Uilyam Folkner –
O dövrdə Amerikada və Avropada müxtəlif ədəbi cərəyanlar mövcud idi və onlarda ədəbiyyatın gələcəyi və onun hansı istiqamətdə inkişaf edəcəyi barədə çoxsaylı mübahisələr gedirdi. Amma Folkner bu ədəbi cərəyanlardan yan keçərək, onların bu çəkişmələrində iştirak etmədi. O, özü bildiyi kimi yazmaq, heç kimə oxşamaq və ya kimləri isə təqlid etmək istəmirdi. Sonralar ədəbi fəaliyyətinin 20-ci illəri ilə bağlı Folknerin verdiyi açıqlamalarına inansaq, o həmin dövrdə ədəbi yaradıcılığa əyləncə kimi baxıb və ümumiyyətlə, ədəbiyyatla, ədəbi proseslərlə maraqlanmayıb. Bunu onun Virciniya Universitetinin tələbələri ilə görüşündə dedikləri də sübut edir: “O vaxtlar mən özümü yazıçı hesab etmirdim, sadəcə, dünyanı gəzir, ədəbiyyatla, ədəbiyyatçılarla maraqlanmırdım”.
Nobel mükafatı alan qəribə
taleli yazıçı (1)
Onu
vaxtilə qəribə taleli yazıçı
adlandırırdılar, ilk vaxtlar yazdıqlarını
oxucular başa düşə bilmirdilər və buna görə
əsərlərini ikı-üç dəfə oxumalı
olurdular. Bunu ona irad tutanda o, təmkinini belə pozmadan əsərini
bir daha oxumağı məsləhət görürdü. Amma
tanınmış tənqidçilər belə onun
yazdıqlarının çətin qavrandığını
deyərək, yazıçını az qala top atəşinə
tuturdular. O isə özü bildiyi üslubda yazmaqda davam
edirdi. Yazdıqlarının çoxunda real həyat olduğu
kimi təsvir edilirdi və ona görə də bu bəzən
nəinki adi oxucularda, hətta tanınmış ədəbiyyatşünaslarda
belə, çaşqınlıq yaradırdı.
Çünki müəllif acı reallıq barədə
oxucuda təsəvvür yaratmaq üçün oxucunu yoran ədəbi
priyomlardan istifadə edirdi. Amma özü demişkən,
yazdıqca təkmilləşir, az sözlə daha çox mətləbləri
oxucuya çatdırmağa çalışırlar. Bu təkmilləşmə
tədricən onun milyonların sevimlisinə çevrilməsinə
və adının dünyanın ən məşhur
yazıçılarından biri kimi çəkilməsinə
gətirib çıxardı. Halbuki o, özü oxucular tərəfindən
çətin anlaşılan əsərlərinə görə
adi bir yazıçı olduğunu, hər hansı bir
mükafat arzusunu ürəyindən belə, keçirmədiyini
dönə-dönə vurğulayırdı. Çünki
ilk vaxtlar özünü dolandırmaq üçün
yazır və bu məqsədlə hətta, belə demək
mümkünsə, bəzi kinofilm studiyalarından
aldığı sifarişlər əsasında ucuz ssenarilər
üzərində işləyirdi. Buna baxmayaraq, yazdığı əsərləri
ilə çətinliklə də olsa oxucularını
özünə uyğunlaşdıra bildi. Bu da onun tədricən
məşhurlaşmasına və ədəbiyyatşünaslar
tərəfindən novator yazıçı kimi adının
hallandırılmasına gətirib çıxardı. Ədəbiyyat
sahəsində Nobel mükafatını alanda 52 yaşında
idi və uzun müddət ona elə gəldi ki, bu məsələdə
nə isə bir yanlışlıq var: Nobel mükafatına
layiq görülən o deyil, onun tanımadığı, ədəbi
yaradıcılığına bələd olmadığı
hansısa başqa bir Folknerdir. Ona Nobel mükafatına layiq
görülənin məhz özü olduğunu başa
salanda təəccüb içində: “Bu dünyada hərdən
belə qəribə şeylər də olur”,- dedi. Bu təvazökar insan məşhur
Amerika yazıçısı Uilyam Folkner idi.
Uilyam
Katbert Folkner 1897-ci il, sentyabr ayının 25-də
ABŞ-ın Missisipi ştatının Nyu-Olbani şəhərində
anadan olub. Onun babasının da adı o dövrdə
yazıçılar arasında çəkilirdi. Cənubla
Şimalın müharibəsi zamanı cənubluların
ordusunda xidmət etmiş polkovnik Uilyam Klark Folkner “Memfisin
ağ qızılgülü” romanını yazmış və
bu əsər ona böyük şöhrət gətirmişdi.
Yeri gəlmişkən, onu da deyək ki, Folknerlərin əcdadları
vaxtilə İngiltərədən Amerikaya köç edənlərdəndir.
Bəzi məlumatlara görə, Folknerin əcdadlarından
biri Britaniya kralının şahinlərinə baxan olub və
Folkner soyadı da ingiliscə “falconer” (şahinlərə
baxan) sözündən götürülüb. Amma bəzi
araşdırmaçılar Folknerlərin İrlandiyadan,
Şotlandiyadan və ya Fransadan qaçan quqenotların nəslindən
olduğunu söyləyirlər. Bütün bunlara
aydınlıq gətirmək istəyən Uilyam Folkner isə
mənşə etibarı ilə şotland olduğunu bildirib.
Onu
da deyək ki, Uilyamın ailəsi kifayət qədər
varlı ailələrdən hesab edilirdi. Buna görə ailə
baba Folknerə borclu idi. Polkovnik işgüzar adam idi və bu
da ona qısa müddətdə əyalət mərkəzi
olan Oksfordun ən nüfuzlu şəxslərindən birinə
çevrilmək imkanı vermişdi. Folknerin atası 1902-ci
ildə 5 yaşlı Uilyamı da özü ilə
götürərək Oksforda köçür. Folknerlərin
yaşadıqları ev Oksfordun ən gözəl evlərindən
biri idi. Folkner belə bir ailədə qayğı və
ehtiyac nə olduğunu bilmədən böyüdü. İlk təhsilini də anasından aldı.
Ətrafında baş verənlərə
münasibətdə olduqca həssas olan Uilyam hələ kiçik yaşlarından şeir
yazmağa başlamışdı.
Şeirə maraq oyadan
isə onun uşaq
yaşlarından tanıdığı Estell
Oldhem idi. O, 12-13
yaşlarında Estell Oldhemə vurulmuşdu. Həmin dövrdə bir-birinin ardınca Estellə aşiqanə ruhlu şeirlər yazmağa
başladı. Bu şeirlər Estellin də xoşuna gəlirdi.
Estell Folknerin şeirlərinə
sevə-sevə qulaq assa
da, onu sevə bilmirdi. Balacaboy Uilyam Estellin
axtardığı ideal ər roluna qətiyyən uyğun
gəlmirdi və onu özündən daha yaşlı gənclər
maraqlandırırdı. Ona görə də
Uilyamın bütün cəhdlərinə
baxmayaraq, Estell onu sevə bilmədi və 1918-ci ildə başqa birinə ərə getdi.
Onu da deyək ki, Estellə olan məhəbbəti
Uilyama təhsilini başa
vurmağa imkan verməmişdi.
Ona
görə də o, çıxış
yolunu babasının bankında işə
düzəlməkdə görmüşdü.
Bununla belə Estellin ərə
getməsindən və ilk sevgisinin
boşa çıxmasından sonra artıq həyata olan
ümidlərini itirən Uilyam hərbi
xidmətə getmək və bununla da hər şeyə əlvida demək qərarına
gəldi. Amma boyu balaca olduğundan onu hərbi xidmətə qəbul etmədilər.
O isə hər vasitə ilə orduya getmək
istəyirdi və bu məqsədlə sənədlərini
Torontodakı hərbi-hava qüvvələri məktəbinə
verdi. O, tezliklə bu
məktəbi bitirərək Avropadakı döyüş
bölgələrindən birinə göndəriləcəyinə
ümid edirdi. Amma onun nakam sevgisini,
Estelli unutmaq üçün döyüşə getmək
və özünün də dediyi kimi, günlərin
birində də həlak olmaq istəyi baş tutmadı. 1918-ci ilin
payızında I Dünya müharibəsi
başa çatdı və Folkneri də ordudan tərxis
etdilər. Artıq onun bircə yolu qalmışdı: yazmaq.
Ona görə də 1919-cu ildə
yazdığı ilk şeirini
- “Favnın günorta yuxusu”nu mətbuatda dərc etdirdi
və bununla da ədəbi
yaradıcılıq yolunda ilk debütünü etdi.
Onu
da deyək ki, cəbhəyə getməməsinə və həmin
dövrdə özünü itirilmiş gənc hesab etməsinə
baxmayaraq, Uilyam cəbhədən gələnlərdən
eşitdikləri əsasında “Əsgər mükafatı”
romanını yazdı.
Romanda
cəbhədən şikəst qayıdan və ətrafındakıların
biganəliyi ilə qarşılaşan əsgərin taleyindən
danışılır. Amma onun bu romanı ədəbi aləm
tərəfindən bir o qədər maraqla
qarşılanmadı. Çünki müəllif cəbhədə
baş verən hadisələrin içərisində
olmadığı üçün onun müharibədə əsgərin
başına gələnlər və sonradan onun üzləşdiyi
problemlər barədə yazdıqları oxuculara bir o qədər
də inandırıcı təsir
bağışlamırdı. Digər tərəfdən, həmin
dövrdə I Dünya müharibəsinə həsr edilən
və məşhur yazıçılar Heminqueyin “Əlvida,
silah” və ingilis yazıçısı Riçard Oldinqtonun “Qəhrəmanın
ölümü” romanları daha çox oxucu rəğbəti
qazanmışdı. Adıçəkilən romanlarla
müqayisədə “Əsgər mükafatı” romanı
cılız görünürdü. Folkner özü də
yazdığı romanın zəifliyini hiss edərək, bir
daha müharibə və əsgər həyatından yazmamaq qərarına
gəldi. O dövrdə Amerikada və Avropada müxtəlif ədəbi
cərəyanlar mövcud idi və onlarda ədəbiyyatın
gələcəyi və onun hansı istiqamətdə
inkişaf edəcəyi barədə çoxsaylı
mübahisələr gedirdi. Amma Folkner bu ədəbi cərəyanlardan
yan keçərək, onların bu çəkişmələrində
iştirak etmədi. O, özü bildiyi kimi yazmaq, heç kimə
oxşamaq və ya kimləri isə təqlid etmək istəmirdi.
Sonralar ədəbi fəaliyyətinin 20-ci illəri ilə
bağlı Folknerin verdiyi açıqlamalarına inansaq, o həmin
dövrdə ədəbi yaradıcılığa əyləncə
kimi baxıb və ümumiyyətlə, ədəbiyyatla, ədəbi
proseslərlə maraqlanmayıb. Bunu onun Virciniya Universitetinin tələbələri
ilə görüşündə dedikləri də sübut
edir: “O vaxtlar mən özümü yazıçı hesab
etmirdim, sadəcə, dünyanı gəzir, ədəbiyyatla,
ədəbiyyatçılarla maraqlanmırdım”.
Doğrudanmı,
Folkner həmin dövrdə ədəbiyyatla maraqlanmayıb. Buna
inanmaq çətindir. Çünki o, həmin dövrdə
çoxlu sayda şeir yazmış, “Yeni Orlean oçerkləri”ni
nəşr etdirmişdi. Sonra Avropaya yola düşən
Folkner Parisdə “Moskitlər” romanını yazmağa
başlamış, buna paralel olaraq, hələ vətəndə
ikən yazdığı, ancaq başa çatdıra bilmədiyi “Elmer” romanı üzərində də
işi davam etdirmişdi. Yazıçının həyat
yolunu araşdıran tədqiqatçıların dediklərinə
görə, Folkner ədəbiyyat haqqında hər hansı
bir suala cavab vermək istəməyəndə dərhal
sınaqdan keçirilmiş bir təcrübədən istifadə
edirdi. O: “Əslində mən fermerəm, ədəbiyyatçı
deyiləm,”- deyərək özünü gözlənilməz
və daha xoşagəlməz suallardan sığortalamağa
çalışırdı. Yazıçı onun yaradıcılığında
kiminsə təsirlərini axtarmaq istəyənlərə isə: “Mən, ümumiyyətlə, həmin
yazıçının əsərlərini oxumamışam
və onun ədəbi yaradıcılığından xəbərsizəm”,-
deyə cavab verirdi.
Zaman.-2012.-30-31 avqust.-S.13.