Azərbaycan-Türkiyə
qardaşlığının yaşayan tarixi
ANAR
QARAXANÇALLI
Məmməd
Əmin Rəsulzadə: “Bəli, Azərbaycanın hər
yerində şairin təsvir etdiyi kimi, qızlar, gəlinlər
tərəfindən ziyarət edilən sarmaşıqlı
bir məzar görsəniz, bilin ki, bu qardaş imdadına
yetişən türk məzarıdır”.
Osmanlı
İmperiyası I Dünya müharibəsində 4 il müddətində
7 müxtəlif cəbhədə o dövrün ən
güclü dövlətləri ilə
döyüşmüşdür. Ölkənin hər tərəfində
döyüşlər davam edərkən, eyni tarixdə
qardaş Azərbaycanın da vəziyyəti fərqli deyildi.
1918-ci ildə Azərbaycan işğal edilmiş, şəhərləri
ələ keçirilmişdi. Bir tərəfdən də
işğalçı dövlətlərin regionda köləliyini
edən ermənilər kin, nifrət və türk düşmənçiliyi
ilə Şərqi Anadoluda, Qafqaz bölgəsində,
xüsusilə Azərbaycanda yaşayan silahsız, məsum
insanlara qarşı kütləvi qətliamlar həyata
keçirirdilər. 18-21 mart 1918-ci ildə Bakıda yaşayan
türk və müsəlman əhali rusların və ermənilərin
kütləvi soyqırımına məruz qaldılar və
12 min Azərbaycan türkü öldürüldü. Bakı
əhalisinin yarısı vəhşətdən qurtulmaq
üçün şəhəri tərk etdi.
İşğal altında olan Bakıda işgəncələr
artıq son həddə çatmışdı. Xalq çarəsiz
idi, insanlar nə edəcəklərini bilmirdilər. Abdulla
Şaiq “Niyə belə gecikdin” adlı şeirində
xalqın hiss və duyğularını belə izah edirdi:
Sənsiz
qəlbim qırıq, sönük, çiynənmiş,
xırpalanmış
Ömür
şüşəm daşa dəymiş, həyatım
parçalanmış,
Qırıq
bir saz kimi sızlar qanlı, yorğun telləri.
Yaxılıb
yandırar bütün qayğı vurmuş əlləri.
Bu vətənin
öksüzləri, gəlinləri, dulları,
Göz
yaşıyla sulanmış hər keçdiyimiz yolları.
Yolunuzu
gözləməkdən bənizləri sararmış,
Heç
gəlmədin. O şən gülən ürəkləri qəm
almış.
Sən gəlməsən,
dolumsanmış ürəklər
Sən gəlməsən,
xarabaya dönən qəlb
abad olmaz.
Sən gəlməsən,
günəş doğmaz, ümid gülüm
açılmaz,
Dodaqlarım
gülməz, sönmüş bəxtimə
nur
saçılmaz.
Başqasını
istəməm də, ey Türk, tez ol sən gəl, sən
Gözləməkdən
yoruldum, ah, axı gecikdin nədən?
Yollarına
daşmı düzülmüş? Ya azğın qullarmı?
Buraxmır?
Daş, dəmir ya polad olsa da onlar.
Ürəyində
şəlalədən ən mətin, qızıl atəşlə
Yandır
onları, ərit, söndür, çiynə, boğ, əz,
xırpala
Xain
alçaq düşmənlərə qol gücünü
göstər.
Aç
yolları, tez gəl ki, qəlbim səni çox istər.
Bakı
qırğınından sonra Azərbaycanın hər yerində
terroru artıran ermənilərə qarşı əhalisi
silahsız və təhlükədə olan Azərbaycan
hökuməti 4 iyun 1918-ci ildə imzalanan Dostluq və Hərbi
Əməkdaşlıq müqaviləsinə əsaslanaraq
Milli Şura rəisi Məmməd Əmin Rəsulzadə vasitəsi
ilə Osmanlı dövlətindən hərbi yardım istədi.
Osmanlı dövləti Azərbaycan türklərinin I
Dünya müharibəsi dövründə Şərqi
Anadoluda, Bakıda və Nargin adasında türk
qardaşlarına yardım üçün
başlatdığı “Qardaş köməyi” ənənəsini,
əlbəttə ki, qarşılıqsız qoymayacaqdı.
Osmanlı ordularının baş komandan vəkili Ənvər
Paşa Azərbaycana və Dağıstana kömək məqsədi
ilə hərbi birlik qurulmasına qərar verir və bu
birliyin başına da qardaşı Nuri paşanı təyin
edir.
Nuri
Paşa 25 may 1918-ci ildə Gəncəyə gələrək
Qafqaz Ordusunun təşkili məsələləri ilə məşğul
olmağa başlayır. Ordunun təməlini qurmaq
üçün Nuri paşa ilə bərabər Gəncəyə
149 zabit və 488 çavuş göndərilir. İlk
qurulduğu zaman düzgün heç bir birliyi olmayan Qafqaz Ordusu, Nuri
paşanın tələbi ilə 14 iyunda Gəncəyə gətirilən
5-ci Qafqaz tüməni ilə birlikdə ilk nizami birlikləri
təşkil edildi.
13 iyun
1918-ci ildə erməni-rus birlikləri irəliləyərək
Göyçayın şərqinə
çatmışdılar. Yolboyu 50-dən çox kəndi
yandırıb əhalisini öldürdülər. Qafqaz
İslam Ordusunun 29 iyunda müharibəyə girməsi ilə
düşmən hücumlarının önü kəsildi. Cəbhədə
nəzarəti ələ keçirən türk birliklərinin
müvəffəqiyyətləri nəticəsində
düşmən Ağsunun qərbinə çəkilir və
Göyçay bölgəsi ermənilərdən tamamilə
təmizlənir. 6 iyulda Ağsu, iyulun 13-də isə Kürdəmir
düşməndən azad olunur. İyulun 19-20-də baş
verən Şamaxı döyüşləri nəticəsində
düşmən qüvvələri Bakı istiqamətində
geri çəkilir. Almanlar Qafqaz Ordusunun Bakı hücumunun
önünü kəsmək üçün Osmanlı
dövlətinə təzyiqlər edirlər. Buradan bir nəticə
ala bilməyən almanlar Osmanlı əleyhinə Rusiya ilə
müqavilə imzalayır. Müqavilə nəticəsində,
Bakı-Tiflis dəmiryolu Osmanlı ordusu üçün
bağlanmış, ermənilərə isə bir
döyüş təyyarəsi verilmişdi. Ermənilər
İranda yerləşən ingilis qüvvələrindən
Bakının müdafiəsi üçün Bakı nefti
qarşılığında kömək sözü
alırlar.
Qafqaz
İslam Ordusu döyüşlərdə yüzlərlə
şəhid verir. Şamaxı yolundakı “Tənha məzar”la
əlaqəli Əlfayim Əziz, “Azadlıq naminə” adlı
kitabında belə yazır: Şamaxı ətrafında gedən
döyüşlərdə şəhid olan, bu əsgərin
adı bəzi qaynaqlarda İzzət, bəzi qaynaqlarda da Qadir
kimi göstərilir. İzzət bəy, Aşot
adındakı bir düşmənin atəş
açması nəticəsində yerə yıxılır.
Ağır yaralanan mayorun köməyinə ətrafda
yaşayan insanlar gəlirlər. Əsgərimiz yaralananda orada
olan Gülsabah adlı bir qadın, hadisəyə əvvəlindən
bəri şahid olur. Başörtüsünü
çıxarıb əsgərin yarasını bağlamaq istəyir.
İzzət
bəy: “Bacım, qolumdan möhkəm tut, mən mərmini
çıxardım” deyir.
Mərmini
çıxardır. İzzət bəy Gülsabahdan cibindəki
dəsmalı çıxartmağını istəyir.
Gülsabah dəsmalı İzzət bəyə verir. Mərmini
dəsmalın içinə qoyduqdan sonra, İzzət bəy:
“Hər şey qaydasındadır, yaramı bağlamağa
ehtiyac yoxdur. Qanım bu torpağa axsın”,-deyir. Halsız
halda yerdə uzanan İzzət bəy, silah səslərinə
ayılır. Türk ordusu gəlib çıxır. Əsgərlər
İzzət bəyi vuran əsgəri həmin
döyüşdə vururlar. Ordunun gəlməsinə İzzət
bəy çox sevinir. Qarşısında Nuri Paşanı
görüb həyəcanlanır. Nuri Paşa İzzət bəyə
yaxınlaşır, onun başını dizlərinin
üstünə qoyur. Artıq İzzət bəy son
anlarını yaşayırdı. Nuri Paşaya: “Paşam, bir
türk paşasının dizləri üstündə can vermək
mənim üçün böyük bir şərəfdir”,-
deyir.
Nuri
Paşa: (ona təsəlli vermək üçün) “Sən
yaşayacaqsan, daha çox zəfər qazanacaqsan”,-
cavabını verir.
Ancaq,
İzzət bəy son anlarını
yaşadığını hiss edir. Əldən
düşmüş halda uzanan mayorun ətrafında hər kəs
diz çökür, Şeyx Muhsin Quran oxumağa
başlayır. İzzət bəy vətənindən minlərlə
kilometr uzaqda ölüm-qalım savaşı verən
soydaşlarına kömək etməyin hüzurunu
yaşadığı anlarda sakit bir halda oxunan Quranı dinləyir.
Orada olan insanlar bu səhnə qarşısında duyğularına
hakim ola bilməyib gözyaşları axıdırlar. İzzət
bəy, bir anlığa başını qaldırıb
yanındakılardan haqlarını halal etmələrini istəyir.
Cibindəki dəsmalı çıxarıb Nuri Paşaya:
Paşam! Atam, Anadoluda torpaqlarımızı qorumaq
üçün vuruşurdu və ağır yaralandı. Vücuduna
dəymiş mərmini güclə çıxardıqdan
sonra, yanındakı silahdaşlarına, “Bu mərmini
oğluma verin, mən vətənim üçün qəhrəman
kimi vuruşdum, ölkəm üçün canımı
verirəm. Ona deyin, məni yaralayan bu mərmini yanında gəzdirsin
və bunu iki etsin”,- deyir və vücudundan çıxan mərmi
ilə əkiz qardaşlar kimi görünən şəhadət
nişanlarını göstərərək: “Paşam!
Atamın vəsiyyətini yerinə yetirdim. Onun söylədiyi
kimi mərmini iki etdim. Hələ mərminin üzərindəki
qanım qurumayıb. Siz də bu mərmini alın oğluma
verin, ona atasının da qəhrəman kimi vuruşduğunu,
sonra şəhid olduğunu deyin. Bu mərmiləri
üç etməsini istədiyimi söyləyin”,- deyir. Son
sözlərini söyləyən İzzət bəy
vurulduğu yerdə dünyaya gözlərini yumur.
Xalq
İzzət bəy yaralananda onu Şamaxıya aparmaq istəyir,
ancaq o orada dəfn edilməsini vəsiyyət edir. Onun vəsiyyətindən
sonra öz vətəni olaraq gördüyü torpaqlara,
Şamaxı yaxınlığındakı Acıdərədə
dəfn edilir. O gündən bu günə kimi həmin qəbir
“Türk məzarı” kimi yad edilir.
1918-ci il
iyulun 30-da hücuma keçən Qafqaz İslam Ordusu Bakıya
yaxınlaşır. Lakin şiddətli döyüşlər
nəticəsində silah-sursat avadanlıqları azalır və
türk ordusu avqustun 4-də sürətini azaldır. Avqustun
5-də yenidən hücuma keçən türk birlikləri
qarşısında ermənilər qorxu içərisində
dağılırlar. Düşmənin şiddətli hava
hücumları və top atəşləri nəticəsində
ehtiyatları azalan türk ordusu müdafiəyə keçir.
6 avqust - 14 sentyabr tarixləri arasında əsasən
mövcud vəziyyətin mühafizəsi, silah-sursat tədarükü
və hücum hazırlıqları ön planda olur. Birinci
Bakı hücumundan sonra ermənilərin tələbi ilə
ingilislər 1500 nəfərlik ordu ilə general Dnestervilin
başçılığı altında İrandan Bakıya
gəlirlər.
Qafqaz
İslam Ordusu Azərbaycan milislərinin də böyük dəstəyi
ilə bütün cəbhə boyu hücuma keçərək,
15 sentyabr 1918-ci ildə, saat 3-də Bakını tamamilə nəzarət
altına keçirirlər. Ermənilər Bakını tərk
edərkən bir çox neft quyusunu yandırdılar. Qafqaz
Ordusu daha sonra Dağıstanı və Qarabağı da
düşmən qüvvələrindən azad edərək,
30 oktyabr 1918-ci ildə bölgəni tərk edirlər.
Anadolu türklərinin mindən çox şəhid verərək qanı ilə suladığı bu torpaqlar bir müddət sonra ruslar tərəfindən təkrar işğal olunsa da, tökülən qanlar hədər olmadı. Bu gün Azərbaycan müstəqildir və Azərbaycan xalqı qəhrəman türk ordusunun fədakarlığını unutmamışdır. Azərbaycanın Bakıdan Gəncəyə kimi uzanan geniş ərazisinin müxtəlif yerlərində türk şəhidləri yatmaqdadırlar. Bakının mərkəzindəki Şəhidlər Xiyabanı isə əslində eyni millət, eyni soydaş, eyni dindaş, hər yönü ilə eyni olduğumuzu dosta və düşmənə göstərən ən ali bir məkandır. Burada qucaqlaşaraq yatan şəhidlərimiz qardaşlığımızın möhürüdür.
Zaman.- 2011.- 10-12
sentyabr.- S.4.