Milli kinolarımızı
tanıyırıqmı?
Arşın mal alan (1917) Film
Üzeyir Hacıbəyovun
eyniadlı operettası
əsasında ekranlaşdırılmışdır.
Filmin qəhrəmanı tacir Əsgər ailə qurmaq üçün evlənəcəyi qızı
əvvəlcədən görmək
arzusu ilə yaşayır. Mühit, şərait,
ən başlıcası
isə adət buna yol vermir.
Dostu Süleymanın məsləhəti
ilə küçələri,
evləri adi bir arşınmalçı
kimi gəzəndə
Soltan bəyin qızı Gülçöhrə
ilə rastlaşır.
Filmdə Əsgər obrazını
Hüseynqulu Sarabski, Süleyman obrazını Mirzəağa Əliyev, Soltan obrazını Ələkbər Hüseynov
və Gülçöhrə
obrazını Əhməd
Ağdamski canlandırmışdı.
Qeyd edək ki, XX əsrin əvvəllərində qadın
obrazlarına da kişi aktyorlar
seçilirdi. Gənclər ilk baxışdan bir-birilərini
sevirlər. Müxtəlif maneələrə, çətinliklərə
baxmayaraq, nəhayət,
onlar arzularına çatırlar.
Film ilk dəfə Bakıdakı
“Forum” kinoteatrında nümayiş
etdirilmişdir. Musiqiçilər salonda operettadan
musiqi parçaları
ifa edirdilər. Cabbar Qaryağdıoğlu və
digər xanəndələr
ariyalar oxuyurdular.
Filmin keyfiyyəti çox aşağı olduğu üçün
Üzeyir Hacıbəyovun
təkidi ilə yanvarın 8-də ekrandan çıxarılmış, lakin
qaranlıq kadrlar, yararsız epizodlar kəsilib götürüldükdən
sonra 4 hissəli yeni film kimi kinoteatrlarda şərq musiqi orkestrinin müşayiəti ilə
təkrar göstərilmişdir.
Güman
var ki, bu
dəfə G. Belyakov eyni filmi özününküləşdirmiş,
sanki təkrar çəkilmiş kimi yenidən ekranlara çıxarmışdır. Bu dəfə filmin hər bir hissəsinin
öz adı var idi : “Cavan Əsgər
ilə Vəlinin macərası”, “Gəlin seçmək”, “Arşın
mal alan”, “İkisi axtardı, dördü evləndi”.
O olmasın, bu olsun (1956)
Bəstəkar Üzeyir Hacıbəyovun
eyniadlı operettası
əsasında ekranlaşdırılmışdır. Film Azərbaycanın
ilk rəngli bədii filmidir. Filmdə 1910-cu ildə Bakıda
cərəyan edən
hadisələr göstərilir.
İki gəncin - Sərvər (Arif Mirzəquliyev) və Gülnazın
(Tamara Gözəlova) böyük
və ülvi məhəbbətindən, məhəbbətin
pula, cəhalətə və
feodal qalıqlarına
qalib gəlməsindən
bəhs olunur. Əsas qəhrəmanlarla
yanaşı filmdə
Rüstəm bəyin
bir yığın
dost-tanışları: tacirlər,
alverçilər, qoçular,
mürtəce, satqın
jurnalistlər də öz əksini tapır. Lakin rejissor mənfi
qüvvələri belə,
sevdirməyə nail olmuşdur.
Filmdə xanəndə Xan
Şuşinski qonaqlıq
səhnəsində “Kürd-Şahnaz”
muğamını ifa
edir. Yengə rolunu oynayan
aktrisa Münəvvər
Kələntərli qapının
dəliyindən içəri
baxarkən qəflətən
Sərvər çıxır
və yengəni yerə yıxır.
Bu məqamda yerə
yıxılan aktrisa kiçik barmağını
sındırmışdı. Lakin çəkiliş qrupu aktrisanın barmağının
sındığını həmin çəkilişlər
bitəndən sonra bilmişdi. Filmdə xanəndə Tükəzban
İsmayılova “Segah”
muğamı üstündə
oxuyur. Asiya və Afrika
ölkələrinin Beynəlxalq
Daşkənd kinofestivalında
göstərilən kinokomediya
o vaxt yüksək qiymət almışdı.
Filmin xarici ekranlara çıxışı da
uğurlu oldu.
SSRİ Xarici Ölkələrlə
Mədəni Əlaqələr
İdarəsinin sədri
A. Davıdov Azərbaycan
Kinematoqrafçıları İttifaqının I katibi
Hüseyn Seyidzadəyə
göndərdiyi məktubunda
yazırdı: “Çəkdiyiniz
“O olmasın, bu olsun” filmi 40 ölkəyə, o cümlədən
İran, İraq, Yuqoslaviya, Yaponiya, Avstriya, ABŞ, İsveçrə
və Macarıstana satılıb”. Daha sonralar film daha
10 ölkəyə satıldı.
Çəkilişlər ilyarım davam
edib və aparıcı aktyorlara o vaxtın pulu ilə hər çəkiliş günü
üçün 60 manat
qonorar veriblər.
O vaxtlar Azərbaycana qastrol səfərinə gəlmiş hind kinematoqrafçıları
bir neçə Azərbaycan filminə baxdıqdan sonra daha çox üstünlüyü Hüseyn
Seyidzadənin filmlərinə
vermişdilər. Hətta
hind kinosunun yaradıcısı
Rac Kapur onu Hindistana dəvət etmişdi: “Gedək Hindistana, orada film çəkərsən,
səni milyonçu edərəm”. “O olmasın,
bu olsun” ekranlara çıxandan sonra kinoşünaslar filmi xəncər-bıçaqla
qarşıladılar. Kinolent
Bakı kinoteatrlarında
nümayiş etdirilərkən,
respublika mətbuatında
“Müvəffəqiyyətsiz film” başlıqlı kəskin
tənqidi resenziya dərc edilmişdi: “Heç bir estetik qanuna tabe olmayan, mənasız
və zövqsüz çəkilmiş səhnələr,
lüzumsuz vuruşma,
qaçışma, hay-küylər,
eybəcər oyunbazlıqlar,
gah naturalistcəsinə,
gah da qeyri-inandırıcı
şişirtmələr tərzində
verilmiş əcaib kadrlar... Hər şeydən əvvəl
isə filmdə Məşədi İbad obrazı yoxdur. Rejissor işinin pərakəndəliyi
hər obrazda, hər kadrda özünü göstərir.”
(“Kommunist”, 09.12 1956).
“Ögey ana” (1958)
Filmdə
yeni ailə münasibətlərindən, tərbiyə
məsələlərindən, ögey ananın (Nəcibə Məlikova) doğmalığından, onu
ana kimi qəbul etmək istəməyən balaca İsmayılın (Ceyhun Mirzəyev) kövrək qəlbini məhəbbətlə,
xeyirxahlıqla necə
ələ ala bilməsindən
söhbət açılır.
Filmdəki hadisələr Azərbaycanın
mənzərəli dağ
kəndlərindən birində
cərəyan edir.
Film aktrisa Nəsibə
Zeynalovanın kinoda
ilk böyük işidir.
Filmdə Cəmilə ilə
İsmayıl çayı
keçərkən ikisi
də suya düşürlər. Bu səhnə oktyabr ayında çəkildiyindən
hər iki aktyor soyuqlayıb qızdırmışdı. Cəmilənin otağına yarasa
girməsi səhnəsinin
çəkilişlərində həm oyuncaq, həm də həqiqi yarasadan istifadə etmişdilər.
Filmin bəstəkarı Tofiq Quliyev, mahnıları ifa edən isə
Şövkət Ələkbərovadır.
“Axırıncı
aşırım” (1971)
Film yazıçı Fərman Kərimzadənin “Qarlı aşırım” romanı əsasında ekranlaşdırılmışdır. Film real faktlar əsasında çəkilib. Abbasqulu bəy Şadlınski də, Kərbəlayi İsmayıl da, Qəmlo da real həyatda yaşamış insanlardır. “Axırıncı aşırım” filmi iki nüsxədə müxtəlif sonluqlarla lentə alınıb. Belə ki, Azərbaycan nüsxəsində Qəmlo Kərbəlayi İsmayıl tərəfindən, ancaq rus nüsxəsində isə daima Yədullanın (Yədulla, Kərbəlayi İsmayılın ölən oğludur) məzarının yanında gizlənən bir qaçağın əli ilə o dünyaya göndərilir. Hazırda hər iki nüsxə qorunub saxlanılır. Rejissor Kamil Rüstəmbəyov filmin sonunu belə çəkmişdi: Qəmlo Kərbəlayinin sözünə məhəl verməyib atlıların ardınca yollanır və Abbasqulu bəyi öldürür. Sözü yerə düşən Kərbəlayi isə Qəmlonun ardınca yollanır, lakin, Abbasqulu bəyi xilas edə bilmir və qəzəbindən Qəmlonu öldürür. Kərbəlayinin belə cəsur göstərilməsi Moskvadakı kinotənqidçilərin xoşuna gəlmir və rejissordan filmin sonluğunu dəyişməsini tələb edirlər. Rejissor qısa bir çəkiliş edir, Qəmlonu Xudayarın qardaşı öldürür, film montaj edildikdən sonra ekranlara çıxır. Lakin filmə diqqətlə baxsaq görərik ki, Kərbəlayinin adamlarından biri təşviş içərisində gəlib kəndlilərə xəbər verir ki, Kərbəlayi Qəmlonu gəbərtdi. Məhz filmdə qalan bu səhnə yuxarıda deyilənləri sübut edir.
Zaman.-2011.-15-17 oktyabr.- S.5.