Maksim Qorki -həyatın dibindən zirvəsinə (1)

 

1917-ci ilin dekabr ayının 20-də,inqilabdan cəmi ay yarım sonra Qorki “Yeni həyat” qəzetində qəzəblə yazırdı: “İnqilab baş verəndən sonrakıqısa müddət ərzində bolşevikləron mindən artıq əleyhdarlarını məhkəməsiz güllələyiblər. Bu isə özbaşınalıqdır. İnqilab Rusiyaya nə isə verə, onun vəhşiməişət tərzini dəyişdirə, xalqı qaranlıqdan işıqlı həyata çıxara biləcəkmi?

 

Bir vaxtlar onun haqqında hamı məhəbbətlə danışar, əsərlərini sevə-sevə oxuyardılar. O, keçmiş SSRİ vətəndaşları üçün məhəbbət, sevgi və haqq-ədalət simvolu idi. O yazdığı əsərləri ilə həyatın dibindən şöhrət zirvəsinə qalxmağı bacarmış və milyonlarla insanın qəlbində özünə qarşı rəğbət oyatmağı bacarmışdı. Onu SSRİ-də uzun illər sosialist ideologiyasının nəğməkarı, proletar ədəbiyyatının banisi kimi insanlara təqdim etmişdilər. Ancaq o, bolşevizmin mənfi tərəflərini cəsarətlə tənqid edərək, yeri gələndə onları yerlərində oturtmağı bacarırdı. Məsələn, bolşevizmin öz əleyhdarlarına amansız şəkildə divan tutduğu illərdə, 1918-ci ilin yanvar ayının birində o yazırdı: “Proletariat geniş ürəkli, səmimi və ədalətli deyil. Halbuki inqilab ölkədə haqq və ədaləti bərpa etməli idi. Əgər ölkədaxili çəkişmədə Lenin Milyukovun, o da Leninin gur saçlarını yolsaydı, onda bu bizi narahat etməzdi. Amma çəkişən panlar, bir-birilərini öldürənlər isə xoloplardır. Kasıblar vuruşaraq, bir- birilərini məhv edirlər, ölkə isə məhvə sürüklənir”

Yaradıcılığının ilk illərində onda inqilabi mübarizə ruhu mövcud idi bu onun o dövrdə qələmə aldığı bütün əsərlərində özünü göstərirdi. Ona görə o yazdığıŞahin nəğməsi”, “Dankonun ürəyihekayələri “Ana” romanı ilə Lenin başda olmaqla, inqilabçıların sevimlisinə çevrildi. Hər halda həmin dövrdə o inqilab yolu ilə xalqın azadlığa çıxacağına inanırdı. Mənşəcə xristianlaşan tatar ailəsindən olması səbəbindən onda çılğın qaynar tatar qanı tez-tez özünü biruzə verirdi. O, yaradıcılığının sonrakı mərhələlərində bolşevizmi tərənnüm edən əsərlər yazmadı onlarla daim gizli mübarizədə oldu. Bu sonda, əvvəlcə, oğlunun, sonra isə özünün bolşeviklər tərəfindən aradan götürülməsinə gətirib çıxardı. Bu insan Aleksey Maksimoviç Peşkov (Qorki) idi. Maksim Qorki 1868-ci il mart ayının 16-da ( 28) Nijni Novqorod şəhərində anadan olub. Onun ata ana babalarının xristianlaşan tatar olduqları ehtimal edilir. Atası Maksim Savvatiyeviç (Savvat, Savad) Peşkov (tatarca Beşik, Peşik) keçmiş zabitlərdən idi. Anası Varvara Kaşirina isə meşşan ailəsindən idi. O, Qorki uşaq ikən vəfat etmişdi. Balaca Maksimin uşaqlığı da ana babasının yanında keçib. Babası onda kilsə kitablarına maraq yaratmış, nənəsi isə ona çoxlu nağıllar danışmışdı. Amma imkansızlıq ucbatından Qorki yalnız peşə məktəbini bitirə bilmişdi. O, uşaq yaşlarından ağır işlərdə (mağazada şagird, paroxodda qabyuyan) işləmişdi. Çox qaynartəbiətli olan Qorki ilk sevgidə uğursuzluğa düçar olmuşdu. Bu da gəncliyində onun özünə sui-qəsdə əl atmasına gətirib çıxarmışdı. Lakin güllə ağciyərini deşərək keçib getmişdi. Sağaldıqdan sonra Qorki Qərbin bir çox filosoflarının əsərlərini oxumuşdu. Eyni zamanda Karl MarksınTarixi məktublar”ı ilə tanış olmuşdu bu onda sosializmə rəğbət oyatmışdı. Əyalət həyatı onu quru sərt adama çevirsə , tez-tez kilsəyə gedən Qorki dini kitabları oxuyaraq, onların təsiri altında humanist mülayim bir adama çevrilmişdi. Bununla əlaqədar o, 1912-ci ildə yaxın dostu V. V. Rozanova yazırdı: “Allah insanlara hamının bərabər olduğunu ali səviyyəyə ucalmağı təlqin edir”.

 

İlk gənclik illəri

 

1892-ci ildən başlayaraq, Qorki, əvvəlcə, İequdiil Xlamida adı altında məqalələr yazmağa başlayır. İlk dəfə Qorki imzasından o, 1892-ci ildə Tiflisdə nəşr olunanQafqazqəzetində çap edilənMakar Çudrahekayəsində istifadə etdi. 1895-ci ildə yazıçı V. Korolenkonun köməyi ilə o dövrdə Rusiyada olduqca populyarlıq qazananRuskoe boqatstvojurnalındaÇelkaşhekayəsini dərc etdirdi. 1898-ci ildə isə onun Peterburqdaİyirmi altı birşeir poeması, həmçininFoma Qordeyevpovesti çapdan çıxdı. Bu əsərlər qısa müddətdə Qorkiyə böyük şöhrət gətirdi. Əsərlərdə oxucunu daha çıx cəlb edən qəhrəmanın lirik aləmi onun həqiqəti hər şeydən üstün tutması idi. Bununla da Qorki XX əsrin əvvəllərində xarakter etibarıilə özündə başdan-ayağa tatarlara xas olan ruhu nümayiş etdirən rus insanının real obrazını ədəbiyyata gətirmiş oldu. Ona görə tənqidçilər Qorkini qeyri-adi insani xüsusiyyətləri ilə seçilən məşhur Nitsşe ilə müqayisə etməyə başladılar. İctimai baxımdan hökumətə qarşı radikal mövqedə dayanan Qorki inqilabi hərəkatda fəal iştirak etdiyinə görə dəfələrlə həbs edilmişdi. 1902-ci ildə Qorkini Rusiya Elmlər Akademiyasının fəxri üzvü seçdilər. Lakin çar II Nikolay buna qarşı çıxaraq, Qorkinin fəxri akademik seçilməsinə razılıq vermədi. Buna etiraz edən yazıçılar Çexov Korolenko Akademiyanı tərk etdilər. 1901-ci ildə QorkiBilik yoldaşlıq cəmiyyətidərgisinə rəhbərlik etməyə başladı. Burada İ. A. Buninin, A. İ Kuprinin, A. S. Serafimoviçin digərlərinin əsərləri çap edilirdi. 1902-ci ildə o,“Həyatın dibindəpyesini yazdı əsər Moskva Bədaye Teatrında tamaşaya qoyuldu. 1905-ci ildə Qorki V. İ. Leninlə tanış oldu RSDFP- üzv qəbul edildi. 1905-1907-ci illər inqilabı məğlubiyyətə uğrayandan sonra Qorki həbs edilmək təhlükəsindən xilas olmaq üçün İtaliyanın Kapri adasına mühacirətə gedir. O buradaOkurov şəhəri”, “Uşaqlıqpovestlərini “Po Rusiadlı hekayələrini yazır. Amma həmin dövrdə onun yazdığıİspovedpovesti ədəbi aləmdə müxtəlif mübahisələrə səbəb olur. Bəzi tənqidçilər onu bu əsərinə görə sərt şəkildə tənqid edirlər. Amma məşhur şair A. Blok Qorkinin bu əsərini yüksək qiymətləndirir. Kapridə mühacirətdə olarkən Leninlə Qorki arasında ilk narazılıq yaranır. Buna da səbəb Qorkinin V. Lunaçarski A. Boqdanov ilə birlikdə Kapridəki fəhlə dərnəklərində dini təbliğ etməsi idi. Birinci Dünya müharibəsi Qorkinin humanist ürəyində böyük yanğılara səbəb olmuşdu. Onun fikrincə, müharibədə insanların bir-birlərini heç nədən öldürməsi dəlilik idi. Ona görə 1914-cü ildə yazdığı bir şeirində Qorki: “Bundan sonra biz necə yaşayacağıq? Bu müharibə bizə verəcək? İnsanların bir-birilərinə nifrət etməsi lazım deyil. Bəs müharibə fəlakətlərindən ağrıyan mənim qəlbimi xilas edəcək?”-deyirdi.

Həmin dövrdə o, insanları fəlakətdən yalnız inqilabın xilas edəcəyinə ümid bəsləyirdi. Lakin onun inqilaba olan ümidləri özünü doğrultmadı. Necə deyərlər, oktyabr inqilabı Qorkini daha da məyus etdi. O, son məqamda anladı ki, inqilab xalqa daha ağır fəlakətlər gətirəcək. Ona görə inqilabdan üz döndərərək onun xalqa ölüm dağıntı gətirəcəyini yazdı. O, bu yazılarında inqilab fikrinə düşən bolşevikləri kəskin tənqid edirdi. 1917-1918-ci illərdə yazdığı əsərlərində Qorki Lenini terror qiyam yolu ilə hakimiyyəti ələ keçirməkdə, ölkəni uçuruma sürükləməkdə milyonları mənasız qırğına verməkdə günahlandırırdı. Həmin dövrdə Qorki özünün bütün imkanlarından istifadə edərək, bir çox ziyalıların bolşeviklər tərəfindən güllələnməsinin qarşısını aldı.

 

Nifrət sevgi burulğanında

 

Qeyd etdiyimiz kimi, haqq ədalətin bərpa ediləcəyi ümidi ilə bolşevikləri qızğın şəkildə dəstəkləyən Maksim Qorki az keçməmiş öz fikirlərində yanıldığını anladı. O, bolşeviklərin inqilabdan dərhal sonra öz əleyhdarlarına amansız divan tutmasını görəndən sonra fikrini dəyişdi. O, açıq şəkildə bolşevikləri tənqid etməsinə görə özünün onların qurbanı ola biləcəyinə baxmayaraq, cəsarətlə Leninə tərəfdarlarına etirazını bildirməyə başladı.

1917-ci ilin dekabr ayının 20-də, inqilabdan cəmi ay yarım sonra QorkiYeni həyatqəzetində qəzəblə yazırdı: “İnqilab baş verəndən sonrakı qısa müddət ərzində bolşeviklər on mindən artıq əleyhdarlarını məhkəməsiz güllələyiblər. Bu isə özbaşınalıqdır. İnqilab Rusiyaya isə verə, onun vəhşi məişət tərzini dəyişdirə, xalqı qaranlıqdan işıqlı həyata çıxara biləcəkmi? Məsələn, demokratlar günahkar bildikləri adamları belə edam edirlər. Bu yaxınlarda təxminən Aleksandrov bazarı ətrafında oğurluq edən birini yaxalamışdılar. Kütlə onu bərk əzişdirəndən sonra günahkarı güllələmək, yoxsa suda batırmaq barədə səsvermə keçirildi. Nəticədə səsvermə zamanı oğrunun buzlu suda batırılması barədə qərar qəbul edildi. Bu məqsədlə oğrunu buzlu suya atdılar. Oğru xeyli buzlu suda batıb-çıxandan sonra, nəhayət ki, özündə güc toplayaraq sahilə qədər üzə bildi. Lakin onun sahilə çıxmasına icazə vermədilər. Kütlədən bir nəfər yaxınlaşaraq xilas olacağına ümid edən oğrunu güllələdi”.

 

 

 ƏZİZ MUSTAFA

 

Zaman.-2011.-26-28 noyabr.- S.12.