Zülmə və zalıma boyun əyməyən böyük
ədib
ƏZIZ MUSTAFA,
Hüseyn Cavid ədəbiyyat tariximizdə şərəfli iz qoyan, belə demək mümkünsə, bu gün də çox sevilən ədəbi simalarımızdandır.
Onun yaradıcılığı ümumbəşəri
sevginin təbliğinə
xidmət edərək,
insanları ayıran süni sədlərin aradan qaldırılmasına
yönəlib və bu baxımdan da böyük ictimai-siyasi, mədəni əhəmiyyətə malikdir. Ona görə
də H. Cavidi, obrazlı şəkildə
desək, qaranlıqlara
işıq salan mayak adlandırırdılar.
Bir sözlə, o, haqq-ədalət
yolunu uca tutan böyük mütəfəkkir idi.
O, XX əsrdə Məhəmməd
Hadi ilə birlikdə Azərbaycan romantizmini yeni mərhələyə qaldıraraq,
onun daha da zənginləşməsində
mühüm rol oynayıb.
Onun yaradıcılığında
gözəllik və sevginin tərənnümü
əsas yer tutur. O, ömrünün sonuna
kimi də gözəllik, sevgi və bəşəri məhəbbət tərənnümçüsü
olaraq qalıb. Sovet sisteminin azğınlaşdığı və yüz minlərlə insanı gedər-gəlməzə göndərdiyi
repressiya illərində
belə, o, gündə
bir dona girən və özlərini yeni rejimin tərəfdarları
kimi göstərən
simasız yazarlar kimi sosializmin “uğurlarını”, saxta
əmək qəhrəmanlarını
tərənnüm etmədi.
Buna görə rejim tərəfindən cəzalandırılanda belə
sınmadı, əyilmədi,
öz ideallarına xəyanət etmədi, Sibirə sürgün edilməyi əqidəsindən
dönməkdən üstün
tutdu.
Uşaqlıq illəri və ilk qələm təcrübəsi
Hüseyn
Cavid (Hüseyn Abdulla oğlu Rasizadə) 24 oktyabr 1882-ci ildə Azərbaycan
tarixinə bir çox tanınmış
simalar bəxş edən Naxçıvanın
Şahtaxtı kəndində
ruhani ailəsində anadan olub. Sonralar ədəbi
yaradıcılığı dövründə o, atasının
qoyduğu ada əbədi, ölməz mənasını verən
“Cavid” təxəllüsünü
də əlavə etdi. Bununla da o, sanki ədəbiyyat
tariximizdə və xalqımızın qəlbində
əbədi qalacağını
sanki hiss etmişdi. Cavidin atası o dövrün tanınmış ruhanilərindən
hesab edilirdi. Amma o, olduqca ziyalı, elmə, inkişafa qiymət verən, yalnız dini çərçivədə qapılıb
qalmayan, dünyəvi
elmlərin öyrənilməsinə
hörmətlə yanaşan
şəxslərdən biri
idi.
Cavidin atasının-
Molla Abdulla Məşədi
Qulu oğlunun şirin səsi vardı və ona görə də onu tez-tez
rövzəxan kimi məclislərə dəvət
edərdilər. Ailədə övladlarının dövrün
tələblərinə uyğun
təhsil almasına çalışan Molla
Abdulla böyük övladı
Məhəmmədin İranda
dini təhsil almasına nail olmuşdu.
O, kiçik yaşlarından
xüsusi istedadı ilə seçilən Cavidin də mükəmməl təhsil
almasına çalışmışdı.
Molla Abdulla balaca Hüseyni əvvəlcə,
Naxçıvandakı molla
məktəbinə qoydu.
Bu məktəbdə Hüseyn
ərəb və fars dillərinə
yiyələndi. Lakin molla
məktəbi Cavidə
daha mükəmməl
təhsil verməyə,
həm dini, həm də dünyəvi elmlərə
yiyələnməyə imkan
vermirdi.
Molla Abdulla isə oğlunun
dini təhsillə yanaşı, dünyəvi
elmləri də öyrənməsini istəyirdi.
Ona görə də o, balaca Hüseyni o dövrdə tanınmış
ziyalı Məhəmməd
Tağı Sidqi tərəfindən açılan
və müasir təhsil verən “Məktəbi-tərbiyə” adlı
məktəbə qoydu.
Bu məktəbdə oxuduğu illərdə Caviddə müəllimi Sidqinin təsiri altında ədəbiyyata
böyük maraq oyandı. Onun ilk qələm təcrübəsi
olan şeirlərini də bu məktəbdə
oxuyarkən yazdığı
ehtimal edilir. “Məktəbi-tərbiyə”də
orta təhsilini başa vuran Cavid atasının təşəbbüsü ilə
Cənubi Azərbaycanın
ana şəhəri olan Təbrizdəki “Talibiyyə” mədrəsəsində
oxumağa başladı.
1903-cü ildə Hüseyn təhsilini başa vurdu. O, artıq həmin dövrdə yetkin bir gənc kimi
formalaşmışdı. Bür müddət müxtəlif
işlərdə çalışdı.
Amma hiss edirdi ki, həyatında nə isə çatışmır. Nəhayət, o bu çatışmayan cəhəti tapdı və İstanbul Universitetinin ədəbiyyat
fakültəsinə daxil
oldu. Bu ali
məktəbdə oxuduğu
illər onun gələcək həyatının
əsasını qoydu.
İstanbulda təhsil
alarkən Osmanlının
tanınmış yazarları
və onların əsərləri ilə yaxından tanış
olan Cavid artıq axtardığını
tapmışdı. O, ciddi
ədəbi yaradıcılığına
da məhz İstanbulda başladı.
1910-cu ildə birpərdəli “Ana” əsərini
yazdı.
“Keçmiş günlər”in sədası
Hüseyn Cavid 1909-cu ildə
İstanbul Universitetini
bitirdikdən sonra bir müddət Naxçıvanda, sonra isə Gəncə və Tüflisdə müəllimlik etdi.
1915-ci ildə Bakıya köçən
Cavidin həyatının
ən önəmli illəri bu şəhərlə bağlıdır.
Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, Türkiyənn tanınmış yazarları,
şairləri ilə
yaxından tanış
olan Hüseyn Cavad yaradıcılığına
şeir ilə başlamışdı və
bu çərçivədə
1913-cü ildə onun
“Keçmiş günlər”
adlı ilk şeirlər
kitabı çapdan çıxdı.
Bu şeirlərdə
həyat çırpıntısı,
insana məhəbbət
hiss olunurdu. Əslində bu şeirləri onun həyat amalı, damarlarından axıb gələn qanı, ürəyi, qəlbi hesab etmək olar. Çünki bu şeirlərdə
həyat sevgisi, yaradılana olan böyük məhəbbət
olduqca güclü idi. Bunu onun yazdığı
“Mənim tanrım” şeiri də sübut edir. Bu şeirdə Hüseyn Cavidin varlığı, məsumluğu hərtərəfli
öz əksini tapıb:
“Hər qulun cahanda bir məkanı
var.
Hər əhli-halın
bir qibləgahı
var.
Hər kəsin bir eşqi, bir Allahı var,
Bənim
tanrım gözəllikdir , sevgidir.
Həzz
etmədim firqədən,
cəmiyyətdən
Zövq
alamam hərbidən, siyasətdən
Bir şey duymam fəlsəfədən, hikmətdən,
Bənim
ruhum gözəllikdir
sevgidir”...
Bəli, o həyatda gözəlliyi sevirdi və onda həyat sevgisi olduqca güclü idi. Qeyd edək
ki, Cavid “Bənim ruhum gözəllikdir, sevgidir” deyərkən, ilk növbədə,
Uca Allaha olan sevgisini ortaya qoyub. Cavidin sevgisi, bir sözlə, Allaha sevgidir.
Hüseyn Cavid həyatda olan bütün ziddiyyətlərin həll yollarını gözəllikdə, insanların, bütün yaradılanların bir-birlərini sevməsində axtarırdı. Bu baxımdan onun yazdığı şeir və dram əsərlərində yaradılanlara olan sonsuz sevgi bir dağ çayı kimi kükrəyərək üzə çıxır. Onun romantizmi sufizm təriqəti tərəfdarlarını xatırladır və bu çərçivədə o, böyük filosof təsiri bağışlayırdı. Ümumiyyətlə, Cavidin şeirlərində romantika və lirizm çox güclüdür. O, öz şeirlərində cəmiyyətin problemlərini açıb göstərməyə və insanları tərbiyələndirməyə çalışır, onlara insanpərvərlik, mərhəmət duyğuları aşılayır. Bu baxımdan o, olduqca humanist və maarifpərvər bir şair təsiri bağışlayır.
Cavidin lirik şeirlərindən ibarət “Bahar şəbnəmləri” adlı kitabında mövcud həyatdan narazılığı daha çox hiss edilir. O, insanlara zərər verən, onları fəlakətlərə sürükləyən qüvvələri sərt şəkildə tənqid edir. Amma onun adıçəkilən kitabındakı lirik şeirlərində həyat eşqi olduqca güclüdür. Necə deyərlər, Cavidin şeirlərində romantika ilə realizm əkiz qardaşlar kimi özünü əks etdirir və onları bir- birilərindən ayırmaq mümkün deyil. Bizə elə gəlir ki, Cavid romantika ilə reallığı özündə birləşdirən məşhur bir şair kimi də ədəbiyyatımızda silinməz izlər qoyub. Təəssüflə qeyd edək ki, illər boyu Azərbaycan oxucusuna Cavidi məşhur şair kimi də tanıda bilməmişik. Çünki onun dram əsərlərinə daha böyük yer verilib və oxucu da onu şairdən daha çox, dramaturq kimi tanıyıb. Onun şeirləri ilə yazdığı dram əsərlərini birləşdirən bir xətt var. Bu xətdə romantizm və reallıq, şər güclərə qarşı mübarizə və bəşəriyyətin xoş gələcəyinin axtarışı parlaq şəkildə özünü göstərir.
Burada bir haşiyə çıxaraq deyək ki, Cavid həyatı boyu heç kimin qarşısında əyilməsə, tərif etməsə də, məşhur xeyriyyəçi Hacı Zeynalabdin Tağıyevə münasibətdə öz mövqeyini dəyişməli olub. Belə ki, o, Tağıyevə bir qəsidə həsr edib. Qəsidədə Cavid Tağıyevin xeyirxah əməllərinə heyran olduğunu gizlətməyib.
Zaman.-2013.-14 avqust.-S.12.