plana daxil edilib. Yaxın zamanlarda ziyarətçilərin
məlumatlandırılması məqsədi ilə ziyarətgahla
bağlı xüsusi broşüralar da hazırlanacaq
. Hacı Mirsaleh onu da bildirdi ki, bunların
gerçəkləşməsi üçün təxminən
əlli min manata ehtiyac var və bu məbləğin ziyarətgahda
yığılan nəzir və sədəqələrlə
toplanması mümkün deyil. Onun sözlərinə
görə, bu məsələdə xeyriyyəçi
insanlara ehtiyac duyulur.
HABİL ƏLİ
Zaman.- 2010.- 19-21 iyun.-
S. 6.