Beynəlxalq
hüquqda soyqırımı məsələsi və ermənilərin
əsassız iddiaları
İnsanlıq əleyhinə
baş vermiş cinayətlərdən biri də
soyqırımı cinayətidir. Hazırda bu cinayətlərin
qarşısının alınması və cinayətkarların
cəzalandırılması üçün beynəlxalq
münasibətlər sistemində kifayət qədər
hüquqi normalar və mexanizmlər mövcuddur
İnsanlıq
əleyhinə
baş vermiş cinayətlərdən
biri də soyqırımı
cinayətidir. Hazırda bu
cinayətlərin
qarşısının
alınması və
cinayətkarların
cəzalandırılması
üçün beynəlxalq
münasibətlər
sistemində kifayət
qədər
hüquqi normalar və mexanizmlər
mövcuddur. Soyqırımı
cinayətlərinin
qarşısının
alınması prosesi
insan hüquqlarının
təkmilləşdirilməsi
nəticəsində
ortaya çıxıb. Yəni soyqırımı
cinayətlərinin
qarşısının
alınması insan
hüquqlarının
qorunmasının
tərkib hissəsidir. İnsan
hüquqlarının
norma və mexanizmləri
XX əsrin ortalarından
inkişaf etməyə
başlasa da, Qərbdə
bu anlayışı əhatə
edən müəyyən
normalar XVII əsrdən
formalaşmağa
başlayıb. Xüsusilə, Vestifalya sülh müqaviləsindən
başlayaraq, dövlətlər
arasında iki
və çoxtərəfli
müqavilələrdə
bu və ya
digər etnik
və ya dini
qrupların hüquqlarının
qorunmasına dair
rəsmi razılaşmalar
olub. Amma bu
normalar universal xarakter daşımayıb.
I Dünya
müharibəsindən
sonra xalqların
öz müqəddəratının
müəyyənləşdirilməsi
hüququnun aktuallaşması
nəticəsində
soyqırımı
məsələsinin
hüquqi normativ bazasının
hazırlanması istiqamətində
də müəyyən
addımlar atıldı. Dünya tarixində
ilk dəfə
olaraq, daimi beynəlxalq
məhkəmə
yaradıldı. Ümumiyyətlə,
I Dünya
müharibəsi
ərəfəsində
bir çox xalqlara qarşı soyqırımı
cinayəti törədilib.
Təəssüflər
olsun ki, azərbaycanlılar
da ermənilər
tərəfindən
törədilən
bu cinayətin
qurbanı olublar. Amma I Dünya
müharibəsindən
sonra qlobal səviyyədə
soyqırımı
cinayətləri
ilə əlaqədar
konkret addımlar
atılmadı.
Soyqırımı ilk dəfə nə vaxt gündəmə gəlib?
Soyqırımı
anlayışını ilk dəfə olaraq termin kimi hüquq
ədəbiyyatına yəhudi əsilli polşalı hüquqşünas
Rafael Lemkin gətirib. O, ilk
dəfə olaraq,
dini, etnik qruplara qarşı kütləvi
şəkildə törədilən
cinayəti “genosid”
(genocide) adlandırıb
(Ümumiyyətlə, “geno”
yunan dilində xalq,
“cide” isə latın dilində
öldürmək
deməkdir).
II Dünya
müharibəsindən
sonra soyqırımı
cinayətlərinin
qarşısının
alınması və
cinayətlərin
cəzalandırılmasına
dair əməli
addımlar atıldı. İlk olaraq, Nürunberqdə müharibə cinayətkarlarının işlərinə baxılması üçün “ad hoc” (birdəfəlik) müharibə
tribunalı təşkil olundu, bu tribunalda təqsirləndirilən şəxslər Holokost adını alan soyqırımı cinayətlərinin törədilməsində ittiham edildi və onlara müvafiq cəzalar verildi. Nürunberq hərbi
tribunalının
keçirilməsi
və müvafiq
qərarların
alınması beynəlxalq
səviyyədə
soyqırımı
cinayətlərinin
qarşısının
alınması və
cəzalandırılması
istiqamətində çox
vacib presedent oldu. Bundan başqa, BMT
çərçivəsində
də Soyqırımı
Cinayətlərinin
Qarşısının
Alınması və
Cəzalandırılması
haqqında Beynəlxalq
Konvensiya qəbul
edildi. Bu konvensiyanın 2-ci
maddəsində soyqırımına
belə tərif
verilir: düşünülmüş
plan əsasında
dini, etnik, milli
və irqi qrupların
tamamilə və ya
bir hissəsinin
öldürülməsi, fiziki
və əqli cəhətdən
onlara zərər
verilməsi soyqırımı
cinayətidir.
Soyqırımı
cinayətlərinin
qarşısının
alınmasına
dair çox tərəfli
tədbirlər
alınsa da, Holokost hadisəsi XX
əsrdə
baş vermiş yeganə
hadisə olmadı. Xüsusilə, 90-cı
illərin əvvəllərində
Serebrenisa və
Daimi Beynəlxalq
Cinayət Məhkəməsinin
təşkil olunması
beynəlxalq ictimaiyyətin
uzun müddət
müzakirəsində
olsa da, bu
qurumu yalnız
2002-ci ildə təsis
etmək mümkün
olub. Bu məhkəmənin
təsis sənədində
əsas universal cinayətlər
olaraq soyqırımı,
insanlıq əleyhinə
cinayətlər, müharibə
cinayətləri
və işğal
cinayətləri
göstərilib. Bu cür
məzmunda qurumun
təsis olunması
müsbət
hal olsa da, onun
imkanlarını şişirtməmək
lazımdır. Bu məhkəmənin
verəcəyi
qərarlar məcburi
xarakter daşısa
da, bu, onun
təsis edilməsi
sənədini
imzalamayan dövlətlərə
qarşı tətbiq
oluna bilməz. Qeyd edək
ki, bu sənədi 7
dövlət
imzalamayıb, sənədi
imzalayan 48 dövlət
isə hələ
də onu ratifikasiya etməyib.
Göründüyü
kimi, soyqırımı
cinayətlərinin
qarşısının
alınması və
cəzalandırılması
istiqamətində beynəlxalq
səviyyədə
həm hüquqi
normativ baza, həm
də cəzalandırma
mexanizmləri olsa
da, bu istiqamətdə
mütləq
müvəffəqiyyətdən
danışmaq olmaz. Bu proseslərin
tam inkişafına
mane olan faktorlar arasında dövlətlərin
suveren hüququ
və onların
daxili işlərinə
qarışma qorxusu
dayanır. Heç kimə sirr
deyil ki, soyqırımı
bəhanəsini
sui-istifadə edərək, bəzi
dövlətlər
digərlərinə
siyasi baxımdan
təzyiq göstərməyə
çalışırlar. Bunu Türkiyənin
simasında görə
bilərik. Belə ki, Türkiyə
olmayan bir hadisəyə
görə sıxışdırılmaqdadır. Məsələni
hüquqi cəhətdən
analiz edərək, bu
iddianın əsassız
olduğunu anlamaq
olar.
Saxta erməni soyqırımı və onun hüquqi əsasları
Qısaca qeyd edək
ki, ermənilərin iddialarına görə, guya 1915-ci ildə
Osmanlı dövləti öz təbəələri olan ermənilərə
qarşı kütləvi qırğın törədib və
bu qırğınların nəticəsində milyonlarla erməni
qətlə yetirilib. Türk tərəfinin cavabına görə isə, müharibə qaydalarının tələblərinə uyğun olaraq, yaşadıqları dövlətə xəyanət edən xalq, sadəcə olaraq, deportasiya olunub, bu deportasiya nəticəsində də xəstəlikdən və aclıqdan müəyyən bir qrup erməni ölüb. Bu hadisə
ermənilərin
qəsdən
məhv edilməsinə
istiqamətlənməyib
və ona görə
də bu hadisəni
soyqırımı
adlandırmaq olmaz.
Hadisə baş
verdikdən sonra
ermənilər
məsələni
beynəlxalq səviyyədə
ictimailəşdirə, xüsusilə
I Dünya
müharibəsində
Osmanlının
düşmənləri
olan İngiltərə,
Fransa və Rusiyanın
diqqətini bu
məsələyə
yönəldə
biliblər. Adıçəkilən
dövlətlər
1915-ci ilin may
ayının
25-də birgə bəyanat
verərək, Osmanlı
hökumətinin
müharibədən
sonra bu hadisəyə
görə cavab
verəcəyini
bildiriblər. Müharibə bitdikdən
sonra İngiltərə
hökuməti
məğlub olmuş
Osmanlı hökumətindən
dərhal uydurma
soyqırımı
günahkarlarının
təhvil verilməsini
tələb
edib. Bu tələbin
nəticəsi
olaraq, 67 nəfər
ingilislərə təhvil
verilib və onlar
da həbs
olunaraq Maltaya göndəriliblər. Lakin İstanbuldakı İngilis
Ali Komissiyası tədqiqat
apardıqdan sonra
Londona məruzə
edərək
bildirmişdi ki, həbs
olunanları ittiham etmək
üçün yetərli
dəlil yoxdur. Məhz bu
səbəbdən
həbs olunanlar ingilis əsirləri
ilə dəyişdirilərək
sərbəst
buraxılıblar.
Bundan başqa, I
Dünya müharibəsində
məğlub olan
Osmanlı dövləti
ilə müttəfiqlər
arasında imzalanmış
Sevr müqaviləsində
də Osmanlının
soyqırımını
törətməsini
qəbul etməsinə
və günahkarların
cəzalandırılmasına
dair maddələr
mövcud idi. Lakin milli azadlıq
müharibəsində
qalib gələn
Türkiyə Cümhuriyyəti
Sevr müqaviləsini
rədd etdiyi
üçün müttəfiqlərlə
onun arasında
nisbətən
daha ədalətli
yeni bir müqavilə
- Lozanna müqaviləsi
imzalandı və bu
müqavilədə
soyqırımı
ilə əlaqədar
heç bir maddə
yer almadı.
Bundan sonra
da ermənilər
nə qədər
çalışsalar da, hüquqi
cəhətdən
Türkiyənin
soyqırımı
törətdiyini
nə isbat edə,
nə də ona
hansısa cəza
verdirə bildilər. Çünki
o dövrdə
hüquqi cəhətdən
beynəlxalq səviyyədə
nə normalar, nə
də cəzalandırma
mexanizmləri mövcud
idi. II Dünya
müharibəsindən
sonra soyqırımı
cinayətlərinin
qarşısının
alınması və
cəzalandırılması
ilə əlaqədar
formalaşan normaların
uydurma erməni
soyqırımına
tətbiq edilməsi
mümkün
deyildi. Çünki bu
normalar qəbul
edildikdən sonra
baş verəcək
hadisələrə
şamil ediləcəkdi.
Bu onunla
nəticələndi
ki, ermənilər
soyqırımı
ilə əlaqədar
Türkiyə dövlətinə
qarşı heç bir
məhkəmə
iddiası qaldıra
bilmədilər.
Vəziyyəti
belə görən
ermənilər
öz mübarizələrində
strateji dəyişiklik
edərək, bu
məsələni
ayrı-ayrı dövlətlərin
müzakirəsinə
çıxarıb və
onların parlamentləri
tərəfindən
bu iddianı qəbul
etdirə biliblər. Artıq 22 dövlətin
parlamenti rəsmən
qəbul etdiyini açıqlayıb. Bu dövlətlərin
parlamentlərinin bu
uydurma iddianı tanımaları
hüquqi cəhətdən
Türkiyənin
üzərinə hüquqi
öhdəliklər
gətirməsə
də, onun beynəlxalq
imicinin zədələnməsinə
xidmət edir. Bundan başqa, ermənilər
ümid edirlər
ki, nə qədər
çox dövlət
bu iddianı qəbul
etsə, onlar Türkiyəyə
də onu qəbul
etməyə məcbur
edəcəklər.
Azərbaycanlıların
soyqırımı
və onun beynəlxalq
ictimaiyyət tərəfindən
tanıdılması
Ermənilər
özlərini beynəlxalq
ictimaiyyətə soyqırımı
qurbanları kimi təqdim
edirlər, amma
onlar XX əsrin
həm əvvəllərində,
həm də
sonlarında azərbaycanlılara
qarşı soyqırımı
törədərək, minlərlə
insanı dini və
etnik mənsubiyyətinə
görə qətlə
yetiriblər. İstər
1918-ci ilin mart
hadisələri, istərsə
də 1992-ci ilin
fevral ayının
26-da törədilən
Xocalı faciəsi
zamanı ermənilərin
dinc əhaliyə qarşı
törətdiklərini
heç tərəddüd
etmədən
soyqırımı
adlandırmaq olar.
Bu hadisələr
mütləq
öz hüquqi
qiymətini almalıdır. Ona görə
yox ki, bu, Azərbaycana siyasi baxımdan
hansısa üstünlük
qazandıracaq, ona
görə ki, günahkarların
müəyyənləşdirilməsi
və cəzalandırılması
bu hadisələrin
təkrarlanmaması
üçün təminat
olacaq.
Hüquqi
cəhətdən
ermənilərin
beynəlxalq cinayət
məhkəməsinə
verilməsi real
görünmür. Çünki Azərbaycan
bu qurumun təsis aktını imzalamayıb, Ermənistan isə
imzalasa da, hələ də onu ratifikasiya etməyib. Belə
olduqda ermənilərin uzun müddətdir istifadə etdikləri
metoddan, yəni soyqırımı hadisəsinin müxtəlif
dövlətlərin parlamentlərinin müzakirəsinə
çıxararaq onun qəbul edilməsinə nail olmaq olar. Bu
istiqamətdə ilk addım atılıb: artıq
Macarıstan parlamenti bu məsələni gündəliyinə
çıxarmağa hazırlaşır. Azərbaycan bu
praktikadan istifadə edərək, bu məsələni, ilk
növbədə, özünə yaxın dövlətlərin
parlamentlərinin müzakirəsinə çıxarmağa
nail olmalıdır.
CEYHUN
MAHMUDLU
Zaman.- 2011.- 23-25 aprel.- S. 12.