Ustadı internet olanın elmi məlumat
olar
Gənclərin
ən çox müraciət etdikləri axtarış
saytı olan “Google” ötən ilin yekunlarına dair “Google
Zeitgeist” adı altında hesabat xarakterli bir siyahı
yayımladı. Bu siyahı “İnternetdə ən çox
hansı məsələlər haqqında axtarış
edilib?”, “Hansı ölkələr hansı məsələləri
daha çox axtarıb?”, “Hansı məsələlərin
axtarışında artım tempi müşahidə olunub?”
kimi suallara cavab tapmağa iddia edir.
Gənclərin
ən çox müraciət etdikləri axtarış
saytı olan “Google” ötən ilin yekunlarına dair “Google
Zeitgeist” adı altında hesabat xarakterli bir siyahı
yayımladı. Bu siyahı “İnternetdə ən çox
hansı məsələlər haqqında axtarış
edilib?”, “Hansı ölkələr hansı məsələləri
daha çox axtarıb?”, “Hansı məsələlərin
axtarışında artım tempi müşahidə olunub?”
kimi suallara cavab tapmağa iddia edir.
İlk
dəfə alman filosof Herder tərəfindən istifadə
olunan “zeitgeist” (almanca “zamanın ruhu”-red.) anlayışı
daha çox Hegelin tarix fəlsəfəsinin ana fikrini ifadə
edir. “Varlıq nisbidir, tarixidir, mütləq olan prosesdir”
prinsipinə əsaslanan “zeitgeist”in müasir zamanda mənası
belədir: bir dövrün və ya bir nəslin zövqləri,
yaşam tərzləri və xarakteristikaları. “Zamanın
ruhu” mənasına da gələn “zeitgeist” anlayışı
içində yaşadığımız dövrü
başa düşmək üçün istifadə edilir.
“Google”nin hazırladığı siyahı da məhz
“zamanın ruhu”nu tutmağa xidmət edir. Görəsən,
insanların hansı məsələlərə maraq göstərməsini
müəyyənləşdirməklə, yəni internetə
niyə girdiklərini aydınlaşdırmaqla “zamanın
ruhu”nu tutmaq nə qədər mümkündür?
Klavıaturanın ucundakı
ınformasıya
1980-ci
illərdən bəri sosial elmlərdə internetlə
bağlı tədqiqatlar aparılır. Ancaq bu tədqiqatların
əsas mövzusu virtual aləmlə real dünyanı fərqləndirən
cəhətlərlə bağlı olur: ya sosial
araşdırma aparılarkən internetin imkanlarından istifadə
olunur (məsələn, statistika və ya hər hansı məlumat
almaq üçün internetdən istifadə edilir), ya
internetin sosial həyata təsirləri tədqiq edilir, ya da “vətəndaşlıq,
kimlik və milli şüur kimi məsələlərin
başa düşülməsində internetin rolu nədir”?
kimi suallara aydınlıq gətirilməyə
çalışılır. Belə tədqiqatlarda nəzərə
alınan əsas məqam virtual və real arasındakı fərqləri
ortaya qoymaqdır.
Ancaq
2000-ci illərdən sonra internetdəki sosial həyat əsas
mövzulardan birinə çevrilməyə başladı.
Çünki internetdəki sosial şəbəkələrdə
bir həyat yaşanmağa başlandı; internet
informasiyanın təqdim olunduğu və ya əldə
edildiyi bir məkana çevrildi. Bu xüsusiyyətlər
“internet aləmi virtualdır, yoxsa realdır”? kimi müzakirələri
gündəmdən çıxardı. Riçard Roger
“Virtualın sonu” (“The end of the virtual”) adlı kitabında
internet və “web” ilə bağlı tədqiqatlarda virtual-real
mübahisələrinə son qoyulmasının vacibliyini qeyd
edib. O, fikrini belə əsaslandırırdı ki, əgər
bir vaxtlar informasiyaların və məlumatların rəqəmsal
məkanda yerləşdirilməsindən söhbət gedirdisə,
indi həmin rəqamsal məkanın (virtual aləmin)
özündən doğan bir sıra məsələlərin
tədqiqatından söhbət gedir. Yəni virtual məkan
özü bir reallığa çevrilib. Məsələn,
“tag” etmək və ya “hiperlink” kimi yalnız “onlayn” rejimdə
və virtual məkanda realizə olunan anlayışları biz
necə başa düşməliyik?
Bütün
bu səbəblərdən birbaşa “web”də (virtual şəbəkədə-red.)
informasiyanın təqdimatı ilə bağlı məsələlərin
tədqiq edilməsi zərurəti ortaya çıxır. Məsələn,
“Yahoo” və “Google” kimi axtarış saytlarında
qarşımıza çıxan informasiyalar klassik
ensiklopediyalarda olduğu kimi, əlifba sırası ilə
sıralanmır. Bəs bu sıralama necə baş verir?
“Yahoo”nun sıralama prinsipi informasiyanın
populyarlığına əsaslanır. Belə ki, ilk
sırada tövsiyə edilən məlumatlar əslində ən
çox baxılan və ya ən çox açılan
saytlara məxsus olur.
“Google”
isə axtarışa verilən mövzu ilə bağlı
informasiya qaynaqlarının ilk minini sıralayır və bu
qaynaqları onluq və ya iyirmilik siyahılar halında bizə
təqdim edir. İlk siyahıda təqdim edilənlər isə
onların axtarışa verilən söz ilə birbaşa
bağlılığından asılıdır. Yəni
saytın axtarış hissəsinə yazılmış
söz və ya ifadə ilə üst-üstə düşən
mənbələr ilk sırada təqdim olunur. Bundan başqa,
“Google” da mövzunun populyarlığına uyğun olaraq mənbə
tövsiyə edə bilir.
Qəzetlərdə
də eyni məntiq və prinsip hakimdir. İlk səhifədə
yer verilən xəbərlərə də eyni prizmadan
yanaşmaq lazımdır.
Buradan
belə nəticə çıxır ki, axtarışa
verdiyimiz söz və ya ifadənin
qarşılığında saytın bizə ilk sırada təqdim
etdiyi məlumatların doğruluğu ən azından
şübhəlidir. Çünki burada “doğruluq” prinsipi
deyil, “populyarlıq” prinsipi əsas götürülür.
Dilimizdə
belə bir atalar sözü var: bir dəlinin quyuya
atdığı daşı qırx ağıllı
çıxarmağa çalışır. Bunun bariz
nümunəsini “web”lərdə görə bilərik. Yəni
virtual məkanda müəyyən bir kütlənin
zövqünə və tələbatına uyğun
sıralanmış məlumatlar siyahısı ilə
qarşı-qarşıya qala bilərik. Bu, geniş mənada
subyektivliyin nəticəsidir. Bütün bunlarla belə, məlumatların
manipulyasiya edilərək sıralanması da istisna deyil.
Bütün
bu qeyd edilənlərdən bu nəticə hasil olur ki,
axtarış saytlarının hesabatı əsasında
zamanın ruhunu tutmaq, zamana dəqiq diaqnoz qoymaq
mümkünsüzdür.
Konfutsının tutduğu ip
- Sən məni bilgili və
çox oxumuş bir insan kimi tanıyırsan?
-
Təbii ki. Məgər elə deyilsiniz? - Ziqonq təəccüblənir.
-
Əslində vəziyyət elə deyil. Mən yalnız bir
şeyi başqa bir şeyə bağlayan ipi tutmuşam,-
Konfutsi cavab verir.
Bu,
məlumatı informasiyaya çevirən şeyin zəncirvari
bağlantılar olduğunu vurğulayan hikmətli bir
sözdür. Manuel Kastells “Şəbəkə cəmiyyətinin
yüksəlişi” adlı kitabının girişində bu
məsələyə toxunub. Bildiyiniz kimi, “web” və “net”
şəbəkə mənasına gəlir. Müasiri
olduğumuz dövrü “şəbəkə cəmiyyəti”
kimi xarakterizə edən Kastells qeyd edib ki, bu şəbəkənin
ucundan tutmaq zamanın nəbzini tutmaq deməkdir.
Əslində
bilmək çox şey haqqında məlumat sahibi olmaq demək
deyil, varlıqlarla bağlı əlaqə qurmağı
bacarmaqdır. Bu əlaqələri qurmaq üçün eyni
məlumatlara əsaslanaraq yola çıxsaq belə, fərqli
nəticələrə gedib çatmaq mümkündür.
Bunu paradiqmaya bənzətmək də olar.
İki
yüz ildir Qərbin müasir elm paradiqması ilə
özümüzün insan, kainat və yaradıcı təsəvvürümüzə
əsaslanan paradiqma arasındakı fərq və ziddiyyətdən
əziyyət çəkirik. XVIII əsrdən bəri Qərb
öz paradiqmasının hakimiyyətini elan edib. Bu paradiqmaya tənqidi
yanaşmaq baxımından qeyri-Qərb cəmiyyətinin,
xüsusilə də İslam aləminin nəyəsə nail
olduğunu iddia edə bilmərik. Bu məsələdə
qneseoloji yanaşma (qneseologiya: idrak haqqında təlim-red.)
baxımından müəyyən fərqlər özünü
göstərməyə başlasa da, bunun yüksək səslə
vurğulanmasına nail ola bilməmişik. Artıq müasir
qneseoloji mübahisələrin mövzusunu Şərq-Qərb,
müasir-ənənəvi və ya xristian-müsəlman
ziddiyyəti təşkil etmir. Qloballaşmanın əraziləri
və siyasi strukturları yox edərək yeni coğrafi məkanlar
və siyasi suverenliklərin əmələ gəlməsinə
səbəb olduğu kimi, informasiya texnologiyaları da yeni
qneseoloji yanaşmaların əmələ gəlməsinə
gətirib çıxarıb.
Bütün
bu səbəblərdən informasiyanı iman və əxlaq
çərçivəsində qəbul edən müsəlmanlar
birbaşa informasiya ilə bağlı olan qneseologiyanın təsir
(monopoliya-red.) altına alınması məsələsində
olduqca diqqətli olmalıdırlar.
Zaman.- 2011.- 18-19 yanvar.-S.13