Təsviri
sənətimizdə bədii plakat və karikatura paralelliyi
Təsviri sənət müxtəlif zövqləri
özündə birləşdirən bir xəzinədir. Bu xəzinədən
zaman-zaman müxtəlif cür istifadə olunub. İntibah
dövründə saray rəssamlarından tutmuş, müəyyən
ideologiyaya xidmət edən incəsənət, Balzakın
sözləri ilə desək, öz kahinləri və əzabkeşləri
olan bir təriqətdir.
Təsviri sənət
müxtəlif zövqləri özündə birləşdirən
bir xəzinədir. Bu xəzinədən zaman-zaman müxtəlif
cür istifadə olunub. İntibah dövründə saray rəssamlarından
tutmuş, müəyyən ideologiyaya xidmət edən incəsənət,
Balzakın sözləri ilə desək, öz kahinləri və
əzabkeşləri olan bir təriqətdir. Bu estetik təriqətdən
sovet dövründə siyasətçilər çox məharətlə
istifadə etmiş, incəsənəti göstəriş və
qanunlar çərçivəsinə salmış, nəticədə
mənasız, ideyasız bir
şeyə çevirmişlər. Sosialist realizmi deyilən
bir cərəyan ətrafında birləşməyən rəssamlara
elə prizmadan baxırdılar ki, sanki onlar sənətə təsadüfən
gəlmiş insanlar idilər.
Bütün dövrlərdə
təsviri incəsənətin ən aktiv və operativ
janrlarından sayılan bədii plakat və karikatur indiki
dövrümüz üçün də fəal bir janr kimi fəaliyyətdədir.
Əfsuslar olsun ki, başqa janrlardan fərqli olaraq, bədii
plakat və karikatur yalnız bir
ideologiyaya xidmət etmiş ən operativ janr kimi yadımızda
qalıb. Müstəqilliyimiz dövründə istər bədii
plakatda, istərsə də karikatur janrında rəssamların
düşüncəsinə müdaxilə etmək, onları
yeni ideyalar axtarışından kənardaşdırmaq kimi cəhdlər
yoxdur.
1994-cü ildən
başlayaraq bu sahədə bir canlanma yarandı. Hər il
müxtəlif mövzularda, sərbəst ideyalar xəzinəsi
olan bədii plakat janrında çəkilmiş yüksək
səviyyəli sənət əsərləri işləndi.
İstedadlı gənclər üzə çıxdı,
mükafatlandırıldı və Azərbaycan incəsənətinin
bir qolu olan bədii plakat cəmiyyətdə vətənpərvərlik
və maarifləndirmə işini çox məharətlə
yerinə yetirdi.
Rəssamın əsərlərinin
yaşamaq haqqı oldugu kimi, müəllifin də öz əsərlərində
yaşamaq hüququ var. Bədii plakat və karikatur əsərləri
bukletlərdə, kataloqlarda və kitab-albomlarda yayılır
və təbliğ olunur. Bu baxımdan görkəmli heykəltaraş
Ömər Eldarov və Bakı İncəsənət Mərkəzinin
direktoru Rəfael Gülməmmədovun əməyi çox təqdirəlayiqdir.
“Müasir Azərbaycan plakatı” adlı kitab-albom keçirilən
sərgi-müsabiqələrin yekunu olaraq özündə ən
layiqli əsərləri cəmləşdirib. Bədii plakatla
karikatur janrında həmişə bir sintez
oxşarlığ var. İdeyanın şərtilik əsasında
tapılması, stilə edilməsi, karikaturun bədii plakat və
plakatı karikatur formasında tamaşaçıya
çatdırılması mümkündür. Plakatda və
karikaturda rəssam adi insanın görmədiyi hədəfi
nişana alır və onu “vurur”. Həqiqəti gözəlliklə
uygunlaşdırır və tamaşaçıya mətnsiz,
illüstrasiya kimi yox, hadisəni ideya halına salıb, qrafik
bir əsər kimi çatdırır.
Son dövrlər ölkəmizdə
plakat janrında bir süstlük yaranmışdı. Halbuki
bu janr vasitəsilə bütün sahələrdə ideoloji
təbligat, maarifləndirmə işi aparmaq
mümkündür.
Karikatur Azərbaycan mətbuatında
1906-cı ildən mövcuddur. Plakatdan fərqli olaraq, karikatur
janrına həmişə bəsit bir forma kimi baxıblar.
Dünyanı, necə deyərlər,
qarşı-qarşıya qoyan karikatur janrına bu cür
yanaşma isə düzgün deyil. Bu gün Azərbaycan
karikatur məktəbi özünün yeni inkişaf mərhələsinə
qədəm qoyub. Karikatur sərgilərinin keçirilməsi,
beynəlxalq sərgilərdə Azərbaycanı təmsil etmək,
dövlət məmurlarının şarjlarının sərgilənməsi
bu janra meylin artmasından xəbər verir. Əvvəllər
biz karikaturu ancaq qəzet-jurnal səhifələrində
illüstrasiya formasında görürdüksə, indi
artıq onlar sərgi salonlarında qrafik bir əsər kimi
nümayiş olunur.
2006-cı ildə Rəssamlar
İttifaqının tərkibində Azərbaycan
Karikaturaçı Rəssamlar Birliyinin yaranması Azərbaycan
karikatur məktəbinin xoş gələcəyindən xəbər
verir. Son 5 ildə Azərbaycan Karikaturaçı Rəssamlar
Birliyi böyük işlər görmüş, beynəlxalq
sərgilər keçirmiş, kitab-albom, kataloqlar çap
etmiş və bir çox xarici dövlətlərdə Azərbaycan
incəsənəti layiqincə təbliğ olunmuşdur.
Üzeyir Hacıbəyovun
musiqidə, Lətif Kərimovun xalçada, Kərim Kərimovun
miniatür sənətində etdiyini Azərbaycan
Karikaturaçı Rəssamlar Birliyinin sədri Bayram
Hacızadə də karikaturda etdi. Güman edirəm ki, sənət
adamlarıı mənim bu analogiyala tam razılaşarlar. Bu, həqiqətən
də, belədir.
Beynəlxalq
Karikaturaçılar Təşkilatları
Federasiyasının (FEKO) Baş katibi Piter Nyuvandeyikin Azərbaycan
karikaturu barədə söylədiyi fikirləri oxuculara da
çatdırmaq istərdim: “Mən bu yaxınlarda B.
Hacızadənin müəllifi oldugu “100 illik Azərbaycan
karikaturası” adlı maraqlı bir kitabını oxudum. Deməliyəm
ki, bu, şah əsərlər toplusudur! Bu kitabdakı əsərlərin
heç birinin izaha ehtiyacıı yoxdur, onlar özləri
danışırlar.
Təəssüflə deməliyəm ki, əvvəllər mənim Azərbaycan
karikaturaları haqqında hec bir məlumatım yox idi və
onların əsərləriı ilə tanış deyildim...”
Bu kitab bizdə Azərbaycan
karikaturçularının əsərləri ilə
tanış olmaq üçün geniş imkanlar yaradır və
ölkələr, xalqlar, rəssamlar arasında əlaqələri
daha da möhkəmləndirir. Biz “beynəlxalq dil”də
danışa bilərik.
Bu gün 80-ə yaxın
üzvü olan və Beynəlxalq Karikaturaçlar Təşkilatları
Federasiyasının üzvü olan Azərbaycan
Karikaturaçı Rəssamlar Birliyi ən fəal
dövrünü yaşayır. Bu da ölkəmizdə gedən
inkişafın göstəricisidir.
Kirman Abdin
Zaman.- 2010.- 24-25 iyun.- S. 12.