Heydər
Hüseynov - Şeyx Şamilə görə cəzalandırılmış
alim (1)
Fars
və ərəb dillərini mükəmməl bilməsi Heydər
Hüseynova arxivlərdən orta əsrlər Azərbaycan fəlsəfəsinə
aid qiymətli mənbələri üzə
çıxarmağa və onlardan bacarıqla elmi
yaradıcılığında istifadə etməyə imkan
vermişdi. Bu dərsliklər müəllifinə böyük
şöhrət gətirərək, onun simasında
istedadlı alim obrazının formalaşmasına gətirib
çıxardı. 1932-ci ildə müxtəlif ali məktəblərdə
dərs deməyə başlayan Heydər Hüseynovun
qarşısında onu gənc alim kimi uğurlara aparacaq yeni
imkanlar açılmışdı.
O, anadan sanki alim kimi doğulmuşdu. Təvazökar,
təmkinli və elmi yaradıcılıq işini çox sevən
idi. Hansı işə girişirdisə,
onu uğurla başa çatdırırdı. Onun həmin
dövrdəki yorulmaz fəaliyyəti yeni nəsil
filosoflarının yetişməsində mühüm rol oynadı. Təsadüfi
deyil ki, Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının
müxbir üzvü, fəlsəfə elmləri doktoru, professor Zakir Məmmədov “Fəlsəfi
fikrimiz: ona laqeyd qalmaq olmaz” adlı məqaləsində Heydər
Hüseynov tərəfindən Azərbaycanda fəlsəfə
elmini öyrənən məktəbin əsasının
qoyulduğunu yazmışdı.
Onun haqqında bir vaxtlar nəinki ictimai yerlərdə, hətta
evdə belə danışmağa qorxurdular. O, sovet rejiminin
qılıncının dalının da, qabağının
da kəsdiyi, repressiya maşınının gecə-gündüz
bilmədən işlədiyi və minlərlə insanı
gedər-gəlməzə göndərdiyi bir vaxtda cəsarətlə
rejim tərəfindən düşmən elan edilən bir qəhrəman
barədə yazmış və onu xalq, milli-azadlıq
mücahidi kimi tərifləmişdi. Ona görə
də dərhal o dönəmdə Azərbaycana rəhbərlik
edən Mircəfər Bağırovun və ətrafındakıların
qəzəbinə gəlmiş, başının
üstündən ölüm küləkləri əsməyə
başlamışdı. Onu ən
yaxşı halda Sibirə ömürlük sürgün
gözləyirdi. Halbuki o dünənə
kimi SSRİ-də ən məşhur filosoflardan biri kimi
tanınırdı və iki dəfə “Stalin mükafatı”
almışdı. Amma bolşevik rejimi onun
ideologiyasına qarşı çıxanları
bağışlaya bilmir və onlarla amansız şəkildə
haqq-hesab çəkirdi. Ona görə də
Azərbaycanın bu məşhur filosofunun da azadlıqda
sayılası günləri qalmışdı. O isə
heç nədən, günahı olmaya-olmaya həbsə getmək,
ailəsinə də sovet rejiminin düşməni
damğası vurularaq haralara isə sürgünə göndərilməsinə
dözmək istəmirdi. Ona görə də
hadisələri qabaqlamaq qərarına gəldi və günlərin
birində faciəli bir şəkildə dünyadan
köçdü. Söhbət məşhur
akademik, filosof və tarixçi alim Heydər Hüseynovdan
gedir.
Azərbaycan
fəlsəfə tarixində özünəməxsus bir iz
qoyan görkəmli alim, akademik Heydər Hüseynov 1908-ci il, aprel ayının 3-də hazırda Ermənistan
adlanan Qərbi Azərbaycanın ana şəhəri olan
İrəvanda (Yerevan) tacir Hacı Nəcəf Kərbəlayı
Hüseyn oğlunun ailəsində dünyaya göz
açmışdı. O, ailədəki 6 uşağın ən
kiçiyi idi. Onun anası elmli bir qadın idi və
Məşhəd şəhərindəki müqəddəs
yerlərimizi ziyarət etdiyi üçün qohumları və
qonşuları arasında Məşədi Gülsüm
adı ilə tanınırdı. Heydər anadan olandan az sonra atası vəfat edir. Yetim
Heydəri və qardaşlarını qohumları himayəyə
götürürlər. Buna baxmayaraq, həmin
dövrdə İrəvanda ailə olduqca ağır bir vəziyyətdə
yaşayırdı. Bir tərəfdən
də erməni vəhşiliyinin gündən-günə
artması balaca Heydərin ailəsini hər an məhv olmaq təhlükəsi
ilə üz-üzə qoymuşdu. Tezliklə
də ailənin qorxduğu hadisə başlarına gəldi.
Heydərin böyük qardaşı Yusif 1918-ci
ildə erməni daşnakları tərəfindən vəhşicəsinə
qətlə yetirildi. Hüseynovlar ailəsinin digər üzvləri
isə bir möcüzə nəticəsində tamamilə məhv
edilmək təhlükəsindən xilas ola
bildi. Erməni daşnaklarının əlindən
qaçan ailə, əvvəlcə, Gürcüstanın
Batumi şəhərinə gələrək burada məskunlaşdı.
Ancaq sonra hiss etdilər ki, burada da sakitlik və rahatlıq tapa
bilməyəcəklər. Çünki Batumi ətrafı
da erməni daşnakları ilə dolu idi və onlar müsəlman
əhaliyə divan tutmaqda davam edirdilər. Belə bir vəziyyətdə Məşədi
Gülsümün təklifi ilə ailə Batumini tərk etməyə
məcbur olur. Həmin dövrdə onlar Azərbaycana,
Bakıya gəlməyə can atırdılar. Lakin Batumidən
Azərbaycana gedən yollar təhlükəli idi və onlar hər
an gözlənilməz hadisələrlə
üzləşə bilərdilər. Ona görə
də bu dəfə də xilas yolunu tamam başqa yerdə
axtararaq, Batumidən Şimali Qafqaza - Stavropola getməyə
üstünlük verdilər. Stavropolda da
uzun müddət yaşaya bilmədilər. Burada aclıq və
tif xəstəliyi tüğyan edirdi. Hər gün onlarla adam bu xəstəliyin qurbanı olurdu. Bir müddət burada yaşayandan sonra ailə
çətinliklə də olsa Azərbaycana - Bakıya gəlib
çıxa bildi. Ailə az sonra
Bakıdakı köhnə evlərin birində
sığınacaq tapdı. Həmin dövrdə
Heydərin 12 yaşı vardı. Lakin
qaçqınlıq həyatı ona oxumaq imkanı verməmişdi.
Balaca Heydər isə yaşının çox
olmasına baxmayaraq oxumaq istəyirdi. Nəhayət,
Məşədi Gülsüm xanım oğlunun istəyini nəzərə
almağa məcbur oldu. 12 yaşlı Heydəri
çətinliklə də olsa Bakıdakı 18 saylı məktəbdə
oxumağa qoydular. İlk gündən
xüsusi istedadı ilə seçilən Heydər tezliklə
müəllimlərinin sevimlisinə çevrildi. Onun məktəbdə özünü müəllimlərindən
birinin də dediyi kimi, filosofcasına aparması, məntiqli
danışması və dediklərini faktlarla sübuta yetirməyə
çalışması məktəb rəhbərliyi tərəfindən
rəğbətlə qarşılanmışdı.
Amma Heydər məktəbdə
yalnız oxumaqla kifayətlənmir, imkan düşdükcə
maddi vəziyyəti ağır olan ailəsinə yardım
edirdi. Belə ki, o, erkən yaşlarından
işləməyə başlamışdı. 1924-cü ildə Heydər Pedaqoji Texnikumun
kitabxanasında işə düzəldi. Eyni
zamanda o, təhsilini də davam etdirdi.
Heydər
işləməsinə baxmayaraq, vaxtından əvvəl məktəbi
əla qiymətlərlə başa vuraraq, Lenin adına
Pedaqoji Universitetə daxil oldu. O, burada eyni zamanda həm şərqşünaslıq,
həm də pedaqoji fakültələrdə oxumağa
başladı. Bu da ona ərəb və fars
dillərini mükəmməl öyrənməyə imkan
verdi. 1931-ci ildə Heydər Azərbaycan
Dövlət Pedaqoji İnstitutunun ictimai elmlər fakültəsinin
qiyabi şöbəsini də bitirdi. Amma o
yenə də təhsilini davam etdirmək istəyirdi. Bu məqsədlə də Azərbaycan Elmi-Tədqiqat
İnstitutunun aspiranturasında oxumağa başladı. Onu da deyək ki, təhsilə
olan böyük həvəsi, zəhmətsevərliyi, məhz
onun gələcəkdə məşhur filosof-alim kimi
yetişməsində önəmli rol oynadı. Onu hər yerdə tanımağa başladılar.
Həmin dövrdə adı nəinki oxuduğu ali məktəb rəhbərliyi, həm də
yuxarılarda istedadlı gənc kadr kimi çəkilirdi. Eyni
zamanda o, təhsilini başa vurandan sonra ali
məktəbdə fəlsəfədən dərs deməyə
başladı. Həmin dövrdə Heydər Hüseynov
filosof Əhməd ağa ilə birlikdə Azərbaycan dilində
“Dialektik materializm”, “Dialektika və metafizika”, “Dialektika və
tarixi materializm” adlı ilk dərsliklərini yazdı. Qeyd edək ki, fars və ərəb dillərini mükəmməl
bilməsi Heydər Hüseynova arxivlərdən orta əsrlər
Azərbaycan fəlsəfəsinə aid qiymətli mənbələri
üzə çıxarmağa və onlardan bacarıqla elmi
yaradıcılığında istifadə etməyə imkan
vermişdi. Bu dərsliklər müəllifinə
böyük şöhrət gətirərək, onun
simasında istedadlı alim obrazının formalaşmasına
gətirib çıxardı. 1932-ci ildə müxtəlif
ali məktəblərdə dərs deməyə
başlayan Heydər Hüseynovun qarşısında onu gənc
alim kimi uğurlara aparacaq yeni imkanlar
açılmışdı. O,
anadan sanki alim kimi doğulmuşdu. Təvazökar,
təmkinli və elmi yaradıcılıq işini çox sevən
idi. Hansı işə girişirdisə,
onu uğurla başa çatdırırdı. Onun həmin
dövrdəki yorulmaz fəaliyyəti yeni nəsil
filosoflarının yetişməsində mühüm rol oynadı. Təsadüfi
deyil ki, Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının
müxbir üzvü, fəlsəfə elmləri doktoru, professor Zakir Məmmədov “Fəlsəfi
fikrimiz: ona laqeyd qalmaq olmaz” adlı məqaləsində Heydər
Hüseynov tərəfindən Azərbaycanda fəlsəfə
elmini öyrənən məktəbin əsasının
qoyulduğunu yazmışdı. Zakir Məmmədov
adıçəkilən məqaləsində daha sonra
yazırdı: “Akademik H. N. Hüseynov 40-cı illərdə Bəhmənyarın
kiçikhəcmli iki fəlsəfi traktatını aşkara
çıxarıb tədqiqat obyektinə çevirməklə
sırf elmi-fəlsəfi irsimizin varlığını elan etdi.
Görkəmli tədqiqatçının milli ruhda Azərbaycan
fəlsəfəsi tarixinə dair yazdığı kitab elmi
ictimaiyyət tərəfindən rəğbətlə
qarşılandı və “Stalin mükafatı”na
layiq görüldü. Lakin alimin öz
xalqınının tarixinin yüksək elmi-fəlsəfi təfəkkürə
malik olduğunu aşkar söyləməsi imperiya
ağalarının zəhmindən qorxan kölələrə
xoş gəlmədi. XII əsrdə elminə
görə hakim tərəfindən təqdir edilmii, amal və
qayəsinə görə isə öldürülmüş
Şihabəddin Yəhya Sührəvərdinin (1154-1191) taleyi
XX əsrdə təkrar olundu”.
Alim həmin dövrdə fəlsəfə tariximizə,
onun dünəninə və o dövrdəki vəziyyətinə
həsr edilən 100-dən çox elmi məqalə
yazmışdı. Təbii ki bu sahədə alimin apardığı ən
uğurlu elmi tədqiqat işlərindən biri də orta əsrlər
Şərqinin ən böyük filosofu azərbaycanlı alim
Bəhmənyar, həmçinin
Nizami Gəncəvi, Füzuli, Abbasqulu ağa
Bakıxanov, Mirzə Kazım bəy, Mirzə Fətəli
Axundov, Həsən bəy Zərdabi
yaradıcılığındakı fəlsəfi
dünyagörüşünü araşdırması olub.
Yeri gəlmişkən,
onu da deyək ki, görkəmli alim, filosof həm də Azərbaycanda
tərcümə məktəbinin əsasını qoymuş,
ilk dəfə azərbaycanca-rusca və rusca-azərbaycanca
lüğətin hazırlanmasında iştirak etmiş və
adıçəkilən nəşrlərin redaktoru
olmuşdur.
Elmi
axtarışlarını davam etdirən Heydər Hüseynov
1935-ci ildə Azərbaycan dilində dialektik materializm, 1939-cu
ildə isə dialektika və metafizika haqqında
yazdığı kitablarını çap etdirir. O eyni zamanda
1936-cı ildə Azərbaycan sovet ensiklopediyasının
hazırlanması işlərinə cəlb edilir. 1940-cı ildə isə baş redaksiyaya rəhbər
vəzifəsinə təyin edilir.
Zaman.-2012.-16-17 avqust.-S.14.