Yumorumuzun bu günü və ya
“çənə”nin səhnəyə gəlişi
Komediyanın təbiətində şişirtmə vardır. Lap karikaturada olduğu kimi: hansısa siyasətçi haqqında çəkilən karikaturada həmin siyasətçinin gözəçarpan fiziki qüsuru şişirdilir. Məsələn, siyasətçinin burnu bir az böyükdürsə, o burun daha böyük göstərilir. Amma həmin burun heç vaxt karikaturanın “mərkəzində” durmur. Sadəcə olaraq karikaturadakı kiçik detallardan biri kimi təqdim olunur.
İntellektlə, geniş məlumatla dəstəklənməyən “yumoristik material” olsa-olsa, ancaq komiklik ola bilər. Komik olmaq elə də çətin deyil. Ətrafımızda bir çox “məzəli” tiplər var. Məsələn, hər hansı bir şəxsə çənəsinə nisbətən iri ölçülü plastik “çənə” taxsaq, ona baxıb gülənlər mütləq tapılacaq. Çox təəssüf ki, belə səhnələr özünü aparıcı yumor ustası hesab edən aktyorlarımız tərəfindən tez-tez nümayiş etdirilir. Aydındır ki, komediyanın təbiətində şişirtmə vardır. Lap karikaturada olduğu kimi: hansısa siyasətçi haqqında çəkilən karikaturada həmin siyasətçinin gözəçarpan fiziki qüsuru şişirdilir. Məsələn, siyasətçinin burnu bir az böyükdürsə, o burun daha böyük göstərilir. Amma həmin burun heç vaxt karikaturanın “mərkəzində” durmur. Sadəcə olaraq karikaturadakı kiçik detallardan biri kimi təqdim olunur. Bizdə isə fərqlidir: Aktyor qeyri-adi “çənə” ilə səhnəyə çıxan kimi yumoru anlamayan tamaşaçı qəşş eləyib gülür və bunu görən aktyor növbəti konsertlərində bu səhnəni - bir insanın fiziki qüsurunu birbaşa gülüş obyekti kimi təqdim etməyə davam edir.
Fikrimi bir az da
genişləndirmək üçün
bir nümunə gətirim. 2000-ci illərin
əvvəli idi (ili dəqiq yadımda deyil-T.C.), məşhur yumor ustası Cem Yılmaz bir verilişə dəvət
olunmuşdu. Söhbət
dönüb-dolaşıb kitablara,
ədəbiyyata gəlib
çıxdı. Cem
Yılmaz ona ünvanlanan suallardan birinə, “Mən kitab oxumağı, mütaliəni sevmirəm”
deyə cavab verdi. İllər keçdi... Başqa bir verilişdə Cem Yılmaz, artıq, ədəbiyyatdan
- sevdiyi əsərlərdən,
yazarlardan bəhs edir, hətta həmin yazarlardan sitatlar gətirirdi. Üstəlik, sadəcə
ədəbi əsərlər
deyil, Cemin elmi əsərlər haqqında da müəyyən bilgilərə
malik olduğu açıq-aşkar sezilir.
Bu baxımdan “Bizim işimiz gülüdürməkdir;
nəyə lazımdır
oxumaq, nə lazımdır mütalə?”
deyən yumoristlərə
Cem Yılmazın tamaşalarını tapıb
izləmələrini tövsiyə
edirəm. Yuxarıdakı
nümunəni xatırlatmaqda
məqsədim, quru istedadın tükənməyə
məhkum olduğunu anlatmaqdır. Əgər Cem Yılmaz 10 il əvvəlki düşüncəsində qalsaydı,
böyük ehtimalla, bu günkü uğurlarına imza ata bilməzdi.
Yumorist olmaq - həyata, dünyaya, insana, bir sözlə hər şeyə fərqli baxa bilməkdir.
Yumorist olmaq - tamaşaçının
görmədiyini görə
bilmək, söyləyə
bilmədiyini cəsurca
söyləyə bilməkdir.
Yumorist olmaq - bir fəlsəfədir.
Yumorist olmaq - novator düşüncəli olmaqdı.
Yumorist olmaq - sadəcə quru istedad demək
deyil.
Bizimkilər vaxtı keçmiş
“pryomları” təkrarladıqca
təkrarlayırlar.
Tahir İmanov, Rafael və Coşqun, Elməddin Cəfərov, Fərda Xudaverdiyev və başqaları. Bu isimlər
Azərbaycanın üzdə
olan yumoristləri hesab olunur. Bunların
Tolstoyun “Dirilmə”sini
oxuması o qədər
də vacib deyil (oxusalar faydalı olar-T.C.). Amma Qraham Linehanın,
Ferhan Şensoyun, Gülse Birselin, Vudi Allenın kitablarını oxumaları,
filmlərini izləmələri
vacibdir. Vudi Allen olmasın, başqası olsun, önəmli deyil. Əsas məsələ odur ki, bizim yumoristlər
öz sahələrini
bilməli, dünyadakı
yumoristləri tanımalı,
izləməli, təqib
etməlidirlər. Mənim
üçün maraqlıdır,
görəsən, bizim
yumoristlərimiz Riki Gerves, Bili Konolin,
Met Lukas, Devid Uilyams, Saymen Peqi haqqında
nə qədər məlumatlıdılar
Fərda
“stand up” dediyimiz səhnəciklər
göstərir. Fərdadan
soruşmaq istəyirəm
Cem Yılmazdan başqa daha hansı “stand up” ustalarını
izləyib? Kris Rok, Bil Hiks, Corc
Karlin, Riki Gerves, Bil Maher, Daylon Moran kimi adlar Fərda üçün nə ifadə edir?
Bu gün 21-ci əsrdə,
2011-ci ildə yaşayırıq.
Bu gün Fərdanın
“kəndlə şəhərin”,
“bizim toylarla xarici toyların” fərqindən bəhs edən monoloqları, Elməddinin “şivəli-ləhcəli”
zarafatları müasir
gəncliyin tələblərinə
cavab vermir. Çox təəssüf
ki, gənc yumoristlər də (“Zarafatsız” verilişinin
aktyorları İslam və Elşad-T.C.) öz yollarını seçmək, öz üslublarını ortaya
qoymaq, sənətdə
yenilik axtarmaq yerinə, çox matah bir şeymiş
kimi Elməddini, Fərdanı təqlid etməyi üstün tuturlar.
Yeni nəsil yumoristlər
“Planet Parni iz Baku” komandasının etdikləri
bayağı səhnəcikləri
- kişilərə qadın
paltarı geyindirmək
kimi vaxtı keçmiş “pryomları”
təkrarladıqca təkrarlayırlar.
Bəyəm, “indi isə səhnəyə kişi müğənnimiz
Samir Bağırov gəlir” ifadəsinin nə qədər bayağı səsləndiyinin
sübut etməyə
ehtiyacmı var? Görəsən, müğənni
Rəqsanənin çənəsini
(insanın fiziki qüsurunu-T.C.) birbaşa gülüş obyekti olaraq təqdim etmək yumorla bir araya sığırmı?
Yumorist həm də cəsarətli olmalıdı
Bütün dövrlərdə yumoristlər
(ümumiyyətlə, sənət
adamları) müxtəlif
təzyiqlərlə üzləşiblər.
Bəziləri bu təzyiqlərdən qorxaraq
geri addım atıb, bəziləri üçün isə bu təzyiqlər “qamçı” rolunu oynayıb, onları daha da cəsarətləndirib.
Məsələn, Çarli
Çaplin də bir dönəm sırf kommunizmə yaxın olduğu üçün, siyasi təzyiqlərə məruz
qalıb, hətta bir ara Amerika
vətəndaşlığından da çıxarılıb.
Ən qatı, ən sərt avtoritar rejimlərdə belə, cəsur sənət adamları mövcud olub. Məsələn, Hitler vaxtında
intensiv şəkildə
teatrlar bağlanırdı.
“Ali irq” üçün
zərərli olduğu
düşünülən bütün kitablar yandırılır, teatr tamaşaları qadağan
edilirdi. Hitlerin coşduğu sərt dönəmdə belə,
öz sözünü
deməyə davam edən adamlar son həddə qədər mübarizə aparırdılar.
Bertolt Brext, Karl Valentin adlarını bu gün də
xatırlamağımızın səbəbi onların
Hitler dönəmində göstərdikləri
mübarizlik, barışmazlıqdır.
Bəli,
yumorist müxalifdir.
Bu müxalifliyi sadəcə
gündəlik siyasət
çərçivəsində və dövlətə müxalifət etmək anlamında bəsitləşdirmək
düzgün olmaz. Yumorist ilk növbədə
ətrafında baş
verənlərə qarşı
statistik vətəndaşdan
fərqli olaraq mühakimə yürütməyi,
“hesab sormağı” bacarmalıdır. Bacarmalıdır
ki, səhnəyə çıxanda tamaşaçıya
yeni bir şey söyləyə bilsin. Bacarmalıdır ki, tamaşaçının
beynində o qığılcımı
yarada bilsin, tamaşaçı da “mən bu hadisəyə
heç bu şəkildə baxmamışdım”
deyə bilsin. Bacarmaq üçün də yumoristin dünyagörüşü geniş
olmalıdır. Yumorist
zövqlü olmalıdır.
Gərək sən özün zövqlü olasan ki, tamaşaçıların
da zövqünü oxşaya biləsən. Unutmaq olmaz ki,
filmə baxmaq, kitab oxumaq təkcə
səni şəxsiyyət
olaraq yetişdirmir, eyni zamanda sənətçi
olaraq gördüyün
işlərə birbaşa
köməklik göstərir.
TOĞRUL
CƏFƏROV
Zaman.-2011.-12-14 noyabr.-
S.2.