“Cəmiyyətdə
“ailə-təhsil-mühit” üçbucağının tərəfləri
arasında zəncirvari əlaqə zəifləyib”
Cəmiyyətdə
baş verən sosial proseslər bir çoxlarını
narahat edir. Sosial mühitdə çalınan həyəcan təbilinin
səsini çoxdan duymağa başlamışıq.
“Böyüyə hörmət qalmayıb”, “Müasir gənclər
ağsaqqal tanımırlar” kimi qınaq dolu ifadələri
tez-tez eşidirik. Bütün bu problemlərin kökündə
nə dayanır? Fəlsəfə elmləri doktoru, professor,
AMEA Fəlsəfə, Sosiologiya və Hüquq İnstitutunun
Sosiologiya və sosial-psixologiya şöbəsinin müdiri, Əməkdar
elm xadimi Rəfiqə xanım Əzimova ilə bu sual ətrafında
söhbətləşdik.
- Rəfiqə
xanım, son dövrlərin ən çox müzakirə
olunan məsələlərindən biri sosial mühitdə
baş verən hadisələrdir. Həyəcan təbili ilə
ifadə olunur ki, cəmiyyətdə deqradasiya prosesləri
sürətlənir. Bu iddiaları siz necə qiymətləndirirsiniz?
- Mən
baş verənləri “deqradasiya” deyil, “cəmiyyətdə
gedən neqativ proseslər” adlandırmağın tərəfdarıyam.
Bəli, cəmiyyətimizdə neqativ proseslər hələ
ki qalmaqdadır və insanlar haqlı olaraq bundan
narahatdırlar. Son 20 ildə keçdiyimiz yola nəzər
salmaqla bunun köklərini tapa bilərik. Bu illər ərzində
cəmiyyətimiz iki ciddi problemlə
qarşı-qarşıya qaldı: keçid dövrü və
Qarabağ problemi. Cəmiyyətdə sosial-psixoloji ekstremal vəziyyət
əmələ gətirən bu iki problem nəticəsində
yalnız iqtisadiyyatımız dağılmadı,
rayonlarımız işğal olunmadı, var-dövlətimiz
talan edilmədi. Ən böyük zərbə təfəkkür
tərzimizə dəydi və bu, olduqca böyük fəsadlara
səbəb oldu. Biz bu gün bu fəsadlar haqqında
böyük narazılıq və həyəcanla
danışırıq.
Keçid
mərhələsinin gətirdiyi problemlərin aradan
qaldırılmasının çətinliyini dünyanın
bütün sosioloqları birmənalı şəkildə qəbul
edirlər. Belə ekstremal vəziyyətlərdə
yaşayan dövlət sözsüz ki, cəmiyyətin firavan
yaşaması ilə bağlı məsələləri birdən-birə
həll edə bilməzdi. Ancaq Azərbaycanda bu problemlərin
həlli məsələləri düzgün qoyulub. Əvvəla,
iqtisadi problemlərin həlli məsələsinin qoyulması
müdrik addımdır. Ötən il
Prezident İlham Əliyev
iqtisadiyyatda keçid
dövrünü keçdiyimizi
elan etdi və neft kapitalının insan
kapitalına çevrilməsi kimi strateji məsələni önə çəkdi.
Bu günlərdə Davosda
keçirilmiş görüşdə bu strateji məqsəd Prezidentimiz tərəfindən yenidən
vurğulandı. Bununla belə, iqtisadiyyatda başqa
problemlər qalmaqdadır. Beynəlxalq Bakı Forumunda
da Prezident bəyan etdi ki, Azərbaycan
dövlətinin siyasəti insanların inkişafına və
firavan yaşamalarına hesablanıb.
- Deməyinizdən
belə çıxır ki, cəmiyyətdə gedən
neqativ proseslər obyektiv amillərlə bağlıdır?
- Əlbəttə,
subyektiv amillər də var. Gözlənilmədən dəymiş
iki böyük zərbə istər-istəməz bir
çoxlarını sındırdı və onlar özlərinə
inamlarını itirdilər. Amma şəxsiyyətlər də
var ki, zəmanənin tələblərini duyaraq, özlərində
güc tapa, öz ləyaqətlərini və daxili enerjilərini
təkcə özlərinə yox, həm də cəmiyyətə
sərf edə bildilər.
Keçmiş
statistikaya görə, 1950-60-cı illərdə - müharibədən
sonra sovet ölkələrində əsəblə
bağlı xəstəliklər və cinayətkarlıqlar
artmışdı. İndi də bunun təkrarını
görürük: müharibədən sonra insanlara dəyən
zərbə onların təfəkkür və səhhətlərində
mənfi izlər qoyub. Nəticədə bu, onlarda özlərinə
və yaşadıqları mühitə inamsızlıq
sindromu əmələ gətirib. Çaşqınlıq və
inamsızlıq insanları passivləşdirir.
20
illik inkişaf dinamikasına nəzər salsaq görərik
ki, ölkədə işsizlik və yoxsulluq azalıb. Amma təfəkkür
tərzində hələ də o izlər qalmaqdadır. Təfəkkür
tərzi dəzgah deyil ki, biz onu birdən-birə yenisi ilə əvəz
edə bilək. O, tədricən dəyişir. Zaman faktoru
burda əsas şərtdir.
-
Yaşadığımız yeni dövrdə insandan tələb
olunan xüsusiyyətlər nələrdir?
-
İnsanın özündən çox şey
asılıdır. İnsan informasiya cəmiyyətinin tələblərini
düşünülmüş şəkildə qiymətləndirməli
və dərin biliklərə yiyələnməlidir. Bəzən
insanlar interneti dərin biliyin yeganə mənbəyi hesab edirlər.
Ancaq bu fakt özü böyük sual doğurur.
Bu məqamda
mən başqa məsələyə toxunmaq istəyirəm:
xeyirxahlıq, həssaslıq, vicdan, dürüstlük, əxlaq
kimi müəyyən elementar dəyərlər uşağa
ailədə aşılanmayıbsa və müəllim də
başdansovdu öz dərsini deyib gedibsə, sözsüz ki,
o yeniyetmə və gəncdən hər şeyi gözləmək
olar.
Ailə
ilə yanaşı, təhsilimizdə də köklü
islahatlara ehtiyac duyulur. Əvvəla, müəllimin şəxsiyyəti
məsələsi üzərində dayanmaq və yeni müəllim
obrazını formalaşdırmaq lazımdır. Yeni tip
müəllimi diplom həll etmir. O, zamana uyğun biliklərin
daşıyıcısı olmalı və təhsilin fəlsəfəsini
o qədər dərindən bilməlidir ki, uşaqlara öz
biliyini və vətəndaşlıq “mən”ini
çatdıra bilsin. Əfsuslar olsun ki, biz çox vaxt bunu təhsilimizdə
görmürük. Sözsüz ki, öz missiyasını
itirməyən müəllimlər var. Ancaq onların sayı
çox azdır. Əgər təhsilimizdə köklü dəyişikliklər
etməsək, yeni nəslin cəmiyyətə müsbət
adaptasiyası çətin olacaq.
- Deməli,
“ailə-təhsil-sosial mühit”
üçbucağının tərəfləri arasında zəncirvari
əlaqə olmalıdır. Bu tərəflərdən birində
problem olanda zəncir qırılır və nəticədə
problemlər ortaya çıxır.
-
Çox düz dediniz. Qarşılıqlı əlaqə
olmalıdır. İndi o zəncirlər zəifləyib.
Problem də məhz bundadır. Halbuki bu əlaqə saat kimi dəqiq
işləməlidir. Onu yenidən hərəkətə gətirmək
sosial problemlərin ən mühümlərindən biridir.
Ailə
və təhsil məsələsinə toxunduq. Mühit
dostlarımızdan, iş və universitet
yoldaşlarımızdan, müəllimlərimizdən ibarətdir.
Bizi əhatə edən, ürəyimizə və təfəkkür
tərzimizə hopan informasiyalar da bir mühitdir. Gündə
bir xəbər eşidirik. Bu üç sosial institutun zəncirvari
qarşılıqlı təsir əlaqəsinin kəsilməsi
ciddi problemlər doğurur. Ailədə verilən sağlam tərbiyə
məktəbdə tamamlanaraq sosial mühitdə realizə
olunmursa, cəmiyyətdə problemlər qalacaq. Bu məsələdə
hər birimizin üzərinə böyük məsuliyyət
düşür.
- Bəzən
insanın neqativ hadisələrə meyillənməsi iqtisadi
amillərlə izah edilir. Məsələn, oğurluq hadisəsinə
görə saxlanmış bir şəxs efirdən çox
rahatlıqla: “Maddi imkanım olmadığı
üçün oğurluq elədim”,- deyə bilir.
Doğrudanmı, maddi ehtiyaclar insanların mənəvi
davranışlarını müəyyənləşdirməkdə
əsas amil rolunu oynayır?
- Məsələnin
qoyuluşu ilə tamamilə razıyam. Mən maddiyyatı
absalyut həddə qaldırmazdım. Əlbəttə, maddi
ehtiyacları ödəmək zəruridir. Ancaq buna maksimalist
yanaşmanı düzgün hesab etmirəm.
Teleefirdə yayımlanan kriminal verilişlər çox narahatedicidir. 17-18 yaşlı
oğlanın yaxın
qohumunu bıçaqlaması
onun özünə və cəmiyyətimizə
zərbədir. Belə xəbərlər
məni düşündürür.
Əslində, bəlkə
də, onların bu işdə elə də təqsiri yoxdur: biz vaxtında ailədə və məktəbdə onlara ləyaqət və iradə hissini aşılamamışıq.
Belələri cəmiyyətin nizamına
böyük zərbə
vururlar və bunda bizim günahımız
çoxdur. Valideyn və
müəllimlərin yeniyetmə
və gəncləri vaxtında düzgün istiqamətləndirməsi həm
dövlətin, həm
də cəmiyyətimizin
mövcud institutlarının
öncəlikli vəzifəsidir.
- Bəzən fərdi tərbiyə ilə ictimai tərbiyə arasındakı sərhədi
müəyyənləşdirə bilmirik. Yəni ailədə - valideynlərinin
yanında tərbiyəli
davranan bir fərd ictimaiyyət arasında eyni davranışları nümayiş
etdirə bilmir. Siz bunu necə izah edirsiniz?
- Bu da çox düşündürücü
situasiyadır. Bu, sosial-psixoloji problemdir.
Ailədə uşağa verilən
fərdi tərbiyə
onu həm də ictimai həyata hazırlamalıdır.
Yəni ictimai tərbiyənin əsası da ailədə qoyulmalıdır.
Burada söhbət şəxsiyyətin
ictimailəşməsindən gedir. “Mən
yalnız ailədə
mövcudam?”, “Cəmiyyətdə
özümü necə
aparmalıyam?”, “İş
şəraitində və
ya ictimai nəqliyyatda davranışlarım
necə olmalıdır?”
Belə sualları özünü
şəxsiyyət hesab
edən hər bir fərd özünə
verməlidir. Bu suallara düzgün cavab tapanda cəmiyyətdə
bu gün qarşılaşdığımız problemlər aradan qalxacaq.
Bir də bizdə qəribə bir vərdiş formalaşıb:
öz gözümüzdə
tiri görmürük,
başqasının gözündə
tük axtarırıq.
Halbuki vəziyyəti düzəltmək
üçün özümüzdən
başlamalıyıq.
- Milli-mənəvi dəyərlərimizin
müasir standartlara cavab vermədiyini iddia edənlər var. Belələri bu vəziyyətdən çıxmaq
üçün yeganə
yolu Avropa dəyərlərinə inteqrasiyada
görürlər. Doğrudanmı, yüz illər boyu mənəvi keyfiyyətləri formalaşmış
qoca Şərqin nicatı Qərbdədir?
- Qərbə inteqrasiya məsələsini mənəviyyatla
bağlamaq düzgün
deyil. Əvvəla, unutmaq olmaz
ki, tarixdə yaranan ən müdrik dəyərlər
Şərqdə formalaşıb.
Bütün dəyərlər öz ideyalarını Şərqdən alıb.
İkincisi, inteqrasiya kor-koranə aparılan proses olmamalıdır. Dəyərləri seçməyi bacarmalıyıq.
Bizə uyğun olmayan dəyəri mənimsəməyə
çalışsaq, əlavə
problemlərlə qarşılaşarıq.
Üçüncüsü, inteqrasiya qarşılıqlı
olmalıdır. Onların da
bizdən götürməli
olduqları çox şey var. Prezident İlham Əliyevin dediyi kimi, multikulturalizm
(çox mədəniyyətlilik-red.)
humanitar qloballaşmanın
əsas istiqamətlərindən
biridir. Yəni mədəniyyətlər bir-birinə yaxınlaşmalıdır.
Bu proses canlanmasa, konfliktlər dayanmayacaq. İqtisadi qloballaşmaya paralel şəkildə humanitar qloballaşma getməlidir.
Mən deyərdim ki, bu gün humanitar
qloballaşma daha vacibdir. Çünki humanitar qloballaşma
olmasa, iqtisadi qloballaşma heç vaxt böhrandan çıxa bilməyəcək.
Bu gün artıq
etiraf olunur ki, böhranlar sosial yönümü olmayan kapitalizmin sonunu gətirməkdədir.
- Müasir Azərbaycanın,
milli mentalitetimizi də nəzərə alaraq, problemlərin girdabından çıxması
üçün hansı
strategiyanı müəyyənləşdirməyimiz
daha yaxşı olardı?
- Milli mentalitetimizdə zəmanəmizə uyğun
olmayan vərdişlər
var. Müasir azərbaycanlı
özündə həm
Şərq, həm də Qərb dəyərlərini birləşdirən
insandır. Müasir azərbaycanlı bəşəri dəyərlərə
daha çox meyilli olmalıdır, nəinki Qərb dəyərlərinə. Sosial inkişaf
strategiyası da buna köklənməlidir.
İnsanın yenilənməsi yollarını müəyyən
edə bilməsək,
həm keçmişimizi,
həm də gələcəyimizi itirə
bilərik.
Azərbaycan cəmiyyətinin özünün
də mədəni-mənəvi
dəyərləri olduqca
güclüdür. Məhz ona
görə də neqativ hallar bizi narahat edir.
Ona görə də gənc nəsli istər təfəkkür,
istərsə də fiziki sarıdan sağlam böyütməliyik.
Bu həm dövlətin,
həm də cəmiyyətin üzərinə
düşən vəzifədir.
Sonda akademik Ramiz Mehdiyevin bir fikrini xatırlatmaq istəyirəm. O, cəmiyyətin
modernləşmə yollarını
3 amilə əsaslandırır:
güclü iqtisadiyyat,
güclü infrastruktur,
yeni insan. Bax bu üç amildən, məncə, ən vacibi yeni insandır.
NATİQ
PƏNAHLI
Zaman.-2012.-4-6 fevral.- S.9.