Əhməd Cavad - Azərbaycan türklərinin istiqlal nəğməkarı (1)
Onun həyat yolu sal qayaları,
dağları dələrək dənizlərə qovuşmağa can atan coşqun dağ çaylarını xatırladır. Bütün həyatı fırtınalarda, mənsub
olduğu türk millətinin
səadəti uğrunda mücadilələrdə
keçdi.
Dəfələrlə təqiblərə,
həbslərə, işgəncələrə, təhqirlərə
məruz qaldı, amma o, tutduğu haqq yolundan dönmədi, ən
ağır vəziyyətlərində belə, türk millətinə
xas olan mərdlik və iradə nümayiş etdirdi. Sınmadı,
daha doğrusu ən ağır işgəncələrlə
belə onu sındıra, məsləkinə xəyanət
etdirə, haqqı nahaqqa qurban verməyə məcbur edə
bilmədilər. O, əsarət altında olan türk
xalqlarının, əvvəlcə, çar Rusiyası, sonra
isə bolşeviklərin tapdağı altında inləyən
doğma, canından və qanından
artıq sevdiyi Azərbaycanımızın
milli-azadlıq mücadiləsi simvolu idi. Türklük
sevdası canına, qanına elə hopmuşdu ki, o,
özünü bunsuz sudan çıxarılan balıq kimi
hiss edirdi. Əslində burada haşiyə çıxaraq bir
önəmli fakta diqqəti cəlb etmək istəyirik.
Ötən əsrin əvvəllərində türk
dünyası yeni bir oyanış, intibah dövrü
yaşamağa başlamışdı. Bu müstəvidə
böyük Krım-Tatar türk yazarı İsmayıl
Qaspıralı “Dildə, fikirdə, işdə birlik”
şüarını ortaya ataraq, onu bütün türk gənclərinin
əsas qayəsinə, son məqsədinə çevirməklə
əsarətdə olan türklərin yeni azadlıq mücadiləsinin
əsasını qoydu. Bu da, öz növbəsində,
Çin səddindən tutmuş, Adriatik dənizinə,
Balkanlara qədər uzanan böyük bir ərazidə
yaşayan türk xalqları arasında onlarla yeni azadlıq
mücahidlərinin meydana çıxmasında önəmli
rol oynadı. Bu yolun davamçıları olan Bəkir
Çobanzadə, Salman Mümtaz və digərləri kimi, o
da bütün həyatını türk millətinin ətalət
yuxusundan ayılmasına, əsarətdən xilas olunmasına
həsr etdi. Onun silahı qələmi idi. Yenə də burada
bir haşiyə çıxaraq deyim ki, Mehmet Akif Ersoy Anadolu
türkləri və bütün türk dünyası
üçün nə demək idisə, o da həm Azərbaycan,
həm də Anadolu türkləri üçün o demək
idi
Təsadüfi
deyil ki, Azərbaycan milli-azadlıq mücadiləsinin öndəri
və Şərqdə qurulan ilk demokratik cümhuriyyətinin
banisi olan Məmməd Əmin Rəsulzadə onun haqqında:
“O, şeirləri ilə türk xalqlarının, doğma Azərbaycanın
apardığı istiqlal mübarizəsinə bir ordudan daha
çox xidmət göstərdi. Onun
qələmi minlərlə süngüyə bərabər idi”,- demişdi.
Bu, doğrudan da,
belə idi. Çünki yazdığı hər misrası türk düşmənlərinə açılan
güllə yağışı
idi. Və bu güllə yağışının altında
da günlərin birində sapı özümüzdən olan
baltaların - bolşeviklərlə
birləşərək, əllərini
öz xalqlarının
qanlarına batıran
xainlərin əli ilə gedər-gəlməzə
göndərildi...
Söhbət
ötən əsrin ilk 30 ilində türkün azadlıq
mücadiləsini özünün əsas həyat qayəsinə
çevirərək, şeirləri ilə düşmənlərinin
üzərinə od püskürən, “
Çırpınırdı Qara dəniz, baxıb
türkün bayrağına”,-deyə hayqıran vətənpərvər
şair Əhməd Cavaddan gedir
Əbədiyyətə
aparan yol
Alovlu şeirləri ilə adını türk
dünyası ədəbiyyatı və milli-azadlıq
mücadiləsi tarixinə əbədi olaraq
yazdıran Axundzadə Cavad Məhəmmədəli
oğlu (Əhməd Cavad)
120 il bundan əvvəl,
1892-ci il may
ayının 5-də Gəncə qəzasına daxil olan Şəmkirin Seyfəli
kəndində anadan olmuşdur.
Hələ uşaq ikən oxumağa və yazmağa
bütün varlığı ilə can atan, eşitdiyi
hər bir şeiri dəqiqliklə
yadında saxlayan və həmyaşıdlarından
xüsusi istedadı ilə seçilən
Əhməd Cavad hamının sevimlisinə
çevrilmişdi. O, altı
yaşında olanda atası haqqın rəhmətinə
qovuşdu. Əhməd Cavad
ilk təhsilini mollaxanada
alıb. Uşaq ikən ailəsi tarix boyu Azərbaycan
dövlətçiliyinin dayağı, mərkəzi, elm, mədəniyyət ocağı olan Gəncəyə köçür.
Ailəsinin Gəncəyə köçməsi Əhməd
Cavadın da həyatında mühüm dəyişikliyə səbəb olaraq, onun gələcək
həyat yolunu müəyyən etməsində
önəmli rol oynayır. Ailəsi
atası vəfat edəndən sonra daim kədərli görünən Əhmədi
ovutmaq və dərdlərini unutdurmaq, həmçinin onun
elmin sirlərinə yiyələnməsi üçün o
dövrdə nəinki Gəncəbasar və Qarabağ
zonasında, həm də bütün Azərbaycanda
məşhur olan Şah
Abbas məscidinin nəzdində fəaliyyət
göstərən ruhani seminariyasında oxumağa qoyurlar. Bu seminariyada dərs deyən
müəllimlər uşaqlara yalnız dərs
vermir, həm də onlarda
milli vətənpərvərlik ruhu formalaşdırırdılar. Belə ki, seminariyada dərs deyən
müəllimlərin əksəriyyəti milli
ruhda köklənən, öz
xalqını, millətini ürəkdən sevən
ziyalılar idi. Onların arasında Hüseyn Cavid, tənqidçi
Abdulla Sur, Şeyxülislam Pişnamazzadə kimi dövrünün
tanınmış simaları var idi. Əhməd tezliklə seminariya
müəllimlərinin ən sevimli tələbələrindən
birinə çevrildi. Hüseyn Cavidlə tez-tez ünsiyyətdə olması və onun yazdığı şeirləri dinləməsi
Əhmədi də yazmağa
ruhlandırdı. O, ilk şeirlərini də
məhz seminariyada oxuyarkən yazmağa başladı. Bundan
əlavə, müəllimlərinin milli-mənəvi ruhlu söhbətlərini dinləməsi, türk
xalqlarının düşdüyü vəziyyət, gələcəyi
barədə seminariyada gedən söhbətlər
Əhməd Cavadın gələcək həyat yolunu müəyyən etməsində, onun bütün
varlığı ilə türklərin əsarətdən xilas olması yolunda
mücadiləyə başlamasında böyük
rol oynadı.
Əhməd
Cavad seminariyada ərəb, fars, rus dillərini dərindən
öyrənərək adıçəkilən ölkələrin
ədəbi və siyasi həyatı ilə də yaxından
tanış olmaq imkanı əldə etdi. Yeri gəlmişkən,
onu da deyək ki, Əhməd Cavadın seminariyada oxuduğu
illər rus burjua inqilabının çar Rusiyasını
silkələdiyi və bu müstəvidə onun həm
xalqların milli azadlıq oyanışına yeni təkan
verdiyi, həm milli özünüdərkin yüksəldiyi, həm
də eyni zamanda bundan istifadə edən ermənilərin
Bakı, Gəncə və Azərbaycanın digər yerlərində
kütləvi qırğınlara əl atdığı
dövrlərə təsadüf edir. Təbii ki, baş verən
bu qırğınlar Əhməd Cavadın da qəlbində
ağır izlər buraxaraq, onun türklüyə daha sıx
sarılmasına gətirib çıxarır. Həmin
dövrdə gənc Əhməd ətrafındakılara:
“Bizi bu faciələrdən türk və islam
dünyasının birliyi və həmrəyliyi xilas edə
biləcək”,-demişdi. Ancaq az sonra bəzi müsəlman
ölkələrinin Osmanlıya qarşı ingilis və
fransızların əlində bir alətə çevrilməsi
və ona arxadan xaincəsinə zərbələr endirməsi
Əhməd Cavadın islam dünyasının birliyinə
olan ümidlərini boşa çıxardı. Ona görə
də o sonralar yana-yana: “Həyatımı islam
dünyasının və türklərin birliyi, ümumi
düşmənə qarşı mübarizəsinə həsr
etməyi düşünürdüm. Amma nə yazıq ki,
türkə düşmən olan bəzi xarici ölkələr
farslar, ərəblər arasında Osmanlı düşmənçiliyini,
sünni-şiə ədavətini körükləyə
bildilər. Belə hesab edirəm ki, bundan sonra bizi və
bütün islam dünyasını xarici düşmənlərdən
fitnə-fəsadlardan yalnız türk birliyi xilas edə biləcək”,-demişdi.
Anadolu üçün göz
yaşları
1912-ci
ildə çar Rusiyasının Osmanlı Türkiyəsinə
qarşı Balkan yarımadası ətrafında müharibəyə
başlaması türk-müsəlman dünyasında ciddi
narahatlığa səbəb olmuşdu. Bakıdan, Gəncəbasardan,
Qarabağdan, Şirvandan, Qubadan, bir sözlə, Azərbaycanın
hər yerindən vətənpərvər insanlar Qafqaz
könüllüləri tərkibində Türkiyənin
düşmənlərinə qarşı savaşa
yollanırr. Əhməd Cavad da əqidə dostları
İdris Axundzadə, İsa Əlizadə, Əli Əsədulla
və digərləri ilə birlikdə İstanbula gedib, Balkan
müharibəsində bir əlində silah, bir əlində qələm
döyüşür.
1913-cü
ildə Balkan müharibəsindən geri dönən Əhməd
Cavad Gəncədə
Qafqazın Şeyxülislamı Məhəmməd
Pişnamazzadəyə imtahan verərək, türk və fars
dilləri müəllimi ixtisası üzrə gimnaziyanı bitirir.
O, həmin il Gəncədə 1 nömrəli qızlar məktəbində
müəllim işləməyə başlayır
Əhməd
Cavad 1914-cü ildə Gəncəyə gəlmiş doktor
Xosrov paşa Sultanovla tanış olur. Ələkbər bəy
Rəfibəyli və Nəsib bəy Yusifbəylinin zəmanəti
ilə Əhməd Cavad Xeyriyyə
Cəmiyyətinin katibi və cəmiyyətin sədri Xosrov bəyin
müavini təyin edilir.
Yeni
Nesil portal
(YNP.az
2012-05-06)
Şair
bu barədə “İmdad” şeirində deyir:
Ziyafət görmədim, yaslıdır
ellər,
Çoxalmış məzarlar dərdini söylər.
Talanmış şanələr, yolunmuş
tellər
Olduğunu duydum, imdadə gəldim.
Qarlarla
boyanmış məzlumlar qanı,
Ölənlər
çox, fəqət məzarı hanı?
Ayaqlar
altında şövkəti, şanı
Qalanları
görüb fəryada gəldim.
1914-cü
ildə I Dünya müharibəsi başlandı. Osmanlı
bu savaşda iştirak etmək
istəmirdi. Amma həmin dövrdə orduda yüksək vəzifələr
tutan alman generalları cəbhədə Almaniyanın vəziyyətini
yüngülləşdirmək məqsədi ilə
Osmanlını təxribata çəkərək, onu Rusiya ilə
mənasız müharibəyə cəlb edə bildilər. Nəticədə
müharibə Osmanlının sərhədlərindən onun
içərilərinə keçdi. Rusiya ilə müharibə
zamanı Sarıqamışda baş verən hadisə və
nəticədə minlərlə mehmetciyin dağlarda donaraq
ölməsi rusların Qarsı, Ərzurumu və Batumini
işğal etməsinə səbəb oldu. Üstəlik, həmin
dövrdə ruslar və ingilislər tərəfindən silahlandırılan
ermənilər işğal edilmiş ərazilərdə dinc
əhalini vəhşicəsinə öldürməyə
başladılar. Nəticədə minlərlə insan qətlə
yetirildi. Qətllərdən qaçan çoxlu sayda insan isə
aclıq və xəstəlikdən tələf olmağa
başladı.
Baş
verənləri ürəkağrısı ilə izləyən
Əhməd Cavad qan qardaşlarımıza humanitar yardım
göstərmək üçün xeyriyyəçilik fəaliyyətinə
başladı. Onun səyləri nəticəsində qısa
müddətdə erməni vəhşiliyinin və rus
işğalının qurbanı olmuş on minlərlə
insana ərzaq, paltar, dava-dərmanla yardım göstərildi.
Vəziyyətlə daha yaxından tanış olmaq
üçün Batumiyə gedən Əhməd Cavad orada
gördüklərindən, qaçqın və məcburi
köçkünlərin ağır vəziyyətindən dəhşətə
gəlmiş və bunu ömrünün sonuna kimi unuda bilməmişdi. Batumiyə səfəri zamanı Əhməd
Cavad Qızlar gimnaziyasında oxuyan Şükriyyə
xanımla tanış olur. Amma atası qızını
gözündən uzaqlara qoymaq istəmirdi. Ona görə də
Əhməd Cavad Şükriyyə xanımı Gəncəyə
qaçıraraq, onunla ailə həyatı qurur.
Buna
paralel olaraq, Əhməd Cavad rus və erməni zülmünə
məruz qalan Anadolu türklərinə yardım göstərməkdə
davam edirdi. O, Bakıda qurulan “Azərbaycan xeyriyyə cəmiyyəti”inin
xətti ilə Qarsa gedərək, oradakı aclıqdan əziyyət
çəkən xalqa azərbaycanlıların
topladıqları yardımları çatdırır.
Qarsda gördüklərindən dəhşətə
gələn Əhməd Cavad ürək
ağrılarını yazdığı “Nə
gördümsə” şeirində belə ifadə edir:
Armağanım yaslı nəğmə,
Bir
quş oldum, çıxdım yola.
Getdim gördüm dost elində
Nə bir səs var, nə
bir layla.
Sordum qərib minarədən:
“Axşam olmuş,
əzan hanı?
Bayquş
qonmuş minbərlərə,
Deyən hanı, duyan hanı?”
Vicdan mənə əmr edər ki:
“Belə gündə
bayram etmə”.
Quran mənə yol göstərir:
“Yoxsulları məyus
etmə”.
Zaman.-2012.-26-29 may.-S.18.