Qərbin vicdan, haqq və ədalət
möhürü: Alber
Kamyu (1)
Universitetdə oxuduğu illər onun siyasi
dünyagörüşündə də özünəməxsus
bir iz buraxdı. Alber ətrafındakı müəyyən
qüvvələrin təsiri altında sosializmə doğru
meyil etməyə başladı. Əslində bu da əsassız
deyildi. Alber yoxsul ailədə anadan olmuş və həyatının
ən gözəl illərini aclıq və səfalət
içində keçirməyə, bir tikə çörək
qazanmaq üçün dərsdən sonra işləməyə,
yuxusuz gecələr yaşamağa məcbur olmuşdu.
O, təxminən
50 il bundan əvvəl dünyasını dəyişib, amma
bu gün də milyonlarla ədəbiyyatsevərin qəlbində
yaşamaqda davam edir. Sağlığında
yazdığı və ona dünya şöhrəti gətirən
çoxsaylı romanları ilə indi də dünyanı,
obrazlı şəkildə desək, mənən fəth etməkdədir.
Bu roman və povestlərə görə ona 1957-ci ildə ədəbiyyat
sahəsində Nobel mükafatı verdilər. O haqqın, ədalətin
vurğunu idi və ona görə də hələ
sağlığında “Qərbin vicdanı” adını
almışdı. O həm yazıçı, həm də
filosof idi. Bir sözlə, o, ötən əsrin 40-50-ci illərində
Qərb ədəbiyyatının döyünən ürəyi
sayılırdı. Söhbət böyük fransız
yazıçısı və filosofu, ekzistensializmin görkəmli
nümayəndələrindən olan Alber Kamyudan gedir.
Alber
Kamyu 1913-cü il noyabr ayının 7-də Əlcəzairdə
Mondovi yaxınlığındakı “San-Pol” fermasında
fransız-əlcəzairli ailəsində anadan olub. Alberin
atası Lüsyen Kamyu əslən dəfələrlə
Fransa ilə Almaniya arasında müharibəyə səbəb
olan Elzasdan idi. O, Əlcəzairdəki şərab
zavodlarından birində işləyirdi. Lüsyen I Dünya
müharibəsi zamanı orduya səfərbər edildi və
Marna ətrafında gedən döyüşlərdə
ağır yaralanaraq hospitalda dünyasını dəyişdi.
Alberin anası Kutrin Santa isə milliyyətcə ispan idi. O,
oxuyub- yazmağı bilmirdü və üstəlik də,
ağır eşidirdi. Lüsyenin vəfatından sonra Kutrin
Santa ərinin böyük qardaşı və balaca Alberlə
birlikdə Əlcəzair şəhərinə köçməyə
məcbur oldu. Kutrin ailəsini saxlamaq üçün, əvvəlcə,
fabrikdə işlədi, sonra isə yerli müəssisələrdən
birində xadimə kimi çalışmağa
başladı. Onlar bir tikə
çörəyi zorla tapırdılar və daim
yarıac-yarıtox vəziyyətdə yaşayırdılar.
Bu hal sonralar Alberin həyatında ağır iz buraxaraq o dövrdə sağalmaz hesab edilən
xəstəliyə düçar olmasına gətirib
çıxardı. Ailənin Alberə hətta ibtidai təhsil
verməyə belə imkanı yox idi. Amma o, ətrafındakılara
çox istedadlı uşaq təsiri
bağışlayırdı. Ona görə də ibtidai sinif
müəllimlərindən biri balaca Alberi himayəyə
götürərək, çox çətinliklə onun
anasını və nənəsini uşaqlarının məktəbə
getməsinə razı sala bildi. Bu xeyirxah insan Alberlə şəxsən
məşğul olaraq onun qısa müddətdə müəllim
kollektivinin rəğbətini qazanmasında mühüm rol
oynadı. Məhz həmin xeyirxah insanın yardımı ilə
sonra Alber liseydə təhsilini davam etdirə bildi. Liseydə
oxuduğu illərdə Alber futbolla ciddi şəkildə məşğul
olmağa başladı. O burada da öz istedadını
nümayiş etdirdi və buna görə ən perspektivli gənc
futbolçu kimi Əlcəzair Rasinq Universitetinin (Racing
Universitaire d’Alger) komandasından dəvət aldı. Amma
ağır həyat şəraiti,
daim doyunca çörək tapmaması, soyuqda, istidə
nazik geyinməyə məcbur olması Alberin səhhətində
öz ağır izlərini buraxmaqda idi. Həkimlər 1930-cu
ildə onda vərəm xəstəliyinin əlamətlərini
tapdılar. Buna görə onu liseydən xaric etdilər. Alber
bir müddət müalicə olundu və bu məqsədlə
bir neçə ay sanatoriya həyatı yaşadı.
Müalicə olunduqdan sonra çətinliklə də olsa
liseydə təhsilini başa vura bildi. 1931-ci ildə onu hərbi
xidmətə çağırdılar. Lakin tibbi komissiya onun
hərbi xidmətə yararsız olduğunu müəyyən
etdi. Bundan sonra bir müddət də müalicə alan Alber
1932-ci ildə Əlcəzair Universitetinə qəbul olunaraq, filosof
ixtisası üzrə təhsil almağa başladı.
Universitet təhsili onun həyatında böyük bir dönüşün əsasını
qoydu. Belə ki, Alber məhz universitet illərində ədəbiyyatla
yaxından məşğul olmağa, çoxlu ədəbi əsərlər
mütaliə etməyə və esse janrında qələmini
sınamağa, ilk əsərlərini yazmağa
başladı. Həmin dövrdə
o, öz müəllimi yazıçı və filosof Jan
Qranye ilə dostlaşmışdı. Jan Qranye Alberin ədəbi
və fəlsəfi baxımdan formalaşmasında önəmli
rol oynadı. Universitetdə oxuduğu illərdə maddi
imkansızlıq ucbatından Alber müxtəlif sahələrdə
çalışır və tez-tez işini dəyişməyə
məcbur olurdu. O
özünü dolandırmaq üçün dərsdənkənar
vaxtlarında, əvvəlcə, varlıların
uşaqları üçün şəxsi müəllim,
sonra mağazada maşınların ehtiyat hissələri
satıcısı, meteoroloji institutda assıstent kimi işlədi.
Bu çalışqan tələbə 1934-cü ildə təsadüfən
tanış olduğu və ilk baxışdan vurulduğu 19
yaşlı Simona İye ilə ailə həyatı qurdu. Amma
az sonra anladı ki, o, böyük səhv edib. İye
yüngül həyat tərzi keçirir və morfi qəbul
edirdi. Nəticədə 5 illik əzablı ailə həyatından
sonra 1939-cu ildə Alber İyeni ayrıldı.
Buna
paralel olaraq, 1935-ci ildə Alber, nəhayət ki, ilk arzusuna
çatdı. O, ali məktəbi başa vuraraq bakalavr dərəcəsi,
1936-cı ildə isə fəlsəfə magistri dərəcəsi
aldı. 1936-cı ildə Alberin ədəbi
yaradıcılığında yeni dövr başladı. O,
“Xoşbəxt ölüm” adlı ilk povestini yazdı.
Universitetdə
oxuduğu illər onun siyasi dünyagörüşündə
də özünəməxsus bir iz buraxdı. Alber ətrafındakı
müəyyən qüvvələrin təsiri altında
sosializmə doğru meyil etməyə başladı. Əslində
bu da əsassız deyildi. Alber yoxsul ailədə anadan
olmuş və həyatının ən gözəl illərini
aclıq və səfalət içində keçirməyə,
bir tikə çörək qazanmaq üçün dərsdən
sonra işləməyə, yuxusuz gecələr
yaşamağa məcbur olmuşdu. Məhz sosializm ideyalarına
rəğbətlə yanaşması onun 1935-ci ildə Fransa
Kommunist Partiyasının sıralarına daxil olmasına gətirib
çıxardı. O, həm də Əlcəzair Xalq
Partiyası (ƏXP) ilə sıx əlaqə
saxlayırdı. 1936-cı ildə Fransa Kommunist
Partiyasının (FKP) yerli təşkilatı Kamyunun ƏXP
ilə əlaqə saxlamasından xəbər tutdu. Dərhal
da onu trotskizmdə günahlandıraraq, FKP sıralarından
xaric etdilər. Çünki ƏXP qarşısına Əlcəzairin
müstəqilliyinin elan edilməsi məqsədini qoymuşdu.
FKP-dən
xaric ediləndən sonra Alber siyasi fəaliyyətini müəyyən
müddət üçün dondurdu. O, əsas diqqətini bədii
yaradıcılığa həsr edərək, ədəbi
düşüncələrini teatrlaşdırmağa yönəltdi.
Bu məqsədlə o, 1936-cı ildə “Əmək
teatrı” (fransızca “Théâtre du Travail”) adlı
özfəaliyyət qurumu yaratdı. 1937-ci ildə bu
teatrın adını dəyişdirərək “Teatr
komandası” (“Théâtre de l’Equipe”) qoydu. Bu teatrda o,
Dostoyevskinin “Karamazov qardaşları” əsərini tamaşaya
hazırladı. Baş rolda (İvan Karamazov) isə
özü oynadı. Elə həmin ildə, nəhayət ki,
esselərindən ibarət “Üz və astar” əsərini
çap etdirdi. Universiteti başa vurandan sonra Kamyu bir müddət
Əlcəzair Şəhər Mədəniyyət Evində
direktor vəzifəsində işlədi. 1938-ci ildə isə
o, “Sahilyanı” qəzetində redaktor kimi fəaliyyətini
davam etdirdi. Alber Əlcəzairin ərəb mənşəli
əhalisinin sosial hüquqlarını müdafiə edən
yazılar yazırdı. Ümumiyyətlə, II Dünya
müharibəsi ərəfəsində, ötən əsrin
30-cu illərində Alber Kamyu hələ öz həyat yolunu
axtarır və istər ədəbi, istərsə də
siyasi və fəlsəfi baxımdan formalaşma dövrü
keçirirdi. 1938-ci ildə yazıçının “Nikah mərasimi”
adlı kitabı nəşr olunur, bir il sonra isə o,
“Kaliqula” pyesinin ilk variantını yazır.
1940-cı
ildə Alber Kamyu hələ əvvəllər tanış
olduğu gələcək həyat yoldaşı Fransin For ilə
birlikdə Əlcəzairin Oran şəhərinə
köçür. Burada onlar bir müddət imkanlı
adamların uşaqlarına dərs verməklə məşğul
olur, iki aydan sonra Parisə köçürlər.
Zaman.-2011.-13-14 oktyabr.-S.13.