Dünya ədəbiyyatının böyük patriarxı - Qabriel
Qarsia Markes (4)
Əvvəlı ötən saylarımızda
“Yüz
ilin tənhalığı” romanında müəllifin
yazdığı bir çox fikirlər hazırda dünyada zərb-məsələ
çevrilib. Onlardan bir neçəsini oxucularımıza təqdim
edirik:
“İnsanın
doğma adamını basdırmadığı torpağa
bağlılığı ola bilməz”.
“Adam
ölməli olduğu vaxtda deyil, ölməyi bacaranda
ölür”.
“Adamların
özləri birinci dərəcəli vaqonlarda səfər eləyib,
kitabları yük vaqonlarında daşımağa
başladıqları gün dünyanın axırı olacaq”.
“Ömür
boyu dalınca ölü gəzdirməkdənsə, salamat
adamı bir-iki dəqiqə ora-bura sürümək
yaxşıdır”.
Markes
“Yüz ilin tənhalığı” romanı ilə gözləmədiyi
halda məşhurlaşmışdı və o, uzun müddət
bu şöhrətin gətirdiyi rahatlığı canında
hiss elədi. Hara gedirdisə hörmətlə
qarşılanır, dünən onu saymayanlar, salam verməyənlər
bu gün qarşısında iki bükülür,
yardımlarını təklif edirdilər. Pərəstişkarlarının
ona verdiyi qonaqlıqların isə sayı-hesabı bitmək
bilmirdi. Bəlkə də başqası olsaydı, bu
qonaqlıqlardan sonra başı ayılmaz, tədricən əyyaş
yazıçılardan birinə çevrilərdi. Amma
keçirdiyi məşəqqətli həyat yolu onu
özünə həddindən artıq tələbkar
olmağı öyrətmişdi. Ona görə də müəyyən
bir müddətdən sonra bu qonaqlıqlardan imtina edərək
əvvəlki sadə həyatını yaşamağa
başladı. Çünki hiss edirdi ki, bu kef dolu məclislər
onun yeri deyil və belə davam etsə, yaşamaq mənasını
itirəcək. Kef məclislərindən imtina etdikdən
sonra yenidən yazmağa başladı. Lakin elə bil yazmaqdan
gözü doymuşdu, yaxşı bir şey fikirləşə,
yaza bilmirdi. Ona görə də yenə də qələmini
nağıllarda sınamağa başladı. Bu janrda
özünü daha rahat hiss edir, qəhrəmanlarını gələcəyə
və geriyə aparmağı, dünənlə bu gün
arasında maraqlı bir əlaqə yaratmağı
bacarırdı.
Yazıçı
ona dünya şöhrəti gətirən “Yüz ilin tənhalığı”
romanını ürəyi istəmədiyi kimi
yazdığı qənaətindədir. Ona görə də
üstündən illər ötəndən sonra məşhur
yazıçı mətbuata verdiyi açıqlamalarından
birində deyir:
“İmkanım olsaydı, zamanın
təkərini geriyə qaytarmağa gücüm
çatsaydı, onda “Yüz ilin tənhalığı”nın
bütün nəşrlərini, nüsxələrini
yığışdırardım. Ən pis halda, onu təzədən
yazardım. Mən bu əsərimdən utanıram,
çünki bir sıra səbəblərdən onu ürəyim
istədiyi kimi yaza bilməmişəm…”
Bu
onun, məşhur yazıçının səmimi
etirafları, özünə tənqidi yanaşmasıdır.
Belə ki, hər yazıçı özündə cəsarət
taparaq, dünyada ən çox oxunan və sevilən
romanı haqqında bu sözləri deyə bilməzdi.
Mətləbdən
uzaqlaşmadan deyək ki, Markes yeni nağılları əsasında
1972-ci ildə “Sadəqəlbli
Erendiranın inanılmaz, kədərli tarixi və onun qəlbsiz
nənəsi” adlı nağıllar məcmuəsini nəşr
etdirdi. Gözləmədiyi halda bu nağıllar məcmuəsi
də ədəbi ictimaiyyətin və tənqidçilərin
diqqətini cəlb etdi. Markesin bu əsəri də ciddi tədqiqat
predmetinə çevrildi. Həmin il Markes ədəbi sahədə
böyük uğurlarına görə beynəlxalq Romulo
Qaleqosa mükafatın layiq
görüldü.
Qazandığı
uğurlarda jurnalistlik fəaliyyətinin önəmli rol
oynadığını yaxşı anlayan Markes yeni qəzet
açmaq fikirinə düşdü. Bu məqsədlə də
1974-cü ildə Markes Boqotoda “Alternativ” adlı qəzet nəşr
etməyə başladı. Qəzetin təsisçisi və
baş redaktoru da özü idi. Bu qəzetdə o heç kimdən
asılı olmadan öz fikirlərini açıq şəkildə
deyə, onu özü arzuladığı kimi oxuculara
çatdıra bilirdi.
Buna
paralel olaraq, Markes ədəbi
yaradıcılığını da davam etdirməkdə idi.
Bu çərçivədə də 1975-ci ildə o,
oxucularına “ Patriarxın payızı” (“El otono del patriarca”)
romanını təqdim etdi.
Romanda şəxsi məsələlərə bəşəri
problemlər səviyyəsində yanaşılmış və
buna qarşı bəzi Latın Amerikası ölkələrində
özünü az qala orta əsrlər səviyyəsində
aparan diktatorun obrazı qoyulmuşdu. Bu roman da tezliklə
onlarla xarici dillərə tərcümə edilərək
bütün dünyada ən çox oxunan əsərlərdən
birinə çevrildi.
Markes
gəncliyində diktatora üsul-idarəsindən çox əziyyət
çəkmişdi. Ona görə də Çilidə baş
verənlər və orada Pinoçetin hakimiyyətə gəlməsini
olduqca pis qarşılamışdı. Bu səbəbdən də
onda ruh düşkünlüyü əmələ gəldi və
1975-1981-ci illərdə ədəbi yaradıcılıqla məşğul
olmaqdan vaz keçdi. Əvəzində diktaturanı pisləyən
və ifşa edən onlarla siyasi məqalə yazdı.
Oxucular
və ədəbi ictimaiyyət isə ondan yeni əsərlər
yazmasını xahiş edirdi. Nəhayət, o qələmə
sarıldı və 1981-ci ildə ”Elan edilmiş
ölümün xronikası” adlı romanını yazdı.
Bu romanda Markes ölüm və onun insana gətirdiyi mənəvi-psixoloji
amilləri izah etməyə və bu müstəvidə
milyonlarla insanı maraqlandıran suallara cavab tapmaq istəyir.
Həmin il ədəbi sahədə qazandığı
uğurlara görə, Markes Fransanın “Fəxri Legion” ordeni
ilə təltif edilir. Amma onda Markes hələ bilmirdi ki, daha
bir zirvəni fəth etməyin bir
addımlığındadır. Nəhayət, onun gözləmədiyi
və sonralar özünün də etiraf etdiyi kimi yuxusuna girməyən
bir hadisə baş verdi. Belə ki, Markes 1982-ci ildə ədəbi
sahədə uğurlarına
görə ədəbiyyat üzrə Nobel mükafatı
aldı. Bu, onun həyatında ən xoşbəxt anlardan
birinə çevrildi. İndi özünü dünyanın ən
xoşbəxt adamlarından biri hesab edir, obrazlı şəkildə
desək, şöhrət zirvəsində üzürdü.
Artıq yazmaya da bilərdi, özünün illərlə
arzuladığı ruhi və mənəvi
rahatlığını tapa, çəkdiyi əziyyətlərin
mükafatını ala bilmişdi. Ona görə bir müddət
yazmadı və belə demək mümkünsə, artıq
istirahət, çoxillik əzab və əziyyətlərin əvəzini
çıxmaq, bolluca dincəlmək vaxtı idi. Amma yazmayanda
da özünə yer tapa bilmirdi. Bu da onun tərəfindən
1985-ci ildə “Taun xəstəliyi zamanı sevgi” (“El amor en los
tiempos de cólera”) adlı romanın yazılması ilə
nəticələndi. Bundan sonra o, bir-birinin ardınca “Öz labirintində olan general” (1989-cu il),
“İyirmi səyyahın nağılı”(1992-ci il), “Sevgi və başqa şeytanlar”
(1994-cü il), “Qaçırılma
haqqında məlumat” (1996-cı il) romanlarını çap
etdirdi.
Markes
bədii yaradıcılıqla məşğul olmasına və
vaxt azlığına baxmayaraq, yenə də özünə
əziz olan jurnalistika fəaliyyətindən
heç cür əl çəkə bilmirdi. Sonralar o bununla
bağlı yazmışdı: “Mən hiss eləyirəm ki,
jurnalistlik fəaliyyətim alın yazımdır. Hərdən
ondan bezməyimə baxmayaraq, mən onsuz yaşaya bilmədiyimi
anlayıram. Bir də, ədəbiyyatda əldə etdiyim
bütün uğurlara görə mən jurnalistlik fəaliyyətimə
borcluyam”.
Jurnalistikaya
olan bu maraq 1999-cu ildə Markesin
Kolumbiyada həftədə bir dəfə çıxan
“Kambio” jurnalını almasına gətirib
çıxardı. “Kambio”ya
Markes yeni nəfəs gətirdi və qısa müddətdə
jurnal Kolumbiyanın ən çox oxunan mətbu
orqanlarından birinə çevrildi. Amma həmin dövrdə
Markes tez-tez xəstələnərək həkimə
müraciət edirdi. Belə müraciətlərdən birində
Markesdə xərçəng xəstəliyi aşkar edildi.
1999-2000-ci illərdə Markes ABŞ və Meksikada
adıçəkilən xəstəlikdən müalicə
olundu. Artıq ömür
karvanının əbədiyyətə doğru
getdiyini və ölümün
isti nəfəsini müntəzəm olaraq başı üzərində hiss edən Markes
memuarlarını yazmağa
başladı. 2002-ci ildə yazıçının “Bunu danışmaq üçün
yaşamaq” (“Vivir Para Contarla”) adlı
memuarları çap edildi.
Bundan iki il sonra
2004-cü ildə isə Markesin “Mənim
kədərli rəfiqələrimdən xatirələr” (“Memoria de mis
putas tristes”) romanı
işıq üzü gördü.
Yazıçının bu romanı da ədəbi ictimaiyyət tərəfindən
böyük maraqla
qarşılandı.
Xəstə
olmasına baxmayaraq, hazırda Markes iki kitab yazır. Onlardan
birini “Avqustda görüşərik” kitabını isə
artıq tamamlamaq üzrədir. Bu kitab dörd nağıldan
ibarət olacaq. Amma yaş və xəstəlik artıq öz
işini görməkdədir, yazıçının
yaxınları onun yaddaş zəifliyindən əziyyət
çəkdiyini deyirlər. Markesin qardaşı Xaim Markes: “Hərdən
ağlayıram. Məndə elə hiss yaranır ki, sanki onu
itirirəm. Amma onun fiziki durumu yaxşıdır.
Qardaşım öz yumor hissini və həyat sevgisini qoruyub
saxlayır”,-deyir.
Zaman.-2012.-14
avqust.-S.6.