Yunus Əmrə
- türkün haqq aşiqi (1)
Doğumu da, ölümü də, dünyaya gəlişi
də, gedişi də heç vaxt açılmayacaq bir
sirdir. Bu sirri insan oğlu deyil, bircə Uca
Yaradan bilir. Bəzi mənbələrə görə, 1238, bəzilərinə
görə isə 1240-cı ildə Əskişəhərin
Mihaliççik ilçəsinin (rayon) Sarıköy kəndində
və ya Karamanlıda anadan olub. Bəzi mənbələrdə
isə bu haqq aşiqinin Türkiyənin müxtəlif yerlərində
anadan olduğu söylənilir.
Doğumu
da, ölümü
də, dünyaya
gəlişi
də, gedişi
də heç vaxt
açılmayacaq bir
sirdir. Bu sirri
insan oğlu
deyil, bircə Uca
Yaradan bilir. Bəzi mənbələrə
görə, 1238, bəzilərinə
görə isə
1240-cı ildə Əskişəhərin
Mihaliççik ilçəsinin
(rayon) Sarıköy
kəndində və
ya Karamanlıda
anadan olub. Bəzi mənbələrdə
isə bu haqq
aşiqinin Türkiyənin
müxtəlif
yerlərində anadan
olduğu söylənilir. Ona görə
də onun anadan
olduğu yer
və doğum
tarixi barədə
qəti fikir
söyləmək
mümkün
deyil. Yenə də
82 yaşında ikən
haqqın dərgahına
qovuşduğu
söylənilir. Onun
bir şeirində1273-cü
ildə Konyada, o
dövrdə Anadolunun ən
məşhur simalarından
olan Mövlana
Cəlaləddin Rumi ilə
görüşdüyündən
bəhs edilir.
Bu da haqq
aşiqinin ən
azı 1240-cı ildə
və ya o
tarixdən bir
neçə il öncə
anadan olduğunu
ehtimal etməyə
imkan verir. Həyatı
haqqında da
olduqca az məlumat
var və bu
da onun barəsində
məhəbbət
dolu onlarla şirin
və qəlblərdə
bu insana qarşı
ilahi sevgi ocağı
yandıran rəvayətlərin
yaranmasına səbəb
olub. Onun haqqında
bilinən dəqiq
bir məlumat
“Risalət-ün- Nushiyyə”
adlı əsərini
1308-ci ildə yazmasıdır. Təxminən
1321-ci ildə vəfat
etməsi ehtimal
olunur. Amma harada
və hansı şəraitdə
Haqq dünyasına
qovuşduğu
məlum deyil. Məzarının
harada olması barədə
mübahisələr
var. İş orasındadır
ki, istər
Türkiyədə,
istərsə də
ondan kənarda,
o cümlədən
Azərbaycanın
Qax rayonunun Onçallı
kəndində onun
məzarı var.
Türkiyədə
Sarıköy
kəndindən
əlavə,
Karamandakı Yunus Əmrə
məscidinin həyətində,
Bursa, Aksaray ilə
Qırşəhər
arasında, Ünyədə,
Kula və Salihli
arasındakı Əmrə
Sultan kəndində,
Ərzurumun Duzcu kəndində,
İspartanın Gönən
rayonunda (ilçə), Afyonun
Sandıqlı rayonunda,
Sivas yaxınlığındakı
bir yol kənarında,
həmçinin
Tokatın Niksar
rayonunda onun məzarları
var. 20-21-ci əsr
türk dünyasının
məşhur şairlərindən
olan mərhum
Bəxtiyar Vahabzadənin
də bu böyük
insana həsr
etdiyi şeirində yazdığı
kimi, bir yerdə
doğuldu, min
yerdə qəbri
var. Söhbət
12-ci 13-cü əsr
Türk-İslam
dünyasının ən böyük
şairlərindən
biri, haqq və
ədalət aşiqi
Yunus Əmrədən
gedir. Yunus Əmrənin
bu qədər
məzarının
olması onun xalq
tərəfindən
sevilməsinin və
ona olan sonsuz
ehtiramının
nəticəsidir. Bununla belə, xalq
arasında gəzən
rəvayətlərdə
onun Sarıköydə
haqqın rəhmətinə
qovuşduğu
və buna əsasən
də onun məzarının
da orada olduğu
sonralar tədqiqatçılar
tərəfindən
qəbul edilib. Günümüzdə
Yunus Əmrənin
Əskişəhr-Ankara
yolunun üzərindəki
Sarıköy
stansiyasının
yaxınlığındakı
məzarı bu
haqq aşiqinin
əbədiyyət
məskəni
kimi qəbul
edilib. Onun məzarı
üstündə isə
türbə tikilib. Bu türbə-məzar
Yunus Əmrə aşiqlərinin
ən
çox ziyarət
etdikləri yerdir. O
dövrdə Anadoluda saraylarda ədəbi
dil kimi fars dilinin işlənməsinə
və dövrün
tanınmış türk
yazarlarının
öz şeirlərini
farsca yazmasına
baxmayaraq, Yunus Əmrə
öz şeirlərini
türk dilində
yazıb. O
bununla da türk
dilinin şeir dili
kimi geniş imkanlara malik olmasını
bu dilə xor
baxanlara sübut
edib. Yunus Əmrənin
şirin türk
dilində yazmasının
bir səbəbi
də onun bu
şeirləri sadə
xalq üçün yazması
ilə əlaqədar
idi. O, ana dilini
öz canı, qanı,
ruhu ilə sevirdi
və şeirlərini
də Anadolunun hər
yerində yenicə dil
açıb danışan
və uşaqdan
tutmuş, son mənzilə
hazırlaşan
qocalara qədər
başa düşüləcək
sadə xalq dilində
yazıb. Üstündən
800 ildən artıq
bir vaxt keçməsinə
baxmayaraq, bu gün
də Anadoluda, Azərbaycanda və türk
dünyasının
hər yerində
Yunus Əmrənin
o dövrdə
yazdığı şeirləri
oxuyaraq başa
düşürlər. Yunus Əmrənin
bir böyüklüyü
də məhz
bundadır. O,
ölməz şeirləri
ilə 800 ildən
artıqdır
ki, özü ilə
günümüz
arasında bir
əbədiyyət
körpüsü
qurub.
Yunus
Əmrənin
həyatı barədə
məlumatın
azlığını onun
doğulduğu
və yaşadığı
dövrün
çox qarışıq
olması ilə əlaqələndirirlər. Belə ki, Yunus
Əmrənin
anadan olduğu
illərdə monqollar Anadolunu işğal
etmişdilər. Bundan sonra Anadoluda xalq öz tarixinin ən
ziddiyyətli və
olduqca qarışıq
bir dövrünü
yaşamağa
başlamışdı. Həyatının
təxminən 60
ilini belə bir
ziddiyyətli dövrdə
yaşayan Yunus
Əmrə
14-cü əsrin əvvəllərindən
başlayaraq, Osmanlının
yüksəlişinin
və qosqoca bir
imperiyanın tarixin
səhnəsinə
çıxmasının
şahidi olmuş və
belə demək
mümkünsə,
ömrünün
şərəf və
qürur dolu
ən
gözəl
anlarını yaşamışdı.
Yenə də 14-cü
əsrə aid bəzi
mənbələrə,
yazdığı şeirlərə
və günümüzdə
belə, Anadolu insanları
arasında dolaşan
əfsanələrə
əsasən, Yunus
Əmrə
Babalılı məşhur
dərviş Tapdıqın
şagirdi olub. Haqq aşiqi
ömrünün
böyük
hissəsini ona
xidmət etməkdə
keçirib. Yenə
də Yunus Əmrənin
xalqa daha yaxın
olmaq və onu
dərindən
duymaq, hiss etmək
məqsədi
ilə Anadolunu kəndbəkənd,
şəhərbəşəhər
dolaşması, eyni
zamanda onun Azərbaycan
və Şama ( Dəməşq, Suriya) getdiyi
də söylənilməkdədir.
Yunus Əmrə və ustadı Dərviş
Tapdıq Əmrə
Yunus Əmrənin şeirlərindən anlaşılır
ki, o, yaxşı bir təhsil alıb. O, Qurani-Kərimi dərindən öyrənmiş, təfsir,
hədis və fikih kimi islami elmləri kamil bilən zatlardan
olub. Yunus doğma anasının onun beşiyi üstündə
şirin layla çaldığı türk dili ilə
yanaşı, ərəb və fars dillərinə
də mükəmməl şəkildə bələd idi.
Bütün bunlarla bərabər, Yunus Əmrənin mənəvi
cəhətdən Haqqın dərgahına gedən yolun
yolçusu kimi formalaşmasında və onun kamil bir haqq
aşiqi kimi yetişməsində ustadı Tapdıq Əmrənin
böyük rolu olub. Yeri gəlmişkən,
onu da deyək ki, Tapdıq Əmrə də 13-14-cü əsr
Anadolusunun hörmətli
şəxsiyyətlərindən hesab edilir. Mənbələrə
görə, həmin dövrdə Salihli qəzasında
Tapdıq Əmrə adlı bir haqq dərvişi
yaşayıb. Onun da adı Anadolunun hər
yerində hörmətlə çəkilərmiş. Hazırda bu hörmətli zatın, uşaqlarının
və nəvələrinin qəbri Salihli qəzasının Əmrə
adlı kəndindədir. Məzarının
üzərində türbə tikilib. Türbənin
çölündə tək bir məzar da var. Bu məzarın
Yunus Əmrəyə aid olduğu barədə xalq arasında
rəvayətlər var. Deyilənə görə, Yunus Əmrəni
öz vəsiyyətinə əsasən, ustadının
türbəsinin yaxınlığında dəfn ediblər.
Ardı
var...
Əziz Mustafa
Zaman.- 2010.- 22-24.- S.10.