“Şəhərli
mədəniyyətinin formalaşması üçün
Şəhər İntizam-Nəzarət İdarəsi
qurulmalıdır”
Hazırda şəhərimizdə
böyük quruculuq
işləri aparılır. Parklar salınır, yollar çəkilir,
köhnə binaların
fasadları əslinə uyğun tərzdə
yenilənir. Ölkə rəhbərliyi tərəfindən
şəhərimizdə
aparılan bu quruculuq
və abadlıq işləri həm şəhər sakinlərinin
ürəyincədir, həm də
şəhərimizə gələn qonaqların nəzərindən
qaçmır. Lakin bununla
birlikdə köç və başqa bır sıra səbəblər
ucbatından şəhər həyatına uyğunlaşa bilməyən insanlarla
da qarşılaşırıq. Bu da, şübhəsiz,
dünyanın sayılı şəhərləri
arasına girməyə
iddialı olan paytaxtımızda
insanların şəhər mədəniyyəti və şəhərli
olmaq şüuru baxımından əlavə problemlərə
yol açır. Bəs görəsən
bütün bu problemlərin
kökündə nə durur? İnsanlarda şəhərli
olmaq şüurunu necə
formalaşdırmaq olar? Bu
suallara Azərbaycan Sosioloqlar Birliyinin icraçı direktoru,
“Aktual” Elmi-Sosioloji
Araşdırmalar Mərkəzinin
rəhbəri Əbülfəz Süleymanlı ilə cavab axtarırıq.
- Əbülfəz bəy, “Şəhər
və mədəniyyət” mövzusunda silsilə tədqiqatların
müəllifi kimi “şəhər mədəniyyəti”
anlayışını necə izah edərdiniz?
-
Şəhər mədəniyyətini şəhərdə
birgəyaşayış qanunlarına riayət edən, sosial
baxımdan yetkin olan fərdlərin
formalaşdırdığı həyat tərzi kimi izah etmək
mümkündür. Burada ən əsas və vacib məqam hər
bir sakinin özünü şəhərin aktiv
iştirakçısı kimi hiss etməsi və
yaşadığı şəhəri makro səviyyədə
öz evi kimi qəbul etməsidir. Başqa sözlə, şəhərin
hər bir sakininin sosiologiya elmində “şəhərli olmaq
şüuru” adlandırılan şüura malik
olmasıdır.
Bu
şüurun və mədəniyyətin formalaşması
üçün insanın şəhər həyatında
aktiv rol oynaması vacibdir. Belə ki, bu şüurun
daşıyıcısı olmanın ən vacib şərtlərindən
biri hər bir şəhər sakininin şəhərin,
yaşadığı məhəllənin problemlərinə
biganə qalmaması və öhdəsinə düşən
vəzifəni yerinə yetirməyə özünü
cavabdeh hiss etməsidir. Məsələn, bir insanın
Bakı kimi qədim tarixə malik və özünəməxsus
şəhər mədəniyyəti olan bir şəhərdə
yaşamağın qürurunu və məsuliyyətini dərk
etməsi, bu şəhəri və onun ənənələrini
qorumağı özünün ümdə vəzifəsi
hesab etməsi kimi.
“Bəziləri elə başa
düşürlər ki, dəbdəbəli geyimlə,
bahalı restorana getməklə və yaxud son model avtomobilə
sahib olmaqla şəhərli olmaq eyni şeydir”
- “Şəhərli olmaq” şüurunu
necə formalaşdırmaq olar? Bunun xüsusi mexanizmləri
varmı?
- Bu
şüurun formalaşması o qədər də asan deyil.
Belə ki, bir insan ömrü boyu şəhərdə
yaşadığı, hətta şəhərdə
doğulduğu halda, ömrünün sonuna qədər o
şüura malik olmaya bilər. Bəziləri də elə
başa düşürlər ki, dəbdəbəli geyimlə,
bahalı restorana getməklə və yaxud son model avtomobilə
sahib olmaqla şəhərli olmaq və yaxud bu şüura
malik olmaq eyni şeydir. Xeyr, bu, qətiyyən belə deyil. Belə
olmadığı üçündür ki, bütün bu
sıralanan maddi dəyərlərə malik olan bəzi
insanların şəhərli olmaq şüurundan
çox-çox uzaq olduğunun addımbaşı şahidi
oluruq.
Şəhərli
olmaq şüurunun formalaşdırılmasında media ən
yaxşı vasitələrdən biridir. Media kütlələri
birbaşa, sürətli və ən effektiv formada istiqamətləndirdiyindən
bu sahədəki maarifləndirmə işlərinə zəmin
hazırlayır.
Bu
şüurun formalaşdırılmasında digər aktiv
vasitələrdən biri də təhsildir. Təhsilin malik olduğu imkanlar daxilində
gələcəkdə yaşadığı şəhərdə
və cəmiyyətdə aktiv rol alacaq şəxslərə
şəhərli olmaq şüuru
kiçik yaşlarda
aşılanmalıdır. Buna, ilk növbədə, ailədə başlamaq lazımdır. Məhz ailədə
valideynlərin bu məsələyə
diqqətli yanaşması nəticəsində bu şüurun ilkin forması rüşeym
halında formalaşır və yaxud əksinə,
elə rüşeym halında məhv olub gedir. Bu baxımdan valideynlərin
öz övladları ilə birgə
şəhərin tarixi yerlərini ziyarət
etmələri və onlara bu
tarix haqqında təfərrüatlı məlumat
vermələri
uşağın yaşadığı şəhəri
sevərək ona sahib
çıxması baxımından çox
vacibdir. Yaxud da valideynlər ətraf mühitin
çirklənməsinə qarşı öz
müsbət davranışları ilə övladlarına
nümunə ola bilərlər. Ailədə
verilən bu tərbiyə məktəbdə
mütləq davam etdirilməlidir. Lakin təəssüflə qeyd
etmək lazımdır ki, bir
çox hallarda məhz
məktəbli yeniyetmələrin birgəyaşayış
qaydalarını pozması faktı ilə
qarşılaşırıq. Bu da istər ailədə, istərsə də məktəbdə
bu işə kifayət qədər əhəmiyyət
verilməməyindən xəbər verir.
Halbuki, xüsusilə məktəbdə bu işin təşkili üçün çox əlverişli
imkanlar mövcuddur.
Müəllimlər öz yetirmələrini
yaşadıqları şəhəri sevdirmək üçün xüsusi
məşğələlər keçirmək, tarixi yerlərə ekskursiyalar
təşkil etmək kimi bir
çox imkanlara
malikdirlər.
Get-gedə şəhərdə birgəyaşayış qaydalarını öyrədən qısa kursların keçilməsinə də ehtiyac hiss olunur. Bununla birgə şəhər icra strukturu, bələdiyyələr, QHT-lər və əlaqəli digər qurumlar şəhərli şüurunun formalaşdırılması istiqamətində, mütəmadi olaraq konfranslar, panellər və forumlar təşkil etməli, treninqlər keçirməlidirlər. Şəhərin mərkəzi yerlərində insanın diqqətini cəlb edən stendlər açılmalı, şəhərli şüurunu inkişaf etdirən broşüra və afişalar, sosial reklam rolikləri hazırlanaraq bu anlayışlar dəstəklənməli, ictimai rəy formalaşdırılmalıdır.
Şəhər
mədəniyyətini formalaşdırmağın inzibati yolları
- Sizcə, bütün bu sadaladığınız
yollar şəhər mədəniyyətinin
formalaşmasına kifayət edirmi? Yoxsa bunlarla birgə başqa inzibati yollar da tətbiq
olunmalıdır?
- Təbii ki, maariflənmə və digər təşviqat vasitələri daha çox uzun müddət üçün nəzərdə tutulmuş yollardır və bunlar məsələnin köklü surətdə həllini nəzərdə tutur. Lakin qısa zamanda bəzi məsələləri həll edə bilmək üçün paralel olaraq, inzibati metodlara da müraciət etmək zəruridir. Bu baxımdan hesab edirəm ki, şəhərdə birgəyaşayış qaydaları sahəsində mövcud olan bəzi neqativ halları ortadan qaldırmaq üçün Şəhər İntizam-Nəzarət İdarəsinin təsis olunması ümumi işin xeyrinə olardı. Bu qurum bilavasitə cəmiyyətdəki intizam qaydalarına riayət edilməsinə nəzarət etməli, yuxarıda sadaladığımız təşviqat xarakterli tədbirləri təşkil etməli və birgəyaşayış qaydalarını pozan şəxslərə qarşı mübarizə aparmalıdır. Bu zərurət həm digər əlaqədar qurumların işlərini yüngülləşdirmək, həm də bu sahədə aparılan işlərin vahid mərkəz tərəfindən idarə olunması ehtiyacından irəli gəlir.
Bu idarənin əməkdaşları
sıravi sakin kimi parkda gəzməli,
müştəri kimi dükanlara
girməli...
- Bu
qurumun əsas fəaliyyət sahəsini və
fəaliyyət mexanizmini necə görürsünüz?
-
İlk növbədə, qurumun əməkdaşları təhsil
və istehsalat müəssisələrində birgəyaşayış
qaydaları mövzusunda mütəmadi treninqlər təşkil
edərək, mediada çıxış edərək və
reklam rolikləri hazırlayaraq, insanları maarifləndirilməlidirlər.
Bununla birgə strukturun
nəzdində daimi olaraq
şəhərdə hərəkət edən mobil intizam nəzarətçiləri
fəaliyyət göstərməlidir. Onlar
bir sərnişin kimi
marşrut avtobuslarında səyahət
etməli, bir sakin kimi parklarda istirahət etməli
və yaxud bir
müştəri kimi ticarət obyektlərini
gəzməli və qarşılaşdığı problemləri
yerindəcə aşkar etməlidirlər.
Məsələn, idarənin əməkdaşları
avtobus sürücüsünün
sərnişinlərlə kobud rəftarı
və yaxud yersiz səs
siqnallarından istifadə olunmasını, sərnişinlərin
yüksək səslə avtobusun
içində öz aralarında və yaxud mobil telefonla
danışmalarını və bunun kimi başqa birgəyaşayış
qaydalarına zidd olan
halları görsələr, buna
müdaxilə etməlidirlər. Eyni zamanda
bu qurumun əməkdaşları
şəhəri zibilləyənlərə, hətta tarixi qala divarlarını
belə yazmağa cürət edənlərə,
qonşularını narahat edən şəxslərə,
müştərilərlə kobud rəftar
edən satıcılara qarşı əlaqədar qurumlarla birgə mübarizə
aparmalıdırlar. İlk dəfə bu cür
pozuntulara yol verənlərə
xəbərdarlıq edilməli və bu xəbərdarlığı
alan şəxsin adı kompyuterə daxil edilərək, onun
ünvanına bu haqda
yazılı xəbərdarlıq məktubu göndərilməlidir.
İkinci dəfə isə bu davranışa yol verən
şəxslərə birbaşa cərimə
tətbiq olunmalıdır. Bu məqsədlə
hər bir birgəyaşayış
qaydalarının pozuntusu üçün
cərimə məbləği müəyyənləşdirilməlidir.
Cərimələrin bir qismi
isə sakinlərin işlədikləri və yaxud
təhsil aldıqları yerə bildirmək formasında da tətbiq oluna bilər. Bunun da müəyyən
çəkindirici effekti ola
bilər.
Eyni zamanda nəqliyyat vasitələrində, parklarda, mediada və digər yerlərdə böyük rəqəmlərlə yazılmış “qaynar xətlər” vasitəsilə şəhər-intizam nəzarətçilərinin yetişə bilmədikləri yerlərdə sakinlərin birgəyaşayış qaydalarının pozulması hallarını bildirmələri təmin olunmalıdır. Çünki əksər hallarda bu cür davranışlarla qarşılaşan vətəndaşlar öz şikayətlərini hara edəcəklərini bilmədikləri üçün bu hərəkətlərə yol verən insanlar cəzasız qalırlar. Birgəyaşayış normalarına xələl gətirən davranışların hər an kimsə tərəfindən təsbit olunaraq müvafiq cərimə tətbiq oluna biləcəyi düşüncəsi insanları bu hərəkətlərdən çəkindirməlidir.
Fəaliyyətlərində sui-istifadə hallarına yol vermələrinin qarşısını almaq və əlavə problemlərə yol verməmək üçün şəhər-intizam nəzarətçilərinin xüsusilə seçilmələri vacibdir. Bura məsuliyyətli və bu mövzuda həssas olan kadrlar seçilməlidir. Müəyyən müddət sonra isə bu qurum zərurət halında öz fəaliyyətini dayandıra və yaxud cərimələr başqa metodlarla əvəz oluna bilər. Hesab edirəm ki, bu yol qısa müddətdə xeyli problemlərin öhdəsindən gəlməyə kömək edəcək və bir növ şok-terapiya rolunu oynayacaq.
HÜMMƏT ÖMƏR
Zaman.- 2011.- 24-26 sentyabr.- S. 8.