Röya
Tağıyeva: “Məni xalçaya bağlayan genetik yaddaş
olub”
Prezident İlham Əliyevin “Azərbaycanda
muzey işinin yaxşılaşdırılması
haqqında”sərəncamından sonra ölkəmizdəki
muzeylərin fəaliyyətinin müasir prinsiplər əsasında
yenidən qurulmasına başlanılıb. Həmin sənədə əsasən, Lətif
Kərimov adına Azərbaycan
Xalçası və Xalq Tətbiqi Sənəti Dövlət
Muzeyinin müasir tələblərə cavab verməsi
üçün yeni binada fəaliyyət göstərməsi
də məqsədəuyğun hesab edilib. Yeni
binanın gələn ilin sonlarında istifadəyə verilməsi
nəzərdə tutulub. Lətif Kərimov adına Azərbaycan
Xalçası və Xalq Tətbiqi Sənəti Dövlət
Muzeyinin direktoru, sənətşünaslıq doktoru Röya
xanım Tağıyeva söhbətimizə elə yeni bina barədə
məlumat verməklə başladı.
- Dənizkənarı Milli Parkın ərazisində
tikilən binanın gələn ilin
sonunda istifadəyə verilməsi nəzərdə tutulub. Heydər Əliyev Fondunun,
Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin və
YUNESKO-nun
birgə layihəsi əsasında inşa olunan
bina memarlıq üslubuna və qeyri-adi formasına görə tamamilə fərqli olacaq. Xarici görünüşündən açılmış
xalçanı xatırladacaq dördmərtəbəli binada
xalçaşünaslar üçün
hər cür şərait yaradılacaq. Hətta burada turistlərin qanunamüvafiq qaydada
üzü köçürülmüş qədim xalçaları almaq imkanları
da olacaq. Muzeydə onun işçiləri ilə
yanaşı, xalçaçı rəssamlar da
fəaliyyət göstərəcəklər. Onu da
deyim ki,
yeni muzeydə
xalçaların düzülüşündən tutmuş, hər bir
eksponat yeni
konsepsiyada təqdim olunacaq. Biz burada
dünya muzeylərinin eksponatlarını
da nümayiş etdirməyi düşünürük. Muzeyimizin saytının günün tələblərinə uyğunlaşdırılması da gündəmdədir. İnşaat işləri başa çatdıqdan sonra binanın ətrafında yaşıllaşdırma işləri aparılacaq, bir sözlə, muzey kompleksi yaradılacaq.
- Röya xanım, təbii ki, Muğam Mərkəzindən
sonra Lətif Kərimov adına Azərbaycan
Xalçası və Xalq Tətbiqi Sənəti Dövlət
Muzeyinin də istifadəyə verilməsi mədəniyyət
aləmimizdə yeni bir hadisə olacaq. Bəlkə,
söhbətimizi xalça muzeyinə tarixi ekskursiya ilə
davam etdirək?
- Bəri başdan deyim ki, 1967-ci ildə təşkil
olunan muzeyimiz bir neçə il binasız
fəaliyyət göstərib. İndiki kimi yadımdadır:
müxtəlif yerlərdə, o cümlədən Lətif Kərimovun
Milli Elmlər Akademiyasındakı otağına
toplaşıb, muzeyin fəaliyyəti ilə bağlı məsələləri
müzakirə edərdik. Bir müddət
metronun “Nizami” stansiyasının arxasında yerləşən
məsciddə məskunlaşdıq. Sonradan
muzeyimiz İçərişəhərdə yerləşən,
XIX əsrdə tikilmiş Cümə məscidində fəaliyyət
göstərdi. 1991-ci ildə isə
keçmiş Lenin Muzeyinin binasına, indiki Muzey Mərkəzinə
köçürüldü. Məlumat
üçün onu da deyim ki, Azərbaycan Xalçası və
Xalq Tətbiqi Sənəti Dövlət Muzeyinə 1994-cü
ildə xalça sənətinin görkəmli tədqiqatçısı
Lətif Kərimovun adı verilib. Dünyada
analoqu olmayan belə bir muzeyin ölkəmizdə təşkili
Lətif Kərimovun adı ilə bağlıdır. Yəni ölkəmizdə muzey təşkil etmək
onun ideyası olub. Belə bir muzeyin təşkili
isə heç də asan olmayıb. Çünki
qeyd etdiyim kimi, dünyada belə bir muzey yox idi ki, onun təcrübəsindən
yararlanaq.
- Lətif Kərimovu necə
xatırlayırsınız?
- Lətif Kərimovun özünəməxsusluqları
çox idi. Hər şeydən əvvəl o, istedadlı bir rəssam
idi, xalça toxumağı da bacarırdı. O, Azərbaycanın
bütün bölgələrində toxunan xalçaları
araşdırıb, onları kataloqlaşdırıb. Onun ən böyük xidməti isə bu sahəyə
diqqət yönəltməklə Azərbaycan xalça sənətini
məktəb səviyyəsinə qaldırması oldu.
“Biz həmin muzeylərə “sağ ol” deməliyik ki...”
- Muzeyin ilk eksponatı hansı xalca olub? Muzey
ilk ekspozisiyasını nə vaxt nümayiş etdirib.
- Qarabağ xalçası... XIX əsrə
aid həmin xalça o zamanın intellekt adamlarından
sayılan Talıb Bayram oğlu Əliyevdən alınıb.
İndi ümumilikdə muzeyin fondunda 10 mindən
artıq xalq sənəti nümunələri mühafizə
olunur ki, onların da 6 mini xalıdır. Bu
mənada bu gün muzeyimiz Azərbaycan milli mədəniyyətinin
əsl xəzinəsidir. Muzeyimizin ilk
ekspozisiyası isə 1972-ci ildə nümayiş etdirilib.
- Muzeyin eksponatları dünyanı dolaşa bilibmi?
- Muzeydə nümayiş etdirilən Azərbaycan
xalça sənətinin nadir inciləri, demək olar ki,
dünyanı gəzib. Yəni muzeyin kolleksiyası əsasında
“Müasir Azərbaycan xalça sənəti”, “Azərbaycan xalq tətbiqi sənəti”,
“Azərbaycan xalça sənəti”, “Müasir Azərbaycan
dekorativ-tətbiqi sənəti” və s. mövzularda sərgilər
təşkil edilib və bu sərgilər Avropa, Asiya və
Afrikanın ayrı-ayrı şəhərlərində
nümayiş olunub.
- Səhv etmirəmsə, muzeydə ən qədim
nümunə XVII əsrə aiddir. Halbuki
xalçaçılığımızın tarixinin
eramızdan əvvəlki illərə getdiyini söyləyirlər.
Elə isə
xalça muzeyindəki bu boşluğu doldurmaq
üçün hansı addımlar atılır. Yəni başqa ölkələrin muzeylərindəki,
yaxud şəxsi kolleksiyalardakı Azərbaycan xalçalarını
satın alaraq Vətənə qaytarmaq mümkün
olacaqmı?
- Bəri başdan deyim ki, bu gün dünyanın
bütün muzeylərində Azərbaycan xalçasına
rast gəlmək mümkündür. Burada
qeyri-adilik axtarmaq lazım deyil. Sadəcə,
bununla biz fəxr etməliyik. İkinci bir
tərəfdən, bilirsinizmi, həmin muzeylərdə olan
xalçaları indi kimsə bizə qaytarmaz. Çünki həmin xalçalar artıq o muzeylərin
bir hissəsinə çevrilib. İkinci
bir tərəfdən, biz həmin muzeylərə “sağ ol”
deməliyik ki, xalçalarımız indiyədək
onların eksponatları sırasındadır. Amma qalereyalarda, kolleksionerlərdə olanları almaq
olar və biz hazırda belə bir konsepsiya üzərində
işləyirik. Güman edirəm ki, bu
öz səmərəsini verəcək.
Əfsuslar olsun ki...
- Röya xanım, belə bir muzey binasının
inşası zərurət idimi?
- İstərdim ki, bu suala ölkə
başçısının binanın təməlqoyma mərasimində
dediyi sözlərlə cavab verim. O dedi: “Xalçaçılıq sənəti Azərbaycan
mədəniyyətinin bir hissəsidir. Azərbaycan
xalçası öz gözəlliyi, keyfiyyəti ilə həmişə
seçilmişdir. Azərbaycan
xalçaları dünyanın ən məşhur muzeylərində
və şəxsi kolleksiyalarda saxlanılır. Əfsuslar olsun ki, Azərbaycanda Xalça Muzeyi
uyğunlaşdırılmış binada yerləşirdi və
əlbəttə ki, Bakıda gözəl xalça muzeyinin
tikintisi böyük zərurət idi. Mən
çox şadam ki, artıq bu işə
başlanılıb. Ümid edirəm ki,
qısa müddət ərzində Azərbaycan
xalçasına xas olan, gözəlliyi ilə seçilən
Xalça Muzeyi tezliklə tikilib başa çatacaq.”
- Nə əcəb belə bir muzeyin indiyədək
uyğunlaşdırılmış binada fəaliyyət
göstərməsi diqqəti cəlb etməyib?
- Niyə ki, bu muzey həmişə diqqət mərkəzində
olub. Belə ki, 1975-ci ildə muzey
üçün bina tikilməsi barədə dövlət səviyyəsində
qərar qəbul edilib. Hətta binanın
tikintisi üçün İçərişəhərdə
- Şirvanşahlar sarayının yaxınlığında ərazi
də ayrılmışdı. Özü
də bina tanınmış memar Mikayıl Üseynovun layihəsi
əsasında inşa olunmalı idi. Lakin
sonradan nədənsə tikilmədi. 1983-cü
ildə isə Sabunçu Vağzalının ərazisini bizə
vermək istəyirdilər. Lakin, nədənsə,
o da alınmadı.
- Deməli, belə çıxır ki, bu
üçüncü cəhddir də... Həm də uzunillik
həsrətin sonudur da...
- Bəli, yeri gəlmişkən, ölkəmizin rəhbəri
İlham Əliyev muzeyimizdə olarkən, bütün bunlar
barədə mən ona məlumat vermişdim. O, bu məlumatları
dinləyəndən sonra: “İnşallah,
üçüncü cəhd uğurlu olar”,-
demişdi... Və doğrudan da, uğurlu oldu.
6 qızın biri Röya...
- Röya xanım, sizin fəaliyyətinizlə tanış olarkən bir məqam diqqətimi cəlb
etdi... Siz filoloqsunuz, bu sahəyə gəlişinizin
bir sirri olubmu?
- 1966-cı ildə indiki Bakı Dövlət
Universitetinin filologiya fakültəsinin son kursunda oxuyurdum. O
zaman qrupumuza bildirdilər ki, muzey təşkil olunacaq və
bizə də bu sahə üzrə kadrlar lazım olacaq. Onu da
deyim ki, o zaman bizdə tətbiqi sənət üzrə
kadrlar hazırlayan ali təhsil
ocağımız yox idi. Odur ki, belə
kadrları, bir qayda olaraq, humanitar fakültələrdən
toplayırdılar. Nə isə, altı
qız, o cümlədən mən bu sahə üzrə
işləyəcəyimizə qərar verdik. Lakin sonradan mənim həmkarlarımdan heç biri
bu sahə üzrə işlərini davam etdirə bilmədi.
Mən isə artıq 44 ildir ki, bu sahədəyəm... Kiçik elmi işçidən direktorluğa qədər,
necə deyərlər, yol qət etmişəm.
- Yəqin sizi bu sahəyə bağlayan bir səbəb
olub...
- Sözün düzü, özümü də bir
zamanlar çox düşündürən bu suala sonradan cavab
tapdım. Sən demə, məni muzeyə
çəkən, xalçaya bağlayan genetik yaddaş
imiş. Çünki nənəm
yaxşı xalça toxuyan olub. Sonradan mən onun bir
xalçasını kitabıma da saldım.
- Hazırda nə üzərində işləyirsiniz?
- Bu günlərdə ölkəmizin
Macarıstandakı səfiri Vilayət Quliyevdən məktub
almışam. O, Azərbaycan xalçalarına aid kitab
hazırlamağımı xahiş edib və onu macar dilinə
tərcümə etdirəcəyini bildirib. İndi
belə bir kitab üzərində çalışıram.
İnanıram ki, Vilayət müəllimin bu
addımından digər səfirlərimiz də bəhrələnəcəklər.
Çünki bu gün, xüsusilə,
xalçalarımızın təbliğı, onlar barədə
materialların mümkün qədər dünya dillərinə
nəşr olunması vacibdir.
- Sizin üçün xalça nədir?
- Mənim üçün xalça, hər şeydən
əvvəl, ölkəmizi dünyada tanıdan bir atributdur. Xalça
mənim üçün tariximiz, mədəniyyətimizdir.
Xalça xalqımızın ruhudur. Bu sənət xalqımızın böyük
ruhunun ifadəsi kimi yaşayır.
Qvamı Məhəbbətoğlu
Zaman.- 2010.- 25-26 sentyabr.- S. 8.