Zülmə və zalıma boyun əyməyən böyük ədib (4)

 

ƏZIZ MUSTAFA ,

 

Cavidin rejiminuğurları” tərənnüm etməməsi onun simasında düşmən imici formalaşdırılımasına yol açdı. Onu rejim tərəfindən ələ alınan satqınlar hər tərəfdən tənqid edir, gerilik, cəhalət, köhnə sistemin tərəfdarı kimi qələmə verirdilər.

 Bu da sonda öz təsirini göstərdi. 1937-ci il iyun ayının 3-dən 4-nə keçən gecə DTK Cavidi həbs etdi. Onu türk kəşfiyyatına işləməkdə, antisovet fəaliyyətində, gəncləri yolundan azdırmaqda günahlandırırdılar. Ancaq Cavid bu ittihamların hamısını rədd etdi. Onu işgəncələrlə sındıra, yoldaşlarının üstünə böhtan atmağa məcbur edə bilmədilər.

İblis”də Hüseyn Cavid ədəbi-fəlsəfi düşüncələrini, dünyaya baxışlarını özünəməxsus şəkildə ortaya qoymuşdu. Fəxrlə demək olar ki,  Cavidinİblis”i  dünya ədəbiyyatında bu mövzuda yazılan bütün əsərlərdən yüksəkdə dayanır onların zirvəsidir. Bəlkə , Cavid avropalı olsaydı Avropa ölkələrindən birində yaşayaraqİblis”i yazsaydı, onda buna görə onu Şekspirlə, “İblis”i Hamlet”lə müqayisə edər əsərindəki fəlsəfi fikirlərinə görə onu XX əsr dünya ədəbiyyatının banisi adlandırardılar. Çünki Cavidinİblis”i Avropada böyük şöhrət qazanan GöteninFaust”undan həm ədəbi məzmununa, həm fəlsəfi əhəmiyyətinə görə qat- qat yüksəkdə durur.

 CavidŞeyx Sənanİblisdən sonra heç bir əsər yazmasaydı belə, Azərbaycan türk-islam dünyası dünya ədəbiyyatının ən böyük filosof yazarı olaraq qalmaqda davam edəcəkdi. Bu da Cavid yaradıcılığının, onun fəlsəfi dünya görüşünün bəşəriyyətin gələcəyi üçün qədər böyük əhəmiyyət daşıdığını göstərir. Bu baxımdan Hüseyn Cavidi üzləşdiyi çətinliklərə, məruz qaldığı təzyiqlərə, həbs edilərək Sibirə  sürgünlərə göndərilməsinə vətəndən uzaqlarda dünyasını dəyişməsinə baxmayaraq, dünyanın ən xoşbəxt əbədiyyətə qədər ədəbi aləmdə yaşayacaq yazarı hesab etmək olar.

İblis”dən Şeyx Sənan”dan sonra Cavid o dövrdəki reallığı əks etdirənŞeyda” yazdı. “Şeyda”nı yazadığı dövrdə istər Bakıda, istərsə Qafqazın digər yerlərində inqilabi hərəkat güclənmişdi bu da müəllifi  zəmanəsinin qəhrəmanını axtarmağa, obrazlı şəkildə desək, göylərdən yerə enərək real həyata başqa gözlə baxmağa məcbur etdi. Əsərdə baş verən hadisələrin bir hissəsini dramaturq həyatdan götürüb, digər hissəsi isə şübhəsiz ki, müəllif təxəyyülünün nəticəsidir. Əsərin qəhrəmanı Şeyda Bakıdakı mətbəələrdən birində işləyir. Ancaq onda düşdüyü mühitin haqsızlıqlarına qarşı üsyan var, o ətrafında baş verən riyakarlıqlarla barışa bilmir. Ona görə inqilabi fəaliyyətə başlayan Şeyda fəhlələrə öz hüquqlarını başa salır, onları bu hüquqlarını müdafiə etmək üçün mübarizəyə səsləyir. O, hətta inqilabi ruhlu şeirlər yazır onun bu şeirlərini fəhlələr əzbərləyirlər. Bu da mətbəə rəhbərliyini razı salmır onlar Şeydanı işdən qovurlar. Burada Şeydanın daxili açılır. qədər ki, işləyirdi o, mübariz bir qəhrəman idi. Ancaq işsizlik onu sarsıdaraq səfilə çevirir sonda bu yol onu həbsxanaya aparır. Şeydadan əlavə, əsərdə Qara Musa surəti var. Qara Musanın qardaşı vərəmdən ölür, onun özünün əli isə maşının altında qalaraq kəsilir. Əlil olan Qara Musanın evini borca görə mətbəə müdiri ələ keçirir. Qara Musa isə çıxış yolunu mətbəə müdirini öldürməkdə görür.  Mübariz Şeyda sonda səfil vəziyyətə düşərək öz mübarizliyini itirsə , Qara Musa intiqamını almaqla onu bu hala salanlara dərs verir. AmmaŞeydada Cavid Şeydanın simasında zəmanəsinin qəhrəmanı obrazını yarada bilmədi. Çünki Cavid inqilabların xalqa faciələr gətirdiyini anlayırdı bu məsələyə münasibəti birmənalı deyildi. O, həmin dövrdə ətrafında baş verənlərə münasibətdə haqqın kimin tərəfində olduğunu, siyasi mübarizələrin xalqı haraya sürükləyə biləcəyini müəyyən etməkdə çətinlik çəkirdi daim tərəddüdlər içində idi. Ona görə , Şeyda  müəyyən qədər Cavidin özünü xatırladır.  Bu baxımdam Cavid Şeydanı inqilabi qəhrəmana çevirə bilmir Şeydanisbətən zəif əsər təsiri bağışlayır.

 Azərbaycanın bolşeviklər tərəfindən işğalından sonra Cavid ilk dram əsəri olanMaral”ın davamı hesab ediləcəkAfət( 1922) faciəsini yazdı. Maraldan fərqli olaraq Afət elit təbəqəyə mənsubdur, kübar bir xanımdır. O həyatı sevir, ancaq onu sevmədiyi birinə zorla ərə verirlər. Afət 16 il sevmədiyi əri Özdəmirlə yaşayır, ancaq sonda istədiyini tapdığını düşünərək hiyləgər pozğun təbiətli Qarataya vurulur. Afət bu sevgisi üzündən cinayətə əl atır, Qarataya qovuşmaq üçün əri Özdəmiri öldürür. Ancaq Qaratay Afətlə deyil, daha varlı bir qadın olan Altuncayla evlənir. Aldadıldığını anlayan Afət Cavidin digər qəhrəmanları kimi çıxış yolunu intiqam almaqda görür. O Qaratayı öldürdükdən sonra özü zəhər içərək ölür bu yolla ona qovuşur. Faciənin belə sonluqla bitməsiŞeyx Sənan”da iki sevgilinin, Şeyx Sənanın Xumarın özünü öldürərək ruhən qovuşmasını xatırladır. Amma Şeyx Sənanla müqayisədə Qaratay yüksək sevgiyə layiq deyil.

Afət Cavid Ərtoğrulun simasında o dövrün ziyalısını təsvir edib. Ancaq o da Şeydaya bənzəyir zavallı ziyalı təsiri bağışlayır. Cavidin ziyalıları sakit, bir az da zavallı vəziyyətində təsvir etməsi reallıqdan irəli gəlirdi. Çünki əsl ziyalılar az idi onlar təkbaşına bu cəmiyyəti dəyişə bilməzdilər. Onlar hər şeyi yıxıb dağıdan inqilabçılar deyil, xalqı maarifləndirməyə çalışan zülmət içində bir nur idilər. Ona görə , gücsüzlüklərini hiss edərək bədbinləşir zavallı adam təsiri bağışlayırdılar.

 Cavid öz qələminə sadiq idi 1920-1926-cı illərdə o, “PeyğəmbərTopal Teymurpyeslərini yazdı. Bu baxımdanPeyğəmbərCavidə daha böyük şöhrət gətirdi. Dramaturq bu pyesində Məhəmməd Peyğəmbərin simasında bəşəriyyətin ən dahi simalarından birini vermiş onu oxuyucuya sevdirə bilmişdi. Bu əsər tamaşaya qoyulmaq üçün yazılmamışdı müəllif bunu dönə-dönə qeyd edib.Peyğəmbərpyesi  Cavidin dinimizə qədər bağlı olduğunu onu sevdiyini bir daha ortaya çıxardı. Peyğəmbər”in yüksək ustalıqla yazılması Cavidə daha bir şöhrət gətirdi.Topal Teymur”da  isə Cavid qan tökülməsinin əleyhinə çıxaraq türk dünyasının iki böyük sərkərdəsinin biri-birilərinin qanlarını tökməsini bunun gətirdiyi faciələri ürək ağrısı ilə təsvir edib.

Cavid bu pyeslərindən sonraKnyazdaha sonra isəSəyavuş”, “Şəhla”, “İblisin intiqamı”, “Xəyyamdramlarını yazdı.  Bunun ardınca yenə tarixi mövzulara müraciət edərəkAtillaÇingiz”i qələmə aldı.

 Cavid həmin dövrdə yazdığı əsərlərində axtardığı haqqında suala belə cavab vermişdi: “Əsiri olduğum bir şey varsa, o da həqiqət yenə həqiqətdir!” O, bu həqiqəti tapmaq üçün elə ağır bir yolun yolçuluğunu üzərinə götürdü ki, üzləşdiyi çətinliklər, ziddiyyətlər, təzyiqlər, uçurumlar nəhayət, repressiyalar ömrünə, həyatına qənim kəsildi.

Həmin dövrdə Cavidin rejiminuğurları” tərənnüm etməməsi onun simasında düşmən imici formalaşdırılmasına yol açdı. Onu rejim tərəfindən ələ alınan satqınlar hər tərəfdən tənqid edir, gerilik, cəhalət, köhnə sistemin tərəfdarı kimi qələmə verirdilər. Bu da sonda öz təsirini göstərdi. 1937-ci il iyun ayının 3-dən 4-nə keçən gecə DTK Cavidi həbs etdi. Onu türk kəşfiyyatına işləməkdə, antisovet fəaliyyətində, gəncləri yolundan azdırmaqda günahlandırırdılar. Ancaq Cavid bu ittihamların hamısını rədd etdi. Onu işgəncələrlə sındıra, yoldaşlarının üstünə böhtan atmağa məcbur edə bilmədilər. İki illik işgəncələrdən sonra rejim Cavidin təqsirini sübut edə, onu güllələmək üçün əsaslı fakt tapa bilmədi. Buna baxmayaraq, bolşevik cəlladları 1939-cu il iyun ayının 9-da Cavidə “gizli antisovet fəaliyyətinə görə”  8 il   verdilər və Maqadana sürgün etdilər.

 

Sürgün həyatına dözə bilməyərək ağır xəstələnən Cavid 194-ci il dekabrın 5-də vətəndən uzaqlarda həyata göz yumdu. Beləliklə, zülmə və zalıma boyun əyməyən Cavid öz qəhrəmanlarının taleyini yaşadı, ancaq son nəfəsinədək əqidəsindən dönmədi.

Stalinin ölümündən sonra Cavid də, digər repressiya qurbanları kimi, bəraət aldı. Ulu öndər Heydər Əliyevin göstərişi ilə 1982-cı ildə Hüseyn Cavidin nəşi doğma vətənə gətirilərək dəfn edildi. Cavid yaradıcılığını yüksək qiymətləndirən Heydər Əliyev bu böyük insan haqqında demişdir: “Hüseyn Cavid həmişə öz iradəsi ilə yaşamış, öz iradəsinə, millətinə sadiq olmuşdur, millətini, xalqını, həqiqətən, canından artıq sevmişdir”.

Cavid yazdığı ölməz əsərləri ilə nəinki Azərbaycan, həm də dünya ədəbiyyatının məşhur yazarlarından biri kimi qalmaqda, milyonların qəlbində yaşamaqda davam edir.

 

Zaman.-2013.-28 avqust.-S.12.