Yurddan-yurda
Tərəkəmələr
türkdilli tayfalardır. Əvvəllər Sırdəryanın
sağ sahilində yaşayıblar. Oğuz türkləri XI əsrdən
başlayaraq, İran, Zaqafqaziya, Kiçik Asiya və
Mesopotamiyaya yayılıblar. Köçəri həyat
sürən oğuzların bir hissəsinə tərəkəmə
(“ər” türkmən sözünün cəmidir) deyiblər.
Azərbaycanda Kür-Araz ovalığında, Mil-Qarabağ,
Muğan və Şirvan düzlərində yaşayan və
icma halında yaylağa gedən tərəkəmələr
həm də əkinçiliklə məşğul olurdular.
Tərəkəmələrin qalan hissəsi aranda biçini
qurtarıb, payız əkininə hazırlıq
görürdülər. Onlar əsasən heyvandarlıq məhsulları
(yağ, pendir, yun və s.) istehsal edir, bunları taxıl və
sənətkarlıq məhsulları ilə dəyişirdilər.
Xalçaçılıq, toxuculuq və s. də inkişaf
etmişdi. “Tərəkəmə” xalq rəqsinin tərəkəmələrlə
bağlılığı güman edilir.
Bu
tayfalar özünəməxsus köç adət-ənənələrini,
köç mədəniyyətini qoruyub saxlayıblar. Yayda
otun bol, havanın sərin olduğu yerlərə - yaylaqlara,
payızda isə arana köçürlər. Yazın
axırlarında köç hazırlığı
görülür. Ərzaq, qab-qacaq, pal-paltar, mitil tədarük
edilir, məfrəşlərə, xurcunlara, heybələrə
qablaşdırılır. Komalar üçün
çubuqlar hazırlanır. Bunun üçün
göyrüş, çəkil ağaclarının düz
qanadlarını kəsib, koma şəklində yaş ikən
əyərək quruyana qədər saxlayırlar. Sonra
çadırlar seçilir, yırtıq-deşiyi yamanır,
yəhər-yüyən təmir edilir, atlar nallanır.
Atların nallanması da vacib məsələdir.
Çünki köç karvanı əsasən dağ
yollarından keçir deyə nalsız atların
dırnaqlarını daş, çınqıl yeyir,
ayağı yaralanır, yaylağa qədər gedib
çıxa bilmir, yarı yolda qalır. Odur ki, əvvəlcədən
atları nalbəndin yanına aparıb nalladırlar.
Elə
ki, köç vədəsi yetişir, dəvələr,
atlar, qatırlar yüklənir, camaat yaylağa üz tutur. Beləcə,
köç başlanır. Bir tərəfdə qoyun-quzu,
mal-qara sürüləri, digər tərəfdə isə at
belində yaşlılar, qadınlar və uşaqlar asta-asta,
ləngər vura-vura yoluna davam edirlər. Dağa
çıxana kimi bir neçə yerdə gecələyirlər.
Yolboyu çobanların səs-küyü, qoyun-quzu mələrtisi,
it hürüşməsi kəsilmək bilmir. Nəhayət
ki, elat yaylağa yetişir. Münasib yer zəndləyib, yataq
(arxac) üçün yer seçir, atların, dəvələrin
yükünü açırlar. Çubuqların bir ucunu yerə
sancır, o biri uclarını bir-birinə çatırlar.
Sonra da çubuqların üstünə çadır
çəkirlər. Beləcə, tərəkəmələrin
dağ evləri - komalar, alaçıqlar yan-yana
düzülür. Komanın içinə keçə
döşəyir, yorğan-döşəkdən yük
yığırlar. Qoyun-quzu üçün də
daşı-daş üstə qoyub qalaq qurur, ağzıbir
düzəldirlər. Qoyunu və quzunu gecələr bu
qalaqlarda saxlayırlar.
Tərəkəmə
üçün otun, otlağın, biçənəyin,
xamın, xəsilin öz mənası var. İtin hürməyi,
atın kişnəməyi, qurdun ulamağı, quzu mələrtisi
tərəkəmə üçün nəsə deyir. Bir
körpə quzunun, necə deyərlər, “burnunun qanaması”
belə tərəkəmənin gözündən
yayınmaz. İtin də, atın da, köşəyin də
öz dəyəri var. Tərəkəmə dövlət becərəndir.
Tərəkəmə min də olsa, yüz də olsa, on da
olsa, qoyun-quzunun hər birini üzüynən tanıyar,
quzunun mələrtisindən hansı qoyunun balası
olduğunu dərhal anlar, ilin gəlişindən əkizin,
yalxının sayını əvvəlcədən təyin
edər. Bir yetim quzunu aldırmayınca rahatlıq tapmaz.
Dağ
döşünə yayılmış sürülər tərəkəmə
həyatının əmin-amanlığından, bərəkətindən
və gümrahlığından xəbər verir. Ümumiyyətlə,
dağ mövsümü tərəkəmə
üçün əsl ruzi mövsümüdür.
Çünki bu vaxt gül-çiçək
qarışıq ot dizə vurur, heyvanlar yaxşıca kökəlir,
südə, ətə-qana gəlir. Tərəkəmə də
inəkdən, qoyundan çiçək ətirli
yağ-pendir tutur. Onlar yağı da, pendiri də motala
yığırlar. Motalı bir neçə illik erkək dərisindən
düzəldirlər. Yeri gəlmişkən deyək ki,
üçillik erkəyə öyəc deyirlər. Öyəc
dərisi iri olur, 40-50 kilo pendir tutur. Deyirlər ki, belə dəri
pendiri uzun müddət təravətli saxlayır. Doğrudan
da, motalda saxlanan pendir, yağ
bir müddətdən sonra dəyir, dadlanır, mataha
dönür.
Yaylaqda
təndir olmur deyə çörəyi sacda bişirirlər.
Ocağın altında, adətən, təzək və
çırpı
yandırırlar. Sacı külləyirlər ki,
yuxanı yandırmasın. Yuxa nazik yayılmış
mayasız çörək növüdür. Ona yayma da deyirlər.
Kündəni nazik yayıb isti sacın üstünə
atır, o üz-bu üzünə çevirərək
qısa vaxta bişirirlər. Motal pendirini bir büküm isti
yuxa ilə dürməkləyib yeyən adamın
könlündən daha heç nə keçməz.
Üstündən doyunca buzlu bulaq suyu içməyənə
deyərlər ki, naqolaydı, yəqin bir əmması,
azarı var...
Tərəkəmələrin
bir yaylaq qayğısı var ki, o da yun
qırxımıdır. Bu işi səriştəsi olanlar
görərlər, yoxsa əlinə ilk dəfə
qırxlıq (yun qayçısı) alanlar onu bacarmazlar. Bu, hər
çobanın xörəyi deyil. Yunu lap dibdən qırxmaq
lazımdır ki, itkiyə getməsin. Naşı da
qırxlığı düzgün işlədə bilmir deyə
ya tez-tez qoyunun dərisini kəsir, heyvana ağrı verir, ya
da yunu dərinin üstündə saxlayır, uzun
qırxır. Yun qırxımında, demək olar ki, hamı
iştirak edir. Qadınlar yunu çeşidləyir. Qıvraq
çobanlar qoyunları bir-bir tutub ayaqlarını
bağlayır və qırxıncının yanına gətirirlər.
Uşaqlara da tapşırırlar ki, qırxılmış
yunu toplayıb xarallara yığsınlar. Yayın ikinci
yarısında, yəni yaylaqda qırxılan yuna güzəm,
yaz yununa isə yapağı deyirlər. Yaz yunu uzun və
yumşaq, güzəm isə qısa və cod olur.
Dağ
mövsümü alverçilərlə də yadda
qalırdı. Onlar yatağa at, qatır belinə yüklənmiş
səbətlərdə gilas, alma-armud, maşınlarda isə
qarpız-yemiş gətirərdilər. Çox vaxt onlara
satağançı da deyirdilər. Tərəkəmələr
öz ehtiyaclarını götür-qoy edəndən sonra
yunun bir hissəsini ya satar, ya da mer-meyvəyə dəyişərdilər.
Sovet vaxtı “avtolavka” deyilən səyyar dükanlar da
yaylağa gələr, tərəkəmələrin
çay-qənd, pal-paltar və gündəlik
ehtiyaclarını görərdi.
Elə
ki mal-heyvan özünü tutdu, onda da aran-qış tədarükü
görülürdü; erkəklər kəsilir, öz
yağında qızardılıb küpələrə
doldurulurdu. Buna da qovurma deyirlər. Bu, daha çox qış
azuqəsidir. Arana dönəndən sonra onu hər dəfə
təzələyib dadlı xörəklər bişirirlər...
Bu minvalnan yay mövsümü gəlib
keçərdi.
Dağların
başına ilk qar düşər-düşməz elat arana
daşlanır. Yenə də yolboyu qələbəlik olur, səs-küy,
qoyun-quzu mələrtisi dünyanı ağzına
götürür. Yaylaqdakı yurd yerlərimiz boşalsa da, qəribsəsə
də, köç əhlində bir şadyanalıq olur; əvvəla,
ruzinin, bərəkətin bolluğudur. İkincisi də,
axı aranda onların yolunu həsrətlə gözləyirlər.
Üç-dörd
gündən sonra köç arana yetişir. Qonum-qonşu, qohum-əqrəba
ilə görüşən tərəkəmələr bir
neçə gün də kəndin həndəvərində
dolanandan sonra indi də qış yataqlarına üz tuturlar.
Kəndlərdə ev-eşik, bağ-bağat salsalar da, tərəkəmələr,
ömrünün böyük hissəsini təbiət qoynunda
- sürü qırağında, at belində keçirməyə
üstünlük verirlər. Əkin-biçinlə məşğul
olan tərəkəmələr isə payız-qış
aylarında ev işlərinə güc verir, qoyun-quzudan əldə
edilən yundan xalça, kilim, palaz, məfrəş, vərni,
heybə və s. toxuyurlar. Xalçaçılıq tərəkəmələrin
ən sevimli məşğuliyyətlərindən biridir.
Qışda hər tərəfi qar örtür, çöldən
əl-ayaq çəkilir. Tərəkəmə də bikar
durmağı heç sevmir ki... İsti sobanın yanında
min bir naxışlı, allı-güllü xalçalar
toxuyur. Onlar bu işə əvvəldən hazırlıq
görürlər. Yuyulmuş yunu zoğal çubuğu ilə
çırpıb açır, yun darağından
keçirir, əlçimləyib üst-üstə
yığırlar. Sonra bu əlçimləri cəhrədə
əyirib sap eləyirlər. Sapı kirtizləyəndən, yəni
hamarlayandan sonra yenidən cəhrədə
ikiqat, üçqat bükdərirlər. Başqa sözlə,
iki və ya üç sapı bir yerdə burub eşirlər.
Yalnız bundan sonra nənələr bardaş qurub hazır
ipi səkkiz rəqəmi şəklində dizlərinə
sarıyırlar. Bu cür sarınmış ipə kələf
deyirlər. Kələfləri boyamaq üçün
boyaqçıya aparırdılar. Boyaqçı da onları
iri küpdəki rəngin içinə salır, ip rəngi
götürənə qədər saxlayırdı.
Boyaqçılara çox vaxt küpçü də deyirdilər.
Lap qədimlərdə rəngləri yalnız heyvanlardan -
böcək və həşəratlardan alırdılar. Yəni
tamamilə təbii idi. Lakin bu həşəratların
toplanması böyük zəhmət istəyirdi. Məsələn,
bir kiloqram al-qırmızı boyaq əldə etmək
üçün on minlərlə purpur böcəyi toplamaq
lazım gəlirdi. Odur ki, yavaş-yavaş nəbati (bitki)
boyaqlardan istifadə etməyə başladılar.
Ən
gözəl xalça quzu yunundan çıxırdı. Belə
xalçalar uzun illər şuxluğunu itirmir, rəngi getdikcə
daha parlaq görünürdü. Tərəkəmələr
bu xalçaları, bir qayda olaraq, Novruza qədər toxuyub kəsərdilər.
Bunun da öz səbəbi vardı. Novruzdan sonra əkin-biçin
işlərinə hazırlıq görülür, hər
işin öz vaxtı, vədəsi yetişir, hər yerdə
həyat yenidən qaynamağa başlayır deyə bayrama qədər
xalça hazır olmasa, işlər üst-üstə
düşə bilər. Bir də ki, bayramqabağı kəsilən
xalçanın sevinci ikiqat olur axı...
Çöl işlərini nizama
salandan sonra tərəkəmələri qarşıdan gələn
köç mərasimi gözləyir. Beləliklə, hər
şey yenidən təkrarlanır...
Zaman.- 2010.- 22-24 may.- S.14.