Xoca Əhməd
Yəsəvi Türküstandan doğan bir türk günəşi
(1)
Əhməd Yəsəvinin Uca Yaradanın
əmrlərinə bütün varlığı ilə
bağlı olması, hər şeyini bu yolda fəda etməsi
yüz minlərlə insanın qəlbində iman nurunun
yanmasına səbəb oldu
Onun
haqqında əsrlərdir yazırlar və hələ çox yazacaqlar. O, İslam günəşinin
ucsuz-bucaqsız Türküstan çölləri üzərində
doğmağa başladığı ilk dövrlərdən
dini təbliğ vəzifəsini həyata keçirməyə
başladı və bölgə əhalisinin İslamı qəbul
etməsində əvəzsiz xidmətlər göstərdi.
O, Uca Yaradan tərəfindən insanların xilası
üçün nazil olmağa başlayan və kainatın son
Peyğəmbəri Məhəmməd (s.ə.v.) tərəfindən
təbliğ edilən Qurani-Kərimin xidmətində
bütün varlığı ilə durdu.
Əhməd
Yəsəvinin Uca Yaradanın əmrlərinə bütün
varlığı ilə bağlı olması, hər şeyini
bu yolda fəda etməsi yüz minlərlə insanın qəlbində
iman nurunun yanmasına səbəb oldu. Nəticədə
Türküstan çöllərində köçəri həyat
sürən türklər 300 il əvvəl Ərəbistan
yarımadasında yaşanmış əsri-səadət
dövrünün (Rəsulullahın yaşadığı və
İslam dinini təbliğ etdiyi mərhələ) bir bənzərini
bu coğrafiyada yaşamağa başladılar. Orta Asiya
türklərinin əsri-səadət dövrünü yenidən
yaşamasına səbəb olan zatlardan biri, türk-islam
dünyasının böyük oğlu, hələ
sağlığında ikən minlərlə insanın ziyarət
etdiyi Piri-nur, Piri-Türküstan adı ilə tanınan Xoca Əhməd
Yəsəvi idi. Bu gün bütün türk dünyası
dinimizin yad və zərərli təsirlərdən
qorunmasında, onun saf ruhunun insanlara aşılanmasında bu
böyük insana borcludur. O, Türküstanda yaşayan
türk xalqları üzərində İrandan gələn və
böyük bir təhlükəyə çevrilən dini məzhəb
və mədəni təhdidlərin meydan suladığı,
İslam dininin yanlış müstəvilərdən izah edilərək
insanların çaşbaş salındığı bir
dövrdə meydana çıxaraq bütün bunlara
qarşı haqq səsini ucaltdı. Bununla da o, bölgədə
dinimizin yad təsirlərdən qorunmasında, müqəddəs
Qurani- Kərimin yaradılmışların əbədiyyət
Günəşi olan Peyğəmbərimizin öyrətdiyi
kimi təbliğ edilməsində böyük işlər
gördü, bölgənin türk-müsəlman
xalqlarının islami düşüncəsinin
formalaşmasında tarixi bir missiyanı şərəflə
həyata keçirdi. Bununla da Xoca Əhməd Yəsəvi
türk-müsəlman dünyasının ulularının
ulusu zirvəsinə ucaldı. Bu da hələ
sağlığında ikən onun şəxsiyyəti ətrafında
yüzlərlə sevgi və öygü dolu rəvayətlərin
meydana çıxmasına səbəb oldu.
Xoca Əhməd Yəsəvi XI əsrin
ikinci yarısında bir vaxtlar tarixə minlərlə qəhrəman
sərkərdə və dövlət xadimi bəxş
etmiş qıpçaq (qazax) türklərinin
yaşadığı Dəşti-Qıpçaq
çöllərindəki Sayram şəhərində (indiki
Qazaxıstan) anadan olub. Qeyd edək
ki, bəzi araşdırmaçılara görə, Xoca Əhməd
Sayramda deyil, Yəsi (indiki Türküstan) adlanan yerdə
anadan olub və onun özünə Yəsəvi ləqəbi
götürməsi də bununla əlaqədardır. Amma bu
ehtimalı hələlik sübut etmək mümkün
olmayıb. Onu da deyək ki, Xoca Əhməd Yəsəvinin
doğulduğu il və ay dəqiq bilinmir. Ancaq onun ailədə
ikinci övlad olduğu, bacısı Gövhər Şahnazdan
sonra dünyaya gəldiyi məlumdur. Atası o dövrün
tanınmış adamlarından olan İbrahim Ata ( Şeyx
İbrahim), anası sayramlı Musanın qızı Ayşə
Xatun idi. Dünyaya yeni gələn körpəyə Əhməd
adını verdilər və o hələ uşaq ikən Xoca
Əhməd adı ilə tanınmağa başladı. Bunun
da səbəbi vardı, belə ki, Xoca Əhmədin əcdadları
İmam Məhəmməd bin Əlinin nəslindən gələnlərdən
hesab olunurdular. Ona görə də Sayram şəhərində
adıçəkilən müqəddəs zatın nəslindən
gələnlərə hace ( xoca) deyilirdi və onların
adlarının qabağına bu ad əlavə olunurdu. Sayram
XI əsrdə Qərbi Türküstanın ən önəmli
mədəniyyət və elm mərkəzlərindən biri
idi. Bu şəhər həm də o dövrdə İsficab və
ya Ağşəhər adları ilə də
tanınırdı. Xoca Əhməd hələ kiçik
yaşlarında olarkən atası da, anası da vəfat edir.
Ona görə də bacısı
ilə birlikdə Yəsiyə gələrək,
buradakı qohumlarının himayəsinə
sığınırlar. Balaca Əhməd ilk təhsilini də
Yəsidə almağa başlayır. O dövrdə Yəsidə
Türküstanın böyük və ən nüfuzlu
şeyxlərindən olan Arslan
Baba adlı bir türk övliyasının təsəvvüf
yurdu (məktəb və ya mədrəsə tipli dini təhsil
ocağı) fəaliyyət göstərirdi.
Arslan Babanın sahibinə
çatdırdığı xurma
Balaca
Əhməd hələ uşaq ikən ətrafındakılara
olduqca zəkalı və qabiliyyətli bir uşaq təsiri
bağışlayırdı. Balaca Əhməd olduqca təmiz
və məntiqli danışıqları ilə ən
yaşlı adamlara belə özünü sevdirməyə
başlamışdı. Bu da tezliklə onun adının dildən-dilə
düşməsi və Yəsidə məşhurlaşmasına
gətirib çıxardı. Balaca Əhmədin
sorağı Şeyx Arslan Babaya çatanda dərhal onun
dodaqlarında xoş bir təbəssüm göründü,
çöhrəsinə sanki göydən nur ələndi. Bu
da səbəbsiz deyildi. Bir rəvayətə görə,
Şeyx Arslan Baba 400, digər bir rəvayətə görə
isə 700 il yaşayıb. Onun Məhəmməd Peyğəmbərin
(s.ə.v.) səhabələrindən olduğu rəvayət
edilir. Başqa bir rəvayətə görə, günlərin
birində Kainatın Günəşi son Peyğəmbərimiz Arslan
Babanı yanına çağıraraq, ona bir xurma vermiş və
onu 300 il sonra dünyaya gələcək “ümmətimin
zübdəsi” adlandırdığı Əhməd Yəsəviyə
verməyi əmr edibmiş. Sonra da Əhmədin harada
dünyaya gələcəyi yeri ona nişan verərək,
Sayrama göndərib və onun tərbiyəsi ilə məşğul
olmasını tapşırıb. Arslan Baba Sayrama yaxın bir
yer hesab edilən Yəsidə məskən salaraq, Əhməd
Yəsəvinin dünyaya gəlişini gözləməyə
başlayıb. Ona görə də balaca Əhmədin
sorağı ona çatanda bu zatın dodaqlarında təbəssüm
göründü və çöhrəsinə nur ələndi.
Artıq Peyğəmbərimizin (s.ə.v.)
tapşırığını yerinə yetirməyin, balaca Əhmədin
tərbiyəsi ilə məşğul olmağın və
Kainatın Günəşinin verdiyi əmanəti, xurmanı
sahibinə çatdırmağın vaxtı
yetişmişdi. Bununla əlaqədar Əhməd Yəsəvi
sonralar yazdığı “Divani-hikmət” adlı əsərində
yazır: “7 yaşımda ikən Arslan Babaya salam verdim. Ona:
“Haqq Mustafa əmanətini sahibinə çatdırın”,
-dedim. Həm də o vaxt min bir zikrimi tamamladım. Nəfsim
iradəmin əmri altına girdi və mən laməkana
yüksəldim”.
Onun
bu sözlərindən sonra Arslan Baba Həzrəti Peyğəmbərin
(s.ə.v.) əmanəti olan xurmanı balaca Əhmədə verir.
Bununla
əlaqədar yenə də xalq arasında gəzən rəvayətə
görə, Arslan Baba Həzrəti Məhəmmədin (s.ə.v.)
verdiyi digər bir hədiyyəni - xirqəni (əba) Əhmədə
geydirərək onun tərbiyəsi ilə məşğul
olmağa başlayır. Ümumiyyətlə, Arslan
Babanın özü barəsində
də çoxlu sayda rəvayətlər mövcuddur. Onun
Daşkənddə anadan olduğu və o dövr
üçün olduqca mükəmməl dini təhsil
aldığı, İslam elmini mükəmməl bildiyi,
Qurani-Kərimi dərindən mənimsədiyi və onun hər
kəlməsinin dəqiq elmi, dini təfsirini verdiyi rəvayət
edilir. Bu müqəddəs zatın da anadan olduğu il və
ay dəqiq məlum deyil. O
dövrdə İslam dininin türküstanlılar arasında
yayılmasında və onun təhrif edilmədən xalqa
çatdırılmasında əvəzsiz xidmətlər
göstərib və xalq arasında böyük nüfuza və
təsirə malik olub. Ona görə də hər yerdə
hörmət və məhəbbət əlaməti olaraq
“Baba” deyə çağırılıb. Bu böyük insan
Türküstanın o dövrdə elm və mədəniyyət
mərkəzlərindən biri hesab edilən məşhur
Otrar şəhəri yaxınlığında vəfat edib və
orada da dəfn edilib. XII əsrdə məzarı üzərində
böyük bir türbə tikilib. Bu türbə əsrlərlə
insanların ziyarət yeri olub. 19-cu yüzillikdə yerli əhali
onun dağılmaqda olan türbəsini yenidən bərpa
edib.
Arslan
Baba bir müddət Əhmədin tərbiyəsi ilə məşğul
olur və vəfat edir. Amma o, vəfat edənə qədər
Əhmədin kamil bir insan kimi yetişməsinə və
İslam elmlərinə yiyələnməsinə nail ola
bilir. Arslan Babanın bu əvəzsiz əziyyətlərini Əhməd
Yəsəvi ömrünün sonuna kimi göz yaşları
ilə xatırlayıb və ustadını son nəfəsinə
qədər unutmayıb. Arslan Babanın vəfatından sonra Əhməd
Yəsəvi təhsilini tamamlamaq məqsədi ilə Buxaraya gedir
və burada məşhur Şeyx Yusif Həmədanidən dərs
alır. Əslən Azərbaycan türkü olan Cənubi Azərbaycanın
Həmədan şəhərindən Buxaraya köç edən
Yusif Həmədani də Əhməd Yəsəvini Arslan Baba
kimi sevərək, onun kamil bir insan kimi yetişməsi
üçün əlindən gələni edir. Məhz bu iki
zatın tərbiyəsi və onlardan öyrəndiyi elm nəticəsində
Əhməd Yəsəvi çox gənc ikən bütün
Türküstanda məşhurlaşmağa başlayır.
Bunun da nəticəsi olaraq, o dövrdə minlərlə insan
onun ziyarətinə gəlməyə, əllərini öpməyə
can atır.
Əhmədin
ustadı, piri-mürşid kimi məşhur olan Yusif Həmədani
də vəfat edir və bundan sonra bir müddət Buxarada
qalan Əhməd Yəsəvi doğma yurda, Yəsiyə
dönür. Söylənilənə görə, onun bu
dönüşünə səbəb də İlahidən
aldığı bir işarət olur.
Peyğəmbərimiz
Həzrəti-Məhəmməd (s.ə.v.) aşiqi olan Əhməd
Yəsəvi onun sünnəti-səniyyəsini, yəni o
gözəl həyatını, yaşantısını
örnək alır, hər əməlində Onu özünə
nümunə bilir və bu möhtəşəm nümunəni
də təbliğ edir. Yəsəvi Həzrəti-Peyğəmbəri
(s.ə.v.) o qədər sevir ki, Onun bu dünyadan köç
etdiyi 63 yaşdan sonra yer üzündə yatmağı
özünə yasaq etmiş, qazdığı məzara
girib, orada yuxuya gedərmiş. Bu, onun Peyğəmbər
sevgisinin, Peyğəmbərə qarşı göstərdiyi
həya hissinin ən bariz nümunəsi idi. Bütün
söhbətlərində, yazdığı əsərlərdə
də eyni ədəb, eyni həya, eyni sevgi yer alırdı.
Əhməd
Yəsəvi ömrünün sonuna kimi Yəsidə qalaraq
burada fəaliyyətini davam etdirir və insanları Haqqa daha
sıx sarılmasında və İslamın bütün
köçəri türklər arasında, həmçinin
Çində, indiki Tatarıstanda, Başqırdıstanda və
Sibirdə geniş yayılmasında mühüm rol
oynayır. Ardı var.
Əziz Mustafa
Zaman.-2011.-
20-21 yanvar.- S. 10.