“Qrantların
dövlətin təhlükəsizliyinə qarşı
çevrilməməsi üçün şəffaflıq təmin
olunmalıdır”
Qranta münasibət birmənalı
deyil. Dünyanın hər yerində belədir. Biri deyir
ki, xarici ölkələrdən
qrant alanlar öz ölkələrinin əleyhinə material
toplamaqla məşğuldurlar,
başqa biri isə bütün bunları təkzib edərək,
qrantın müsbət tərəflərini qabardır.
Müsahibəmizin bugünkü mövzusu da qrantla
bağlıdır. Türkiyəli ekspert, professor Hanifi Saraç ilə
qrantın verilmə mexanizmi ətrafında söhbətləşdik.
-
Hanifi bəy, qrantla bağlı fikirlər birmənalı
deyil. Əvvəlcə, qrantın nə olması və
hansı məqsədlərə xidmət etməsi ilə
bağlı məlumat verməyinizi xahiş edirik.
-
Elmi ədəbiyyatda qrant deyildikdə sosial, texniki və elmi
sahələrdə dövlət qurumlarına, universitetlərə
və QHT-lərə verilən pullar nəzərdə tutulur. Bu pullar konkret olaraq bir işin icrası müqabilində
ayrılır. Bəzən donor təşkilat görüləcək
bütün işi maliyyələşdirir, bəzən də
bir qismini. Yəni görülməli işin xərclərinin
müəyyən bir hissəsi üçün qrant
ayrılır, qalan hissəni isə icraçı təşkilat
özü təmin edir. Böyük məbləğli qrant
verən donor təşkilatlar kimi Avropa Birliyi (AB), BMT,
Dünya Bankı və Beynəlxalq Valyuta Fondu iqtisadiyyata, elmə,
kənd təsərrüfatına, ekoloji problemlərin həllinə,
insan resurslarına çox ciddi maliyyə ayırırlar.
Donorlar hər il layihə müsabiqəsi elan edirlər,
standartlara cavab verən təkliflər bir müddət sonra təsdiqlənir
və icraya yönəldilir.
-
Qrant vermək ənənəsi hansı zərurətdən
ortaya çıxıb?
-
Bu, ölkələrin ortaq razılığı ilə
baş tutur. Yəni ölkələr könüllü şəkildə
beynəlxalq bir fond təsis edirlər və bu fonda pul
köçürürlər. Sonradan bu pul bir az əvvəl
qeyd etdiyim məqsədlər üçün istifadə
olunur. Sərf olunan pullar elmin və təcrübənin beynəlxalq
səviyyədə mübadilə olunmasına xidmət edir.
Bu, həm də beynəlxalq əməkdaşlığı
gücləndirir.
-
Amma qrantları yalnız beynəlxalq təşkilatlar deyil, həm
də ayrı-ayrı dövlətlər və qurumlar da verir.
Bəs bunların məqsədləri nədir?
-
Bir nümunə çəkim. Məsələn, Türkiyədə
elmi araşdırma qurumu olan TÜBİTAK var. Çox ciddi
layihələr həyata keçirir; Türkiyənin milli-mənəvi
dəyərlərini gücləndirmək, milli layihələrə
dəstək vermək, məlumat bazasını genişləndirmək
və bu məlumatları xalqa çatdıraraq onların
hüquq və azadlıqlarını, cəmiyyət və
dövlət qarşısında vəzifələrini dərk
etmələri üçün təqdirəlayiq işlər
görür. Bu qurum xalqı maarifləndirmək, işsizliyi
azaltmaqla, yoxsulluğun qarşısını almaqla, sosial
layihələr vasitəsilə qadınların,
uşaqların və şikəstlərin sosial aktivliyini təmin
etməyə və maarifləndirmə yolu ilə onların əsl
vətəndaş kimi formalaşmalarına kömək edir.
-
Siyasi məqsədli qrantlar da ayrılır. Bəs belə
qrantları necə qiymətləndirmək lazımdır?
-
Sosial-siyasi məqsədli qrantların ayrılmasında məqsəd
xalqı maarifləndirmək, onlara öz siyasi hüquqlarını,
seçmək və seçilmək hüquqlarını
başa salmaq, həmçinin cəmiyyətdə yüksək
siyasi mədəniyyət formalaşdırmaqdır. Siyasi cəhətdən
maariflənmiş vətəndaşlar hansı siyasi
partiyanın daha səmərəli fəaliyyət göstərdiyini
daha yaxşı başa düşürlər və bu da
düzgün seçimə təsir edir.
-
Bəzən belə fikirlər də səsləndirilir ki,
xarici ölkələrin verdiyi qrantlar xüsusi siyasi maraqlara
xidmət edir. Yəni qrant adı altında müəyyən
QHT-lər maliyyələşdirilir və bu QHT-lər də
bir növ öz donorları üçün gizli agent şəbəkəsi
funksiyasını həyata keçirirlər. Siz bu fikirlərlə
razısınızmı?
-
Belə məqsədlər üçün qrantların
ayrılması istisna deyil. Bu, əlbəttə ki, dövlət
və onun mənafeyi üçün təhlükəlidir.
Bunun qarşısını almaq üçün QHT-lərin
fəaliyyətinin şəffaflığı təmin
olunmalıdır. Şəffaflıq şəraitində QHT-lərin
öz ölkələrinin təhlükəsizliyinə təhlükə
törədən planlara alət olmalarının
qarşısı alınar.
-
Şəffaflığı necə təmin etmək olar?
-
Bir qayda olaraq, qrantların şəffaf olaraq verilməsi nəzərdə
tutulur. Layihələr qrant verən təşkilatların rəsmi
internet saytında elan olunur. Elan edilən mövzularda layihələr
yazılıb, həmin təşkilatlara göndərilir.
Xüsusilə qeyd edim ki, layihə ilə bağlı təqdim
olunan informasiyaların hamısı ictimaiyyət
üçün açıq olmalıdır. Hər kəs
bu məlumatları ala bilməlidir. Əgər hansısa layihədə
məxfi və ya tam açıq olmayan məqamlar varsa, demək
ki, həmin layihədən şübhələnmək
lazımdır.
Bu
məsələdə dövlətin üzərinə
böyük yük düşür. QHT-lərə nəzarətlə
bağlı qanunların işlək olması çox vacib
amildir. Dövlət özü təşkilatların haradan,
necə maliyyələşmələrinə nəzarət
etməlidir. Çünki bu, dövlət üçün
çox ciddi problemlərə səbəb ola bilər. Nəzarətsizlik
şəraitində dövlətlər bir-birilərinin daxili
işlərinə qarışa və ölkə daxilində
təxribat törədə bilərlər.
-
Məlumdur ki, adətən, inkişaf etmiş ölkələr
(İEÖ) inkişaf etməkdə olan ölkələrə
(İEOÖ) qrant ayırırlar. Bu baxımdan
İEOÖ-nün özlərindən güclü olan ölkələrə
nəzarət etmək imkanları daha zəif deyilmi?
-
Razıyam. Ancaq çox şey dövlətin özündən
asılıdır. Əgər bu cür fəaliyyətlər
dövlət səviyyəsində və ya dövlətin məlumatı
daxilində aparılarsa, bunda dövlət üçün,
onun təhlükəsizliyi üçün heç bir təhdid
yoxdur. Əksinə, ortaq layihələrdən və əməkdaşlıqdan
dövlətlər qarşılıqlı mənfəət əldə
etmiş olarlar. Qeyri-dövlət qurumlarına verilən
qrantlara gəldikdə isə, bir az əvvəl qeyd etdiyim
kimi, şəffaflıq və nəzarət çox önəmlidir.
-
Ümumiyyətlə, qrantla görülən işlərin nəticələrinə
nə qədər etibar etmək olar?
-
Bu, sahədən sahəyə dəyişir. Ancaq normal həyata
keçirilmiş layihələrdə bu, 50 faizdən
aşağı düşmür. Məsələn, Türkiyə
üçün bu rəqəm 75-80 faiz ətrafında dəyişir.
Layihənin
səmərəliliyini, adətən, işin nəticəsinə
görə ölçürlər. Əgər sadə
insanlar bu layihənin nəticələrindən faydalana bilirlərsə
və bu layihə onların hansısa problemini həll edirsə,
çatışmazlığını aradan qaldıra bilirsə,
deməli, ayrılan qrantlar öz məqsədinə xidmət
edib. Bunu sorğu keçirməklə də müəyyənləşdirmək
mümkündür.
-
Qrant sahəsində səmərəliliyi təmin etmək
üçün nələrə diqqət etmək
lazımdır?
-
Bu məsələ bir az da qrantın ayrıldığı
sahədən asılıdır. Məsələn, siz
Afrikanın hər hansı ölkəsində təhsil sahəsində
bir layihə həyata keçirirsiniz. Əgər siz
oradakı fəaliyyətinizi 2 ilə tamamlayıb geri dönsəniz
və bir daha geri qayıtmasanız, müvəffəq ola bilməzsiniz.
Yəni təhsildə istənilən nəticənin əldə
oluna bilməsi üçün uzunmüddətli fəaliyyət
planı nəzərdə tutulmalıdır. Donor təşkilatlar
da bu məsələyə bu aspektdən
yanaşmalıdırlar. Amma texnologiya sahəsində hər
hansı bir layihə gerçəkləşdirilirsə, bu
sahədə 6 ay, ya da 1 ilə uğur əldə etmək
olar.
-
Türkiyədə, Avropada bu məsələ çox
inkişaf edib. Ancaq Azərbaycanda və digər İEOÖ-də
qranta daha çox şəxsi gəlir qaynağı kimi
baxırlar. Bu baxımdan İEOÖ-yə nələri
tövsiyə edərdiniz?
-
Türkiyədə də bu məsələ ilk vaxtlar belə
idi. Ona görə də prosesə nəzarət etmək
üçün müstəqil nəzarətedici qurumlar təşkil
olunmalı və hər 3 və ya 6 aydan bir hesabatların
verilməsi təmin olunmalıdır. Pulun necə xərclənməsi,
fəaliyyətin necə təşkil olunması yerində
öyrənilməlidir. Nəzarətlə bağlı həyata
keçirilən bütün fəaliyyətlər sənədlərlə
əsaslandırılmalıdır.
Onu
da vurğulamaq lazımdır ki, əlbəttə, qrantlardan
kimlərsə öz dolanışığını təmin
edə bilər. Bu, təbiidir. Ona görə də qrant layihəsinin
xərclər hissəsində bu, maaş formasında öz əksini
tapır. Ancaq bu, 30 faizdən çox olmamalıdır. Hətta
donorlar layihənin ümumi məbləğinin 10 faizi həcmində
maaşdan əlavə xərcləmələri də nəzərdə
tuturlar. Bütün bunlarla belə, yenə də sırf
iş üçün ayrılmış pula göz dikənlər
varsa, bu, anormal haldır. Donorlar, adətən, belə
halların qarşısını almaq üçün bir
neçə təşkilat tərəfindən hazırlanan
ortaq layihələrə üstünlük verirlər.
Çünki ortağı çox olan layihələr daha
şəffaf olur.
-
Bir reallıq da var ki, qrantlar daha çox
müxalifyönlü qurumlara, təşkilatlara
ayrılır. Bu barədə nə deyə bilərsiniz?
-
Düzdür, böyük dövlətlər iqtisadi, siyasi
maraqları olan dövlətlərin müxalif qurumlarına
böyük vəsaitlər ayırırlar. Bunu, adətən,
alternativ fikir əldə etmək üçün edirlər.
Bundan da həmin dövlətə təzyiq göstərmək,
öz iqtisadi, siyasi maraqlarını gerçəkləşdirmək
üçün istifadə edirlər. Bu vəziyyətdən
əsas çıxış yolu xalqın maariflənməsidir.
Maariflənmiş xalq xarici təsirlərin altına daha az
düşür. Bütün vətəndaşlar, o cümlədən
həm iqtidar, həm də müxalifət dövlətin əsas
maraqlarını bilməli, onun təhlükəsizliyini
ümummilli məsələ hesab edərək, belə pis niyyətli
xarici buyruqçulara alət olmamalıdır.
-
Hər dövlətin özünün qrant fondunu
formalaşdırması fikrinə necə
baxırsınız? Məsələn, Azərbaycanda belə
bir fond fəaliyyət göstərir.
- Bu, əla fikirdir. Məncə, hər
bir dövlət orqanı və ya nazirlik də öz vəsaitləri
hesabına fondlar təşkil etməli və həmin fondlar
vasitəsilə ayrı-ayrı təşkilatlara layihələr
verərək, mövcud problemləri özü tədqiq etməlidir.
Bu yolla dövlət təhsil, iqtisadiyyat, kənd təsərrüfatı,
ticarət, hətta daxili və xarici siyasətlə
bağlı problemləri kənar müdaxiləyə zəmin
yaratmadan özü həll edə bilər. Yerli iş
adamları da bu işə cəlb oluna bilərlər.
Natiq Pənahlı
Zaman.- 2011.- 29-31 yanvar.- S. 5.