Zülmə və zalıma boyun əyməyən böyük ədib (2)

 

   

Cavid lirik şairdir. Onun qədər böyük lirik şair olduğunu aşağıdakı misraları da bir daha sübut edir:

      

Bana anlatma ki,

 

                   eşq,aləmi- sevda  imiş,

 

 Bilirim ben seni, get.

 

                   Hər sözün  əfsanə imiş.

 

 Get, gülüm, get, gözəlim.

 

                   Başqa bir aşiq ara bul.

 

Duydum sənin eşqindəki məna imiş.

 

Bivəfasın, mələk olsan belə

 

                   uymam  daha, get.

 

Kim ki, uymuş sana könlüm

 

                   kimi divanə imiş”.

 

Bu şeirdə həzin bir lirika, qəlblərə səssiz axan bir musiqi hiss edilir. Sanki şeiri oxumur, eyni zamanda onu musiqi sədaları altında dinləyirsən.

 

Cavid lirikasında bir küskünlük  duyğusu yaşanır. Bu küskünlük bəzən onun ümidsizliyə qapılmasına, ətrafından, onu əhatə edən hər şeydən bezməsinə gətirib çıxarır. Cavid qədər romantik olsa da, o, acı reallığı qəbul etmək məcburiyyətində idi. Ona görə xəyalı, obrazlı şəkildə desək, göylərdən yerə enəndə ətrafındakılar, dəqiqəbaşı üzləşdiyi yalanlar xəyanətlər onu üzürdü. Ona görə Cavid ürək yanğısı ilə yazırdı:

 

Hər məhəbbət bir xəyanət,

 

                        hər gülüş bir hiylədir.

 

Hər səadət rühü oxşar pək

 

                           sönük bir şölədir.

 

Bəlkə var səhvim?

 

Fəqət gördüklərim həp böylədir...

 

Görmədim, əsla bəladən başqa

 

      bir şey görmədim. ( “Görmədim”)

 

  Cavid  qeyd etdiyimiz kimi, ümumiyyətlə, insan oğlunun qanının axıdılmasının əleyhinə idi   bəşəriyyətə fəlakətlər gətirən müharibələrə qarşı çıxırdı. I Dünya müharibəsi bu baxımdan Caviddə ağır təsir buraxmışdı. O, bu mənasız müharibələrin səbəbini anlamağa çalışır, anladıqca da sarsılır sonda  mədəniyyətin  sonunun vəhşilikmi olduğu barədə özü-özünə sual verirdi. Bununla bağlı CavidHərb fəlakətşeirində yazırdı:

 

Yığın-yığın bəşəriyyət ölümlə pəncələşir,

 

Fədayi-nəfs edərək haq

 

                        üçün qoşar,  güləşir.

 

Yakar, yıkar, əzilir,

 

                    məhv olur, basar  basılır,

 

Vətən yolunda ölür, öldürür,

 

                                        asar, asılır.

 

O top, tüfəng, o qılıclar,

 

                            zəhərli  qumbaralar,

 

istər, ah, niçin böylə

 

                               gürləyib parlar!?.

 

Nədir şu qəhrü fəlakət?

 

                       Nədir bu  qəhtü qəla?

 

Nədir şu kinü ədavət,

 

                         nədir bu dərdü bəla?

 

Aman, mənzərə!

 

                  Duyduqca sarsılır vicdan.

 

dəhşət, ah!.. Düşündükcə

 

                                    çıldırır insan.

 

Təməddünün sonu vəhşətmidir,

 

                                   nədir əcəba?..

 

 

 

 Lirikadan dramaturgiyaya

 

Ölməz lirikası ilə yanaşı, Cavidə böyük şöhrət gətirən onun yazdığı dram əsərləridir. Cavidin bu sahədə yazdığı ilk əsəriAna”dır. Birpərdəli bu əsərdə Cavidin gələcəkdə mahir bir dramaturq olacağı hiss edilirdi. “Ana” əsərində övladını itirən ana yüksək insani hisslər nümayiş etdirərək oğlunun qatilinə mərhəmət göstərir. O intiqam almaq əvəzinə, oğlunun qatilini bağışlayır. Əsərdə əsası qoyulan bağışlamaq, mərhəmət göstərmək kimi ümumbəşəri məhəbbət ideyası Cavidin sonralar yazdığı dram əsərlərinin əsas mahiyyətini təşkil etdi.

 

 “Ana” dan sonra CavidMaral” (ilk adıZavallı qadın”, 1912) faciəsini yazdı. Bu faciənin əsasında ötən yüzilliyin ilk 10 ilindəki mülkədar həyatı məişət münasibətləri dayanır.  Əsərin süjet xəttini gənc gözəl Maralın yaşlı mülkədara zorla ərə verilməsi dayanır. Maral buna qarşı üsyana qalxır, ancaq o qarşısını kəsən adət-ənənələri adlayıb keçə bilmir taleyi ilə barışmalı olur. Əslində Cavid  Maralı daha mübariz bir qadın kimi təsvir edə bilərdi, ancaq bunu edə bilmir. Çünki Cavid yaşadığı mühitin eybəcərliyini yaxşı görürdü o da həmin dövrdə Maralın adət-ənənələri tapdalamasının ona daha dəhşətli faciələr gətirəcəyini, təmiz qadın adına ləkələr düşəcəyini yaxşı bilirdi. Humanist xarakterli Cavid üçün Maralın başına gələnlər onsuz da faciə idi.

 

Təbii ki, “Maral”ı Cavid  qələmə alarkən hələ kifayət qədər püxtələşməmişdi ona görə əsər müəyyən qədər  zəif təsir bağışlayır.

 

Amma Cavidin 1914-cü ildə yazdığıŞeyx Sənanfaciəsi müəllifinə böyük şöhrət gətirdi. Buna da səbəbŞeyx Sənan”ın yalnız yüksək səviyyədə yazılması deyil, həm onda təsvir edilən hadisələrin Azərbaycan sərhədlərini aşaraq, ümumbəşəri əhəmiyyət daşıması idi. Cavidin böyüklüyüŞeyx Sənan”ı Azərbaycan çərçivəsindən beynəlxalq aləmə çıxararaq, ondakı hadisələri ümumbəşəri problem kimi təqdim edə bilməsindədir. Şeyx Sənanın faciəsi irqindən, dinindən asılı olmayaraq, dünyanın hər yerində baş verə bilərdi. Çünki əsl sevgi sərhəd tanımır.

 

 Bu  baxımdanŞeyx SənanCavidin  həyata sevgi məhəbbətinin,  filosof düşüncələrinin bədii yaradıcılığının zirvəsi hesab edilə bilər. Zənnimizcə, XX əsr Azərbaycan dramaturgiyasındaŞeyx Sənanqədər dərin iz buraxmış bir əsər tapmaq mümkün deyil. Şeyx Sənan, belə demək mümkünsə, saf bir məhəbbət nəğməsidir ona görə bu əsərdə güclü bir lirika var. Cavid lirikasıŞeyx Sənan”da özünün ən yüksək zirvəsinə qalxıb hər misra oxucunun qəlbində lal bir nəğmə təsiri bağışlayır.  Gürcü ya belə desək, “tərsa qızı”na vurularaq bu yolda hər şeyindən keçən, hətta dinini dəyişməyə razı olaraq, donuz otaran Şeyx Sənan əslində bununla özünün faciəsinin əsasını qoyur. Sovet dövründə  Şeyx Sənan  surətini ateist dünyagörüşləri çərçivəsində analiz edərək onu az qala bütün dinlərə qarşı üsyan edən bir şəxs kimi təsvir etməyə çalışmışlar. Amma Şeyx Sənan dinlərə qarşı deyil, xristan din pərdəsi altında sonralar ortaya atılan zərərli ehkamlara qarşı üsyan edir. Şeyx Sənana görə bütün dinlər bəşəriyyətin xilası, onun doğru yola dəvət edilməsi məqsədi ilə göndərilib. Ona görə o, Xumara olan sevgisinin dinə zidd olmadığı qənaətindədir. Çünki sevgi insana Uca Allah tərəfindən bəxş edilən ən böyük nemətdir sevgisiz bəşər övladı məhvə məhkumdur.  Ona görə Şeyx Sənan deyir:

 

Eşqdən başqa hər varsa əvət,

 

Tövbə, min tövbə!.. eylədim nifrət

 

İştə mən naili-vüsal oldum,

 

Aradım nuri-həqqi ta buldum.

 

Gediniz gərçi hiylə, ya təzvir

 

Sizcə xoş... Bəncə eşq yüksəkdir!..

 

Burada eşq dedikdə, Şeyx Sənana yalnız Xumara olan deyil, həm Uca Allaha olan sevgisini nəzərdə tutur. Ona görə Eşqdən başqa hər varsa əvət, Tövbə, min tövbə!.. eylədim nifrət”-deyir.

Yenə qeyd edək ki,  CavidŞeyx Sənanınıyazana kimitərsa qızı”na vurulmağın  faciəyə aparıb çıxarması barədə tariximizdə kifayət qədər faktlar məlum idi. “Əsli Kərəm”də Kərəmin, “Şeyx Sənan”da Sənanın daha sonra Nəriman Nərimanov tərəfindən qələmə alınanBahadır Sona”da Bahadırın faciələrini saf, bəşəri, ilahi sevgini hər şeydən uca tutan türk ərlərinin özünü aldanışı hesab  etmək olar.

 CavidŞeyx Sənanıqələmə alarkən, şübhəsiz ki, Nəriman Nərimanovun yazdığıBahadır Sonaəsəri ilə tanış idi.  “Bahadır və Sona” Nəriman Nərimanovun yazıçı təxəyyülünün nəticəsi idi, yəni onlar real həyatdan götürülməmişdilər. Sadəcə olaraq, Nərimanov bu əsərində  Bahadır və Sonanın simasında Şeyx Sənanın, həmçinin Əsli və Kərəmin o mühit üçün xarakterik olan ümumiləşdirilmiş obrazını yaratmışdı. Nərimanov bu iki gəncin faciəsini yerli mühitdən kənara çıxararaq, onu ümumbəşəri problemə çevirə bilməmişdi.  Cavid isə Nərimanovdan fərqli olaraq, həyatda baş verən real hadisəni qələmə alaraq, iki gəncin sevgisini və faciəsini ümumbəşəri problemə çevirə bilmişdi

 

Zaman.-2013.-15 avqust.-S.12.