Zülmə və zalıma boyun əyməyən
böyük ədib (3)
ƏZIZ MUSTAFA
,
Götenin “Faust”u ilə müqayisədə “İblis”də
məsələyə dar çərçivədən deyil,
ümumbəşəri mövqedən yanaşma daha
güclüdür.
Bu da Cavidin özünəməxsus
romantizimindən, onun bəşəri sevgisindən, problemə
yalnız yaşadığı ölkə, mənsub
olduğu dini çərçivədən deyil,
günümüz üçün də aktual olan qlobal dəyərlər
prizmasından yanaşmasından irəli gəlir. Bu baxımdan Cavid Götedən daha yüksək zirvədə
dayanır. “İblis” i yazarkən Cavidin bir məqsədi
olmuşdur: Bu da insanın səadətinin öz əlində
olması və bu səadətin mənasını anlaya bilməyəndə
fəlakətə sürüklənməsi ilə
bağlıdır. Bu baxımdan iblis əsərdə
rəmzi məna daşıyaraq daha çox qəhrəmanın
daxili aləminin açılmasına xidmət edib. Dramaturq demək istəyir ki, insan həm öz səadətinin,
həm də fəlakətinin səbəbkarıdır.
Ona görə də insan öz fəlakətinin
səbəblərini iblisdə deyil, özündə
axtarmalıdır.
”Şeyx Sənan” faciəsinə müxtəlif dövrlərdə
fərqli yanaşıblar və bu gün də həmin
yanaşma davam edir. Bunun müəyyən səbəbləri var. Bu da hər
şeydən öncə Şeyx Sənanın dinini dəyişməsi
ilə bağlıdır. Ümumiyyətlə,
İslam aləmində din dəyişməyə ən
böyük faciələrdən biri kimi baxılıb.
Çünki İslam dini Uca Allah tərəfindən göndərilən
sonuncu və ən mükəmməl din, Qurani-Kərim isə
bir Allah möcüzəsidir. Bəşəriyyət onu
gözləyən fəlakətlərdən yalnız bu dinə
möhkəm sarılmaqla xilas ola bilər.
Digər tərəfdən də İslam dini
Uca Allah tərəfindən göndərilimiş bütün
dinlərə hörmət və məhəbbətlə
yanaşaraq kitab əhlinə, yəni göydən dini kitablar
endirilmiş, peyğəmbər göndərilmiş qövmlərə
səmimi münasibət bəsləyir. İslam
dinində irqindən və dinindən asılı olmayaraq
bütün insanlar Adəm və Həvvanın
övladlarıdır. Bu mənada İslam
dini bəşəri məhəbbət və sevgi,
qardaşlıq, dinc yanaşı yaşamaq dinidir. Bütün bunları Cavid yaxşı bilirdi və
o, mükəmməl dini təhsil almış,
uşaqlıqdan olduqca dini bir mühitdə
böyümüşdü. Məntiqi
baxımdan dinimizi dərindən bilən böyük bir insan
(Cavid) Şeyx Sənanla- dinini dəyişən bir adamla
bağlı məsələyə toxunmamalı, ondan
yazmamalı idi. Çünki bu, həmin
dövrdə yaxşı qarşılanmaya bilərdi. Amma Cavid bütün bunları bilə-bilə
“Şeyx Sənan” faciəsini yazdı. Niyə?
Bu suala cavabı əslində Cavidin ilahi eşqə
böyük qiymət verməsində, sevgini bütün
yaradılmışların ən böyük neməti hesab
etməsində axtarmaq lazımdır. Şeyx
Sənanın sevgisi də ilahi sevgidir, amma bu sevgidə o
büdrəyir, dinini dəyişməklə uca mərtəbədən
enərək alçalır, özünü, Cavidin ifadəsi
ilə desək, göylərdən yerə endirir, donuz
otarmağa məcbur olmaqla məhvə gedən yolunun əsasını
qoyur. Ona görə də Şeyx Sənanın
dinini dəyişməsi əslində digərlərinə də
bir ibrət dərsidir və Cavid böyük bir mütəfəkkir
kimi oxucusunu bu yolla tərbiyələndirməyə
çalışır. Cavidin “Şeyx Sənan”ı
yazmasının da səbəbi budur:İslamdan
dönmək insanın faciəsi, onun göylərdən yerə
enməsi, bunun sonu isə fəlakət deməkdir. Cavidin ustalığı həm də onun bu faciəyə
fəlsəfi baxımdan yanaşması, faciənin mahiyyətini
mahir bir filosof kimi oxucuya təqdim edə bilməsi,
insanların çoxunun ilahi sevgini tam varlıqları ilə
dərk edə bilmədiklərini önə çıxarmasıdır.
Cavidə görə, əgər bəşər
övladı ilahi sevgini dərindən dərk edə bilsəydi,
onda insanlar arasında ayrı-seçlilik olmazdı və
onlar fəlakətlərə sürüklənməzdilər.
O dövrdə Azərbaycanda və bütün İslam
dünyasında dinin böyük nüfuza sahib olduğunu nəzərə
alanda Cavidin bu əsəri yazması qəhrəmanlıq kimi
qiymətləndirilə bilər. Ancaq bu əsərə
görə Cavid din xadimləri tərəfindən tənqid
edilmədi. Çünki ö dövrdə
dinimizin baş bilənləri olan ilahiyyatçılar Cavidin
“Şeyx Sənan”ı yazmaqla digərlərinə ibrət dərsi
verdiyini dərhal anlamışdılar. Təəssüflər
olsun ki, SSRİ dönəmində “Şeyx Sənan” dinə
qarşı mübarizə əsəri kimi qəbul edildi və
onun müəllifinin simasında isə ateizm əlamətləri
axtarıldı. Xüsusilə ötən
əsrin 50-ci illərinin sonlarından başlayaraq bəzi
üzdəniraq sosializm məddahları Şeyx Sənanın
simasında Cavidin dinə qarşı
çıxdığını, onun ateist olduğundan gen-bol
yazdılar. Əslində isə belə
deyildi. Cavid bu əsərində dinə
qarşı çıxmamışdı, əksinə dinini
dəyişməyin faciələrə səbəb
olduğunu önə çıxararaq oxucusunun bundan ibrət
dərsi götürməsinə
çalışmışdı. Təəssüflər
olsun ki, günümüzdə belə “Şeyx Sənan”a sosializm
prizmasından yanaşaraq Cavidin guya dinə qarşı
çıxığını, faciədə dinimizlə
heç bir əlaqəsi olmayan dini ehkamları tənqidi etməsini
onun ateistliyi kimi qələmə verməyə cəhd edirlər.
Bunun isə heç bir əsası yoxdur. Çünki Cavidin bu faciədən xeyli sonralar qələmə
aldığı məşhur “Peyğəmbər” əsəri
dramaturqun dinimizi nə qədər ürəkdən sevdiyini və
ona olan dərin məhəbbətini bir daha ortaya
çıxardı. “Peyğəmbər” kimi dünya
şöhrətli bir əsər yazan Cavid isə dinə
qarşı çıxa bilməzdi və onu dinsiz kimi qələmə
vermək istəyənlərin dediklərinin istər sovet
dövründə,
istərsə də indi heç bir elmi və məntiqi
əsası yoxdur.
İblis
və rəzalət
Cavid “Şeyx Sənan” faciəsindən sonra ona
şöhrət gətirən daha bir əsərini,
“İblis”i yazdı. İblis Birinci Dünya Müharibəsi
illərində yazılmışdı və bu əsərdə
müəllifin əsas qayələrindən biri də
insanlara faciələr gətirən, onları müharibələrə
sürükləyən, qardaş, arvad qatili olmağa məcbur
edən iblisin simasında bəşəriyyətə ibrət
dərsi vermək idi. İblislə
bağlı Avropada və dünyanın müxtəlif ölkələrində
çox əsərlər yazılıb. Onların
hər biri özünəməxsusluğu ilə seçilib.
Amma Cavidin bu əsərləri yazan müəlliflərdən
ən böyük üstünlüyü onun iblislə
bağlı məsələyə fəlsəfi, ümumbəşəri
mövqedən yanaşmasıdır. Bu
baxımdan Götenin “Faust”u ilə müqayisədə
“İblis”də məsələyə dar çərçivədən
deyil, ümumbəşəri mövqedən yanaşma daha
güclüdür. Bu da Cavidin özünəməxsus
romantizimindən, onun bəşəri sevgisindən, problemə
yalnız yaşadığı ölkə, mənsub
olduğu dini çərçivədən deyil,
günümüz üçün də aktual olan qlobal dəyərlər
prizmasından yanaşmasından irəli gəlir. Bu baxımdan Cavid Götedən daha yüksək zirvədə
dayanır. “İblis” i yazarkən Cavidin bir məqsədi
olmuşdur: Bu da insanın səadətinin öz əlində
olması və bu səadətin mənasını anlaya bilməyəndə
fəlakətə sürüklənməsi ilə
bağlıdır. Bu baxımdan iblis əsərdə
rəmzi məna daşıyaraq daha çox qəhrəmanın
daxili aləminin açılmasına xidmət edib. Dramaturq demək istəyir ki, insan həm öz səadətinin,
həm də fəlakətinin səbəbkarıdır.
Ona görə də insan öz fəlakətinin
səbəblərini iblisdə deyil, özündə
axtarmalıdır. Qeyd etdiyimiz kimi
“İblis” Cavid tərəfindən müharibə əleyhinə
yazılıb və bu müstəvidə də insana olduqca
güclü psixoloji təsir bağışlayır. Bu əsərdə Cavidin böyük bir psixoloq
olduğu, hadisələrin təsvirinə əsl bir psixoloq
kimi yanaşması da üzə çıxır. Yazdığı əsərində həm filosof, həm
psixoloq, həm də insanların faciələrinə bəşəri
baxımdan yanaşa bilmək isə dünya ədəbiyyatında
Cavid kimi tək-tük yazarlara məxsusdur. Cavidi bu
baxımdan yalnız istedadlı dramaturq deyil, həm də
mahir bir filosof, psixoloq və dahi hesab etmək olar. “İblis”də Cavidin böyüklüyü
müharibəni orduların simasında deyil, insanların
müharibə əhval-ruhiyyəsində verməsi onu yüksək
sənətkarlıqla təsvir etməsindədir.
“İblis” faciəsinin başlanğıcını dramaturq özünəməxsus şəkildə böyük ustalıqla verib. Belə ki, top-tüfəng səsləri altında iblisin qəhqəhələri eşidilər və bundan sonra əsərin qəhrəmanı Arif görünür. Arif ilk vaxtlar sadə, təmiz bir insandır. O, həyatını həqiqəti axtarmağa sərf edir, ancaq onu tapa bilmir və sonda ümidsizliyə qapılır. İblis də bundan istifadə edərək onun zəif damarını tutaraq yoldan çıxarmağa çalışır. İblis bu məqsədlə də əlindəki qızıl (altun) və qurğuşunlarla fəaliyyətə başlayır. Arif də bu altun və qurğuşunların əsirinə və qurbanına çevrilir.
İblisin
təsiri altına düşən və onunla
görüşənə kimi olduqca humanist və ürəyi
yumşaq olan, qan axıtmağı ən böyük
günah hesab edən Arif dəyişir, heç nəyin
üstündə həyat yoldaşı Xavəri boğur,
qardaşını öldürür. Amma bununla kifayətlənməyərək
5 qızıla sahib olmaq üçün yəhudini də o
biri dünyaya göndərir. Cavid öz qəhrəmanının
dəyişərək belə bir vəziyyətə
düşməsini onun iblisə uyaraq insanlığını
unutması ilə izah edir. Onun hər dəfə işlədiyi
cinayətdən sonra isə iblis qəhqəhə çəkərək
gülür və bundan həzz alır. Arifin cinayətlərindən
və şərindən xilas olmaq üçün
insanların bircə yolu qalır: Onu öz aralarından
qovmaq. Elə də edirlər, Arifi insanlar öz aralarından
qovurlar və o tək-tənha qalır. Əslində Arif
etdiyi cinayətlərə görə daha ağır cəzalara
layiq idi. Onu həbs etmək, həbsxanaya
göndərmək olardı. Ancaq bu, Arif üçün
yüngül cəza olacaqdı. Ona görə də Arifə
zahirən yüngül, amma mahiyyətcə məhv olmaq
anlamına gələn insanların arasına qatılmaqdan məhrum
edilmək kimi daha ağır cəza verirlər. Bu cəza
Arif üçün ölüm deməkdir və aydın məsələdir
ki, o, cəmiyyətdən ayrı yaşaya bilməyəcəkdi.
Bu baxımdan Cavidin “İblis” əsəri
yolunu azan insanların faciəsini əks etdirir və dramaturq
böyük ustalıqla insanları Arifin başına gələnlərdən
ibrət dərsi götürməyə
çağırır. Ümumiyyətlə,
Cavidin istər “İblis”, istərsə də də sonralar
yazdığı digər əsərlərindəki qəhrəmanları
daha çox həqiqət axtarır və sonda onu tapa bilməyərək
faciələrlə üzləşirlər. Bu baxımdan
“İblis” əsərindəki Arifin faciəsi və onun
başına gələnlərə iblisin gülməsi əslində
insan oğlunun haqq axtarışına gülməsi idi.
Çünki iblis bilirdi ki, haqq axtarışı
üçün insan oğlu ilahi kamillik zirvəsinə
ucalmalıdır. Bu zirvəyə ucalmadan haqq axtarmaq insan
oğlunu faciələrə aparıb çıxarır.
Zaman.-2013.-21avqust.-S.12.