Seyid Cəfər Pişəvəri
-azadlıq və müstəqillik fədaisi (1)
“İttihad”da
işləyərkən Seyid Cəfər Nəriman Nərimanov,Bəhram Ağazadə və digər
tanınmış inqilabçılarla şəxsən
tanış olur. Bu
şəxsi tanışlıq isə Pişəvərinin
siyasi cəhətdən formalaşmasında xüsusi rol
oynayır. Pişəvərinin siyasi cəhətdən
xeyli yetkinləşməsi“Ədalət” firqəsi rəhbərliyinin
də diqqətini cəlb edir. Bunun nəticəsində
İran Ədalət Firqəsi rəhbərliyi onu
özünün mətbu orqanı olan “Hürriyyət” qəzetinin
redaktoru təyin edir.
O, tarixdə
özündən sonra şanlı və şərəfli bir iz
buraxmış, adını Cənubi Azərbaycanın milli
azadlıq mübarizəsi tarixinə qızıl hərflərlə
yazdırmışdır. XX əsr Cənubi Azərbaycan tarixində azadlıq
uğrunda mübarizəyə qalxan xalq hərəkatına və
qısa müddətə də olsa, Azərbaycanın dövlət
müstəqilliyini elan edəndən sonra ona rəhbərlik
etmişdi. Onun azadlıq mübarizəsi
1906-1910-cu illərdə Səttərxan, 1920-21-ci illərdə
isə Şeyx Məhəmməd Xiyabaninın azadlıq
uğrunda apardıqları tarixi mücadilənin davamı
idi. Bu, Cənubi Azərbaycanda yarım əsr
ərzində soydaşlarımızın 3 dəfə öz
azadlıqları uğrunda apardığı tarixi bir qəhrəmanlıq
mübarizəsi idi. Bu mücadilə İranın fars şovinistləri tərəfindən qan
içində boğulsa da, Azərbaycan xalqının tarixində
şərəfli bir iz buraxıb. Təsadüfi
deyil ki, məhz Təbrizdə başlanan milli azadlıq hərəkatının
qəhrəmanları Arazın hər iki tayında
milyonların qəlbində hələ də
yaşamaqdadır. Belə qəhrəmanlardan biri ötən
əsrin 40-cı illərində cənubdakı
soydaşlarımızın azadlıq mücadiləsinə rəhbərlik
edərək, müstəqil Azərbaycan Cümhuriyyətini
quran Seyid Cəfər Pişəvərid
Həyatı
Pişəvəri 1892-ci ildə Cənubi Azərbaycanın
Xalxal mahalının Zeyvə kəndində anadan olub. Onun valideynləri olduqca yoxsul idilər
və gündəlik yeməklərini zorla qazanırdılar.
Buna baxmayaraq, onlar
öz oğullarının ibtidai təhsil
almasına imkan yaratmışdılar. Kənd məktəbində
fars dilində təhsil almağa məcbur
olan Seyid Cəfər ilk günlərdən istedadlı bir
şagird kimi müəllimlərinin diqqətini cəlb
etmişdi. Daim aclıq və səfalət
içində yaşamaları nəticəsində Pişəvərinin
ailəsi 1905-ci ildə doğma kəndlərini tərk edərək,
minlərlə digər cənublu soydaşımız kimi
Şimali Azərbaycana köç etməyə məcbur
olmuşdu. Amma Pişəvəri ailəsinin
Bakıya köçməsinin başqa səbəbləri də
vardı. Tədqiqatçı alim Əkrəm Rəhimlinin
Pişəvəriyə həsr edilən “Mübarizə
burulğanlarında keçən ömür” adlı
kitabında yazdığına görə, S. C. Pişəvərinin
ulu babası Kərbəlayi Mir Yəhya ağa dini təhsil
almış, halal, kasıb-kusuba əl tutan hörmətli adam
olub. S. C. Pişəvərinin
atası Mir Cavad Kərbəlayi Mir Yəhya ağanın ikinci
arvadından olduğundan o, qardaşları ilə ögey idi.
Kərbəlayi Mir Yəhya ağa ortabab kəndli
idi, onun bağı, əkin sahəsi, mülkü və bir qədər
mal-heyvanı vardı. Rəhimli yazır
ki, Mir Yəhya dünyasını dəyişdikdən sonra
ögey qardaşları Mir Cavad ağanın vərəsəlik
payına da insafsızcasına sahib çıxırlar.
Bu isə ailənin maddi cəhətdən
ağır duruma düşməsinə səbəb olur.
Nəticədə Mir Cavad qardaşlarından
incik düşərək, dolanmaq üçün ailəliklə
Azərbaycanın quzeyinə - Bakıya köçməyə
məcbur olur.
Müəllimlik
dövrü
Onu da deyək ki, Seyid Cəfər Pişəvərinin atası
Mir Cavad Məşrutə mücahidlərinə dəfələrlə
mənzilində yer vermiş və özü də bu hərəkatın
başlanğıcında ona qoşulmuşdur. Bunu S.C.Pişəvərinin
bacısı Suğra xanımın xatirələrində də
görmək olar. “... Əslində atamın Seyid Cəfərə təsiri
çox olmuşdur. Atam Səttarxan
mücahidlərindən idi. Hələ o
vaxt atamla dostları arasında fədailər,
inqilabçılar barədə söhbət olurdu. 12-13 yaşlı Seyid Cəfər də həmişə
onlara qulaq yoldaşı olardı. Söhbətə
qarışıb bir söz soruşanda atam ona gülüb deyərdi:
“Sən belə şeyləri bilmək üçün
çox kiçiksən” (Əkrəm Rəhimli “Mübarizə
burulğanlarında keçən ömür”).
Bakıda öz maddi vəziyyətlərini
yaxşılaşdırmağa ümid edən Pişəvərilər
ailəsi, əvvəlcə, Bülbülə qəsəbəsində
məskunlaşdılar. Bunun da səbəbi qəsəbənin neft mədənlərinə
yaxın ərazidə yerləşməsi və bunun da nəticəsində
iş tapacaqlarına olan böyük ümid idi. Bülbülədə
Pişəvərilər ailəsi öz maddi vəziyyətlərini
nisbətən yaxşılaşdırmağa nail
olmuşdular. Bu da Seyid Cəfərin Bülbülədə, sonra da
Sabunçuda təhsilini davam etdirməsinə imkan vermişdi.
Seyid Cəfər təhsil almaqla yanaşı, həm
də valideynlərinə bir tikə çörək
qazanmaqda yardım edir və boş vaxtlarında ən
ağır işlərdə belə
çalışırdı. “Məktəbin ibtidai
sinfini əla və yaxşı
qiymətlərlə başa vurduqdan sonra S.C. Pişəvəri
Bakıdakı “İttihad” məktəbinə,
sonra isə “Darul-müəllimin” (Pedaqoji məktəb) mədrəsəsinə
daxil olur və oranı da bitirdikdən sonra Hacı Xalxali
adlı həmyerlisinin vasitəsilə əvvəllər
özünün oxuduğu,
“İttihad” məktəbinə müəllim təyin
olunur.
“İttihad”
məktəbi ilə yanaşı, Bakı Bələdiyyəsinə
məxsus olan 9
saylı məktəbdə də ərəb, fars və
islamiyyət fənlərindən dərs deyir”. (Əkrəm Rəhimli: “Mübarizə
burulğanlarında keçən ömür”).
İnqilaba
aparan yol
Pişəvəri 1913-cü ildə Xırdalana gələrək,
burada müəllimlik fəaliyyəti ilə məşğul
olmağa başladı. O, Xırdalanda 4 il dərs dedi. Bu
müddətdə gənc Pişəvərinin həyatında
bir sıra dəyişikliklər baş verdi.
O, siyasətlə yaxından maraqlanaraq, ölkədə
baş verən siyasi hərəkatda iştirak etməyə
başladı. Bakıda Şaumyanın
başçılıq etdiyi bolşevik-daşnak hökumətinin
dinc azərbaycanlılara qarşı həyata keçirdyi
qanlı qırğınlar Seyid Cəfərdə ağır
izlər buraxmışdı. Həmin
dövrdə Pişəvəri eyni zamanda bir sıra mətbu
orqanlarında, o cümlədən “Açıq söz” qəzetində
siyasi yazılarla çıxış etdi. Müəllif “Açıq söz” qəzetinə
yazdığı məqalələrində İran
xalqının ağır vəziyyətindən bəhs edərək,
onu ağır günə salanları tənqid edirdi. 1918-ci ildən başlayaraq, Pişəvəri həm
də “Azərbaycan Cüzilayənfəki-İran” qəzetində
müxtəlif mövzulara həsr olunmuş yazılarla
çıxış etmişdir. Mətbuatda Cənubi
və Şimali Azərbaycanın ağır vəziyyətindən
bəhs edən məqalələri Pişəvərinin xalq
arasında siyasi nüfuzunu artırır və onun daha
çox tanınmasına səbəb olur. Amma siyasi məqalələr
yazmaqla xalqın gözünü açmaq, onu maarifləndirmək
istəyən Pişəvəri hiss edirdi ki, bununla kifayətlənmək
olmaz. Ona görə də o, siyasi
ideyalarını daha geniş şəkildə təbliğ
etmək üçün yeni siyasi meydan axtarmağa
başladı. Bu məqsədlə də 1919-cu ildə
o, Cənubi Azərbaycanun “Ədalət” firqəsinin
Bakıdakı “İttihad” mədrəsəsində müəllim
kimi işləməyə başlayır və adıçəkilən
firqənin keçirdiyi bütün siyasi tədbirlərdə
yaxından iştirak edir. “İttihad”da işləyərkən
Seyid Cəfər Nəriman Nərimanov, Bəhram Ağazadə
və digər tanınmış inqilabçılarla şəxsən
tanış olur. Bu şəxsi
tanışlıq Pişəvərinin siyasi cəhətdən
formalaşmasında xüsusi rol oynayır. Pişəvərinin yetkinləşməsi “Ədalət”
firqəsi rəhbərliyinin də diqqətini cəlb edir.
Bunun nəticəsində İran Ədalət
Firqəsi rəhbərliyi onu özünün mətbu
orqanı olan “Hürriyyət” qəzetinin redaktoru təyin
edir; paralel olaraq, Seyid Cəfərə böyük etimad
göstərən firqə rəhbərliyi onu qurumun xarici
bölməsinin katibi vəzifəsinə irəli çəkir.
Həmin dövrdə Şimali Azərbaycanda gedən
siyasi proseslər nəticəsində Cənubi Azərbaycanda
da inqilabi vəziyyət yetişmiş və Məhəmməd
Xiyabaninin rəhbərliyi altında azadlıq mübarizəsi
başlanmışdı. Ona görə də, “Ədalət”
firqəsi 1920-ci ilin may ayında Pişəvərini xüsusi
tapşırıqla Cənubi Azərbaycana - Gilana göndərir.
Pişəvəri burada Gilan əyalətində
başlanan “Gəncəlilər” hərəkatının rəhbəri
Kiçik xanla görüşür. Bundan az sonra, 1920-ci ilin iyun ayında Pişəvəri
Kiçik xanın əmri ilə Gilan inqilabi hökumətinin
xarici işlər naziri təyin edilir. Bunun
ardınca Pişəvəri “Ədalət” firqəsinin
Ənzəli şəhərində keçirilən I
qurultayında Mərkəzi Komitənin üzvü və
ideoloji işlər üzrə katibi seçilir. 1921-ci ildə isə Pişəvəriyə daha bir
etimad göstərərək, onu Həmkarlar
İttifaqının orqanı olan “Həqiqət” qəzetinin
redaktoru təyin edirlər. O, artıq öz siyasi yolunu
müəyyən etmiş və həyatını Cənubi
Azərbaycanın azadlığı uğrunda mübarizəyə
həsr etmişdi. Bu müstəvidə də
Xiyabani hərəkatında yaxından iştirak edir.
Lakin Xiyabani tərəfindən qurulan və tarixə Azadistan
Cümhuriyyəti adı ilə daxil olan dövlət fars
şovinizmi tərəfindən devrilir və onun görkəmli üzvləri
edam edilir. Azadistan hökumətinin devrilməsindən
və azadlıq mücahidlərinə divan tutulmasından
sonra də siyasi fəaliyyətini davam etdirən Pişəvəri
Azərbaycanın müstəqilliyinə olan inamını
itirməmişdi. O, cənubdakı
soydaşlarımızı fars
şovinizminə qarşı yeni mübarizələrə səsləyirdi.
ƏZIZ MUSTAFA
Zaman.-2011.-10-12
dekabr.- S.12.