Ceki Çan -
aktyor və əlbəyaxa döyüşlər ustası (1)
O hansı rolda oynamasından asılı olmayaraq, qeyri-adi, müəyyən qədər gülməli, həm də döyüşə can atması ilə daha çox diqqəti cəlb edirdi. Bu baxımdan bir çox tanınmış kinoşünaslar onu daha çox Çarli Çaplinlə müqayisə edirdilər. Çarli Çaplin üçün rolun
böyüyü, kiçiyi olmadığı
kimi Ceki də hansı rolu ifa etməsindən asılı olmayaraq, tamaşaçıların sevimlisinə
çevrilməyi bacarırdı. Əslində aktyorun böyüklüyü də bunda
idi.
O, Bryus
Lidən sonra dünya kinosunun əlbəyaxa döyüş
ustalarından biri kimi milyonların rəğbətini
qazanıb. O da Bryus Li kimi mənşəcə Honkonk çinlisidir, eyni zamanda həm
də amerikalıdır. O da
Bryus Li kimi həm ağlasığmaz tryukları məharətlə
yerinə yetirən
aktyor-döyüş ustası, həm kinorejissor,
kaskadyor, prodüser, nəhayət, müğənnidir. O, bu
günə kimi 150-dən artıq filmdə baş rola çəkilib.
Çəkildiyi filmlərin harada nümayiş etdirilməsindən
asılı olmayaraq, hər yerdə onu məhəbbətlə
“bizim Ceki Çan”- deyə
çağırırlar. Adı da hər dildə
özünəməxsus səsləndirilir: Çinlilər
ona Çen Lun və ya Çen Hanşen (Honkonqda anadan olan),
ingilislər Ceki Çan, digər
xalqlar isə Çan Honsan və ya Fan Şilun deyirlər.
Ceki Çan 1954-cü ildə
Honkonkda ən yoxsul ailələrdən birində anadan olub.
Valideynləri Çində baş verən vətəndaş
müharibəsi nəticəsində Honkonqa sığınan
qaçqınlardandır. Əvvəlcə, Cekinin valideynləri
- Çarlz və Lili Çan özlərinin bir tikə
çörəyə olan ehtiyaclarını ödəmək
üçün Fransanın Honkonqdakı səfirliyində həyətsüpürən
və qulluqçu işlədilər. Ancaq onlar bununla dolana
bilməyəcəklərini hiss edərək, başqa yollar
axtarmağa başladılar. Sonralar tale onları uzaq
Avstraliyaya aparıb çıxardı...
Amma balaca Cekinin tale yolları
valideynlərinkindən fərqli oldu.
O, əvvəlcə, Nanxua ibtidai məktəbində
oxudu. Sonra valideynləri Cekinin Honkonqdakı Çin Opera Tədqiqatları
İnstitutu nəzdindəki məktəbə qoydular. Bu məktəb
Cekinin gələcək həyat yolunu müəyyən etməsində
önəmli rol oynadı. Məktəbdə xüsusi opera
artistlərinin yetişdirilməsinə xidmət edən müxtəlif
növ gimnastika hərəkətləri dərsi
keçirilirdi. Bu da tezliklə Cekinin öz bədənini necə
idarə etməyi öyrənməsinə imkan verdi. Məktəbdə
onun aldığı ən böyük dərslərdən və
gələcək həyatında ona şöhrət gətirəcək
amillərdən biri də əlbəyaxa Kunq-Fu döyüş
üsulunu öyrənilməsi oldu. O, bu döyüş
üsulundan opera səhnəsində o qədər məharətlə
istifadə edirdi ki, tezliklə tanınmış
rejissorların da diqqətini cəlb etdi. Təsadüfi deyil
ki, məhz 8 yaşından sonra onu xuanmey-film operasında
kütləvi döyüş səhnələrində
çəkməyə başladılar. O, səhnədə,
adətən, döyüşən uşaq obrazını
yaradır və bununla tamaşaçıların diqqətini
özünə cəlb etməyi bacarırdı. Ona görə
də tezliklə balaca Cekini tanınmış aktyorlar olan
Bryus Li, Sammo Hunq, Yuen Byao, Kori Kvay və digərlərinin
iştirakı ilə çəkilən filmlərə dəvət
etdilər. “Qəzəbli yumruq” filmində Bryus Li, “Yeddi bəxtigətirən”
filmində isə o dövrün məşhur kino aktyorları
Sammo Hunq, Yuen Byao və digərləri ilə çəkildi.
Bütün bunlar isə onun istedadlı kinoaktyor,
döyüş ustası kimi yetişməsində
mühüm rol oynadı. Ötən əsrin 70-ci illərindən
başlayaraq, Çan aparıcı rollarda çəkilməyə
başladı. Eyni zamanda o özü də bəzi filmlərin
ssenarisinin hazırlanmasında və müxtəlif səhnələrin
çəkilməsində iştirak etməyə
başladı. O, bu filmlərindəki döyüş səhnələrini
komediya janrında verməyə başladı. Bu isə o
dövr üçün bir yenilik idi. Bəzi döyüş
səhnələrində isə Çan kaskadyorların yerinə
birbaşa özü iştirak edirdi. Bu da dəfələrlə
onun həyatını təhlükə altında qoymuşdu.
Ona görə də onun döyüş səhnələrində
iştirak etmək istəyən aktyorlar, demək olar ki, yox
idi. Buna baxmayaraq, Çan həyat üçün olduqca təhlükəli
döyüş səhnələri olan filmləri çəkməkdə
davam edirdi. Çanın həyatında ona ilk böyük
uğur gətirən film “Sərxoş usta” filmi oldu. Bu filmdə ilk dəfə Çan
özü üçün ənənəvi olmayan yazıq
Von Fey Xun rolunda oynadı. Komediya janrında çəkilən
filmdə Çanın tərəf-müqabili yaşlı nəslə
mənsub olan və Saymon Yuen kimi tanınan, kifayət qədər
məşhur aktyor Yuen Syu Tyen idi. Onların dueti olduqca gülməli
çıxmışdı. O, sonralar mənfi rolları
oynamaqdan imtina etsə də, kinoya çəkildiyi ilk
dövrlərdə bəzi filmlərdə mənfi rolları
da ifa etmişdi. Məşhur aktyor “Honkonqda savaş” filmində
(1973) ikinci dərəcəli banda rəhbəri, “Sonsuz
sürprizlər” filmində (1975) qadın qatili, “Meteor qatillər”
filmində (1976) isə mənfi Ubinya rolunu oynayıb. Əlbəttə,
bütün bunlar onun həyatının ilk dövrlərində
çəkildiyi filmlərdir. Ancaq sonralar o belə rollarda
oynamaqdan imtina etdi. Ceki Çan
yaradıcılığının ilk dövrlərində əsasən
ikinci dərəcəli rolları ifa edirdi. Bu, sanki onun
alın yazısı idi.
1980-ci ildə
Ceki Çan daha bir filmdə çəkildi. Bu dəfə o
tamaşaçılarla görüşə “Xoşbəxt ulduzlarda” filmi ilə gəldi. Amma
yenə də Çan bu filmdə ikinci dərəcəli
rolda oynayırdı. Filmdə baş rolda isə aktyor Sammo
Hunq çəkilmişdi. Buna baxmayaraq, o yenə də
böyük tamaşaçı rəğbətini qazana
bildi. Əslində o hansı rolda oynamasından asılı
olmayaraq, qeyri-adi, müəyyən qədər gülməli,
həm də döyüşə can atması ilə daha
çox diqqəti cəlb edirdi. Bu baxımdan bir çox tanınmış
kinoşünaslar onu daha çox Çarli Çaplinlə
müqayisə edirdilər. Çarli Çaplin
üçün rolun böyüyü, kiçiyi
olmadığı kimi Ceki də hansı rolu ifa etməsindən
asılı olmayaraq, tamaşaçıların sevimlisinə
çevrilməyi bacarırdı. Əslində aktyorun böyüklüyü
də bunda idi: balaca rolda özünü filmin əsas qəhrəmanı
kimi aparmaq və tamaşaçı kütləsinin sevimlisinə
çevrilmək. Düzdür, həmin dövrdə Ceki
Çan digər yerlisi Bryus Li ilə müqayisədə
kölgədə qalırdı və ondan daha az sevilirdi. Amma
bütün hallarda otən əsrin 70-80-ci illərində ən
çox sevilən kinoaktyorlardan biri idi. Bir sözlə, hələ
həmin dövrdə dünya kinosunun liderinə çevrilə
bilməyən Çan səbirsizliklə məşhurların
kölgəsindən çıxaraq öz ulduzunun tezliklə
parlayacağına və ona şöhrət gətirəcək
yeni rolunu oynayacağına ümid bəsləyirdi. Müvəqqəti
olaraq, kinolarda baş deyil, ikinci dərəcəli rolda
çıxış edən Ceki yeni janrlarda özünü
sınamaq istəyirdi. Bu məqsədlə 1983-cü ildə
Çan “A” layihəsi” filminin çəkilişlərində
xüsusi kaskadyorlar qrupu ilə iştirak etdi. Kaskadyorların
müxtəlif həyəcan dolu və həyat
üçün olduqca təhlükəli görünən
tryukları məharətlə ifa etməsi isə filmə
daha çox tamaşaçı kütləsinin baxmasına gətirib
çıxardı. Əgər filmə adi
tamaşaçı gözü ilə baxsaq, onda məhz
kaskadyorların ifa etdikləri təhlükəli tryukların
diqqəti cəlb etdiyinin
şahidi olarıq.
Amerika
kino bazarı hədəfə alınır
Ceki Çan da həmin dövrdə
dünyanın ən məşhur kinoaktyorları kimi Amerika
bazarına can atır, orada şöhrət qazanmaq istəyirdi.
1980-ci illərin əvvəllərində Çan, əvvəlcə,
“Böyük döyüş”, sonra isə digər filmləri ilə Amerika
bazarında uğur qazanmaq istədi.
Amma bu
yolla o istədiyi nəticəni əldə edə bilmədi:
bunun da sadə bir səbəbi var idi. Həmin dövrdə
Amerika kinosunda Silvestr Stallone kimi nəhənglər vardı və
Çan onların yanında Amerika tamaşaçısı
üçün cılız aktyor təsirini
bağışlayırdı. Bununla belə, o həmin
dövrdə Amerikanın tanınmış
kinorejissorlarının diqqətini özünə cəlb edə
bilmişdi. Amerikaya gəlişi ilə o, məşhur
kinoaktyor Silvestr Stallone ilə tanış ola və dostlaşa
bilmişdi. Bunun da nəticəsində ötən əsrin
90-cı illərində Stallone öz dostuna iki dəfə
müxtəlif filmlərdə şər qüvvə rolunda
oynamağı təklif etdi. Stallone ona, əvvəlcə,
“Dağıdıcı” filmində cinayətkar Saymon Feniks
rolunu oynamağı təklif etdi. Ancaq Çan Hollivudun şər
rollar oynayan aktyorlar siyahısına düşəcəyindən
ehtiyat edərək, bu roldan imtina etdi. Onun imtina etdiyi bu rolu isə
digər Hollivud aktyoru Uesli Snayps oynadı. Bundan az sonra Stallone
çinli dostuna bu dəfə “Ölümcül silah-4” filmində
cinayətkar rolunu oynamağı təklif etdi. Yenə də
Stallonenin israrlarına baxmayaraq, Çan növbəti dəfə
mənfi obrazı canlandırmaqdan imtina etdi. Əslində
Çanı buna görə qınamaq da olmazdı.
Çünki onun oynadığı rollar daha çox komik və
döyüş rolları idi və yalnız belə səhnələrə
çəkiləndə özünü rahat hiss edirdi. Cinayətkar
obrazında isə o, tamaşaçını özünə
güldürə, onların diqqətini cəlb edə bilməyəcəkdi.
Üstəlik, təbiət etibarı ilə Ceki Çan daha
çox mülayim adam idi. Buna baxmayaraq, Amerikada Ceki
Çanı qeyri-adi maneraya malik olan aktyor kimi qiymətləndirdilər.
Zaman.-2011.-1
oktyabr.-S.12.