Tariximizin ən faciəli günü:
1918-ci il mart soyqırımı
Hər il Azərbaycan xalqı öz
tarixindəki dəhşətli bir faciəni, 31 mart
soyqırımı gününü hüznlə yad edir. Bununla əlaqədar rəsmi şəkildə Azərbaycanın
hər yerində ermənilər və onların dəstəkçiləri
olan ruslar tərəfindən millətimizin məhvi məqsədilə
həyata keçirilən soyqırımı
qurbanlarının xatirəsi hüzn və kədərlə
qeyd edilir. Xatırladaq ki, tariximizə ən ağır
və kədərli hadisələrdən biri kimi düşən
mart soyqırımı ilə bağlı Prezident Heydər Əliyev
1998-ci il mart ayının 26-da mart
ayının 31-nin Azərbaycanlıların
Soyqırımı Günü kimi qeyd olunması barədə
sərəncam imzalayıb.
1918-ci il mart ayının
son günləri və aprelin əvvəllərində Azərbaycan
xalqı özünün ən faciəli günlərindən
birini yaşadı və Bakıda, Şamaxıda, Salyanda
Qubada, Göyçayda və digər yerlərdə erməni-rus
daşnakları tərəfindən on minlərlə
günahsız insanın qanı axıdıldı, yüzlərlə
kənd və şəhər başdan-ayağa
yandırıldı. Əslində Bakıda ermənilər
tərəfindən dinc əhaliyə qarşı
qırğınlar törədiləcəyi hələ
1917-ci ilin noyabr ayında daşnak Şaumyanın
başçılıq etdiyi bolşeviklər tərəfindən
hakimiyyətin ələ alınmasından sonra məlum idi.
Bu müstəvidə də hələ 1917-ci
ilin əvvəllərində Stepan Şaumyan və onun əlaltıları
ermənilərə xüsusi təlimat verərək, onları
təcili şəkildə silahlı dəstələr
yaratmağı və müsəlman qırğınları
üçün Bakıdan siqnal gözləməyi
tapşırmışdılar.
Həmin dövrdə Bakıda cəbhədən
qayıdan 10 min nəfərdən artıq silahlı erməni
quldur dəstələri toplanmışdı. Onlar Şaumyanın ətrafında
toplaşaraq Azərbaycan türklərinə qarşı yeni
soyqırımları həyata keçirmək
üçün fürsət gözləyirdilər.
Şaumyan Bakıda qırğın
törədilməsinə ilk dəfə 1918-ci ilin
yanvarında baş vurdu. Bu məqsədlə ermənilər müsəlmanlara
qarşı müxtəlif fitnəkarlıqlara əl ataraq,
silahlı toqquşmaya cəhd göstərdilər. Lakin Məmməd Əmin Rəsulzadə, Nəriman
Nərimanov və başqalarının səyi nəticəsində
ermənilərin yanvar ayında Bakıda və
respublikamızın digər yerlərində
qırğınları törətmək planı baş
tutmadı. Buna baxmayaraq, Şaumyan müxtəlif
təxribatçı qrupları hərəkətə gətirərək,
Bakıda və Azərbaycanın digər yerlərində
soyqırımına başlamaq üçün bəhanə
əldə etməyə cəhd edirdi. Həmin
dövrdə Bakıdakı ermənilər
müsavatçıları Bakı Soveti ilə toqquşdurmaq
üçün ən hiyləgər və çirkin təxribatlara
belə əl atırdılar. Məsələn,
daşnaklar Müsavat Partiyası liderləri ilə
keçirdikləri görüşlərdə bolşeviklərə
qarşı mübarizədə onlarla ittifaqa girməyə
hazır olduqlarını bəyan etmişdilər. Amma bununla bağlı hər hansı sənədi
isə imzalamaqdan imtina etmişdilər. Ermənilərin
oynadıqları bu çirkin oyunlar Müsavat Partiyası rəhbərlərinə
də məlum idi. Ona görə də
onlar erməni fitnəkarlığına uymayaraq, xalqı
mümkün qədər təmkinli olmağa və təxribatlara
cavab verməməyə çağırırdılar. Amma hadisələr Müsavat Partiyasının arzu
eləmədiyi bir şəkildə inkişaf etməkdə
idi. Belə ki, 1918-ci ilin mart ayında
general Talışinskinin başçılıq etdiyi Azərbaycan
alayı Hacı Zeynalabdin Tağıyevin oğlu Məhəmmədin
dəfn mərasimində iştirak etmək üçün
Bakıya gəldi. Dəfn mərasimi
martın 27-də keçirilməli idi. Müsəlman
alayının Bakıya gəlməsi isə Şaumyanı
ciddi şəkildə narahat etmişdi. Vəziyyətin
ciddiliyini nəzərə alan müsəlman
alayı əsgərləri isə, öz növbəsində,
dinc əhali arasında qırğına yol verməmək
üçün martın 29-da “Evelina” gəmisinə minərək
Lənkərana yola düşmək istədilər. Lakin daşnak Şaumyanın əmri ilə
onları tərk-silah etdilər. Halbuki şəhərdə
minlərlə yaxşı silahlanmış daşnak hərbi
hissələri sərbəst şəkildə hərəkət
edirdilər.
Müsəlman alayının əsgərlərinin
tərk-silah edilməsi isə şəhər əhalisi
arasında narazılığın artmasına səbəb
olaraq, ertəsi gün onları küçələrə
çıxmağa məcbur elədi. Martın 30-da səhər tezdən Bakı məscidlərində kortəbii
şəkildə etiraz mitinqlərinin keçirilməsinə
başlandı. Belə bir gərgin şəraitdə
Müsavat Partiyası rəhbərliyinin azərbaycanlı əhalini
sakitliyə və
əmin-amanlığa çağırması da arzuolunan nəticəni
vermədi. Günortadan sonra Şamaxı yolunda
(C. Cabbarlı küçəsi) və Tatarski küçəsində
Qızıl Ordunun süvari hissəsinə fitnəkarların
təşkil etdikləri hücum şəhərdə əmin-amanlığın
bərpa olunacağına bütün ümidləri boşa
çıxardı. Bununla da Şaumyan və daşnaklar
istədiklərinə nail oldular. Bu hücuma bəndmiş
kimi Qızıl Ordu hissələri dərhal müsəlman məhəllələrinə
soxularaq, fəal hərbi əməliyyatlara
başladılar.
31 mart səhər tezdən
bolşevik-daşnak dəstələrinin azərbaycanlılar
yaşayan “Kərpicxana”, “Məmmədli” və başqa məhəllələrə
əvvəlcədən hazırlanmış plana uyğun
şəkildə hücuma başladılar. Hücum əməliyyatları
həm qurudan, həm də havadan həyata keçirilirdi.
Adıçəkilən məhəllələri
havadan təyyarələr, dənizdən isə hərbi gəmilər
bombalayırdı. Dinc əhaliyə
qarşı həyata keçirilən qətllərdə
ruslar da daşnaklarla bərabər iştirak edirdilər.
Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, buna səbəb ermənilərin
rus əsgərlərini İçərişəhərdə
azərbaycanlıların guya rus əhalini ucdantutma
qırdıqlarına inandırması olmuşdu. Amma İçərişəhərə daxil olan
matroslar burada bir rusun da burnunun qanamadığını
görəndən sonra aldadıldıqlarını
anladılar və dərhal atəşi dayandırdılar.
Amma artıq gec idi. Dənizdən və
havadan endirilən bomba zərbələri nəticəsində
müsəlman məhəllələri od
tutub yanırdı, yüzlərlə dinc sakin isə bu vəhşiliyin
qurbanına çevrilmişdi və ölənlərin
sayı durmadan artmaqda idi. Müsəlman məhəllələrinə
soxulan erməni quldur dəstələri qarşılarına
çıxanlara aman vermədən öldürür,
adamları yandırır, hamilə qadınları
ağlasığmaz işgəncələrlə qətlə
yetirirdilər. Quldur dəstələri azərbaycanlılara
məxsus məktəblərin, kitabxanaların, mədəniyyət
ocaqlarının hamısına od vuraraq
külə döndərirdilər. Bu işdə
daşnak Anastas Mikoyan orta əsr vandallarına xas olan bir tərzdə
hərəkət edirdi. Azərbaycanlıları
qırmaq əməliyyatında iştirak etmək
üçün A. Mikoyan “İnqilabı müdafiə”
adlı quldur dəstəsi yaratmışdı. Bu quldur
dəstəsi İçərişəhərə hücum
zamanı bütün binalara ucdantutma od
vuraraq yandırırdı. Mikoyanın göstərişi ilə
Bakının ən gözəl binalarından biri olan
“İsmailiyyə”, həmçinin “Açıq söz”,
“Kaspi”, “Baku”, qəzetləri redaksiyaları
yandırıldı. Mikoyanın birbaşa göstərişi
ilə quldur dəstələri “Təzə pir” məscidinin
minarələrini də top atəşinə tutdular. Nəticədə minarələrə ağır xəsarətlər
yetirildi. Həmin dəhşətli günlərin
şahidi olmus Kulner familiyali bir alman Bakı
qırğını barədə 1925-ci ildə
yazırdı: «Ermənilər müsəlman məhəllələrinə
hücum edərək hər kəsi öldürür,
qılıncla parçalayır, süngü ilə dəlmə-deşik
edirdilər. Qırğından bir neçə
gün sonra bir çuxurdan çıxarılan 87 azərbaycanlı
cəsədinin qulaqları, burunları kəsilmiş,
qarınları yırtılmış, cinsiyyət
orqanları doğranmışdı».
Üç gün davam edən
soyqırımı zamanı Bakıda 12-18 mindən çox
(bəzi sənədlərdə 15 min) günahsız azərbaycanlı
qanına qəltan edildi. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dövründə
yaradılmış istintaq komissiyasının hesabatında isə
bu hadisələr zamanı ölənlərin sayının
20 mindən çox olduğu bildirilir. Qırğınların
sayı barədə rəqəmlərin müxtəlif
olması öldürülənlərin sayının həddindən
artıq çox olması ilə əlaqədardır. Məsələn,
Müxtəsər Azərbaycan tarixində (Bakı, 1992 s. 110) arxiv
materiallarına əsasən qırğınlar haqqında belə
yazılıb: “İsmailiyyə” deyilən böyük və
gözəl milli saray yandırıldı. “Təzə
pir” və sair camelər də bombardman edildi. Şəhidlərin miqdarı 35 minə qədər
təxmin edilməkdədir. Qətllərdən qurtulan
müsəlmanlar ətraf köylərə və dağlara çəkildilər”
(Müxtəsər Azərbaycan tarixi. Bakı, 1992 s.110).
S.Şaumyanın rəhbərlik etdiyi Bakı Sovetinin təhriki
ilə yerli müsəlman əhaliyə qarşı həyata
keçirilən bu soyqırımının əsas məqsədi
neft və digər faydalı qazıntılarla zəngin olan Azərbaycanın,
ilk növbədə isə, Bakı və onun ətraf əhalisinin
milli və dini tərkibini dəyişdirməklə bu əraziləri
sovet Rusiyasına tabe etməkdən ibarət idi. 1918-ci il qırğınları həyata
keçirildiyi dövrdə, konkret olaraq 1918-ci ilin aprelində
Bakıdan Rusiyaya 94 min ton, may ayında 182 min ton, iyun ayında
466 min ton, iyul ayında isə 492 min ton neft
daşınmışdı.
Bakıdan sonra Şaumyan müsəlman
qırğınlarını rayonlarda davam etdirdi. Şaumyanın əmri ilə
daşnak S.Lalayansın dəstələri 3-16 aprel tarixində
Şamaxı əhalisinə divan tutdu. Yerli
erməni və rus-malakan kəndlilərinin köməkliyi ilə
təkcə mart ayında Şamaxının 58 kəndi erməni
quldur dəstələri tərəfindən
dağıdıldı. Təxminən 8
minə yaxın insan öldürüldü ki, bunun da 1653 nəfəri
qadın, 965-i isə uşaq idi. 1918-ci ilin
əvvəllərində 15 min əhalisi olan
Şamaxının 1921-ci ildə əhalisi təxminən 1700
nəfərə enmişdi.
Quba qəzasında da hadisələr eyni
istiqamətdə cərəyan edirdi. Aprel ayında Quba qəzasına göndərilən
daşnak dəstələrinin komandiri Hamazasp bildirmişdi: “Mən
erməni xalqının qəhrəmanı və onun
müdafiəçisiyəm... Mənə Xəzər
dənizindən Şahdağadək olan ərazidə
bütün müsəlmanları məhv etmək əmri
verilmişdir” Onun başçılıq etdiyi daşnak dəstələri
Quba qəzasında 122 kəndi yandırdılar. Yerli sakinlər isə min bir əzablarla qətlə
yetirildilər.
Erməni millətçiləri tərəfindən
törədilən bu soyqırımı zamanı 30 minə
yaxın adam öldürüldü.
Mart hadisələri əslində
bolşeviklərin daşnaklarla birlikdə həyata
keçirdikləri milli qırğın idi. Bu qırğının əsas təşkilatçısı
olan S.Şaumyan özü də 1918-ci il
aprelin 13-də RSFSR XKS-ə yazdığı məktubunda bunu
etiraf etmişdi: “Biz süvari dəstəmizə birinci
silahlı hücum cəhdindən bəhanə kimi istifadə
etdik və bütün cəbhə boyu hücuma keçdik...
Bizim altı min nəfərə yaxın silahlı qüvvələrimiz
var idi... “Daşnaksütyun”un da
üç-dörd min nəfərlik milli hissləri var idi ki,
bunlar da bizim ixtiyarımızda idi. Milli hissələrin
inkişafı vətəndaş müharibəsinə qismən
milli qırğın xarakteri vermişdi, lakin buna yol verməmək
mümkün deyildir. Biz bilərəkdən
buna yol verdik”.
Ümumiyyətlə,
1918-ci ilin mart-aprel aylarında Bakı, Şamaxı, Quba, Lənkəran
və digər ərazilərdə erməni quldurları təxminən
100 min nəfərdən çox azərbaycanlını qətlə
yetirmiş, 10 minlərlə insanı öz torpaqlarından
qovmuşlar. Həmin hadisə Azərbaycan xalqının
tarixinə qara hərflərlə yazılıb.
Əziz Mustafa
Zaman.- 2012.-31 mart-2 aprel.- S. 8.