Yunus Əmrə-
türkün haqq aşiqi (4)
Təsadüfi
deyil ki, tədqiqatçılar tərəfindən Yunus Əmrənin
adı orta əsrlər Türk-İslam dünyasında ən
böyük haqq aşiqi kimi çəkilir. Hətta bəzən
onun Allaha olan sonsuz sevgisinə görə Mövlanadan belə,
yüksək mərtəbəyə yüksəldiyini söyləyirlər. Necə deyərlər, Yunus Əmrənin
hər misrasında Allah eşqi Yerin altından üstünə
gur çeşmələr kimi püskürür, susuz qəlblərin
susuzluğunu yatırtmaq, qəlblərə bir sərinlik gətirmək
istəyir. Onun üçün bu dünya fanidir və bu fani
dünyaya aldanmaq özünü məhv etməkdən
başqa bir şey deyil.
O,
bütün varlığı ilə uca eşqə
sarılmışdı və onunla nəfəs verib, nəfəs
alırdı. O, bu dünyada nə mala, nə mülkə, nə
də var-dövlətə aşiq idi. Ona görə də
Yunus Əmrə mal və mülkə əsir olanlara
öyüd-nəsihət verir, onları düz yola
qaytarmağa çalışırdı. Mal və mülk əsir
olanlara Yunus Əmrə belə xitab edirdi:
-
Mal sahibi, mülk sahibi, hanı bunun ilk sahibi?
Mal
da yalan, mülk də yalan; var bir az da sən də oyan!
Bununla
da haqq aşiqi insan öləndə ona var-dövlətindən
heç nəyin qalmayacağını, özü ilə o
dünyaya büründüyü bezi aparacağını
xatırladırdı.
Yunus
Əmrə ibrət dolu şeirlərində həyatın
qısa olduğunu, insan həyatının səhər
çıxıb, axşam batan günəşə bənzədiyini
bildirirdi. Bununla əlaqədar bir şeirində Haqq aşiqi
deyirdi:
Ana
rəhmindən gəldik bazara;
Bir
kəfən aldıq döndük
məzara!
Bu,
Yunus Əmrənin dünyanın nə qədər müvəqqəti
olduğuna ətrafındakıların diqqətini cəlb etməsinin
ən gözəl nümunəsidir. Yunus Əmrə
üçün haqq hər şeydən əziz idi, zira haqq
yolunu tapmadan, ona sarılmadan insanın öz əbədi səadətini
tapa bilməsi mümkün deyildi. Onun üçün bu
dünya bir bazar idi və hərə bu bazarda özü
bildiyi kimi alver edərək, məzara dönürdü. Bu
dünya bazarında insan oğlu nə qədər
vicdanının hökmü, Allahın eşqi ilə hərəkət
edir və onun adını tutaraq bazarlıq edirdisə, o qədər
də özünə əbədi bir həyatı təmin
etmiş olurdu. Yunus Əmrə böyük Azərbaycan
şairi Məhəmməd Füzulidən 200-230 il öncə
haqqa olan sevgisini, haqq aşiqi olduğunu, obrazlı şəkildə
desək, Məcnun Leylisini sevdiyi kimi sevdiyini ortaya qoymuşdu.
Bu baxımdan Yunus Əmrənin Füzuli
yaradıcılığına özünəməxsus şəkildə
təsir etdiyi istisna edilmir. Təsadüfi deyil ki, tədqiqatçılar
tərəfindən Yunus Əmrənin adı orta əsrlər
Türk-İslam dünyasında ən böyük haqq
aşiqi kimi çəkilir. Hətta bəzən onun Allaha
olan sonsuz sevgisinə görə Mövlanadan belə, yüksək
mərtəbəyə yüksəldiyini söyləyirlər.
Necə deyərlər, Yunus Əmrənin
hər misrasında Allah eşqi Yerin altından üstünə
gur çeşmələr kimi püskürür, susuz qəlblərin
susuzluğunu yatırtmaq, qəlblərə bir sərinlik gətirmək
istəyir. Onun üçün bu dünya fanidir və bu fani
dünyaya aldanmaq özünü məhv etməkdən
başqa bir şey deyil. Təsadüfi deyil ki, bir şeirində
Yunus Əmrə bu fani dünyanın mal-mülkünə
aldanaraq bu dünyadan əbədi həyata köçənlər
haqqında insanın ruhunu titrədən bu şözləri
deyir:
Yalançı
dünyaya qonub (aldanıb) köçənlər,
Nə
söylərlər, nə bir xəbər verərlər!
Üzərində
türlü otlar bitənlər,
Nə
söylərlər, nə bir xəbər verirlər!.
Kiminin
başında bitər ağaclar,
Kiminin
başında saralır otlar,
Kimi
məsum, kimi gözəl igidlər
Nə
söylərlər, nə bir xəbər verərlər!.
Torpağa
qərq olmuş nazik tənləri,
Söyləmədən
qalmış dadlı dilləri,
Kimisi
dördündə, kimi beşində,
Kimisinin
tacı yoxdur başında,
Kimi
altı, kimi yeddi yaşında,
Nə
söylərlər, nə bir xəbər verərlər!.
Kimisi
bəzirgan, kimisi xoca,
Əcəl
şərbətini içmək də güc a!
Kimi
ağ saqqallı, kimi pir qoca
Nə
söylərlər, nə bir xəbər verərlər!.
Yunus
Əmrə bununla da insan oğluna ibrət dərsi vermək,
onu qəflət yuxusundan ayıltmaq istəyir. O
ölümün haqq olduğunu, bütün insanların əcəl
şərbətini içəcəyini şeirlərində
dönə-dönə xatırladır:
Haqdan
enən şərbəti içdik əlhəmdülillah,
Şol
qudrət dənizini keçdik əlhəmdülillah.
Yunus
Əmrə Tapdıq Əmrənin qapısında haqq yolunu
arayırdı və bu onun kamil bir şəxsiyyət kimi
yetişməsində mühüm rol oynamışdı. Təsadüfi
deyil ki, Yunus Əmrə bununla əlaqədar şeirlərinin
birində deyir:
Tapdığın
tapusunda qul olduq qapısında,
Yunus,
miskin çiy idik bişdik əlhəmdülillâh!.
Yunusu
yalnız Anadoluda deyil, həm də Orta Asiyada da yaşadan məhz onun haqqa
bütün varlığı ilə bağlı
olması, şeirlərində
insandakı mənəvi ruhi saflığı hər şeydən
üstün tutması idi.
Ona
görə də bu gün də
haqq aşiqinin şeirləri özünün ölməzliyini,
əbədiliyini qoruyub saxlamaqdadır.
Yunus
Əmrənin şeirləri ilə bağlı Anadoluda xalq
arasında maraqlı bir rəvayət dolaşmaqdadır. Rəvayətə
görə, onun vəfatından təxminən yüz il sonra
(bəzi rəvayətlərdə isə Yunus Əmrənin
sağlığında) Molla Qasım adli özünü
alimlər alimi hesab edən birisinin əlinə Yunus Əmrənin
şeirləri keçir. O, bir çayın başında bu
şeirləri oxuyur və onlardakı mənaları
anlamadığı üçün: - Bunlar da
şeirdirmi?-deyə çaya atırdı. Nəhayət,
şeirlərin birində bu misraları oxudu:
Dərvis
Yunus, bu sözü əyri-bəyri
söyləmə
Səni
sınağa çəkər bir Molla Qasım gəlir.
Bu
sözləri oxuyan Molla Qasım, o anda səhv etdiyini
anlayır və böyük bir peşmanlıq içində:
–
Ay Allah, Mən nə etdim! Qoca bir ümmandan xəbərim
olmadı. Halbuki bir ruhi və mənəvi hikmət xəzinəsi
tapmışdım. Mən bunu anlaya bilmədim. Amma o 100 il bundan
əvvəl mənim halımdan xəbərdar imiş,-deyə
ağlamağa başlayır. Sonra şeirlərin qalan hissəsini
öpərək gözünün üstünə qoyur və
onları mühafizə etməyə başlayır. Deyilənə
görə, o vaxt Yunus Əmrənin mindən artıq
şeiri məhv olub. Ardı var...
Əziz Mustafa
Zaman.- 2010.- 3-4 iyun.- S. 9.