Çiskinli
gündə nisgilli gəzinti
Səhər-səhər
“Baksovet”in qarşısındakı paxlava dükanında
görüşdük. Pəncərədən
bayıra baxa-baxa adama bir stəkan çay içib
qalxırıq. Narın-narın yağsa
da, hava çox xoşdur, əsl gəzinti havasıdır.
Dörd nəfərik - müdirimiz Süleyman bəy,
Osman bəy, Anar bəy və bu sətirlərin müəllifi.
Maşına əyləşib Qoşaqala
qapısına gəlirik. Şlaqbaum
qarşımızı kəsir. İçəri
girmək istədiyimizi bildiririk. Boylu-buxunlu bir gənc
yaxınlaşır və mədəni şəkildə
şərtləri izah edir: əgər xüsusi buraxılışınız
yoxdursa, yəni burada yaşamırsınızsa və işləmirsinizsə,
maşınla girməyin bir saatı 2 manat, sonrakı hər
saat üçün də 1 manat. Mentalitetimizə
uyğun bir çözüm. Bu cür mədəni müraciətin
qarşısında “mıq” eləmək heç birimizin
ağlından da keçmir. Çekimizi alıb, İçərişəhərə
giririk və Osman bəy avtomobilin ağzını qala
divarları boyunca üzüyuxarı yönəldir...
Rabitə Kutusu
Hər
səhər
işə, hər
axşam evə...
Monoton həyat
canınızı
sıxırsa,
arabir bu ritmdən
qaçın, fərqli
bir işlə
məşğul olun,
fərqli yollardan keçin, fərqli
adamlarla söhbət
edib, gözləriniz
önündəki
mənzərələri
dəyişin...
Faydasını görəcəksiniz. Bunu təkcə
biz söyləmirik,
həkimlər
də belə deyirlər, dünyagörmüş
adamlar da. Biz də həyatın
monotonluğundan qaçıb, gözlərimizi
yeni mənzərələrlə
şənləndirmək
üçün bir
neçə gün
əvvəlki
çiskinli fevral səhərində
dörd nəfər
bir araya gəlib,
Bakının
ən
qədim ünvanına, daha
doğrusu, Bakının
özünə, yəni
İçərişəhərə
başmaqseyrinə çıxdıq. Nə yaxşı ki,
İçərişəhər
var. Hər
kəs burda
eyni küçələri, eyni
mənzərələri
görsə də,
hər kəs
fərqli duyğular,
fərqli düşüncələrlə
ayrılır
bu ünvandan.
Bu
da həminki
İçərişəhər. Burada doğulmamışam, yaşamamışam, amma
tələbəlik
illərində bu
dar, bəyaz
gecələri
xatırladan küçələrdən
çox keçmişəm. Bilmirəm, oxuduqlarımdan,
ya gördüklərimdənmidir,
İçərişəhər
deyəndə ağlıma
xüsusi bozbaş
iyi, dar küçələr, damdan-dama
uzanmış zivələrdə
yellənən
ağ mələfələr
və bir də
o məşhur
filmdə söylənən
mənzərə
gəlir:
Yaşlı
bir kişi əlini
divarlara sürtə-sürtə
addımlayır. Elə bil, əli
ilə daşlara
toxunmur, doğmalarının
üzünü oxşayır. Hər daşın, hər
pillənin yerini
əli
ilə qoyubmuş kimi
bilir. Gözləri
görməsə
də, əlləri, ayaqları
ilə görür, tanıyır
bu məkanı. Gəlir, gəlir,
əli doğma
qapının
dəstəyinə
çatanda dayanır, qapını
açır və
ağır addımlarla
içəri girib,
gözdən
itir.
İçərişəhərin
daş-divarında
hər kəs
nəzərə
alınıb: gözü
görənlər
də, görməyənlər
də, qulağı eşidənlər
də, eşitməyənlər
də... Bu dar
küçələrdə
addımlamaq sanki
hər kəs
üçün çox rahat,
çox asan əyləncədir. Əlbəttə,
bu dediklərimin
nə olduğunu
yeriməyin necə
böyük
nemət olduğunu
bilənlər
bilər.
Bu gəzintimizdə
də diqqətimi
bir şey çəkdi:
dar küçələrin
bir kənarında
əlil
arabalarının
keçməsi
üçün xüsusi
yerlər düzəldilib,
sağ olsunlar!
Gəzintimizə
“Yaşıl” aptekdən
başlayırıq. Çoxdan
bu ünvana gəlmədiyim
üçün etiraf
edim ki, bu
yeri tapmaqda bir
qədər
çətinlik çəkdim. Ətrafda
çox şey dəyişib.
“Yaşıl” aptekdə
satıcı Adil
bizi gülərüzlə
qarşılayır. Boynumuzdan asılmış
aparatdan, idman stilində
geyimimizdən müştəri
olmadığımızı
o saat anlayır. Amma nə fərqi
var ki? Qapısını
açmışıq
və o da
bizə xoş üz
göstərir.
Bir vaxtlar “Yaşıl” aptek Bakıda adla
tanınırdı. İndiki
vəziyyəti ilə maraqlanıram. Adil məmnun
danışır. Deyir ki, adamlar gəlirlər,
bizdən cürbəcür müalicəvi otlar, çay
bitkiləri alırlar. Yan tərəfdən
xoş qoxular gəlir. Adil: “Çay otlarının
iyidir, əgər çayçımız burada olsaydı,
sizi çaya da qonaq edərdik”, - deyir. Osman bəy
də bu arada fürsətdən istifadə edib, Adilin şəkillərini
çəkir, əlbəttə, özünün icazəsi
ilə. Sağollaşıb gəzintimizə
davam edirik.
İçərişəhərin bugünkü durumunu
bir cümlə ilə xarakterizə edəsi olsaq, mənə
belə gəlir ki, ən doğru ifadə “keçmişlə
gələcəyin qovuşduğu ünvan” olar. Dar küçənin bir üzündə
yaşı minə çatan tarixi məscid, qarşı tərəfdə
isə gürcü yeməkləri restoranı.
Dar küçələrdən çıxıb,
Qız qalasına doğru addımlayırıq. Özü də heç tələsmirik.
Narın yağan yağış, tarixin qəribə
mozaikası bizi duyğudan-duyğuya, tarixdən-tarixə
daşıyır.
Bir
vaxtlar buralarda çoxlu sənətkar dükanları
sıralanırdı: papaqçılar, fəs ustaları, dərzilər,
misgərlər, antikvar dükanları, ağlınıza gələn
və gəlməyən çeşid-çeşid sənət
mozaikası. İndi onların yerində qədim
əşyalar satılan dükanlar durur.
Dörd nəfərin küçədə
qayğısız-qayğısız
dolaşdığını görən
dükançılar bizi içəri dəvət edirlər. Bizə də elə bu lazım deyilmi?
Qarşımıza çıxan ilk dükana
giririk. Yaraşıqlı,
hündürboylu bir gənc söhbətə başlayır.
Milli geyimlərimizi nümayiş etdirir, qədim
məişət əşyalarını göstərir,
hamısının da münasib qiymətə
satıldığını deyir. Üzündəki
təbəssüm, danışığında nəzərə
çarpan toxluq, səmimiyyət çox xoşuma gəlir.
Əslində millətimin balalarında axtardığım,
görmək istədiyim əsas keyfiyyətlərdən biri və
bəlkə də, birincisi elə budur: sən işini
doğru-düzgün yerinə yetir, gözün-könlün
tox olsun, özü də heç bədgüman olma, görəcəksən
ki, ruzin haradansa gəlib səni tapdı.
Doğrusu, bu cür yaraşıqlı, qabiliyyətli,
başlıcası isə işini bilən gənclərin
yetişdiyindən çox məmnun oluram. Həm ədəb-ərkanı yerindədir,
həm də tarixdən, mədəniyyətdən xəbərdar
olduğu o saat bilinir.
Bu da məşhur Karvansara.
Hələ sovetlər dövründən bu
ünvan hər kəsin əlinin çatdığı bir
yer deyildi. Təbii ki, yemək-içmək
məqsədi ilə getsən, elə indinin özündə
də buranın nə qədər “bərkgedən”
olduğunu görəcəksən. Amma səhər
saat 10-da nə bizim yeyib-içmək həvəsimiz
vardı, nə də yuxarıdan baxanda böyük meydanda
düzülmüş masalar ətrafında kimisə görə
bildik. Sadəcə, dükanlara, daha
doğrusu, buradakı tarixi əşyalara, bizə
keçmişimizi, mədəniyyətimizi xatırladan
eksponatlara baxmaq istəyirdik. Burada da bir
neçə dükana baş çəkdik. Müdirimiz
Süleyman bəy satıcılarla səmimi söhbətə
başlayır, bilmədiyi şeylər haqqında soruşur,
öyrənir, insafən də satıcılar onun türkiyəli
olduğunu bilən kimi: “Abi, şu budur, şu bu” deyə-deyə
bildiklərini əsirgəmirlər. Gənc bir satıcı
dedi ki, üç gün bundan əvvəl dükanda nə
vardısa, hamısını Türkiyədən gələn
turistlərə satıb. Bu gördükləriniz
isə yenicə sərgiyə düzülüb. Hiss elədim
ki, Süleyman bəy də səhər-səhər bu
qardaşımıza bir “siftə” vermək istəyir. Seçim edəndən sonra şərf
götürdü və bazarlaşma başladı. Bu arada biz başqa dükanlara baş çəkdik.
Bayırda həmin şərfi Süleyman bəyin
əlində gördüm. Qiymətini
söyləməsə də, hər halda narazı deyildi.
Artıq neçənci dəfə şahid oluram ki,
müdirim özü haqqında “mən safam” desə də, hesab-kitabı
yaxşı bilən adamdır. Yeri gəlmişkən
deyim ki, əgər şərf almaq istəsəniz, ən
ucuzunu və keyfiyyətlisini Karvansarada tapa bilərsiniz.
Çoxdan
axtardığım bir gözəlliyi burada gördüm:
ağappaq, kənarları butalarla bəzədilmiş Şəki
kəlağayısı. Nədənsə el
arasında ona Şamaxı da deyirlər. Amma
adı nə olursa-olsun, uşaqkən anamın,
qohumlarımın başında çox gördüyüm
üçün bu örtük mənə çox şirin,
çox doğma gəlir. Başqa yerləri bilmirəm,
amma yetmişinci illərdə bizim aran Qarabağ tərəflərdə
bu kəlağayı çox geniş yayılmışdı
və bu ağ kəlağayılı
qadınlar bir növ xoş müjdəli göyərçinlər
kimi qalıb yaddaşımda.
Satıcı oğlan dedi ki, bu kəlağayının
özəlliyi ondadır ki, üzüyün içindən
keçir. Sonra da üzük axtardı ki, əlindəki
kəlağayını onun ortasından keçirsin. Amma biz razı olmadıq, təşəkkür edib,
dükandan çıxdıq.
Çox şeylər gördük bu gəzintidə. Yeni üslubda tikilmiş binaların
qarşısındakı qədim məzar
daşlarını, evlərin damında qırmızı
qutularda əkilmiş və çardaq halına
salınmış müxtəlif bitkiləri, mərtəbədən-mərtəbəyə
sallanmış üzüm tənəyini, onun gövdəsində
sıra ilə oturub şəkil çəkdirirmiş kimi
diqqətlə obyektivə baxan pişikləri, müxtəlif
ölkələrin səfirliklərini, divarlarda xarici dildə
yazılmış lövhələri... Əksər
küçələrə döşənmiş paxlava şəkilli
daşlar çox xoşuma gəldi. Bu
daşlar yeni olsalar da bu tarixi mənzərələr fonunda
uyumlu görünürlər.
Bəzi küçələrdə qazıntı
işləri gedir, bu üzdən o üzə keçə
bilmək üçün qazıntıların üstünə
taxta körpülər atılıb, eynən kənd
yollarında olduğu kimi.
Əl
arabası ilə qum daşıyan
işçilər diqqətimi çəkdi və başa
düşdüm ki, burda hər şey niyə belə
bahadır: maşın girə bilmədiyi üçün bu
dar küçələrdə hər şeyi əllə
daşımalı olursan axı.
Diqqətimi çəkən başqa bir mənzərə
isə divarlara vurulmuş xüsusi qablardan dənləyən
göyərçinlər oldu.
Həqiqətən, belə mənzərələr
insana insan olduğunu xatırladır.
Düşündüm ki, təkcə İçərişəhərdə
deyil, kaş Bakının hər məhəlləsində, hər
küçəsində divarlara bu cür qurğular asalar ki,
baxan adam düşünsün.
Səfərimizi tamamlayıb maşınımızı
saxladığımız yerə gəlmək istəyirdik ki,
bir nəfər bizə yaxınlaşıb mədəni şəkildə
burada şəkil çəkmək üçün icazə
almalı olduğumuzu bildirdi.
Biz isə artıq gəzdiyimizi gəzmiş,
çəkdiyimizi çəkmişdik. Amma
gəzintimizin sonunda öyrəndik ki, İçərişəhərdə
şəkil çəkmək və ya çəkiliş aparmaq
üçün Qız qalasının yanında hansısa
idarədən rəsmi icazə almaq lazım imiş.
İnşallah, gələn dəfə icazə ilə
dolaşarıq.
Əli Çərkəzoğlu
Zaman.- 2011.- 12-14 fevral.- S.2.