Qafur Qantəmir: qələmi ilə
bolşeviklərə qarşı savaşan
yazıçı (1)
O, Azərbaycandan
kənara çıxmaq, heç olmasa, qonşu ölkələrlə
yaxından tanış olmaq, təhsilini daha da artırmaq niyyətində
idi. Xüsusilə qardaş Türkiyənin ədəbi
mühiti onu maqnit kimi özünə cəzb edirdi. Bu məqsədlə
də 1911-ci ildə Qafur həm təhsini davam etdirmək, həm
də İstanbulun simasında sivil dünyanı daha
yaxından duymaq məqsədi ilə Türkiyəyə getdi.
O, İstanbul Universitetinin tarix-filologiya fakültəsinə
daxil olaraq, burada oxumağa başladı.
Onu
çoxlarımız, bəlkə də, yaxşı
tanımırıq, çünki haqqında az yazılıb
və sonralar da nə üçünsə onun
yaradıcılığına münasibətdə olduqca
ehtiyatlı davranılıb. Amma onun Azərbaycan ədəbiyyatı
və xalqı qarşısında xidmətləri heç də
o dövrdə meydan sulayan şair və
yazıçılarımızdan az olmayıb. O, ötən əsrin
20-30-cu illər ədəbiyyatımızın realist
yazıçılarından biri idi və yazdığı
kiçik, satirik və gülüş ruhlu hekayələri
ilə, belə demək mümkünsə, sovetlərin
iç üzünü ifşa edirdi. Təsadüfi deyil ki, o
dövrün tanınmış tənqidçilərindən
biri hesab edilən Mustafa Quliyev: “Qantəmirin yazdığı
hekayələrdəki hər cümlə sovet rejiminin əleyhinə
çevrilib. O, çəkinmədən yazdığı hər
cümlə, hər sözlə sovet hökumətinə atəş
açır, özünü sovet hökumətinin qatı
düşməni kimi aparır”,- deyə yazmışdı.
Əslində
həmin dövrdə Qantəmirin sovet hökumətinə
qarşı qələmi ilə apardığı mübarizə
Əhməd Cavad, Salman Mümtaz, Hüseyn Cavid, Mükayıl
Müşfiq və digərlərinin rejimə qarşı
açdıqları savaşın bir səhifəsi idi. O bu
mübarizədə başına nələrin gələcəyini
öncədən hiss etmiş və ona görə də
özünə Qantəmir ədəbi təxəllüsünü
götürmüşdü. Ona
görə də yazdığı ifşaedici hekayələri
ilə bu müqəddəs vətənin səadəti
üçün insanları rejimə qarşı yeni
azadlıq savaşlarına hazırlamaq istəyirdi və bu
yolda da gözlərini belə qırpmadan ölümə
getdi.
Azadlıq
savaşına aparan yol
Qafur
Sədrəddin oğlu Əfəndiyev 1888-ci ildə Azərbaycan
milli istiqlalına onlarla qəhrəman bəxş etmiş
Göyçay mahalında (Potu kəndi) anadan olub. Həmin
dövrdə Qafurun atası Sədrəddin Əfəndi dövrünün
tanınmış maarifpərvər ziyalılarından biri
hesab edilirdi. O, mədrəsədə dərs deməsinə
baxmayaraq, o dövrdə
çox insanların zehinlərində kök salan dini
fanatizmdən uzaq, mövcud reallığa obyektiv
yanaşmağı bacaran açıqgözlü, Zərdabi
ruhlu bir ziyalı idi.
Çarizmin müstəmləkəçilik
siyasətini yaxşı başa düşən və Sədi
Salis təxəllüsü ilə şeirlər yazan Sədrəddin Əfəndi mədrəsədə
dərs dediyi uşaqlarda vətən sevgisi, istiqlal, savaş
ruhu aşılayır və onların əsl vətənpərvər
kimi yetişməsi üçün əlindən gələni
edirdi. O, mədrəsədə dərs dediyi oğlu Qafura da
uşaq yaşlarından vətən sevgisi
aşılamış və tədricən onu gələcək
savaşlara hazırlamışdı. Hələ kiçik
yaşlarından atasının təsiri altında klassik
şərq şairlərinin əsərləri ilə
yaxından tanış olan Qafur gecə-gündüz mütaliə
edər, özü də gizlicə şeirlər yazardı.
Amma atası onun ədəbiyyata və şeirə
marağını hiss etmişdi və ona görə də
oğluna mükəmməl təhsil vermək niyyətində
idi. Sədrəddin Əfəndi 1905-ci ildə artıq 17
yaşında olan oğlu Qafuru Göyçaya gətirərək,
o dövrün açıqfikirli,
dünyagörüşlü, tanınmış
ziyalılarından olan İbrahim Həqqinin yeni üsulda
açdığı məktəbə qoydu. Bu məktəbdə
oxuduğu illər Qafurun həyatında yeni səhifələr
açaraq, onun gələcək həyat yolunu müəyyən
etməsində mühüm rol oynadı.
Burada
bir haşiyə çıxaraq qeyd edək ki, İbrahim Həqqi
yeni üsulda açdığı məktəbdə həm
avropatipli, həm də Şərq ruhuna uyğun gələn
bir təhsil verməyi qarşısına əsas məqsəd
kimi qoymuşdu.
Bu məqsədlə də o, Qərb
və Şərq təhsilini sintez edərək yeni bir mükəmməl
dərs sistemi yaratmışdı. O uşaqları çox
sevir və onların simasında gələcəkdə
özünün də dediyi kimi, Azərbaycanı dünyada
tanıdacaq ziyalılar, rəhbərlər görürdü.
İbrahim Həqqi ilk gündən Qafurun simasında
arzularını reallaşdıra biləcək bir gənc
tapdığını anladı və onunla xüsusi məşğul
olmağa başladı. Göyçayda sevimli müəllimi
İbrahim Həqqinin məktəbində təhsilini başa
vuran Qafur Əfəndiyev bir müddət “İqbal” məktəbində
müəllimlik etdi. Bu məktəbdə o da şagirdlərə
yeni üsulla dərs deyir və onların açıq,
savaş ruhlu savadlı gənclər kimi yetişməsi
üçün yorulmadan çalışırdı.
“İqbal” məktəbində müəllimlik etdiyi dövrdə
Qafur Əfəndiyevin həyatında daha bir önəmli hadisə
baş verdi. O, həmin dövrün tanınmış ədəbi
simaları olan Abbas Səhhət və Mirzə Ələkbər
Sabirlə tanış oldu. Bu da gənc Qafurun ədəbi
dünyagörüşündə silinməz izlər
buraxaraq, onu bədii yaradıcılıqla məşğul
olmağa həvəsləndirdi. Sonralar özünün də
etiraf etdiyi kimi, uzun müddət Sabirin şeirlərinin təsiri
altında qaldı. Hətta özünü ona bənzətmək,
onun kimi yazmaq fikrinə də düşdü. Ancaq sonra hiss elədi
ki, Sabir kimi, hətta Səhhət kimi belə, yaza bilməyəcək
və olsa-olsa onları zəif şəkildə təqlid edəcək.
Ona görə də bu fikrindən vaz keçərək,
özü bildiyi və qələminin
gücü çatdığı kimi yazmağa
çalışdı. Bu məqsədlə də kiçik
hekayələr yazmağa başladı. Sonralar Qafur Əfəndiyevin
yaradıcılığını tədqiq edən
araşdırmaçılardan biri: “Qantəmirin yazdığı kiçik hekayələrdə
Sabir ruhu aydın nəzərə çarpır. O,
yaradıcılığının ilk dövrlərində
Sabirdən bəhrələndiyini və onun satirasını
hekayəyə gətirmək istədiyini gizlətmirdi. Bir sözlə, onun kiçik hekayələrində
Sabir satirasının ruhu olduqca güclü idi”,-deyə
yazmışdı.
Bir az irəliyə gedərək onu
da deyək ki, Sabirin satirasının ruhu Qafurun sonralar
yazdığı hekayələrinin
də ana xəttinə çevrildi: “Sabir öz şeirlərində
millətinin maariflənməsini, ayıq olmasını nə
qədər çox istəyirdisə, eləcə də
qansızları, millət düşmənlərini, çar
məmurlarını satira atəşinə tuturdusa, Qantəmir
də hekayələrində bu ideyanı özünəməxsus
şəkildə qabardırdı”
Həmin
dövrdə Qafur hiss edirdi ki, onun həyatında hələ
də nə isə çatışmır. O, Azərbaycandan
kənara çıxmaq, heç olmasa, qonşu ölkələrlə
yaxından tanış olmaq, təhsilini daha da artırmaq niyyətində
idi. Xüsusilə qardaş Türkiyənin ədəbi
mühiti onu maqnit kimi özünə cəzb edirdi. Bu məqsədlə
də 1911-ci ildə Qafur həm təhsini davam etdirmək, həm
də İstanbulun simasında sivil dünyanı daha
yaxından duymaq məqsədi ilə Türkiyəyə getdi.
O, İstanbul Universitetinin tarix-filologiya fakültəsinə
daxil olaraq, burada oxumağa başladı. Həqiqətən də,
İstanbul mühiti Qafurun dünyagörüşünün
yeni istiqamətdə formalaşmasında, ədəbi
baxımdan zənginləşməsində və siyasi
baxımdan əsl vətənpərvər
kimi yetişməsində xüsusi bir rol oynadı. İstanbul
ədəbi mühiti ilə yaxından tanışlıq isə
onu yazmağa daha çox
ruhlandırdı. Həmin
dövrdən də başlayaraq o yazdığı hekayələrini
Qantəmir imzası ilə dərc etdirməyə
başladı. Qafur da Hüseyn Cavid kimi İstanbul ədəbi
mühitinə xas olan ədəbi üslub və dəyərləri
Azərbaycan ədəbiyyatına gətirərək, onu məzmunca
zənginləşdirdi, formaca təkmilləşdirdi. O da
Hüseyn Cavid kimi İstanbul ədəbi mühitindən bəhrələnərək,
ədəbi ləhcəmizə yeni özəllik gətirdi və
beləliklə, Azərbaycanda, belə demək mümkünsə,
İstanbul ədəbi dilinin ruzigarları əsməyə
başladı.
İstanbul
ruzigarı Qantəmir yaradıcılığındakı
Sabir satirasına xac olan özünəməxsusluqla və
Mirzə Cəlil tərəfindən əsası qoyulan Molla Nəsrəddin
məktəbinə xas olan ifşaedici məzmunla qovuşaraq, ədibin
yaradıcılığını daha da zənginləşdirmişdi.
Əslində Qantəmir də həmin dövrdəki Sabir və
Mirzə Cəlil satirik məktəbinin nümayəndələrindən
olan vətənpərvər yazıçı idi. O, həmin
dövrdə Azərbaycan ədəbi mühitində
xüsusi hörmətə və çəkiyə malik olan
Abdulla Şaiq və Hüseyn Cavidlə dost idi və
onların arasında səmimi əlaqələr
yaranmışdı. Bu əlaqələr isə, öz
növbəsində, onların yazdığı əsərlərdəki
ideya birliyində, əqidə həmrəyliyində
özünü göstərməkdə idi. Qafur İstanbulda
hekayələr yazıb, ancaq çox təəssüflər
olsun ki, onları çap etdirə bilməyib. Yenə də
burada ürək ağrısı ilə qeyd edək ki,
repressiya dövründə sürgündə öləndən
və bəraət aldıqdan sonra belə onun İstanbulda
yazdığı hekayələr çap edilməyib. Niyə?
Bu sualın cavabını, görünür, yenə də
sovet rejiminin Türkiyə və İstanbul adı gələndə
ehtiyat etməsində axtarmaq lazım gələcək.
Zaman.-2012.-21-23
iyul.-S.13.