BİLİNMƏYƏN TARİX: VEYSƏL
QƏRANİ
Peyğəmbərimiz (s.ə.s) zamanında yaşamış bu vəlinin əsl adı Əmr əl-Qaranidir. Yəmənin Qarn kəndində
doğulub boya-başa
çatmışdır, doğum
tarixi dəqiq bilinmir. Yəməndə
olduğu vaxtlar dəvələrə baxaraq
ehtiyacını qarşılamış,
xəstə və qoca anasından başqa heç kimi olmamışdır. Hədislərdə Tabiinlərin böyüklərindən
olduğu bildirilir.
Müsəlman olduqdan sonra bütün ömrü boyunca peyğəmbərimizin
eşqi ilə yanıb-tutuşmuş, bir
an belə Rəbbini unutmamışdır.
Qulluqda o
dərəcəyə yüksəldi
ki, hər halı, hərəkəti,
və hər sözü insanlara ibrət və nəsihət olmuşdur.
Peyğəmbər (s.ə.s) Əfəndimizi
görmək arzusuyla yaşayan Veysəl Qərani həzrətləri
xəstə anasından
ayrıla bilmədiyi üçün bu niyyətinə çata bilməmişdir.
Qafqaz
Araşdırma İnstitutunun
rəhbəri, tarixçi,
filoloq alim Mehmet Rıhtım qeyd edir: “Allah dostlarının həyatı
haqqında yazılan ən qiymətli əsər böyük ədib Fəriduddin Attarın “Təzkirətul-övliya”
kitabıdır. Müəllifin əsərində qələmə
aldığı ilk şəxsiyyət
Cəfəri Sadiq, sonra isə Veysəl Qəranidir.
Onu qırx könül ərinin rəhbəri, Rəhmanın
nəfəsi və Yəmənin parlaq ulduzu olaraq vəsf
edərkən müəllif
bunları ifadə edir: “Peyğəmbər (s.ə.s)in “Veysəl
Qərani səhabəyə
gözəl şəkildə
tabe olanların ən xeyirlisidir” dediyi və şəxsən mədh etdiyi kimsə haqqında mənim bir şey söyləməm
necə doğru olar?” Lakin müəllifin onun
haqqında yazdığı
gözəl sözlər
və ifadələr qəlbimizə Veysəl Qərani sevgisini aşılamış və
onu unudulmaz abidə şəxsiyyətlər
arasına qoymuşdur”.
Veysəl Qərani İslam xalqları arasında ən çox tanınan və sevilən mübarək bir şəxsiyyətdir. Bunu məşriqdən məğribəcən, demək
olar ki, hər diyarda ona nisbət edilən müxtəlif qəbirlərin mövcudluğu
da sübut edir. Bu yazımızda
“Veysəl Qərani kimdir, harada vəfat etmişdir və qəbri haradadır?” suallarına cavab verməyə çalışacağıq.
Rəsulullah (s.ə.s) bəzən üzünü
Yəmən tərəflərə
tutaraq, “Rəhmanın
nəfəsini Yəməndən
alıram” deyərdi. Müslümün rəvayət etdiyi səhih bir hədisdə Hz. Ömər
deyir: “Rəsulullahın
belə dediyini eşitdim: Şübhəsiz
ki, tabiunun ən xeyirlisi Üveys adında bir adamdır. Onun üstündə həssaslıqla titrədiyi
bir anası var. Bədənində də ağ ləkəsi
vardır. O, Allahdan nə istəsə yerinə yetirirlər, sizdən kim
onunla rastlaşsa, özü üçün
ondan istiğfar istəsin!” Tarix kitablarında Hz.Ömərin
Hz.Əliylə birlikdə
onu ziyarət etməsindən və duasını almalarından
bəhs olunur.
O, İslam Peyğəmbəri
Hz. Məhəmmədlə (s.ə.s) görüşmədən
ilahi təcəllilərə
nail olduğu üçün
təsəvvüfdə hər
hansı bir şeyxə bağlanmadan,
ancaq Rəsulullahdan və ya bir
vəlinin ruhaniyyətindən
təsirlənərək tərbiyə
və irşad görənlərə onun
adına nisbətlə Üveysi deyilir.
Veysəl Qərani Azərbaycandadırmı?
Tarixçilər onun bir
döyüş əsnasında
şəhid olduğunu
xəbər verir və bu mövzuda
ittifaq edirlər. Lakin onun şəhid
olduğu məkanın
dəqiq bilinməməsi
səbəbilə bu mövzuda da ixtilaf vardır.
Mehmet Rıhtım deyir: “Bəzi mənbələrdə Üveysin
Sıffin döyüşündə
Hz. Əli tərəfdarları
tərəfində döyüşərək
şəhid olduğu
bildirilir. Abdurrahman ibn
Əbi Leyladan gələn rəvayətə
görə, Sıffin
döyüşü bitdikdən
sonra bir nəfər: “Sağ
qalanların arasında
Üveys varmı?”-deyərək onu
axtarmış, lakin şəhidlər arasında
tapmışdır.”
Zəhəbi, İbn Həcər,
Əhməd ibn Hənbəl və Əbu Nuaymın Abdullah ibn Sələmədən
nəql etdikləri rəvayətə görə,
Üveys əl-Qərani
Hz. Ömər dövründə
Azərbaycana edilən
səfərdə xəstələnərək
orada vəfat etmişdir.
Mehmet Rıhtım bir daha qeyd edir:
“Onun Azərbaycanda vəfat etdiyini deyən Əhməd ibn Hənbəlin “Kitabuz-Zühd”ündə bununla
bağlı ətraflı
məlumatlar var. Əhməd
ibn Hənbəl
Abdullah ibn Salimdən aldığı bu rəvayəti kitabında
qeyd edir. “Ömər ibn Xəttab zamanında Azərbaycanda döyüşdə idik.
Üveys
də yanımızda
bizimlə bərabər
savaşırdı. Geri
qayıdarkən o, yolda
xəstələndi və
dünyasını dəyişdi.
Vəfat
etdiyi yerdə qonaqladıq. Hazır məzar
və kəfən tapdıq. Onu kəfənlədikdən sonra namazını qılıb, dəfn etdik. Sonra yolumuza davam
etdik. Bir az yol qət etdikdən sonra bir-birimizə “gərək qəbrinə
bir işarə qoyaydıq” dedik və geri qayıtdıq.
Lakin onu dəfn etdiyimiz
yerə gəldikdə
qəbrini tapmadıq”.
Mehmet Rıhtımın sözlərinə əsasən,
mənbələrdə keçən
rəvayətlərə görə,
Veysəl Qəraninin vəfat etdiyi yerlə bağlı iki bölgə xüsusilə ön plana çıxır ki, bu da
Sıffin və Azərbaycandır. Sıffində öldüyünü vurğulayan xəbərlərlə
Azərbaycanda öldüyünü
söyləyən xəbərlər
eyni əsərlərdə
təkrar edilməkdədir.
Bütün bunlar da onun vəfat etdiyi yer haqda
qəti qənaətə
gəlməmizə mane olur.
Ancaq rəvayətlərdəki məlumatların
daha ətraflı olması və bir çox mənbədə yer alması onun Azərbaycanda vəfat etdiyi ehtimalını qüvvətləndirir. Buna
baxmayaraq, Veysəl Qəraninin məzarının
harada olduğuna dair müxtəlif fərqli görüşlər
vardır. Bəzi tarixçilər
Yəməndə Məşhədi-Şərif
adıyla tanınan bir qəbiristanlıqda dəfn olunduğunu qeyd edir. Lakin onun Yəməndə vəfat etməsiylə bağlı dəqiq məlumat yoxdur. Kirman, Qəzvin, Şam ətrafında, Hicaz, Xorasan, Hindistan və Anadolunun Bursa, Gəmlik, Manisa, Mardin, Kurtalan, Licə, Siirtin Baykan adlı bölgələrində
də Veysəl Qəraniyə aid edilən
qəbirlər vardır. Azərbaycanda da bir neçə yerdə onun məzarı var ki, bunlardan
ən məşhuru Ağdaşdan 45 km cənubda
yerləşən Xınalıqlı
kəndidir”.
Veysəl Qərani Azərbaycana cihad üçün göndərilən
orduyla gələrək,
İslamı buralarda təbliğ etmişdir. Onun kimi örnək
şəxsiyyətlər İslam
orduları ilə birlikdə yeni fəth olunan yerlərə gedər və orada İslamı
halları, davranışları
və dilləri ilə təbliğ edərdilər. Mehmet Rıhtımın
sözlərinə görə,
Bu mübarək şəxs
də Azərbaycana gələrək bu torpaqları şərəfləndirmişdir.
Azərbaycan xalqının İslamı
qəbul edərək
müsəlmanlaşmasında, şübhəsiz ki, onun da rolu
olmuşdur. Bəlkə elə
ona görə də bu torpaqlarda
bir çox Allah dostu övliyalar və İslam alimləri, şairlər yetişmişdir. Nizami,
Füzuli, Nəsimi, Seyyid Yəhya Şirvani kimi Allah və Rəsulunu şeirlərində ən
gözəl şəkildə
tərənnüm edən
şairlərimizdəki ilahi
eşq və məhəbbətlə dolu
ruh halının yaranmasına Veysəl Qərani və onun kimi buralara
gələn İslam təbliğçilərinin səbəb
olduğunu söyləmək
yanlış olmaz. Onun məzarının bir neçə yerdə olması və daima ziyarət edilməsi əslində əsrlərdən bəri
xalqımızın qəlbində
onun hansı mövqeyə sahib olduğunu
göstərir. Onun
məzarını ziyarət
etmək, əlbəttə
ki, şəxsini, həyatını, din və
peyğəmbər sevgisini,
ana sevgisini bizə xatırlatdığı
üçün çox
mühümdür”.
MƏRDAN
QURBANOV
Zaman.- 2011.- 2-4 iyul.- S.5.