Bura Qazaxdır
Qazaxa
el içində Azərbaycanın qərbə açılan
qapısı deyirlər. Qərb istiqamətindəki son
yaşayış məntəqəsidir. Qazax aşıq vətəni
kimi ad çıxarıb. Molla Vəli Vidadi, Molla Pənah
Vaqif, Mehdi Hüseyn, Səməd Vurğun, Hüseyn Arif,
İsmayıl Şıxlı kimi böyük şairlərin
və söz ustalarının vətənidir.
Qazax
dedinmi, heç bir məclis sazsız ötüşmür. Burada
saz musiqisinə hər kəs heyrandır. Bəzən bu məclislər
saatlarla davam edir. Şifahi xalq ədəbiyyatının bəzi
janrlarından Qazax məişətində, gündəlik
leksikonda geniş istifadə edilir. Söhbət əsnasında,
bir misal çəkmək istəyəndə, birini tərifləyəndə
və sair durumlarda bunu poetik şəkildə, şerlə,
qoşma ilə edirlər. Qərb bölgəsinin toyları
da aşıqsız olmur. Ən populyar saz havası Yanıq Kərəmdir.
Adətən aşıqlar bir araya gəlincə mütləq
deyişir, öz aralarında sözlə və ifa ilə
yarışırlar
Qazax adını tarixçilər
müxtəlif prizmalardan izah edirlər. Bunlardan biri, Qazaq türk
tayfasıdır. Eramızdan çox əvvəl
burada məskunlaşan
Qazaq tayfası Azərbaycan xalqının
etnogenezində yaxından
iştirak edib. Hesab edirlər ki, bu kəlimə qas və aq
sözlərinin birləşməsindən
əmələ gəlib.
Çox
güman ki, Kaspi (Xəzər) dənizinin qərb hövzəsindən qərbə
və cənuba yayılan bu tayfanın bir qolu da Qafqaz
Albaniyasının qərbində
çoxalıb. “Qas” öncə qaz, sonralar xaz
(xəzərlər) adlanan
tayfa birliyinin soy adıdır. Əski türkcədə
ucalıq, yüksəklik,
dağ deməkdir.
Ağ isə mütəxəssislərin
fikrincə həm yurd, məkan bildirir və həm də qalxmaq, ucalmaq mənalarını verir.
Başqa
bir ehtimala görə, Qazax dağ adamı, dağlı mənasını
verir. Ucalıqlarda yaşayan qaslar,
dağlı qaslar, dağ qasları kimi də yozurlar.
Kür,
Çoğaz, Xramçay
rayon ərazisindən axır.
Qazax Ermənistanla
168 km sərhəd zolağında
yerləşir.
1991 - ci ildən
bəri Qazax rayonunun 6 kəndi erməni işğalı
altındadır. Tarixi
- arxeoloji abidələr
və təbii zənginlikləriylə məşhur
dağıdılmış Yuxarı Əskipara, Aşağı Əskipara,
Məzən, Ayrımlı,
Xeyrimli kəndləri
bomboşdur. Bağanıs Ayrım kəndi
1991 - ci ildə tamamilə yandırılıb.
Tarixi abidələri
Qazaxda dünya,
ölkə və yerli əhəmiyyətli
112 tarixi abidə var.
Rayon mərkəzindəki tarixi
İsrafil ağa hamamı, Cümə məscidi və Seminariya binası diqqət çəkir.
Şıxlı insan düşərgəsi
Birinci Şıxlı
kəndinin yaxınlığında
aparılmış qazıntılar
zamanı 1023 arxeoloji məmulat tapılıb. Burada Uzundərə, Çınqıltəpə,
Acıtəpə mustye
yaşayış məskənləri
də aşkar edilib.
Baba Dərviş
Şəhərdən 2 km qərbdə, Ağstafa çayının solunda antik yaşayış məskəni kimi dünya əhəmiyyətli
abidədir. Tunc dövrünə aid iri şəhər olub. Dəfələrlə hücumlara, basqınlara
məruz qalaraq, dağılıb, nəhayət
güclü zəlzələdən
sonra tamamilə ortadan itib. Süqut edəndən sonra əhalisi ətraf kəndlərə köçüb.
Bir müddət sonra qədim şəhərin
xarabalığında dərvişlər
məskən salıblar.
1958 - 62 -
ci illərdə aparılmış arxeoloji
tədqiqatlar nəticəsində
ərazidə 3 mədəni
təbəqə aşkar
edilib. Eranın III - I minilliklərə aid yaşayış məskəni,
ibadətgah yerləri
və qəbir abidələri üzə
çıxarılıb. Keçən əsrin 70 - ci
illərində Ağstafadan
Barxudarlıya dəmir
yolu çəkilərkən,
bu qədim və zəngin yaşayış yeri dağıdılıb. Baba
Dərviş ərazisində
3 dini abidə və türbə var.
Göyəzən - Qazaxlılar buranı “dünyanın mərkəzi”
hesab edirlər.
Göyəzən Qazağın emblemidir. Rayondakı ən
böyük təbii abidədir. 250 metr hündürlüyü
var. Nadir geoloji təbiət
abidəsi vulkan püskürməsi nəticəsində
yaranıb. Mərkəzdən 20 km aralıda, Coğaz çayından 2 km soldadır.
Heç
bir dağa və təpəyə bitişik deyil. Təkdir.
Dibində və ətəyində
iri və qədim yaşayış
yerinin, Yeddibürclü
qalanın qalıqları
görünür. Gövdəsində ilkin insan məskənləri
sayılan mağara - otaqlar var. Zirvəsi nisbətən yastıdır.
Deyilənə görə qədimdə
bayramlarda və düşmən təhlükəsi
olanda dağın zirvəsində tonqal qalanarmış.
Aveydağ (VI - VII əsrlər)
Gürcüstan ilə Qazax rayonu arasında yerləşən Kiçik
Qafqaz dağlarındakı
zirvələrdən biri,
ağ - bozumtul dağ silsiləsidir. Daş Salahlı kəndindən
12 km aralıdadır. Cəbhə xəttinə yaxın olduğundan giriş qadağandır. Burada alban
məbədi var. Adətən
xristian məbədləri
əvvəlki bütpərəst
məbədlərinin yerində
yaradılırdı. Aveydağ sözünün özü
də təxmin etməyə imkan verir ki, albanların
Ay məbədi burada olub. Toponim Ay evi kimi açıqlanır. Ümumən türklərdə Aya sitayiş qədim dövrlərdən bəri
geniş yayılıb.
Qədim
türklərdə “Ay Tənqri”
(Ay Allah) ifadəsi olub.
Tarixçi alim Q.Qeybullayev
Avey sözünün
əslində ‘Avey’ yox, ‘Ayev’ (Ayevdağ)
olduğunu əsaslandırıb.
V.V.Radlov
altay türklərində
“Ay moko” (‘möhkəm
Ay’) əfsanəsini qeydə
alıb.
Sınıq körpü (V əsr)
Deyilənlərə görə, araba, fayton və dəvə, qatır karvanları üçün
nəzərdə tutulan
bu körpü ya Sasanilər (III əsr) ya da
Qafqaz Albaniyası dövründə (V əsr)
inşa edilib. Tikiləndən uzun illər sonra körpünün tacı, daş çatmasının biri sınıb. O vaxtdan
adı Sınıq körpü qalıb. Zaman içərisində dağılan
körpünün bəzi
qalıqları durur.
Sol sahildəki özül qalığının
üstündə meşəçi
evi tikilib ki, o da yeməkxana
kimi fəaliyyət göstərir. Saysız - hesabsız
ticarət karvanlarının
dayanacaq məntəqələrindən
olub. Yaxınlığındakı digər məşhur
körpüylə birlikdə
Qoşa körpü adını veriblər.
Qırmızı körpü (XII əsr)
Sınıq körpüdən təxminən
100 metr aralıda, 1136
- 1225-ci illərdə Atabəy
hökmdarı Məhəmməd
Cahan Pəhləvan zamanında tikilmiş Qırmızı körpü
dörd aşırımlıdır. Kürə qovuşan
Təpədöy çayının
üstündə, iki
təpənin arasında
salınıb. Bişmiş qırmızı kərpicdən
hazırlandığına görə adı Qırmızı körpü
qalıb. Uzunluğu 165 metr, eni 12.4 - 4.3 metrdir. Sahil dayaqlarında geniş
otaqlarda vaxtilə karvanlar gecələyib.
Gürcüstanla Azərbaycan arasında
körpü rolunu oynayan bu tarixi
əsər hazırda
qoruq - muzey elan edilib. Sərhəd
keçid məntəqəsi
də burada yerləşir.
Didevan qülləsi (VI - VII əsrlər)
Gözətçi qalasıdır. Dədəban - Dədə evi
də deyirlər.
Qala XX əsrin ortalarınadək
ziyarətgah olub.
E.ə.
I minillikdə inşa edilən bu gözətçi qülləsi Avey dağındakı Alban məbədiylə
birlikdə müdafiə
sistemi təşkil edib. Xanlıqlar kəndi ərazisindəki
müdafiə xarakterli
bu abidə memarlıq nümunəsi kimi ölkə əhəmiyyətli abidələr
siyahısına aiddir.
Adını müxtəlif cür
desələr, ayrı
- ayrı mənalandırsalar
da, Dədəban - dədə evi kimi izahı daha inandırıcıdır.
Dədəban Qalası kəsik
konusvari formadadır.
Hündürlüyü 9 - 10 metr, diametri
5 - 6 metrdir. Qalanın rəngi
qaraya çalan boz rəngdir. İri qaya parçalarından hörülüb.
Göy türbə (1896)
Hacı Əfəndinin ocağıdır. Gəncədən
Qazaxa, Borçalıya
qədər insanlar
and içərkən “Göy
türbə haqqı”
deyirlər. Yerlilərin dediyinə görə,
Hacı Mahmud Əfəndi
Qaraninin türbəsi
Qafqazda, hətta Türkiyədə tanınan
ziyarətgahdır. Türbə Aslanbəyli
kəndinin qədim qəbiristanlığında, İncə
çayı boyunca uzanan yolun solundadır.
Geniş
və möhkəm hasarın içərisindədir.
Mavi rəngli, çoxkünclü
türbədə iki şəxs dəfn edilib. Onlardan biri Hacı
Mahmud Əfəndinin məsləkdaşı
və yaxın dostu Seyid Yasindir.
Əvvəlcə, 1893-cü ildə Hacının iştirakı
ilə türbə ucaldılıb. Vəsiyyətinə görə, Hacı Əfəndi də burada dəfn edilib. Onun müridlərindən biri olan Nigari
daha sonra Türkiyəyə köçüb
və orada vəfat edib. Hacı Mahmud
əfəndi Türkiyənin
Amasya şəhərində
ustadı və mürşidi Seyyid Nigarinin qəbri üstündə böyük
bir cami tikdirib. Caminin ön tərəfinə
Hacı Mahmud əfəndi
Qaraninin adı yazılan lövhə vurulub.
Qazax xalçası
Azərbaycan xalça məktəblərindən
biridir. Ən qədim sənət
növlərindəndir. Berlin İncəsənət muzeyinin Şərq bölməsində, İstanbulun
Türk və İslam əsərləri
muzeyində XV əsrə
aid edilən Qazax xalçası saxlanır.
Bu xalçalarda əfsanəvi epik heyvanlar və hadisələr, simurq quşu və əjdahanın savaşı
kimi ən qədim motivlər əks olunub. Tədqiqatçıların söylədiyinə görə, bir - birinə zidd olan iki qüvvənin,
xeyirlə şərin
mübarizəsini təmsil
edən bu çeşid Azərbaycan
xalçaları o zaman
dünya bazarında çox tələb görüb, çox satılıb və hədiyyə verilib.
“Dağ Kəsəmən”,
“Qazaxça”, “Şıxlı”,
“Borçalı”, “Qaymaqlı”,
“Ağqoyunlu” xalçaları
məşhurdur. Kəndlərdə və rayonun özündə bir neçə variantlı “Qazax - şəhər” adlı orijinal kompozisiyalı xalılar toxunur. Qazax xalılarında bəzək elementi kimi svastikadan işlənməsi maraq oyandırır. Günəşi təmsil edən bu ornamentin belə
geniş istifadəsi təsadüfi deyil. Bunun 4 min ildən artıq yaşı var. Vaxtilə burada yaşayan tayfalar arasında rəmzi mahiyyət daşıyıb və damğa rolunu oyanyıb.
Zaman.-2012.-19-21 may.-S.2.