Uilyam Folkner -Nobel mükafatı alan qəribə taleli yazıçı (2)
Həmin dövrdə Folkner ailəsi maddi baxımdan
sıxıntı keçirirdi və bu da
yazıçını yeni əsərlər üzərində
işləməyə vadar edirdi. Ona görə də
yazıçı hamını təəccübləndirən
“dəhşətli bir şey” yazmaq qərarına gəldi və
yeni mövzunu bir müddət başında götür-qoy
etdi. Sonra isə yazı masası
arxasına oturdu və üç həftə ərzində
“Müqəddəs yer” romanını yazdı. 1931-ci ildə çap edilən bu əsər, həqiqətən
də, maraqlı süjet əsasında qurulmuşdu. Romanda qanqsterlər tərəfindən həyatı
puç edilən və bundan sonra pis yola düşməyə
məcbur olan gənc bir qadının başına gələnlərdən
danışılır. Bu roman dərhal
oxucuların böyük marağına səbəb oldu və
bestsellerə çevrilərək qısa müddətdə
satılıb qurtardı. Ədəbi tənqid də romanı yüksək
qiymətləndirdi. “Müqəddəs
yer”romanının bütün nüsxələrinin
satılması yazıçıya müvəqqəti də
olsa maddi problemlərini həll etməyə imkan verdi.
1919-cu ildə Folkner
Missisipi Universitetinə daxil olur. Ancaq onu
yenə də oxumaq bir elə maraqlandırmırdı. Onun ədəbi yaradıcılıq sahəsində
nə isə üzə çıxarmaq istəyi də
alınmırdı. Ümumiyyətlə,
həmin dövrdə Folkner özü də nə etdiyini
bilmirdi. Hansı işin qulpundan
yapışmaq istəyirdisə onu sona kimi başa
çatdıra bimir və yarımçıq qoyurdu. Həyatının
belə qeyri-müəyyən bir dövründə gözlənilmədən
Folkner özünün yazdıqları ilə az-çox tanış olan teatr tənqidçisi və
yazıçı Stark Yanq tərəfindən Nyu-Yorka dəvət
edilir. O özünü bu böyük şəhərdə nələrin
gözləyə biləcəyini düşünmədən
Yanqın dəvətini qəbul edir və ali
təhsilini yarımçıq qoyaraq, Nyu-Yorka gəlir. Hər
halda, görünür o bu şəhərdə ədəbi
fəaliyyətinin parlayacağına və ədəbi aləmlə
daha sıx tanış olacağına
ümid edirmiş. Amma o, Nyu-Yorka gələn
kimi səhv etdiyini anladı. Böyük
şəhərin ədəbi aləmi onu qəbul etmək,
tanımaq belə istəmirdi. Əsərlərinin
üzünə baxan yox idi, çünki bu şəhərin
öz tanınmış yazarları var idi və
tanınmamış bir gəncin yazılarını dərc
etmək mətbu orqanlara sərf etmirdi. Bütün
bu çətinliklərə baxmayaraq, Folkner Nyu-Yorku tərk
edərək geri dönmək istəmirdi. Ona görə də o, özünü dolandırmaq
üçün, əvvəlcə, kitab mağazasında
satıcı, sonra isə poçt şöbəsində
poçtalyon işləyir. Bu dövr
yazıçının həyatında ən çətin
dövrlərdən biri hesab edilir. Çünki
varlı bir ailədə böyüyən və həyatda
işləyərək özünü saxlamağın nə
olduğunu bilməyən Folkner indi bir neçə dollar
üçün bütün günü tər tökməli,
öz yeməyini özü hazırlamalı, paltarını
yumalı, ütüləməli idi. 1925-ci ildə Folkner məşhur
yazıçı Şervud Andersenlə tanış
oldu. Andersen Folknerin şeirlərini oxuduqdan sonra hiss elədi
ki, o bu cızma-qaralarla ədəbi sahədə uğur əldə
edə bilməyəcək. Üstəlik, Amerikada şeirə
qiymət də verən yox idi, amma oxucular arasında nəsrə
maraq daha güclü idi və çap edilən hər hansı roman və ya
povest dərhal öz oxucusunu və ədəbi tənqidçisini
tapırdı. Ona görə də Şervud
Andersen Folknerə qələmini nəsr sahəsində
sınamağı məsləhət gördü. Buna baxmayaraq, Folkner özünün şeirlərindən
ibarət kitabını dərc etdirdi. Amma
kitabın üzünə baxan olmadı, ədəbi tənqid
isə Folknerin şeirlərini zibil yığnağı
adlandırdı. Yalnız bundan sonra Folkner
Şervudun məsləhətini nəzərə alaraq,
qüvvəsini həmişəlik nəsr sahəsində
sınamağı qərara aldı.
1926-cı ildə Folknerin “Əsgər qisməti”, 1927-ci
ildə isə “Ağcaqanadlar” romanı çap edildi. Bu romanlar zəif idi və ona görə də
ədəbi tənqid və oxucular tərəfindən maraqla
qarşılanmayaraq diqqətdən kənarda qaldı. Amma Folkner ruhdan düşmədi, o hiss edirdi ki,
haçansa nəsr sahəsində istədiyini deyə biləcək.
Ona görə də
bu dəfə daha diqqətli yazmağa, səhvlərindən
nəticə çıxarmağa çalışdı. Bu
arada, daha dəqiq desək, 1927-ci ildə Folknerin şəxsi
həyatında gözlənilməz dəyişiklik baş verdi. Vaxtilə onun sevgisini qiymətləndirməyərək
başqa birisinə ərə gedən Estell Oldhem ərindən
boşandı. Həmin ildə də Folkner
Estellə ailə həyatı qurdu. Bu
xoşbəxt ailə həyatı, belə demək
mümkünsə, Folknerin nəsr sahəsində
qazanacağı uğurların əsasını qoydu. Estell Folknerin ilk oxucusu kimi ona bəzi məsləhətlər
verməyə, adi oxucunu daha çox nələrin
maraqlandırdığını izah etməyə
başladı. Bu da Folknerin daha uğurlu
yaradıcılığının əsasını qoydu.
1929-cu ildə Folkner “Sartoris” romanı ilə
oxucularının görüşünə gəldi. “Sartoris” romanı hər halda onun yazdığı
digər nəsr əsərlərindən daha maraqlı idi,
burada müəllifin öz dəst-xətti aydın
görünməyə başlamışdı. Ona görə də bu roman ədəbi tənqidin və
oxucuların diqqətini müəyyən qədər
özünə cəlb edə bildi. “Sartoris
romanı ilə Folkner özünün uydurduğu Yoknapatofa əyalətində
cərəyan edən hadisələrə həsr ediləcək
15 cildlik romanlar silsiləsinin əsasını qoydu. “Sartoris”i
yazandan sonra artıq ədəbi sahədə püxtələşməyə
başladığı hiss edilən Folknerin növbəti
romanı olan “Səs-küy və qəzəb” Amerikada
özünəməxsus maraqla qarşılandı. Bu roman Amerikanın tanınmış ədəbi tənqidçiləri
tərəfindən ən uğurlu əsər kimi dəyərləndirildi.
Bununla belə, Folknerin ədəbi dilindəki
özünəməxsusluq oxucuların hadisələri
lazıminca qavramalarına mane olurdu. Çünki
Folkner əsərlərində təhkiyə üsuluna
üstünlük verirdi və bu da təsvir edilən hadisələrin
oxucular tərəfindən tam, asanlıqla qavranılmasına
imkan vermirdi.
Qeyd etdiyimiz kimi, Folknerin əsərləri istər
yaradıcılığının ilk, istərsə də
daha sonrakı, qələminin püxtələşdiyi
vaxtlarında belə, oxucular və tənqidçilər tərəfindən
çətin qəbul olunub. Ona görə də
yazıçı ilə oxucular və ədəbi tənqidçilər
arasında həmişə müəyyən qarşıdurma
olub. Folknerin ədəbi tənqidə
münasibəti də sanki düşmənçilik prinsipi
üzərində qurulmuşdu və daim onlarla münaqişədə
idi. Məsələn, tənqidçilərdən
və ya oxuculardan biri müəllifə yazanda ki, əsərini
başa düşmürəm, Folkner ona məsləhət
görürdü ki, əsəri bir də oxusun, yenə
başa düşməsə, onda başa düşənə
kimi oxusun. O: “Mən özüm də
yazdığımı başa düşməyəndə onu
başa düşənə kimi oxuyuram”,-deyirdi.
Folkner, bir sözlə, özünün
yazdıqlarını başa düşməyənləri
anlaya bilmir, bunu onların məntiqi səviyyəsinin
azlığı ilə izah edirdi. Amma əslində
Folknerin yazdıqlarını adi oxucular deyil, bəzən ən
məşhur ədəbi tənqidçilər belə
başa düşmürdülər. Çünki
onun ədəbi dili ağır idi.
1930-cu ildə Folkner bir neçə həftə ərzində
özünə daha geniş şöhrət gətirən
“Ölüm yatağında” romanını yazdı. 59 monoloqdan
ibarət bu roman dərhal oxucuların və ədəbi tənqidçilərin
diqqətini cəlb etdi. Amma yazıçının bu
romanı da oxucular tərəfindən az
alınırdı. Halbuki tanınmış tənqidçi
Konrad Eyken “Ölüm yatağında” romanını yüksək
qiymətləndirmiş və buna görə müəllifi tərifləmişdi.
Həmin dövrdə Folkner ailəsi maddi baxımdan
sıxıntı keçirirdi və bu da
yazıçını yeni əsərlər üzərində
işləməyə vadar edirdi. Ona görə də
yazıçı hamını təəccübləndirən
“dəhşətli bir şey” yazmaq qərarına gəldi və
yeni mövzunu bir müddət başında götür-qoy
etdi. Sonra isə yazı masası
arxasına oturdu və üç həftə ərzində
“Müqəddəs yer” romanını yazdı. 1931-ci ildə çap edilən bu əsər, həqiqətən
də, maraqlı süjet əsasında qurulmuşdu. Romanda qanqsterlər tərəfindən həyatı
puç edilən və bundan sonra pis yola düşməyə
məcbur olan gənc bir qadının başına gələnlərdən
danışılır. Bu roman dərhal
oxucuların böyük marağına səbəb oldu və
bestsellerə çevrilərək qısa müddətdə
satılıb qurtardı. Ədəbi tənqid də romanı yüksək
qiymətləndirdi. “Müqəddəs
yer”romanının bütün nüsxələrinin
satılması yazıçıya müvəqqəti də
olsa maddi problemlərini həll etməyə imkan verdi.
Bununla belə, Folkner maddi problemlərini birdəfəlik
həll etmək üçün daha gəlirli ədəbi fəaliyyət
sahəsi axtarmaqda idi. Bu məqsədlə o, ötən əsrin 30-40-cı
illərində Hollivudla əməkdaşlıq etməyə
başladı O, burada müxtəlif kinofilmlərə
yazılan ssenariləri yenidən işləyir, eyni zamanda özü də
kinofilmlərə ssenarilər yazırdı. Hollivudda çəkilən
bəzi filmlər, o cümlədən “Şöhrətə
aparan yol” (1936), “Qunqa Din” (1939), “Malik olmaq və olmamaq” (1945), “Əbədi
yuxu” (1946) kimi məşhur filmlər Folknerin ssenariləri əsasında
çəkilmişdi
Ümumiyyətlə,
ötən əsrin 30-40-cı illərini Folknerin ədəbi
yaradıcılığında ən məhsuldar dövr
adlandırmaq olar. Belə ki, həmin dövrdə Folkner
bir-birinin ardınca “Sütun” (1934) “Absalom, Absalom” (1936), “Vəhşi
palmalar” (1939), “Kənd” (1940) romanlarını və “Düş, Moisey” (1942)
kitabına daxil olan hekayələrini yazmışdı.
Zaman.-2012.-1-3 sentyabr.-S.12.