Azərbaycanın bilinməyən tarixi:
Mir Həmzə Nigari
Sovet imperiyası uzun illər Azərbaycan tarixini saxtalaşdırmağa,
dahi ədiblərin, şəxsiyyətlərin adlarını
unutdurmağa çalışmışdır.
Ateist sovet hökuməti İslam dinini unutdurmaq üçün uzun müddət mübarizə
aparmışdır.
Yüzlərlə şeyx və
din adamı edam edilmiş,
bununla yanaşı bu dövr Azərbaycan
ədəbiyyatında roman və dram əsərlərinin
bir qismi İslam və din adamlarının gözdən
salınmasına həsr
edilmişdir. Unutdurulmağa
çalışılan həmin
dühalardan biri də təsəvvüf ədəbiyyatının böyük
şairi, dahi şəxsiyyət Mir Həmzə
Nigaridir.
Mir Həmzə Nigari 1805-ci ildə Qarabağ xanlığının Bərgüşad
mahalının Cicimli
kəndində dünyaya
gəlmişdir. Atası
Mir Paşa adı ilə tanınan Mir Rüknəddin Əfəndi,
anası isə Qızxanımdır. Həmzə
əfəndinin Həzrəti
Zəhranın övladlarından
olan ulu babaları hicrətin birinci və ikinci əsrlərində sülalələri və
həmvətənləri ilə
birlikdə uzaq bir ölkədə gizlənmək və yaşamq məcburiyyətində
qalmışlar. Həmin
əsrdə Qafqazın
Qarabağ vilayətinə
köçərək burada
bir kənddə yerləşmişlər. Cicimli
adlanan bu kənd ulu seyidlərin
gözəl və müqəddəs bir məskəni olmuşdur. Həmzə əfəndi uşaqlığını Cicimlidə
keçirmişdir. 15 yaşına
qədər molla yanına göndərilsə
də, getməkdən
imtina edən Nigari kəndən qaçaraq Qaraqaş kəndindəki məşhur
müdərrislərdən biri olan Mahmud əfəndinin yanına getmişdir. Qaraqaşda təhsil aldığı
zaman Nurəddin adlı bir şəxs
və xanımı Nigar Həmzə əfəndinin bütün
ehtiyaclarını qarşılamış,
təhsili üçün
hər cür yardımı göstərmişlər.
Bu xanımın dəstəyinə
görə o, “Nigari” təxəllüsünü götürmüş
və divanında da bu addan
istifadə etmişdir.
Təsəvvüf tərbiyəsini tamamladıqdan
sonra həcc ziyarətində olmuş və 1834-cü ildə Qarabağa geri qayıtmışdı. Qarabağda
evlənib ailə sahibi olan Mir Nigari, üzərinə düşən elm öyrətmək
vəzifəsini də
layiqincə yerinə yetirərək elm və irfanından xalqın faydalanması üçün
bütün zamanını
sərf etmişdir.
Həmzə əfəndi və
Ağdaşlı Əhməd
əfəndi Şuşada
Qarabağ xanı Xasayın imarətində
məclisdə olurlar.
Bu məclisdə İslam
dininə mənsub bir millətin xristian rus işğalı
altında qalmasının
düzgün olmadığı
ətrafında bir sıra düşüncələr
formalaşır. Qərar
qəbul edilir ki, əgər Osmanlı və Rus hökuməti arasında müharibə başlayarsa, Qarabağda Hacı Həmzə əfəndi, Şəkidə
Əhməd əfəndi,
Dağıstanda Xasay xan dərhal fəaliyyətə başlayacaq
və qəfil üsyan qaldırmaqla Osmanlıya dəstək göstərəcəklər. Bu qərar məktub şəklində yazılaraq
Qars mütəsərrifinə
çatdırılması üçün iki şəxsə həvalə
edilir. Ancaq xanın xain xidmətçisi məclis
və alınmış
qərar barədə
məlumatı rus hökuməti nümayəndələrinə
çatdırır. Rus
əsgərləri tərəfindən
məktubu aparan iki nəfər həbs edilir və çox ağır işgəncələrə
məruz qalır. Xasay xan hadisədən
xəbərdar olan kimi həm Mir Həmzə Nigariyə, həm də Əhməd əfəndiyə
xəbər göndərir.
Hacı Həmzə əfəndi Arazı keçərək xilas olsa da, Əhməd
əfəndi tutularaq Sibirə sürgün edilir. İran sərhədini keçdikdən
sonra Culfa, Təbriz, Xoy, Salmas, Urmiyaya vararaq Bəyazid yolu ilə Ərzurama
getmişdi.
“Canan diləyən dağdağal-cana düşərmi?
Can istəyən əndişeyi-canana
düşərmi?
Girdik rəhi-sevdaya cünunuz, bizə namus.
Lazım
deyil, ey dil ki bu
iş sana düşərmi?”
- deyərək Haqqa olan hədsiz eşqini ifadə edən Qarabağlı Mir
Həmzə Nigari, aşiqanə şeirləri
ilə təsəvvüf
ədəbiyyatının önəmli
bir şairi, könüllər sultanı,
böyük bir sufi şəxsiyyət olmuşdur. Şeirlərində,
adətən, Allah eşqi,
Hz. Məhəmməd (sav)
sevgisi və Əhli-beyt məhəbbəti
işlənmişdir. Türk
ədəbiyyat tarixçisi
İskəndər Pala Nigarinin
divanının Türkiyədəki
nəşrinin ön sözündə yazır:
“Lüğətdə Mir Həmzə
Nigari adlı bir söz olsaydı,
qarşısında mütləq
eşq yazılardı.
88 illik ömrünü
bir Tək eşqinə sərf etmiş bu şeyx,
heç şübhə
yoxdur ki, XIX əsr türk təsəvvüf ədəbiyyatının
öndə gələn
isimlərindəndir. Həyatının
çoxunu keçirdiyi
Şərqi Anadolu və Şimali Azərbaycanda hələ də analar övladlarına onun eşq şeirlərindən
laylalar söyləyirlər.”
Həmzə Nigarinin Mühyiddin
ibn Ərəbinin “Fütuhatı-Məkkiyyə” adlı
əsərinə yazdığı
“Tavzihat”, türkcə
və farsca Divanı, bundan əlavə, “Nigarnamə”
və “Saqinamə” adlı əsərləri
vardır. Mahir bir divan şairi olan Həmzə əfəndinin aşiqanə
şeirlərinin yer aldığı türkcə
Divanı 1883-cü ildə
İstanbulda, 1908-ci ildə
isə Tiflisdə çap olunmuşdur. Farsca Divanı da İstanbulda 1911-ci ildə nəşr edilmişdir.
Hicri
1303-cü ilin Qurban bayramında Mir Həmzə
əfəndinin yanına
bayramlaşmağa gəlmiş
vali Hacı Həsən Paşa ilə söhbət əsnasında “vaxtının
yaxınlaşdığına işarə edərək vəfat etdikdə cənazəsinin Amasiyaya göndərilməsini, orada
oğlu ilə bir məkanda yatmaq istədiyini və ondan bu
lütfi əsirgəməmələrini”
rica və vəsiyyət etmişdir.
Vali Paşa bu vəsiyyət üzərinə Həmzə
əfəndiyə uzun
ömür dilədiyini,
yox əgər belə bir hal
yaşanarsa, Xarputda məzarının üzərinə
gözəl bir türbə tikdirəcəyini
söyləmişdi. Ancaq
vəsiyyətində israrlı
olduğunu görən
Mir Həmzə əfəndiyə:
“Əfəndim təkrar
edirəm, Allah qorusun.
Əfəndimizin qəlbinin
saflığına tam etimadım
olduğundan ərz edim ki, belə
bir halda havalar isti, Amasiya
isə on, on iki günlük bir məsafədə yerləşdiyindən
mübarək nəşiniz
yollarda narahat olar” deyir. Cavabdan
nə demək istədiyini başa düşən bu arif pir “Səksən
ildir bu vücud Allah demişdir. Ondan başqasını zikr etməmiş, ondan qeyrisini görməmişdir. Səkkiz
gün içərisində
çürüyüb iylənəcəksə,
qoy olsun” demiş. Bu izahatdan mütəəssir olan vali Paşa həzrətləri üzrxahlıq
etmişdir.
Mir Həmzə Nigari həzrətləri 1885-ci il
iyulun 29-da vəfat etmiş, cənazəsi vəsiyyətinə uyğun
olaraq Xarputdan on günlük bir məsafədə yerləşən
Amasiyaya aparılmışdır.
Dəfn edilməzdən
əvvəl jandarma komandanı, məclisi-idarədən
bir nümayəndə,
bələdiyyə hakimi
gəlmiş və tabutun qapağını açaraq, cəsəddə
dəyişmə əlamətləri
olub-olmadığını tədqiq etmişlər. Heç bir dəyişiklik olmadığını
görən nümayəndələr
cəsədin mumyalanmasından
şübhələnərək sinəsini, bağrını
açmışlar və
buna dair heç bir əlamət tapmadıqda təəccüb içində
qalmışlar. Həmzə
əfəndinin müridi,
Qazaxlı Hacı
Mahmud əfəndinin səyi
ilə Qarabağ, Qazax və Borçalıdakı
müridlərdən toplanan
ianə ilə türbəsi, türbənin
yanında da bir məscid inşa edilmişdir. Bu məscid Amasiyada indi də “Şirvanlı
camisi” adı ilə tanınır.
Türkiyədə və Azərbaycanda
Nigarinin şeirlərindəki
tərənnümləri eyni
duyğu və coşğunluqda ifadə edə bilən bir çox könül insanı yetişmişdir. Sovet hökumətinin təzyiqlərinə
və Nigariyə qarşı aparılan ardıcıl təbliğatlara
baxmayaraq onun sevgisi qəlblərdən
silinməmişdir. Bu dövrdə
gizlicə yaşadılan
Nigari sevgisi Azərbaycanın şimal-qərb
bölgələrində bu
gün də davam etməkdədir.
MEHMET
RIHTIM,
FİLOLOGİYA
ELMLƏRİ ÜZRƏ
FƏLSƏFƏ
DOKTORU, DOSENT
Zaman.-2011.-12-14
noyabr.- S.4.