Almas
İldırım - qürbətdə Azərbaycan
yanğısını yaşadan şair (3)
Düz 25 gün Almas İldırıma aramsız olaraq işgəncə verərək, ona casus olmasını etiraf etdirmək istədilər. İstədiklərini şairdən almaq üçün Almas İldırımı günlərlə ac və susuz, boğazadək doldurulmuş soyuq suyun içində saxlayırdılar. Amma işgəncələr şairin səhhətində dərin izlər qoydu. O, sağalmaz böyrək xəstəliyinə mübtəla oldu. Amma sonda onun casus olmadığını başa düşüb azad edərək, Məşhəd şəhərinə göndərdilər. Ancaq burada onlar iş tapa bilmirdilər və ailə olduqca ağır, sıxıntılı vəziyyətdə yaşamaqda idi. Ürəyincə iş tapa bilməyən Almas İldırım çox yoxsul, acınacaqlı həyat sürür. Nəhayət, o, çıxış yolunu Türkiyəyə köç etməkdə görür. Bu məqsədlə də 1934-cü ildə böyük əziyyətlərdən sonra Türkiyəyə gələ bilir.
Bu, Almas İldırıma rejim tərəfindən vurulan növbəti zərbə oldu. Lakin Yazıçılar Birliyindən çıxarılan Almas İldırımın Bakıda qalmasını istəməyən bolşevik rejimi gənc şairi bu dəfə Türkmənistanın paytaxtı Aşqabada sürgün elədi. Almas İldırım Bakını tərk edərkən artıq bir də buraya dönə bilməyəcəyini sövq-təbii hiss etmişdi Ona görə də o, göz yaşları içində “Əlvida, Bakı” adlı şeirini yazır. Bu şeirin hər misrası onun doğma Vətən üçün yerləri və göyləri yandıran iniltiləri idi:
Səndə keçib getdi iyirmi dörd yaşım,
Bir zaman bəladan çıxmadı başım,
Sən oldun həmdəmim, dərdli yoldaşım,
Laylalar
söylədin mənə, əlvida!
Amma rejim
Aşqabadda da Almas İldırımı izləməkdə
davam edirdi. Bu məqsədlə Bakıdan Türkmənistana
xüsusi xidmət orqanlarının Əkbər Ruhi adlı əməkdaşı
göndərilmişdi. Aşqabadda Almas İldırım
müəllimlik etməyə başladı və az sonra məktəb
direktoru kimi fəaliyyətini davam etdirdi. O, burada əslən
Cənubi Azərbaycandan olan və 1932-ci ildə
Şamaxıdan sürgün edilən bir ailənin
qızı ilə - Zivər xanımla ailə həyatı
qurdu. Lakin addımbaşı izləndiyini və daha uzaq ellərə
sürgün edilə biləcəyini bilməsinə
baxmayaraq, Almas İldırım burada da Vətən sevgisini tərənnüm
edən şeirlərini yazmaqda davam edirdi. Onu da deyək ki,
sovet hakimiyyətinin ilk illərində Aşqabad türk ellərinin
vətənpərvər ziyalıları üçün
sürgün yerinə çevrilmişdi. Burada müxtəlif
türk ellərindən sürgün edilən onlarla vətənpərvər
ziyalı öz ailələri ilə yaşamaqda idilər.
Bunu nəzərə alan vətənpərvər şair
Aşqabadda türk ellərindən sürgün edilən ailələrin
uşaqlarına dərs deyir, onlarda vətən və millət
eşqi formalaşdırırdı. Aşqabadda Almas
İldırımın azadlıq mövzuları ilə
bağlı şeirləri əldən-ələ gəzir dərhal
da dillər əzbərinə çevrilirdi..
Aşqabadda
uzun müddət şairin hər addımını izləyən
Əkbər Ruhi sonda hədəfə aldığı
insanın rejimə qarşı düşmənçiliyi
davam etdirməkdə olduğu qənaətinə gəldi.
Bununla bağlı o, Bakıya yazdığı raportunda: “A.
İldırım ideologiyamız üçün zərərli
bir insandır...” -deyə bildimişdi. Bu artıq onun həbs
edilərək Sibirə sürgünə göndərilməsinin
vacibliyi barədə yuxarı orqanlara
çağırış edilməsi anlamına gəlirdi. Almas İldırım da
addımbaşı izləndiyini, həbs edilərək Sibirə
göndərilməsi üçün rejimin yeni bir bəhanə
axtardığını başa düşmüşdi. Ona
görə də bundan sonra Türkmənistanda qalmağın
təhlükəli olduğunu yaxşı anlayan Almas
İldırım İrana getmək qərarına gəldi. Bu
məqsədlə 1933-cü ilin iyun ayında o, həyat
yoldaşı Zivər xanımı və üçaylıq
körpəsi Azəri də götürüb Aşqabadı
tərk etdi. Gedərkən həsrətini və yanğısını
yazdığı yeni şeirinə köçürdü:
Bilmirəm
ki, yurdunu sevən bir şair,
Nə
üçün bir cani kimi izlənir.
O,
qeyri-qanuni yollarla İrana gedən bir dəvə karvanına
qoşuldu. Lakin yarı yolda hiss
elədi ki, bu karvanla mənzil başına gedib çıxa
bilməyəcək və onlar yolda sovet sərhədçiləri
tərəfindən saxlanılacaqlar. Ona görə də
İranla Türkmənistan arasındakı Firuzə
yaylasında o, ailəsi ilə birlikdə karvandan ayrılaraq
digər yolla hərəkət etməyə başladı.
Onlar günlərlə ac və susuz yol gedirdilər. Bəzən
vəhşi heyvan sürüsü ilə də
rastlaşırdılar və belə hallarda onları labüd
ölümdən Allahın lütfü xilas edirdi. Mənzil
başına az qalmış onlar yolu azaraq birbaşa İran sərhəd
postunun üstünə çıxdılar. Sərhədçilər
onları bolşevik casusu hesab edərək həbs etdilər.
Düz 25 gün Almas İldırıma aramsız olaraq işgəncə
verərək, ona casus olmasını etiraf etdirmək istədilər.
İstədiklərini şairdən almaq üçün
Almas İldırımı günlərlə ac və susuz,
boğazadək doldurulmuş soyuq suyun içində
saxlayırdılar. Amma işgəncələr şairin səhhətində
dərin izlər qoydu. O, sağalmaz böyrək xəstəliyinə
mübtəla oldu. Amma sonda onun casus olmadığını
başa düşüb azad edərək, Məşhəd
şəhərinə göndərdilər. Ancaq burada onlar
iş tapa bilmirdilər və ailə olduqca ağır,
sıxıntılı vəziyyətdə yaşamaqda idi.
Ürəyincə iş tapa bilməyən Almas
İldırım çox yoxsul, acınacaqlı həyat
sürür. Nəhayət, o, çıxış yolunu
Türkiyəyə köç etməkdə görür. Bu
məqsədlə də 1934-cü ildə böyük əziyyətlərdən
sonra Türkiyəyə gələ bilir. Onlar bir müddət
Vanda qalırlar. Sonra isə ailə onlara ürəyi
yananların tövsiyəsi ilə Elazığda məskunlaşmağı
qərara alır. İnsafən deyək ki, Elazığ valisi
onları səmimi qarşılayır. Valinin yardımı ilə
Almas İldırım Palunun Qaraca bölgəsində də əvvəl
müəllim kimi fəaliyyətə başlayır, sonra
nahiyə müdiri vəzifəsinə təyin edilir. O burada
onlarla, yüzlərlə gəncə yalnız dərs demədi,
həm də vətən sevgisi aşıladı onlara, nahiyədə
yeni məktəblərin açılması təşəbbüsü
ilə çıxış etdi. Və vaxtaşırı bu
məsələni valilikdə
gündəmə gətirərək istədiyinə nail oldu.
Həmin dövrdə onun vətən həsrəti ilə
yazdığı şeirlər Türkiyədə dildən-dilə
dolaşırdı. Bu da ona yeni şöhrət gətirmişdi.
Amma Vətən həsrəti onu gecəli-gündüzlü
sızlatmaqda idi. Şeirlərindən birində ((“Əsir Azərbaycanım”)
şair Azərbaycan həsrətini belə ifadə edir:
Salam desəm
rüzgar alıb götürsə,
Ağrı
dağdan Alagözə ötürsə,
Gur səsimi
göy Xəzərə yetirsə,
Xəzər
coşub zəncirini qırsa oy...
Hökm
etsə bu sərsəm gediş dursa oy...
Xəbər
alsam Muğanımdan, Milimdən,
Nazlı
Bakım, o neft qoxan gülümdən,
Kim
demiş düşmüş adı dilimdən...
Azərbaycan,
mənim eşsiz yurdum oy...
Ölməz
eşqim, içimdəki dərdim oy...
Könlümə
tək Kəbə etdim səni mən,
Sənsiz
neynim qürbət eldə günü mən,
....................................................
Azərbaycan,
mənim tacım taxtım oy...
Oyanmazmı
kor olası baxtım oy?..
Almas
İldırımın oğlu Azər Elazığda bir
gölün olduğunu və atasının bu gölün ətrafına
gedərək dərdli-dərdli Xəzəri
xatırladığını söyləyir. Sonra günlərin
birində atası Atatürkə məktub yazır ki, gölə
Xəzər adını versinlər. Atatürk onun bu
xahişinə müsbət yanaşır və o gündən
göl Xəzər adlanır. Şair bu gölə müraciətlə
yazırdı:
Aç
qoynunu, uzaqdan gəlmişəm,
çox yaslıyam;
Eli, yurdu
çalınmış bir qərib Qafqazlıyam.
Zənn
etmə ki, yoxsulam,
Kürlüyəm,
Arazlıyam
Bakıdan
ayrılalı yaxın zamandır Gölcük.
(“Gölcüklə dərdləşmə”)
Onu da deyək
ki şair ömrünin 17 ilini
Elazığda keçirdi, burada o hamının sevimlisinə
çevrildi. ancaq Vətən həsrəti onu üzməkdə
idi:
Qafqaz; o
yaşıl yurd, o məhəbbət vətənimdir.
Qafqaz; onu
mən görmədən ölsəm, ona dair;
Qəbrimdə
yazılsın iki misra, bu kitaba:
“Aşıqdir
gözəl yurduna qürbətdə də şair,
Xəyyam
necə aşiq idisə gül rəngli şəraba”.
(“O məhəbbət Vətənimdir”)
Bu misralar
onun vətən iniltiləri, vətən
hayqırtıları idi.
Azər
Almas deyir: “Çox insan vətənindən qovulur, amma mən
vətənini bu qədər geri almaq istəyən, vətəni
üçün ölən bir adam - atamı tanıyıram.
Atam vətənindən ayrı heç bir şey
düşünməzdi. Vətəni onun havası, suyu idi.
Bizi də elə hisslərlə böyütdü. Atamın tək
istəyi Azərbaycanın müstəqilliyi idi.
Atamın güldüyünü
heç xatırlamıram. Çox ciddi idi, daima fikirli
görünürdü. Vətəni düşünərdi, əlinə
qələm alıb mahnı zümzümə edə-edə
şeir yazardı. Onun içində bir vətən
mahnısı vardı”.
Almas
İldırım da Əhməd Cavad kimi Vətən, millət
aşiqi idi. O, işğal altında olan türk
xalqlarının müxtəlif cür
adlandırılmasından çox üzülmüş və
yanğı içində “Qara dastan” adlı şeirini
yazmışdı:
Kimsə
bilməz Tanrıdağın yaşını,
Duman
almış Altayların başını,
Uçurmuşdur
başdan dövlət quşunu,
Sərvətinə
üz çevirmiş zaman hey…
Qoca
türkün düşdüyü hal yaman hey…
Dörd
bir yana dağılmış türk soyları,
Sönmüş
ocaq, köçüb getmiş boyları
Dərdli-dərdli
axar bozqır çayları,
Saxlar
içdən gizli ümid, güman hey…
Qoca
türkün düşdüyü hal yaman hey…
Ağ
alnına qara yazı yazılmış,
Yaylalarda
düyün-dərnək pozulmuş,
Gəlinlərin
gur saçları çözülmüş,
Yada
qalmış, dilər eldən aman hey…
Qoca
türkün düşdüyü hal yaman hey…
Dağdan-dağa
çarpıb getmiş doğanlar,
Qayalarda izi
qalmış al qanlar,
Ordulara
buyruq verməz İlhanlar,
Harda
qalmış “set”lər yıxan fərman hey…
Qoca
türkün düşdüyü hal yaman hey…
Xarab
olmuş Buxarası, Başkəndi,
Matəm
tutmuş Səmərqəndi, Daşkəndi,
Kəndi
söylər, tökər gözdən yaş kəndi,
Nə
ozan var, nə yazan, nə şaman hey...
Qoca
türkün düşdüyü hal yaman hey...
Qazan,
Başqırd batmış, Krım sürülmüş,
Mənim
çəkik gözlü yarım sürülmüş,
Qohum-qonşum,
bütün varım sürülmüş,
Bulunurmu
Sibiryada iman hey?
Qoca
türkün düşdüyü hal yaman hey...
Türk
elləri bir-birinə yadlanır,
Qazax,
qırğız, türkmən, özbək adlanır,
Azəri
türk yanar, içdən odlanır,
Ana yurdun
içdən halı duman hey,
Qoca
türkün düşdüyü dərd yaman hey...
Keçən
çağlar, yatmış ellər ayılmaz,
Tarım
çayı doğru yola qoyulmaz,
Hey... səslənir
Amudərya duyulmaz,
Sırdəryada
qalmamışdır dərman hey...
Qoca
türkün düşdüyü dərd yaman hey...
Xəzər
coşar, xəbər salar Kürünə,
Axıb
gedər Kür sürünə-sürünə,
İdil
ağlar Altın Ordu yerinə,
Aral da
öz varlığından peşman hey...
Qoca
türkün düşdüyü dərd yaman hey...
Azərbaycan
dərd içində boğulmuş,
Sevənləri
diyar-diyar qovulmuş,
Ağla
şair, ağla, yurdun dağılmış,
Nerdə
qopuz, nerdə qırıq kaman hey?
Nerdə
böyük Vətən, nerdə Turan hey...
Sinəsində ölənə kimi
vətən həsrətini gəzdirən, bolşevik nökəri
olan insanların əli ilə doğma Azərbaycandan didərgin
salınan Almas İldırım 1951-ci ildə 45
yaşında dünyasını dəyişdi. O, özü
Azərbaycanın müstəqilliyini görə, ölkəmizə
gələ, bir də doğma yurdun havası ilə nəfəs
ala bilmədi. Amma özündən yadigar qoyub getdiyi
oğlanları Azər, Araz, Orxan və Bakıxan adlı
dörd oğlu Bakını ziyarət edərək
qohumlarını tapdılar.
Onu da deyək
ki, Almas İldırım Türkiyədə
yaşadığı illərdə jurnal və məcmuələrdə,
qəzetlərdə milli şeirlərini çap etdirərək,
vətənsevər bir şair kimi tanınmışdı.
Türkiyədə yazdığı şeirlərini “Boğulmayan səs” adı
altında çap etdirmişdi. Bundan başqa, şair Azərbaycanımızı
Türkiyədə daha yaxından tanıtmaq üçün
“Azərbaycan mahnıları” adlı kitabını qardaş
ölkə oxucularına, azərbaycansevərlərinə ərməğan
edib.
Təsadüfi
deyil ki, onun anadan olmasının 100 illiyi həm Türkiyədə,
həm də Azərbaycanda böyük təntənə ilə
dövlət səviyyəsində qeyd edildi. O,
ölümündən illər ötəndən sonra belə,
iki qardaş ölkə arasında körpü, iki dövlət,
bir millətin oğlu olaraq qalmaqda davam edir. Baş əyirik
qarşında ulu vətən şairimiz. Ruhun şad olsun, qəbrin
həmişə nurla dolsun.
ƏZİZ
MUSTAFA
Zaman.-2012.-19-20 iyul.-S.12.