“Bakuvi irsinin
öyrənilməsi Azərbaycanın tanıdılması üçün mühüm
vasitələrdən biridir”
YUNESKO
2013-cü ili Azərbaycanda Seyid Yəhya Bakuvi ili elan edib. Azərbaycan
tarixi və mədəniyyətinin formalaşmasında
mühüm yerə sahib olan bu dühanın şəxsiyyətinin
və mənsub olduğu Xəlvətiyyə təriqətinin
ən önəmli tədqiqatçısı Qafqaz
Araşdırmalar İnstitutunun rəhbəri, filologiya elmləri
üzrə fəlsəfə doktoru, dosent Mehmet
Rıhtımdır.
Əvvəlı
ötən sayimizda
Seyid
Yəhya Bakuvini araşdırıb öyrənməyinizə
nə səbəb oldu?
- Mən
1997-ci ildə Azərbaycana gəldim və Qafqaz Universitetində
müəllim olaraq işləməyə başladım. O
zamanlar mənim üçün məchul olan Azərbaycanın
mədəniyyəti, tarixi, ədəbiyyatı və s. ilə
çox maraqlanır, tezliklə hər şeyi öyrənmək
istəyirdim. Yaşadığım bəzi hadisələr
Seyid Yəhya Bakuvi ilə tanış olmağıma vasitə
oldu. Belə ki, Şirvanşahlar sarayını ilk dəfə
gəzəndə buradakı türbə - çox diqqətimi çəkmişdi.
Saray və türbə, bunlar bir-birinə çox zidd məfhumlardı.
Məntiqi cəhətdən burada qəbir olmamalı idi.
Türbənin bir dərvişə aid olduğunu öyrənəndə
isə təəccübüm daha da artdı. Çünki
sufilər tərki-dünya həyat tərzi sürən
insanlardı. Onlar dünyadan üz çevirib, sadəcə,
Allaha yönəlirlər. Saray isə dünyəvi işlərin
və hakimiyyətin ən yuxarıdakı simvoludur. Bu ikisinin bir
yerdə olması mənə çox qəribə gəlmişdi.
Bu ziddiyyət bu şəxsin kim olduğunu öyrənmək
üçün məndə böyük maraq oyatdı. O elə
qeyri-adi, mühüm bir şəxs olmalı idi ki, onun məqbərəsi
şəhərin belə, ən hörmətli yerində
olsun. Bu adi bir dərviş ola bilməzdi. Bir
çoxlarından türbənin kimə aid olduğunu
soruşsam da, suallarım cavabsız qalmışdı. Nəhayət,
Şirvanşahlar muzeyində işləyən Məryəm
xanımdan türbənin Seyid Yəhya Bakuviyə aid
olduğunu öyrəndim.
Bundan
sonra Seyid Yəhya Bakuvinin həyatı və fəaliyyəti
məni daha da maraqlandırdı və onunla bağlı məlumatlar
toplamağa başladım. Əldə etdiyim bilgilər onun
yazmış olduğu kitablardan bəhs edirdi. Onları
axtarmalı və baxmalı idim.
- Bakuvinin əsərlərini
tapmısınız və çap etdirmisiniz. Həmin kitablar haqqında məlumat verə bilərsinizmi?
- İlk araşdırmalarım
zamanı Türkiyədə,
Süleymaniyyə kitabxanasında
Seyid Yəhya Bakuvinin bir neçə
kitabını tapdıqdan
sonra araşdırma arzum reallaşmağa başladı. Həmin kitabları ilk dəfə
əlimə alıb oxuyanda çox təəccüblənmişdim. Onların çox böyük təsəvvüf, fəlsəfi,
ədəbi əsərlər
olduğunun şahidi oldum. Kitabxanaya girişim ilə
çıxışım arasında çox fərq vardı. Axtardığımdan daha böyük
və müəzzəm
bir mövzu qarşıma çıxmışdı.
O zamanlar mən bir dissertasiya mövzusu üzərində
işləyirdim, onu saxlayıb Bakuvinin əsərlərini tədqiq
etməyə başladım.
Seyid Yəhya Şirvani və Xəlvətiyyə
ədəbiyyatı mövzusunda
dissertasiya üzərində
işə başladım.
Əvvəl kitabxanada aşkarladığım
kitabların surətlərini
aldım, daha sonra onları tərcümə etməyə
və dilini sadələşdirməyə başladım.
Daha sonra topladığım məlumatları Seyid Yəhya Bakuvi və Xəlvətilik adı ilə kitab şəklində çap etdirdim. İstifadə etdiyim mənbələrin
əksəriyyəti Türkiyədən
əldə etdiyim mənbələr idi.
Bu sırada Azərbaycanda
Bakuvinin farsca əlyazmalarının olduğu
bir risaləsi Məhəmməd Füzuli
adına Əlyazmalar İnstitutunun
kitabxanasında aşkarlandı.
Mütəfəkkirin İstanbulda Süleymaniyyə
kitabxanasında aşkar
etdiyim “Şəfaül-əsrar”
adlı kitabını
yeddiillik zəhmətdən
sonra 2010-cu ildə Bakıda, 2011-ci ildə Türkiyədə nəşr
elədik. 550 il sonra öz vətəninə qayıdan bu əsərin hər iki nəşri böyük rəğbət
gördü. İndi ikinci
və üçüncü
nəşrləri hazırlanır.
Seyid Yəhya Şirvaninin çapa hazırlanan digər bir əsəri gözəl bir dua məcmuəsidir.
Nəzmlə yazdığı farsca əsərləri Əlyazmalar İnstitutunda
dəyərli alim Nəzakət Məmmədova
ilə birgə hazırlanır, inşallah,
yayda nəşr olunacaq.
- Sizdən başqa Seyid Yəhya Bakuvi mövzusunu araşdıran
olub?
- Bəli, daha əvvəllər onun haqqında yazanlar olub. A. Bakıxanov, Firudin bəy Köçərli, M.Ə. Tərbiyət,
S. Mümtaz kimi ziyalılar Bakuvi haqqında yazıblar. Əliəjdər
Seyidzadə, Zakir Məmmədov, Azadə Musabəyli, Sara xanım Aşurbəyli,
S. Vəliyev, C. İbrahimov,
M. Mahmudbəyov onunla əlaqəlı yazan alimlərdən bir neçəsidir. Hətta Səməd
Vurgun “Bakı dastanı” poemasında ondan söz açmışdır. Bunlardan Əliəjdər
Seyidzadəni xüsusilə
qeyd etmək istəyirəm. O bu məsələni 50-60-cı illərdə
tədqiq etmək istəyib, amma o dövrün bu tip məsələlərə mənfi
münasibəti səbəbi
ilə bu reallaşmayıb. O, bəzi
səhvlər istisna olmaqla, Bakuvi haqqında bir çox düzgün məlumatlar əldə edə bilmişdi. Ancaq bu mövzunun müstəqil şəkildə
elmi cəhətdən
öyrənilməsi, hərtərəfli
işlənməsi, xüsusən
də Seyid Yəhyanın əsərlərinin,
fikirlərinin, məktəbinin
tədqiq edilməsi mümkün olmamışdı.
Bunun bir neçə səbəbi var. Əvvəla, Sovet dövründə
dini-təsəvvüfi məsələlərin
olduğu kimi araşdırılmasına qoyulan
məhdudiyyətlər çox
idi. Təsəvvüf elmi sahəsində
mütəxəssis yox
idi. Adıçəkilən elm fəlsəfə və ya ədəbiyyatda
işlədilirdi. Halbuki bu məsələni anlamaq üçün islami elmləri, o cümlədən
təsəvvüf elmini
bilməli, bununla yanaşı, əski Azərbaycan əlifbasını
oxumağı bacarmalı,
həm də ərəb və fars dillərini bilmək lazımdır. Bütün bunları bilmədən bu mövzuda tədqiqat işi aparmaq və düzgün nəticələr
əldə etmək, əlbəttə ki, mümkün deyildi.
Onu da qeyd edim
ki, hələ də bu sahədə
görüləcək çox
işlər var. Bakuvinin
fikirləri, məktəbinin
Azərbaycandakı və
dünyadakı təsirləri,
ədəbi və dil xususiyyətləri kimi məsələlərin
öyrənilməsinə başqa
alimlərin də qoşulmaları çox vacibdir.
- YUNESKO 2013-cü ili Azərbaycanda Seyid Yəhya Bakuvi ili elan
edib. Bu il
çərçivəsində hansı işləri görməyi planlaşdırırsınız?
- Bu ilin Seyid Yəhya
Bakuvi ili
elan edilməsi çox əlamətdar bir hadisə idi. Məhz bu tarixi hadisə Azərbaycan tarixi və mədəniyyətinin formalaşmasında
əvəzsiz rola
sahib Bakuvinin daha dərin və ətraflı araşdırılıb
öyrənilməsi üçün
çox gözəl bir imkandır. Seyid Yəhya Bakuvi irsinin öyrənilməsi
bütün dünyaya
Azərbaycanın tanıdılması
üçün mühüm
vasitələrdən biridir.
Fəlsəfə İnstitutu tərəfindən
Bakuvi ilə bağlı iyul ayının 2-3-ündə beynəlxalq
simpozium təşkil olunacaq. Bundan başqa, konfranslar
keçiriləcək. Onun həyat və yaradıcılığı ilə
bağlı həm Azərbaycanda, həm də Türkiyədə nəşr olunacaq kitab hazırlıqlarımız
var. Seyid Yəhya Bakuvinin 18-ə yaxın əsərinin hamısını
nəşr etmək fikrindəyik. İctimai
Televiziya ilə birlikdə bir də sənədli film üzərində iş aparılır. Bundan əlavə, Bakuvi
mövzusunda Əlcəzair
və Türkiyədə
də sərgi və simpoziumlar təşkil olunacaqdır.
- Bakuvinin bir sufi
mütəfəkkiri kimi
tanıdılması necə
olmalıdır? Onun məktəbindən
günümüzə nələr
gəlmişdir?
- Bir
elm xadimi olaraq, məni maraqlandıran xüsus Bakuvinin tarixi bir
şəxsiyyət olaraq kim olduğu, fikir
dünyasının nələri ehtiva etdiyi, onun mədəniyyətimiz
baxımından ortaya qoyduğu dəyərlər və
günümüzdə onun düşüncələrinin bizə
nələr vəd etdiyi kimi məsələlərdir. Təəssüf
ki, Türkiyədə də, Azərbaycanda da, digər
İslam ölkələrinin çoxunda da bu kimi şəxsiyyətlərin
fikirləri, əsərləri araşdırılmır, sadəcə,
onların türbələrindən nəsə umulur. Bunlar, həqiqətən,
həm dini, həm də məntiqi cəhətdən doğru
deyil. Ancaq bəziləri üçün bunlar mənfəət
mənbəyidir. Bu duruma mən çox təəssüf edirəm.
Belə şeylər onların həqiqi şəxsiyyətlərinin
gizlənməsinə səbəb olur və dinin mövhumat
kimi anlaşılmasına gətirib çıxarır.
Bakuvi
yaşadığı dövrdə yüksək təfəkkür
və biliyə sahib intellektual, ensiklopedik bir şəxsiyyət
idi. Bakıda qurduğu institutda dövrün yüksək elmi
məsələləri müzakirə edilirdi. Onun məktəbi
müsəlman dünyasında şöhrət
qazanmışdı və bir çox yerdən elmli insanlar
bura gəlir, onun tədris halqasında daha da yüksək
biliyə yiyələnir və sonra ölkələrinə
qayıdaraq orada bu institutun filialını
açırdılar. Araşdırmamızda bunlardan bir
qisminin şəxsiyyətini və yerlərini təsbit etdik.
Bakuvi məktəbi Anadoluda, Balkan ölkələrində,
İranda, Şimali Afrikada, Hindistanda, İndoneziyada, Malayziyada
yayılmışdı. Bunlara əlavə olaraq,
günümüzdə də ABŞ, Kanada, İtaliyada
yaşamaqdadır. Yəni Bakuvi məktəbi tarixə
qarışıb yox olmamışdır. Onun yolu və fəlsəfəsi
dünyada yaşamaqdadır. Rüşeymi sevgi və məhəbbət
olan bu yol insanları və xalqları bir-birinə
yaxınlaşdıracaq, dünyanı gözəlləşdirəcək
əsasları özündə birləşdirir. Beş əsrdən
artıq bir müddətdə onun məktəbindən
yetişən minlərcə şair və mütəfəkkir
olmuş, bunlar minlərcə əsər qoyub getmişlər.
Şahlar, xanlar və sultanlar onun məktəbinə mənsub
idi. Şirvanşah İbrahim Xəlilullah, Fərrux Yəssar,
Uzun Həsən, Sultan Yaqub, Qanuni Sultan Süleyman, Qansu Qavri,
Yavuz Sultan Səlim kimi dövlət adamları bu məktəbə
mənsub idilər.
Ümid
edirəm ki, bu torpaqlardan çıxmış, öz milli
kimliyini və mənəvi dəyərlərini təmsil edən
Bakuvini Azərbaycanda araşdıranlar və anlayanlar çox
olacaqdır. Azərbaycanın Mövlanəsi olan Bakuvinin
adı türbəsinin üstünə yazılmasa da, həqiqəti
kimsə dəyişdirə bilməyəcək, onun izini kimsə
silə bilməyəcək və qəlblərdən məhəbbətini
çıxara bilməyəcəklər.
BƏYLƏR MƏCIDOV
Zaman.-2013.-17 aprel.-S.7.