Uluqbəy
- məşhur hökmdar
və dövrünün ən
böyük astronomu (2)
Saray əyanlarını ən çox Uluqbəyin elmlə,
xüsusilə də ulduzların öyrənilməsi ilə
məşğul olması və bu müstəvidə də
onun guya İslam dininə qarşı çıxması
narahat edirdi.
Bu
məğlubiyyət
saray daxilində Uluqbəyin
əleyhinə
olan qüvvələrin
daha da sıx
birləşməsinə
və ona qarşı
yeni bir cəbhə
açmasına
səbəb
oldu. Bu böyük
elm fədaisinin düşmənləri
Uluqbəyin böyük
oğlu Abdul
Lətifi öz
tərəflərinə
çəkə və onu
atasının
əleyhinə
qaldıra bildilər. Saray əyanlarını
ən çox Uluqbəyin
elmlə, xüsusilə
də ulduzların
öyrənilməsi
ilə məşğul
olması və bu
müstəvidə
də onun guya
İslam dininə qarşı
çıxması narahat edirdi. Abdul Lətifi
də atasına
qarşı onun guya
İslam dininin əleyhinə
olması adı altında
qaldırmışdılar. İslam
dinini qorumaq qərarına
gələn
Abdul Lətif
atasına qarşı
üsyan qaldırmaq
və onu taxt-tacdan
salmaq qərarına
gəlmişdi. Lakin o dövrdə
hələ babası
Şahrux Heratda hakimiyyətdə
idi və o, Uluqbəyi
müdafiə edəcəyi
halda, Abdul Lətif
məğlub olacaqdı. Ona görə
də bir müddət
üsyan planını
təxirə salmalı
oldu. 1447-ci ildə Şahrux vəfat etdi və bundan sonra Heratda da onun varisləri arasında hakimiyyət davası başladı. Bundan istifadə edən Abdul Lətif 1449-cu ilin payınızda Uluqbəyə qarşı üsyan qaldırdı. İlk döyüşdəcə Abdul Lətif atasının ordusunu darmadağın etdi. Onun qısa
müddətdə
Səmərqəndə
daxil olacağı və
oranı ələ keçirəcəyi
gözlənilirdi. Bunu görən
Uluqbəyin ətrafındakılar
ona Mavarünnəhri
tərk edərək
Herata və ya
Hindistana getməyi
təklif etdilər. Ancaq
Uluqbəy oğlunun
ona əl qaldıra, ata
qatili ola biləcəyinə
inanmırdı. Çünki
o, olduqca insanpərvər,
şair təbiətli
həssas və
kövrək
şəxsiyyət idi, övladlarını
çox sevirdi və
onlardan özünə
qarşı pislik gələ
biləcəyini
ağlına
belə gətirmək
istəmirdi. Ona görə
də ölkəni
tərk etmək
barədə ətrafındakıların
təklifini qəbul
etməyərək
könüllü
şəkildə oğluna
təslim oldu. O, rəsmi
şəkildə taxt-tacdan
əl
çəkdiyini və bundan
sonra da ömrünün
qalan hissəsini
rəsədxanada
ulduzların öyrənilməsinə
həsr edəcəyini
bəyan etdi.
Əvvəlcə, Abdul
Lətif atasının
istəyini qəbul
etdi və onu
rahat buraxmaq qərarına
gəldi. Lakin saray əyanları
Uluqbəyi sakit
buraxmaq və onun
rəsədxanada
elmlə məşğul
olmasını da
istəmirdilər. Onlar Abdul Lətifə
atasının
gec-tez ona
və guya İslam
dininə qarşı
çıxacağı barədə
xəbərdarlıq
etdilər. Sarayın ruhani
liderləri isə
öz aralarında
Uluqbəyin ölümünə
fitva vermişdilər. Abdul Lətif
bundan xəbərsiz
idi. Ancaq o
artıq atasının
sağ qalmasını
arzulamırdı. Eyni zamanda öz
əlini
də atasının
qanına batırmaq
və tarixdə ata
qatili kimi qalmaq
istəmirdi. Bunu görən
saray əyanları Abdul
Lətifə atasını
Həccə göndərməyi
və yolda ələ
alınmış muzdlu
qatil vasitəsi
ilə onu öldürtməyi
təklif etdilər. Bu təklif
Abdul Lətifin
ağlına
batdı. Ona görə
də o, atasına
Həccə getməyi
məsləhət
gördü və
hər şeydən
xəbərsiz
olan Uluqbəy
oğlunun məsləhətini
qəbul etdi. Bəzi
məlumatlara görə,
Uluqbəy saray
əyanlarının
oğlu ilə
birləşərək
onu öldürəcəklərini
öncədən
bilmişdi, ancaq
buna baxmayaraq, heç
bir tədbir
görməmiş
və özünü
talenin hökmünə
buraxmışdı. Bəzi
məlumatlara görə
isə, atasının
öldürülməsi
ilə bağlı
ruhanilərin çıxardığı
fitvada Abdul Lətifin
özü də iştirak
etmişdi. Bu fitvaya saray
ruhanilərindən
yalnız Miskin
soyadlı bir nəfər
imza atmamışdı. Ölüm
Uluqbəyi Həccə
gedən yolda
yaxaladı və o, müqəddəs
yerə gedib çıxa
bilmədi. Həccə
yola düşəndən
az sonra 1449-cu
il oktyabr ayının
27-də saray əyanlarının
tapşırığı ilə
türklərin
tanınmış Sulduz
soyundan olan Abbas
adlı bir nəfər
Səmərqənddən bir az
aralıda olan
qışlaqda Uluqbəyi
xaincəsinə öldürdü.
O özünü
təmizə çıxarmaq
üçün vaxtilə
guya atasının
Uluqbəy tərəfindən
öldürüldüyünü
bildirdi və bununla
da ondan qisas
aldığını söylədi. Amma onun saray
əyanlarının
və Abdul Lətifin
göstərişi
ilə öldürüldüyü
barədə əhali
arasında söhbətlər
dolaşırdı. Abdul Lətif
atasının
öldürülməsindən
sonra təşvişə
düşmüşdü. O
tezliklə özünü
də belə ölümün
gözləyə
biləcəyindən
narahat idi. Ona görə
də taxt-tac
uğrunda özünə
rəqib hesab
etdiyi kiçik
qardaşını da
aradan götürtdü. Ancaq qardaşının
ölümü gecəsi
yuxuda özünün
kəsilmiş başını
sinidə gördü. Dərhal yuxudan
ayıldı və
saray alimlərindən
və münəccimlərdən
özünü hansı
talenin gözlədiyini
soruşdu. Onlar isə susurdular. Rəvayətə
görə, bundan
əsəbiləşən
Abdul Lətif
Nizaminin əsərlərini
oxumağa başlayır
və oradan bu
sətirləri
tapır: “Atasının
ölümünə
fitva verənlər
hakimiyyətə gəlsələr
də, taxt-tacda
altı aydan çox
qala bilmirlər”.
Həqiqətən
də, Uluqbəyin
öldürülməsindən 6 ay
sonra, 1450-ci il, may ayının 8-də
saray daxilində hakimiyyət
uğrunda mübarizə
aparan bir qrup
sui-qəsdçi
Abdul Lətifi
öldürdü.
Uluqbəyin
öldürülməsindən
sonra onun yaxın
dostu astronom Əli
Quşçu Abdul
Lətifin ondan
da intiqam alacağından
ehtiyat edərək, ulduz
cədvəlini,
həmçinin
dostunun yazdığı əsərlərin
bəzilərini
götürərək
Həccə getmək
adı altında
Səmərqəndi
tərk etdi.
O, İstanbula gəlir
və burada dostunun və müəlliminin ulduzlarla bağlı
əsərlərini
çap etdirməyə
başlayır. Məhz
onun səyləri
nəticəsində
Avropa Uluqbəylə
yaxından
Təəssüflər
olsun ki, Uluqbəyin
özündən
sonra qoyub getdiyi
rəsədxana
sonralar əhali tərəfindən
dağıdıldı
və onun qalıqlarını
itirmək məqsədi ilə üstünə
torpaq tökdülər. Yalnız xeyli
sonralar 1908-ci ildə
arxeoloq V. L. Vyatkin,
çox çətinliklə də
olsa, rəsədxananın
yerini müəyyən
edə bildi. Onun
rəhbərliyi
altında aparılan
uzunmüddətli
qazıntılar
sonda öz bəhrəsini
verdi, rəsədxananın
qalıqları aşkar
edildi. SSRİ dövründə
bu rəsədxana
bərpa edildi
və muzeyə çevrildi.
Qarşısında Avropa baş əydi
Uluqbəyin
əsərləri ilə tanışlıq Avropada astronomiya
elminin inkişafına yeni bir təkan verdi.
Onun Avropada görkəmli bir astronom kimi
tanınmasını 1648-ci ildə məşhur astronom Yan
Hevel tərəfindən nəşr edilən “Göy
ulduzlarının kataloqu” adlı əsər bir daha sübut
edir. Adıçəkilən kataloqda
dünyanın məşhur astronomlarının rəsmləri
təsvir edilmiş qravüra var. Həmin məşhur
astronomlar arasında Uluqbəy də var.
Uluqbəyin astronom kimi əldə etdiyi uğurlar Avropada
ona böyük şöhrət qazandırdı. 1830-cu ildə onun adının əbədiləşdirilməsi
qərara alındı. Böyük alman astronomu, Uluqbəyi
özünə ustad hesab edən İohann Henrix fon Medler Ayda kəşf etdiyi krateri Uluqbəyin
adı ilə adlandırdı. Uluqbəyin əsərləri
dəfələrlə Avropada nəşr olunub və indinin
özündə belə, Avropa astronomları onu hörmətlə
yad etməkdədirlər.
Uluqbəy irsi yaşamaqda davam edir
Uluqbəy yalnız böyük astronom deyil, həm də
mahir riyaziyyatçı idi.
O, bu günümüzdə belə, dərslik kimi istifadə
edilən triqonometrik əsərlərin müəllifidir. Çünki astronomiya ilə triqonometriya əkiz
qardaşlara bənzəyir. Məhz riyazi
hesablamalar yolu ilə ulduzların hərəkət
trayektoriyasını tədqiq etmək və öyrənmək
mümkündür.
Uluqbəyin
digər xidməti çoxsaylı kitabxanalar inşa etdirməsi
ilə bağlı idi. O, bu kitabxanalara Çindən,
Hindistandan, Ərəbistandan və digər yerlərdən
çoxlu sayda elmi kitablar gətirtmiş, orada işləmək
üçün ən məşhur alimləri ölkəsinə
dəvət etmişdi. Bu da onun idarə etdiyi dövlətin nəinki
Türküstanın, həm də dünyanın ən sivil
inkişaf etmiş elm mərkəzlərindən birinə
çevrilməsinə gətirib
çıxarmışdı. Onun tərəfindən əsası
qoyulan Səmərqənd məscidi o dövrdə məşhur
elm mərkəzinə çevrilmişdi və Asiyanın hər
yerindən oraya təhsil almağa gəlirdilər. Bu təhsil
ocağına rəhbərliyi isə Uluqbəy Bursadan dəvət
etdiyi məşhur şeyx və alim Bursalı Kadizadə Rumiyə
tapşırmışdı.
Yeri gəlmişkən, onu da deyək
ki, Uluqbəyin sarayında çalışanlar içərisində
Anadolunun müxtəlif yerlərindən, o cümlədən
İstanbuldan çoxlu sayda elm adamları, memarlar, incəsənət
nümayəndələri vardı. Yəni Uluqbəy
Türküstanda yaşasa da, onun bütün fəaliyyəti
Anadolu və digər türk elləri ilə sıx
bağlı idi. Təsadüfi deyil ki, onun ölümündən
sonra saraydakı elm adamları Anadoluya gələrək burada
Osmanlının elmi inkişafına öz töhfələrini
verdilər.
Uluqbəy
bu gün türk-islam dünyasının, eləcə də
bütün dünyanın ən məşhur astronomu, elm və
dövlət xadimi kimi qalmaqda davam edir. Doğma vətəni
Özbəkistanda onun adı əbədiləşdirilib və
hər il doğum və ölüm günü xüsusi mərasimlərlə
qeyd edilir.
Əziz Mustafa
Zaman.- 2011.-28 yanvar.- S.
7.