Ağac da adam
kimidir, yonulduqca gözəlləşir
Firudin Məmmədvəliyev: “Mən
bu işdə yorulanda da dincliyimi elə bu işdən
alıram. Tamamladığın bir əsəri
qarşıma qoyub beşcə dəqiqə ona baxanda
aldığım ləzzəti heç nə ilə
müqayisə edə bilmərəm. Bu iş mənim
imzamdır. Əsl ustalar baxan kimi bilirlər ki, bu, kimin əlindən
çıxıb. Yəni bu iş səndən 8 saatlıq
iş rejimi tələb eləmir, hər şeyini,
bütün duyğularını, düşüncələrini
istəyir. Ona nə qədər çox şey verə bilsən,
alacağın da o qədər çox olur. Bu iş mənim
üçün şairlik, rəssamlıq, musiqi kimi bir
şeydir”.
Firudin Məmmədvəliyevin 45 yaşı var. 22 ildir ki, az rastlanan bir sənətlə - ağac üzərində oyma sənəti ilə məşğuldur. Bu müddətdə 15 şagird yetişdirib. Yetirmələri müxtəlif rayonlarda çalışsalar da, Firudin usta ilə əlaqələrini kəsmirlər.
Üzərində
işləyəcəyi ağacı qarşısına qoyub
uzun müddət baxır, onunla danışmağa, “dil
tapmağa” çalışır. Ağacı sevdiklərinin
üzü kimi oxşayır, tumarlayır. İşləyəndə
də elə bil, ağacı yonmur, oymur, incitmir, artıq-əskiyini
nizamlayır, şəkildən-şəklə salır,
gözəlləşdirir, daha yaraşıqlı, daha cazibəli
hala gətirir.
Firudin usta bu sənəti atası
Seyfəddin müəllimdən öyrənib. Seyfəddin
müəllimin sənəti təkcə Azərbaycanda deyil,
Türkiyədə, İranda, Avropada, Rusiyada, bir sıra ərəb
ölkələrində məşhurdur. 55 ildən artıq Əlyazmalar
İnstitutunda çalışan Seyfəddin müəllimin
işləri Avropanın, Amerikanın müzeylərində,
şəxsi kolleksiyalarda sərgilənir. Ərəb əlifbası
ilə ağac üzərinə müqəddəs kəlamlar,
şeir parçaları, böyük mütəfəkkirlərin
adlarını həkk edən Seyfəddinmüəllimin sənəti
haqqında film çəkilib, adı bu sahədə
dünyanın ən mötəbər imzalarından biri kimi qəbul
edilir.
Firudin usta ilə onun
emalatxanasında görüşdük. Müxtəlif
ölçülü isgənələrin birini
götürüb o birini qoyur, qarşısında qucağa
zorla sığan bir kötüyə “gül
açırdı”. Söhbətimizə də elə
gördüyümüzdən, yəni qəribə
ölçülü alətlərdən başladıq:
Əlim yorulmur, beynim yorulur
- Usta, bu alətləri haradan
alırsan belə?
- Bunlar
dükan-bazarda tapılmaz. Hər alətin bir tarixi var. Bəzilərini
xaricdən gətirdirik, bəziləri kimlərdənsə
miras qalır, bəzilərini də özümüz
düşünüb, frezerə sifariş edirik. Bu iki isgənəni
də şair Məmməd Aslan verib. O da bir vaxtlar ağaclara
naxış çəkməklə məşğul olub.
- Yorulursanmı?
-
Doğrusunu deyim ki, əlim yorulmur, amma hərdən beynim
yorulur. Bu işin qanunu belədir ki, əvvəlcə gərək
qarşına qoyduğun kötükdə, ağacda arzu elədiyin
layihəni görə biləsən. Yəni sən işləyə-işləyə
təsəvvüründə formalaşdırdığın
və kağıza köçürdüyün o mənzərəyə
yaxınlaşırsan. Bəzən də elə olur ki,
işin bir yerində fikrini dəyişirsən, hazır layihəyə
nəsə əlavə edirsən, hansı fiqurunsa üzərində
fərqli bir əməliyyat aparırsan. Əlin bəzən
işləyir, bəzən dincəlir, beyninsə dayanmadan
çalışır, götür-qoy edir, hansı məqamdansa
ani bir dönüş edərək fərqli, təkrarsız əsər
çıxarmaq üçün işləyir.
Hər ustanın öz imzası var
- Usta, heç şübhəsiz, bu
işin də “avtoritet”ləri, rəy verən ustaları var və
bizim bildiyimizə görə, həmin o “avtoritet”lərdən
biri də sizsiniz. Bu sənətdə sənətkarın
imzası olurmu? Yəni əsərə baxan kimi “bu filankasin əl
işidir”- deyə bilirsinizmi?
- Əlbəttə,
tanıyırıq. Rəssamlar tablonun nəzərə
çarpmayan bir yerinə öz imzalarını qoyurlar. Bizdə
elə deyil. Hər ustanın işi onun xarakterinin,
dünyagörüşünün, səliqəsinin, şəxsi
fantaziyasının ifadəsidir. Yəni biz əsərə
baxanda əslində ustanın imzası ilə yanaşı
onun dünyagörüşünü, fantaziyasını da
oxumağı bacarırıq.
- Firudin ustanın bu sənətə
gətirdiyi hansısa bir yenilik varmı?
- Bəli,
var. Əvvəllər demək olar ki, bütün
kompozisiyaların sonunda ovalvari, yəni yumurta kimi bir sonluq
olurdu. Mən çox diqqət elədim və gördüm
ki, həmin fiqur işıq-kölgə effektini pozur. Yəni
o fiqurun kölgəsi olmadığı üçün kənardan
baxanda müəyyən qədər simmetrik pozuntu diqqəti
çəkirdi. Xeyli düşündüm və bir işimdə
həmin o fiqurun başını kəsdim, baxdım ki,
kölgə effekti tamamlandı. Atama göstərdim, başqa
ustalarla məsləhətləşdim, hamı bəyəndi.
Artıq son zamanlar ustaların çoxu həmin fiquru mənim
kimi kəsirlər.
Bəzən yuxum qaçır...
- Gündə təxminən neçə
saat işləyirsiniz?
- Əlim
10-12 saat işləyir, başım isə təxminən 20
saat. İnanırsınızmı, bəzən yediyim yeməyin
içində hansısa fiqurları görürəm.
Yatağa girib gözlərimi yumandan sonra bir müddət
başımda-beynimdə ornamentlər dolaşır. Bəzən
yuxularımda da fərqli şeylər görürəm, amma
yadımda qalmır.
- Gündəlik iş planı kimi
bir anlayışınız varmı? Yəni “bu gün bu
işi tamamlamadan evə getməyəcəm” dediyiniz olurmu?
- Bu
iş insanın ovqatı ilə birbaşa bağlıdır.
Bəzən elə olur ki, hər şeyi beynində
ildırım sürəti ilə həll edirsən və
ötürürsən əllərinə, bəzən də
nə düşünə bilirsən, nə də işləyə.
Hərdən belə hallar olur. Amma birdən də elə olur
ki, evə gedirsən, amma görürsən ki, evdə deyilsən
e, işləyirsən. Televizoru yandırıb oturursan
qabağında, amma nə ekranı görürsən, nə
səsini eşidirsən. Məndə çox olub: yatağa
girmişəm, görmüşəm ki, yata bilmərəm,
durub geyinib gəlmişəm işə, gecənin
yarısı işığı yandırıb
başlamışam işləməyə.
Sizə
gülməli gəlməsin, birdən elə olur ki, adamlarla
ağaclar təsəvvürümdə eyniləşir.
Ölçüyə-biçiyə sığmayan,
danışığının yerini bilməyən,
böyük-kiçik tanımayan birisini görəndə
ağaca bənzədirəm: bax burasını yonub bu şəklə
salardım, burasını kəsib atardım, burasına bir
ornament yaraşır... Yəni ağac da adam kimidir, yonulduqca
gözəlləşir
Sirr içindən sirr
çıxır
- Bu sənətin sirri çoxdurmu?
- Sirr
içindən sirr çıxır. Elə şey var ki,
eşidib öyrənirsən, elə şey də var ki,
özün işləməsən, görməsən, bir-iki
dəfə ufuldamasan, öyrənə bilməzsən. Fiqurun
içini, çölünü oymaq əməlli-başlı
təcrübə istəyir ki, hər şeyi xarab eləməyəsən.
Hərdən bərk ağacla işləməli olursan. Onda həmin
ağacı irəlicədən solyarka ilə isladıb bir tərəfdə
saxlayırsan ki, yumşalsın. Material solyarkanı canına
çəkdikcə yumşalır və ustanın əlində
daha rahat yonulur.
Bir şeyi deyim ki, bu sənətdə
düşünmək, fantaziya yürütmək çox
mühüm məsələdir. Bir dəfə evdə
televizorun qarşısında kresloya yıxılıb baxa-baxa
düşünürdüm. Birdən qayadan-qayaya
sıçrayan dağ keçisinin gərilmiş ayaqları
ani olaraq gözlərim önündən keçdi və mən
o saat yerimdən qalxıb karandaşla onun eskizini çəkdim.
Sonra da gördüyünüz bu mebel ayaqları ortaya
çıxdı. İnanın ki, bu ayaq digərlərindən
daha möhkəm, daha etibarlıdır.
Qədim işlər primitivdir
- Əsərləriniz haralarda
nümayiş etdirilir?
- Hələ
1991-ci ildə o vaxtkı İslam Mədrəsəsinə iki
qapı düzəltmişdim. Həqiqətən də
gözəl alınmışdı. İndi o binanın yerində
olub-olmadığını bilmirəm, qapıların taleyindən
də xəbərsizəm.
Nizami Muzeyində, Əlyazmalar
İnstitutunda əl işlərim mühafizə olunur.
Türkiyədə şəxsi kolleksiyalarda əsərlərim
var. Açığı, özümü ora-bura
vurmağı xoşlamıram, amma yaxınlarımın təkidi
ilə bir neçə sərgiyə qatılmışam,
hamısında da qalib olmuşam.
- Ölkəmizdə çox qədim
oymalı qapılar, məişət əşyaları var.
Necə düşünürsünüz, əski işlər
yaxşıdır, yoxsa indikilər?
- Qədim
işlər çox primitivdir. Bunun da çox səbələri
var. Əvvəla, texniki imkanlar çox məhdud olub. Bu iş
belədir ki, nəsil-nəsil püxtələşir, hər
nəsil öncəkinin təcrübəsinin üstünə
nəsə əlavə edib, gələcəyə
ötürür. Amma indi də bir bəla ortaya
çıxıb ki, bəzi ustalar bir çox işləri dəzgahda
kopyalamağa başlayıblar. Bu da işin gözəlliyini,
təravətini qaçırır.
Hobbim musiqidir
- Yorğunluğunuzu necə
çıxarırsınız, yəni boş
vaxtınızda nə ilə məşğul olursunuz?
- Mən
bu işdə yorulanda da dincliyimi elə bu işdən
alıram. Tamamladığın bir əsəri qarşıma
qoyub beşcə dəqiqə ona baxanda aldığım ləzzəti
heç nə ilə müqayisə edə bilmərəm. Bu
iş mənim imzamdır. Əsl ustalar baxan kimi bilirlər ki,
bu kimin əlindən çıxıb. Yəni bu iş səndən
8 saatlıq iş rejimi tələb eləmir, hər
şeyini, bütün duyğularını, düşüncələrini
istəyir. Ona nə qədər çox şey verə bilsən,
alacağın da o qədər çox olur. Bu iş mənim
üçün şairlik, rəssamlıq, musiqi kimi bir
şeydir. Yeri gəlmişkən, onu da deyim ki, mənim musiqi təhsilim də var.
Klavişli alətləri çox sevirəm, xüsusilə də
pianonu. (gülür) Bilirsinizmi, bir dəfə necə oldusa,
bir restoranda pianonun arxasına keçdim, ağlıma nə gəldisə,
necə gəldisə çaldım, restoran müdiri mənə
yüksək məbləğdə maaş təklif elədi
ki, orda işləyim. Qəbul eləmədim. Kim nə qədər
pul verir-versin, mən bu işimdən aldığım
zövqü başqa heç bir şeydən ala bilmərəm.
Təkrarçılıq xəyanətdir
- Olurmu ki, eyni layihəni iki dəfə
işlədəsən?
- Əsla.
Bizim sənətdə təkrarçılıq xəyanətdir.
Hər işdən bir dənə olmalıdır. Özü
də mən kifayət qədər ciddi, tanınmış,
ziyalı müştərilərlə işləyirəm.
Özünə hörmət edən usta işin özü ilə
birlikdə onun planını da sahibinə verir. Bu, o deməkdir
ki, bu əsəri başqa bir yerdə görsən, demək mənim
xəyanətimi tutmuş olursan. Biz belə işlərə
getmirik.
- Bu işdə dolanışıq
varmı?
- Hər
sənətlərdə dolanışıq var, amma gərək
sənətkar olasan. Bizim müştərilər
yaxşını pisdən ayıra bilirlər. Təkcə sənətkarlıq
da kifayət deyil, gərək müştəriyə
qarşı dürüst olasan. Bir yanlış addım sənin
bütün nüfuzünü, hörmətini
silib-süpürər.
Müştərilərimin
adını anonim saxlayıram
- Kimlərdi müştərilərin?
- Mən
müştərilərimin adını anonim saxlayıram. Yəni
anlaşmamız belədir.
- Olurmu ki, pulunuzu kəssinlər, ya
heç verməsinlər?
- Olur.
Amma adını gizli saxladığım müştərilərim
bu barədə heç vaxt problem çıxarmırlar.
- Hansı ağaclarla işləyirsən?
- Qoz,
şabalıd, fısdıq, cökə, göyrüş... Yəni
sifariş necə olsa.
- Materialları haradan
alırsınız?
- Gətirib
bizə satanlar da var. Bəzilərini də özümüz
tapırıq.
Əli
Çərkəzoğlu
Zaman.- 18-20 iyun.-2011.-S.13.