Qərbin vicdan möhürü: Alber
Kamyu (3)
2011-ci il
avqust ayının 1-də İtaliyada çıxan “Corriere
della Sera” qəzeti sensasiyalı məlumatla
çıxışetdi. Qəzet kəşfiyyat məlumatlarına
əsaslanaraq Kamyunun ölümünə fitvanın o
dövrdə SSRİ xarici işlər naziri işləyən
Şepilov tərəfindən verildiyini yazıb.
Çünki Şepilov KQB şefi ilə söhbətində
ona Kamyunun Avropada apardığı antisovet təbliğatının
sosializmin Qərbdə yayılmasına zərbə vurduğundan
və SSRİ-nin imicinə kölgə saldığından
şikayətlənmişdi. Şepilov həmçinin Kamyunun
SSRİ-nin Macarıstanda xalq hərəkatını qan
içində boğmasına qarşı
çıxmasından və dissident Boris Pasternakı Qərbdə
güclü şəkildə müdafiə etməsindən
şikayətlənmişdi.
O vaxt qəzanı
araşdırmaq üçün Fransada xüsusi komissiya
yaradılmışdı. Araşdırma zamanı məlum
oldmuşdu ki, qəzaya səbəb əyləcin tutmaması
və təkərlərin gözlənilmədən
boşalması olub. Halbuki əyləcin tutmaması və təkərlərin
qəfildən boşalması üçün ciddi əsas
olmalı idi. Çünki maşın o dövrdə ən
etibarlı maşınlardan biri hesab edilirdi və üstəlik
də təzə idi. O vaxt rəsmi komissiya əyləcin nə
səbəbdən tutmamasının səbəbini izah etməkdə
çətinlik çəkdi və bunu adi qəza kimi dəyərləndirdi.
Ancaq kuluarlarda gedən söhbətlərə görə
SSRİ xüsusi xidmət orqanlarının əməkdaşları
öncədən əyləci və təkərləri
sıradan çıxarmışdılar. Bu versiya əhali
arasında indinin özündə belə dolaşmaqdadır.
Ancaq bunu sübut etmək üçün əldə
tutarlı fakt yox idi. Necə deyərlər, SSRİ kəşfiyyatı
adətən həmişə öz işini yüksək səviyyədə
həyata keçirir və iz qoymağı sevmirdi. Bu dəfə
də belə olmuşdu.
Qəzanın
üstündən 50 il ötəndən sonra, 2011-ci il avqust
ayının 1-də İtaliyada çıxan “Corriere della
Sera” qəzeti senssasiyalı məlumatla çıxış
etdi. Qəzet kəşfiyyat məlumatlarına əsaslanaraq
Kamyunun ölümünə fitvanın o dövrdə SSRİ
xarici işlər naziri işləyən Şepilov tərəfindən
verildiyini yazıb. Çünki Şepilov KQB şefi ilə
söhbətində ona Kamyunun Avropada apardığı
antisovet təbliğatının sosailizmin Qərbdə
yayılmasına zərbə vurduğundan və SSRİ-nin
imicinə kölgə saldığından şikayətlənmişdi.
Şepilov həmçinin Kamyunun SSRİ-nin Macarıstanda xalq
hərəkatını qan içində boğmasına
qarşı çıxmasından və dissident Boris
Pasternakı Qərbdə güclü şəkildə
müdafiə etməsindən şikayətlənmişdi.
Bundan sonra KQB Kamyunun məhvi barədə xüsusi ssenari
hazırlamışdı. Onun ölümünün təsadüfi
olduğunu göstərmək və izi itirmək
üçünsə, KQB casusları əyləci sıradan
çıxarmış təkərləri müəyyən
məsafədən sonra boşalmasına səbəb olacaq dərəcədə
deşmişdilər. Bu da Kamyunun - Qərbin və
dünyanın haqq vicdanının ölümünə yol açmışdı.
Kamyuya qarşı həyata keçirilən sui-qəsddən
üç il əvvəl isə Şepilovu vəzifəsindən
çıxarmışdılar. Qeyd edək ki, Şepilovu
özündən çıxaran SSRİ-nin Macarıstana
qoşun yeritməsi ilə bağlı Alber Kamyunun 1957- ci ilin
mart ayında “Franc-tireur” qəzetində çıxan məqaləsi
olmuşdu. Həmin məqalədə Alber Kamyu SSRİ-nin
Macarıstana müdaxiləsini pisləyərək sovet
qoşunlarının orada dinc əhaliyə qarşı həyata
keçirdiyi qırğınları faşizmlə müqayisə
etmişdi. O, Macarıstana qoşun yeridilməsinin əsas təşəbbüskarından
birinin SSRİ xarici işlər naziri Şepilovun olduğunu
yazaraq onu əlləri qanlı cəllada bənzətmişdi.
Həmin məqaləsində Kamyu: “Macarıstanda əsl
Şepilov qətliamı baş verdi”,-deyə
yazmışdı.
Kamyunun həyatının
tədqiqatçısı Olivye Todd isə onun müəmmalı
ölümü ilə bağlı yazır: “Mən uzun
müddət SSRİ arxivlərində işləmişəm,
ancaq orada Kamyunun ölümü ilə bağlı hər
hansı bir məlumata rast gəlmədim. Bununla belə, arxivlərdə
Kamyunun Qərbdə SSRİ-nin imicinə kölgə salan fəaliyyəti
ilə bağlı çoxsaylı məlumatlar vardı. Arxivlərdə
SSRİ üçün xaricdə təhlükə törədən,
onlara qarşı təbliğat aparan adamların aradan
qaldırılması barədə müxtəlif məlumatlara
da rast gəldim. Bu əsasda Kamyunun SSRİ xüsusi xidmət
orqanları əməkdaşları tərəfindən
öldürülməsi ehtimalını istisna etmirəm”.
İtaliyanın
tanınmış alimi Covanni Katelli də Kamyunun avtomobil qəzasının
təsadüfi olmadığını söyləyib. O,
Çexiya şairi və tərcüməçisi Yan
Zabranın gündəliyini diqqətlə oxuyaraq orada Kamyunun
qətli ilə bağlı məlumatın olduğunu və
bunun inandırıcı göründüyünü söyləyib.
Həmin gündəlikdə Zabran KQB-dəki etibarlı mənbəyə
istinad edərək Kamyunun öldürüldüyünü
yazıb. Zabranın yazdığına görə, KQB agentləri
Kamyunun dostu Qallimarın idarə etdiyi maşının təkərlərini
deşiblər və bu da qəzaya səbəb olub. Bununla belə,
əyləcin sıradan çıxarılması versiyası
da kifayət qədər ağlabatan görünür. Belə
ki, məhz döngədə əyləcin tutmaması nəticəsində
maşın idarəetməni itirərək ağaca
çırpılıb.
“The
Observer” qəzeti isə 50 il bundan əvvəl baş verən
hadisəyə diqqəti cəlb edərək yazır:
“Kamyunun faciəli şəkildə ölməsi Fransanı
şoka salmışdı və onlar matəm içində
idilər. O vaxt Fransada heç kimin ağlına gəlmədi
ki, Kamyunun düşdüyü qəza adi qəzalardan deyil və
o, SSRİ xüsusi xidmət orqanları tərəfindən həyata
keçirilib”.
Fəlsəfi görüşləri
və əsərləri
Kamyu XX əsr
filosofu, dünya ədəbiyyatının və ekzistensializm
cərəyanının ən parlaq nümayəndələrindən
biri idi. Ancaq o, özünü heç də filosof və
ekzistensialist yazar hesab etmirdi. Bununla belə Qərbin məşhur
filosoflarının əsərlərinin Kamyunun bədii
yaradıcılığına böyük təsir göstərdiyi
də şübhə doğurmur. Onun qələmindən
çıxan istər irihəcmli əsərlərində,
istərsə də, məqalələrində hadisələrə
fəlsəfi baxımdan yanaşması dərhal hiss edilir.
Müəllifin qəhrəmanına fəlsəfi
yanaşması və onun xəmirini də obrazlı şəkildə
desək, bu ruhda yoğurması, həyatın bütün
çətinliklərini, ağrısını,
acısını fəlsəfi baxımdan izah etməsi onun
özünün daxili dünyasından irəli gəlirdi.
Uşaq yaşlarından həyatın bütün
ağrılarını üzərində hiss edən Kamyu
bunları fəlsəfi baxımdan izah etməyə cəhd
göstərirdi.
Tənqidçilərin
fikrincə, Kamyunun ən yaxşı dram əsəri
sayılan “Kaliqula” (1945) pyesi də unversal şər
mövzusuna həsr edilmişdi. Bu pyes absurd teatrının
tarixində bütöv bir mərhələyə
çevrilmişdi. Müharibədən sonra fransız ədəbiyyatının
aparıcı simalarından biri kimi tanınan Alber Kamyu
ekzistensialistlər və Jan Pol Sartrla yaxınlaşsa da, bir
müddət sonra “yanlış nəticələrə gətirib
çıxaran” bu fəlsəfi cərəyandan
uzaqlaşmışdı.
1947-ci ildə
yazıçının üçüncü irihəcmli əsəri
- “Vəba” romanı çap olunur. Əlcəzairin Oran şəhərindəki
vəba epidemiyasının təsviri əslində simvolik səciyyə
daşıyırdı. Vəba bir neçə il əvvəl
Fransanı və bütün Avropanı bürüyən
faşizm idi, daha geniş mənada o, ölümün və
pisliklərin rəmzi idi.
Yaradıcılığında
fəlsəfi esselərə daha böyük
ağırlıq verən Kamyu 50-ci illərdə çap
olunan “Qiyamçı” (1951), “Süqut” (1956) kimi əsərlərində
insan azadlıqlarını və ləyaqətini məhdudlaşdıran
diktator rejimlərini, totalitarizmin müxtəlif
formalarını və saxta xristian əxlaqını kəskin
tənqid etmişdi.
Alber Kamyu
1957-ci ildə “insan vicdanının həlledici rolunu aşkara
çıxarmaq istiqamətində ədəbiyyata verdiyi
mühüm töhfəyə görə” Nobel mükafatı
aldı. Yazıçı lakonik Nobel mühazirəsində
bütün yaradıcılıq növlərinin
başlıca vəzifəsinin “ağ yalandan qaçmaq və
zülmə qarşı mübarizə aparmaq” olduğu fikrini
əsaslandırmışdı.
Nəhayət
Kamyunun əsərlərində həm də dini ekzistensialist
( ölüm qorxusu) ruhu aydın hiss edilir. Bu da onun hələ
gənc yaşlarından ağır xəstəliyə
düçar olması və daim ölüm mələyinin
qanadlarını öz üzərində hiss etməsi ilə
əlaqədardır. Amma onun uşaqlıqdan qorxduğu
ölüm mələyi ona xəstəlik vasitəsi ilə
deyil, müəmmalı avtomobil qəzası ilə gəldi.
Digər tərəfdən də dini ekzistensializlərdən
fərqli olaraq Kamyu insanı fəlakətə sürükləyən
əməllərinin arxasında onun bundan həzz alması
faktının olmasına diqqəti cəlb edir və bunu
absurdizm adlandırır. Absurdla mübarizə
üçünsə, Kamyu onun hansı şəraitdə
mövcud olmasını, onun reallıq kimi qəbul edilməsinin
vacibliyini söyləyir. Məsələn Kamyu “Sizif
haqqında əfsanə” əsərində yazır ki, onun mənasız
qəhrəmanlığını başa düşmək
üçün ruhən gərək özünü onun
yerində hiss edəsən. Sizif daşı dağın
başına çıxararkən çox xoşbəxtdir,
ancaq zirvəyə az qalmış daşın yenidən əlindən
çıxaraq geri qayıtması da onun kefini pozmur. O,
xoşbəxt adam kimi yenidən zirvədən daşın
dalınca qayıdaraq onu təkrar zirvəyə qaldırmaq
üçün tər tökür. Ancaq yorulmur. Niyə? Ona
görə ki, hökmən daşı dağın
başına qaldıraraq bundan ləzzət alacağına əmindir.
O bunun absurd olduğunu və heç vaxt istədiyinə nail
ola bilməyəcəyini anlamır. Ona görə də əziyyətinə
baxmayaraq özünü xoşbəxt hiss edir. Kamyunun əsərlərindəki
qəhramanların çoxunda da Sizif ruhu var. Onlar absurd əməllərindən
ləzzət alırlar, başlarına gələn hadisələrin,
onları gözləyən ölüm təhlükəsinin,
yaxınlarını itirməsinin, vicdanı ilə mübarizələrinin
təsiri altında hərəkət edirlər. Bununla belə
onun qəhrəmanlarının taleləri oxşar deyil və
bir-birinə bənzəmirlər.
Kamyunun
absurdizminin zirvəsində isə cəmiyyətin güc yolu
ilə dəyişdirilməsinin insanlara gətirdiyi fəlakətlər
dayanır. Kamyu bunu olduqca təhlükəli sayır. Bu
müstəvidə də faşizmi və stalinizmi kəskin tənqid
edən Kamyu yazır: “Cəmiyyəti zorakı yollarla dəyişidrmək
cəhdi qarşı tərəfin də analoji addımlar
atmasına gətirib çıxarır və bu qəbuledilməzdir.
Çünki zorakılıqdan zorakılıq doğur və
bunun qurbanları isə günahsız insanlar olur”.
Bütün
bunlar da Kamyunun bəşəri insanpərvərliyini, onun haqq
və ədalətə sadiqliyini göstərir.
Onu da
xatırladaq ki, Nobel mükafatı alanda Alber Kamyunun 44
yaşı vardı. O, yazıçı üçün
yetkinlik dövrü sayılan yaşa yenicə qədəm
qoymuşdu. Apardığı qeydlərdən və
dostlarının xatirələrindən də
göründüyü kimi, böyük planlarla
yaşayırdı. Lakin bu planları həyata keçirmək
qismətində deyilmiş. Alber Kamyu Nobel mükafatı
alandan üç il sonra Fransanın cənubunda, avtomobil qəzasında
həlak oldu.
Alber
Kamyunun həcmcə o qədər də böyük olmayan
yaradıcılıq irsi müasir dövrdə təkcə
yazıçının tarixi vətəni Fransada deyil,
bütün dünyada böyük maraq doğurur. Onun əsərləri
oxunur, müxtəlif dillərə tərcümə edilir,
mübahisələrə səbəb olur,
düşündürür.
Ona
görə də hələ sağlığında ikən
milyonlar tərəfindən Qərbin vicdanı
adlandırılması bir daha sübut edir ki, Kamyu yalnız
Fransanın deyil, bütün bəşəriyyətin və
gələcəyin də haqq və ədalət simvoludur.
Son
ƏZİZ MUSTAFA
Zaman.-2011.- 20-21 oktyabr.-S.14.