“Təhsilimizin “Çağ”
halallığına ehtiyacı var”
Kimi onu pedaqoq, kimi nasir, kimi jurnalist kimi tanıyır. Təhsil
naziri Misir Mərdanovun sözləri ilə desək,
ziyalılardan isə onu tanımayan yoxdur. Beləliklə,
həmsöhbətimiz ölkəmizdə kifayət qədər
tanınmış şəxs - Azərbaycan Təhsil
Şurasının sədri, əməkdar müəllim,
pedaqoji elmlər doktoru, professor Əjdər Ağayevdir.
- Əjdər müəllim,
artıq neçə ildir ki, ümumi təhsilimizdə
kurikulum islahatı aparılır... Bəlkə, elə
söhbətimizə bundan başlayaq?
-
“Kurikulum”un lüğəti mənası “kurs”, “yol” deməkdir.
Bu söz lüğətlərdə “təlim kursu”, “tədris
planı”, “proqram” anlamında işlənir. Hazırda kurikulum
dünyanın mütərəqqi təhsil modellərindən
biri kimi geniş tətbiq edilir. Avropa ölkələrində
kurikuluma təhsilin əsasını təşkil edən sənəd
kimi yanaşırlar. Konseptual sənəd kimi onun məzmununu
standartlar, təhsil alanların hazırlığına qoyulan
tələblər, texnologiya və qiymətləndirmə məsələləri
təşkil edir. Bir sözlə, kurikulum yeni təhsil
proqramı deməkdir. Bizim də onu seçməyimiz
labüd idi. Bir də, unutmayın ki, bu gün biz sosialist sistemində
yaşamırıq. Yəni tədris planı elə nəzərdə
tutulmalıdır ki, o, ictimai quruluşa layiq vətəndaş
hazırlamağa da xidmət etsin.
- Amma
kurikulumla bağlı sizin narazılıqlarınız
eşidilir.
- 1999-cu ildən
başlayan təhsil islahatları ölkəmizdə pedaqoji,
psixoloji elmlərin inkişafına əlverişli şərait
yaratdı. Mən də o zaman təhsil
proqramı hazırlayan işçi qrupunun üzvü idim.
Çalışırdım ki, yeni hazırlanan dərsliklər
yeni dövrün tələblərinə cavab versin. Mən
orada belə bir prinsip irəli sürdüm: dərsliklərdə
tarixilik, varislik və müasirlik nəzərə
alınmalıdır. Amma hiss etdim ki, bəzi qüvvələr
öz maraqlarında olan dərslikləri keçirmək
üçün müəyyən təsirlərdən belə
istifadə edirlər.
- Belə
çıxır ki, sizin əsas iradlarınız dərsliklərlə
bağlıdır...
- Bəli.
Yeni dərsliklər ənənəvi dərsliklərdən
zəifdir. Belə ki, yeni dərsliklərdə
didaktik qaydalar gözlənilmir. Bu qaydalara
görə, öyrədilən asandan çətinə, sadədən
mürəkkəbə getməlidir. Bir də
görürsən, birinci sinif kitabında elə şəkil
verilib ki, nəinki uşaq, hətta valideyn, müəllim belə
onun nə olduğunu dərk edə bilmir. İkinci
narazılığım dərsliklərin müəllifləri
ilə bağlıdır. Axı dərslik
müəllifi üçün pedaqoji tələblər var.
Yəni müəllifin məktəb təcrübəsi olmalı,
o, təhsil elminin nəzəriyyəsini, metodikasını
bilməlidir. Üstəlik, bu günün
texnoloji yeniliklərindən başı
çıxmalıdır. Bizdə isə
buna məhəl qoyan yoxdur. Birinci sinif riyaziyyat dərsliyinin
üç müəllifindən birincisi kim
olsa yaxşıdır? İbtidai sinifdə bir saat belə dərs
deməmiş, ixtisasca mühəndis olan bir naşir, daha
doğrusu, nəşriyyat direktoru... Başqa bir misal: son nəşrdən
əvvəlki nəşrdə belə bir cümlə var idi. İki xətt bir-biri ilə görüşür.
Xətlər görüşməz, kəsişər də...
Bununla əlaqədar müəllifə sual verəndə
nə desə yaxşıdır? Bəs
ingilis dilindən tərcümədə belə alınır.
Bu isə o deməkdir ki, dərsliklər
başqa millətlərin dərsliklərindən necə gəldi
istifadə etməklə tərtib olunur. Bu
isə özünü son anda doğrultmur. Axı hər xalqın öz sosial mühiti var. Yəni
Cona verilən tapşırıq Əliyə verilməməlidir.
Çünki Əlinin təfəkkürü
başqadır. Bu kimi iradları bildirəndə
də narazı qalırlar. Çünki
onların pedaqoji təfəkkürü çox zəifdir.
Qəribədir ki, ibtidai siniflərin riyaziyyat və Azərbaycan
dili dərsliklərində Azərbaycan xalqının
başına gətirilmiş faciələr haqqında, yəni
20 Yanvar, Xocalı faciələri, şəhidlər
haqqında heç bir material yoxdur. Mən anlaya
bilmirəm, bu, naşılıqdandırmı, ya nədəndir?
“Mən o səviyyəyə enə
bilmərəm”
- Bəs
siz özünüz niyə dərsliklər yazmırsınız?
Kifayət qədər pedaqoji təcrübəniz də var...
- Mənə
desələr ki, birinci sinif üçün “Ana dili” dərsliyi
yaz, əsla yazmaram. Bilirsinizmi niyə? Axı mən birinci sinfə dərs deməmişəm,
o sinfin havasını udmamışam. Unutmayın
ki, o uşaqların öz aləmi var. Mən o səviyyəyə
enə bilmərəm, demirəm a... onların səviyyələrinə
qalxa bilmərəm. Bəziləri isə
buna əhəmiyyət vermədən dərsliklər
yazırlar. Mən çalışıram ki, pedaqoji
proses pedaqogikadan uzaq adamların müdaxiləsi ilə getməsin.
- Əjdər müəllim, etiraf edək ki, son illər
ibtidai siniflərdə dərsliklərin sayı artmaqdadır.
-
Doğrudur. Bunu sadələşdirmək
üçün psixoloji tədqiqatlar aparılmalıdır.
Bizdə isə belə tədqiqatlar
aparılmır. Keçənilki hesabat
ortada yoxdur ki, baxaq görək nəticə nə göstərdi.
Bir məsələni də vurğulayım.
Belə kortəbiilik, yəni kurikulum əsasında
yazılmış dərsliklərin çətinliyi
şagirdləri, valideynləri kiməsə, yəni repetitora
müraciətə sövq edir. Yeri gəlmişkən,
hər hansı dərslik, iş dəftəri və sairə
məktəbə gətirilərsə, o, eksperimentdən
keçirilməlidir, bu yarayır, ya yox. Bu
cür kurikulum adı altında tətbiq olunan dərsliklərin
əksəriyyətinin eksperimenti yoxdur.
- Repetitor
məsələsinə toxundunuz...
- Artıq repetitorluq instituta
çevrilib. Ali məktəblərə qəbul
olunanların 90 faizi repetitor yanına gedənlərdir. Əgər
belə isə bu qədər ümumtəhsil məktəbi nəyə
lazımdır, onda məktəb hansı funksiyanı yerinə
yetirir?
- Əjdər
müəllim, artıq 20 ildir ki, ölkəmizdə qəbul
prosesində tətbiq olunan test barədə də söhbətlər
dolaşır....
- Gəlin
etiraf edək ki, test olmasa idi, kasıb balalarının əksəriyyəti
təhsildən kənarda qalardı. Buna rəğmən, mənim
fikrimcə, hazırda testin də təkmilləşdirilməsinə
ehtiyac var. Fikrimi də əsaslandırıram: abituriyent ali məktəbə qəbul olunandan sonra məlum
olur ki, onun nitq, yaxud yazı qabiliyyəti yoxdur. Bizdə
tətbiq olunan testlə, təbii ki, bunları müəyyənləşdirmək
olmur. Amma Estoniyada, ABŞ-da bu kimi amillər ciddi nəzərə
alınır. Hətta məndə olan məlumata
görə, ABŞ-da abituriyentin yazılı nitqinə bələd
olmaq üçün ona esse yazdırırlar.
“Kamil
insan üçün estetika vacibdir”
- Elə
fənlər var ki, onlara barmaqarası baxılır... Məsələn, nəğmə, rəsm... dərsləri.
- Məktəbin
vəzifəsi insan beynini yalnız biliklərlə doldurmaq
deyil. Onun vəzifəsi kamil vətəndaş
hazırlamaqdır. Kamil insan
üçün isə estetika, həm də fiziki tərbiyə
olduqca vacibdir. Bu kimi fənlər yetərincə
tədris olunmursa, kamil insandan danışmağa dəyməz.
Zənnimcə, elə bu kimi səbəblərdən
son illər bir-biri ilə kobud rəftar edənlərin
sayı artır.
- Biz
müharibə şəraitində yaşayırıq. Bu isə gənclərin hərbi-vətənpərvərlik
ruhunda formalaşdırılmasını labüd edir. Bu
baxımdan orta məktəblərdə tədris olunan hərbi-hazırlıq
fənlərinin böyük əhəmiyyəti var. Hərbi
hazırlıqla da bağlı sizin fikirlərinizi bilmək
maraqlı olardı...
- Bu fənn
vasitəsilə yeniyetmələr hərbi hazırlıq
keçirlər və adi hərbi silahlarla tanış
olurlar. Nə yazıq ki, bu kimi məlumatlar
onlara yalnız şəkillərlə
çatdırılır. Yəni onların əllərində
hər hansı bir silah olmur (Bir-iki dəfə məktəblərdəki
silahlar xətalı nəticələr verdi,
ondan sonra silahlar yığışdırıldı). Yəni onların müəyyən təsəvvürləri
olsa da, praktik hazırlıqları olmur. Bu
mənada vətənpərvərlik hisslərini artırmaq
üçün daha çox əyanilikdən istifadə
olunmalıdır. Müharibə şəraitində olan
ölkə üçün bu çox vacibdir..
“Bu əsla
belə deyil”
- Əjdər
müəllim, “Azərbaycan 2012: Gələcəyə
baxış” İnkişaf Konsepsiyası da artıq təsdiq
olunub. Burada da 2020-ci ilədək 12 illik
ümumi təhsil sisteminə keçid təsdiqlənib.
- Bəri
başdan deyim ki, biz qabaqcıl ölkələrin təhsil
sistemlərinə inteqrasiya etmək istəyiriksə, bu yolu
seçməliyik. Digər tərəfdən, dünyanın
bir çox ölkələrində artıq təhsil müddəti
on iki ildir.
- Bəziləri
elə düşünürlər ki, 12 illiyə keçilərsə,
10 illik təhsil icbari olacaq. Qalan iki ildə şagirdlər əsasən
ali məktəblərə gedərkən verəcəkləri
qəbul imtahanına hazırlaşacaqlar. Bununla guya
repetitorluğun qarşısına müəyyən sədd
çəkiləcək. Bu barədə nə deyə bilərsiniz?
- Bəli,
hətta deyirlər ki, guya bununla da repetitorluq məktəblərə
gələcək. Bu, əsla belə deyil. Bu mənada söylədiyiniz
tamamilə yanlış fikirdir. Elə götürək
Türkiyəni... Bu ölkənin ümumtəhsil məktəblərində
on ikinci il şagirdlərə müxtəlif peşələr
öyrədilir. Sonradan onlardan kimi təhsilini ali məktəblərdə
davam etdirir, kimi də müəssisələrdə müxtəlif
peşələr üzrə çalışırlar. Bu, belə
də olmalıdır. Çünki orta məktəbi bitirənlərin
hamısı ali məktəblərə girə bilməz ki...
Mən bunu dəstəkləyirəm. Amma istərdim ki, bu
keçidin dəqiq elmi-metodiki əsaslarla sistemi
hazırlansın. Gərək birdən on birinci sinfə qədər
məzmun təzələnsin. Ancaq bu kimi işlər
naşı adamlar tərəfindən deyil, mütəxəssislər
tərəfindən həyata keçirilsin. Mənim fikrimcə,
mütəxəssis hər hansı qurumun
başçısı demək deyil, o, metodikanı biləndir.
“Müəllim ora-bura qaçmaq məcburiyyətindədir”
- Əjdər
müəllim, son illər ölkəmizdə təhsilə
qayğı artıb... Yeni məktəb binaları tikilir, təmir
olunur, həmin tədris ocaqları daha müasir
avadanlıqlarla təmin edilir...
- Bəli,
son illər həm ölkə başçısı İlham
Əliyev, həm də Heydər Əliyev Fondunun prezidenti
Mehriban xanım Əliyeva bu sahəyə diqqəti
artırıblar. Bir sözlə, bu gün təhsilimizdə
yeni nə varsa, bütün bunlar onların xidmətidir. Amma məktəblərə
verilmiş müasir texnologiyalardan istifadə ürəkaçan
deyil. Çünki əksər müəllimlərimiz onlardan
istifadə etməyi bacarmır. Hətta məktəb
direktorları belə, onların dilini bilmir.
-
Müəllimdən söz düşmüşkən, bu
gün müəllimin o qədər dərd-səri var ki...
Son illər müəllimlərin nüfuzunun aşağı
düşməsi də bir reallıqdır.
- Bəli,
bu gün müəllimin əməkhaqqı olduqca
aşağıdır. Odur ki, o da müxtəlif yollarla ailəsini
dolandırmaq üçün ora-bura qaçmaq məcburiyyətindədir.
Yəni o bu gün necə dərs deməkdən çox, necə
dolanmaq barədə baş sındırır. Halbuki Orta
Asiyada müəllim, ailəsinin sərf etdiyi
işığın, mavi yanacağın pulunu ödəmir.
Müəllim avtobusda gediş haqqı ödəmir.
- Son vaxtlar müəllimlərə
dövlət qulluqçusu statusu verilməsi ilə
bağlı məlumatlar da dolaşır. Bu nə dərəcədə
doğrudur?
- Bu
barədə dəqiq bir söz deyə bilmərəm. Amma
düşünürəm ki, bu status daha yüksək əməkhaqqı
və dövlət qulluğunda olan bir sıra təminatlara gətirib
çıxara bilər.
- Əjdər
müəllim, təhsil qurumlarına rəhbərlik edənlər
tez-tez kəllə-kəlləyə gəlirlər...
- Həm
təhsil naziri Misir Mərdanova, həm də Tələbə
Qəbulu üzrə Dövlət Komissiyasının sədri
Məleykə xanım Abbaszadəyə hörmətim var. Onların
arasında elə bir ziddiyyət yoxdur. Amma təəssüflə
qeyd edim ki, onları baş-başa gətirən qüvvələr,
maraqlar var.
“Çağ”ımız....
- Əjdər müəllim
neçə ildir ki, “Çağ”ın nəzdində fəaliyyət
göstərən Qafqaz Universitetində də
çalışırsınız. “Çağ”ın təhsilimizdəki
yerini necə dəyərləndirərdiniz?
- Həqiqət
naminə demək lazımdır ki, ölkəmizdə təhsil
sahəsində nailiyyətlərin qazanılmasında
“Çağ” Öyrətim İşlətmələri
Şirkətinin xüsusi rolu var. Yeri gəlmişkən, qeyd
edim ki, ulu öndər Heydər Əliyev də bu qurumun fəaliyyətini
yüksək dəyərləndirib. O, deyib ki,
“Çağ”ın Azərbaycanda gördüyü işlər
respublikamızın təhsil sistemində müəyyən
müsbət dəyişikliklər meydana gətirir: “Ona
görə də mən bu liseylərə həmişə dəstək
vermişəm, bundan sonra da verəcəyəm”. Ölkə
başçısı İlham Əliyev isə bildirib ki, həmin
liseylər Azərbaycanın gələcəyi
üçün gözəl kadrlar yetişdirirlər: “Əlbəttə
ki, bir prezident kimi mən bu liseylərin fəaliyyətlərini
davam etdirmələrini və daha da genişləndirmələrini
istərdim”. Mən də bu fikirlərə qeyd-şərtsiz
qatılıram. İstərdim ki, bütün təhsil müəssisələrimiz
“Çağ”ın fəaliyyətini öyrənsin və tətbiq
etsin.
- “Çağ”ın
uğurlarının əsasını nə təşkil
edir?
- Ən
əsası halallıq. Bu qurumun bütün təhsil ocaqlarında
halallıq hakimdir (Elə təhsil nazirimiz Misir Mərdanov da
bu fikirdədir). Bu məktəblərdə heç kəs
heç kəsdən heç nə ummur. İkincisi, bu məktəblərdə
təsadüfi müəllimlər çalışmırlar.
Onlar yüksək biliyə, həm də mənəviyyata
malik insanlardır. Həmin müəllimlər, sözün həqiqi
mənasında, şagirdlərə xidmət edirlər (Bizim
bəzi məktəblərdə isə elə bilirlər ki,
uşaqlar onların xidmətçiləridir). Elə bu kimi səbəblərdən
müəllim-şagird münasibətlərində əsl əməkdaşlıq
hökm sürür.
- Hərdən
deyirlər ki, onların uğurlarının əsasında
qabiliyyətli uşaqları seçmələri dayanır...
- Mən
bu fikirlə əsla razı deyiləm. Bilirsinizmi niyə? Həmin
uşaqlar “Çağ”a cəlb olunmasalar, öz məktəblərində
o nailiyyətləri əldə edə bilməzlər. Deməli,
bu məktəblərdə o qabiliyyəti inkişaf etdirmək
üçün hər cür şərait, vasitələr,
amillər var... Ona görə də onlar bir-birinin ardınca
uğurlarını sıralayırlar.
- Əjdər
müəllim, sizin sözlərinizdən belə başa
düşdüm ki, təhsil ocaqlarımızın
“Çağ” modelinə ehtiyacı var...
- Mən
“Çağ” modeli deməzdim, çünki
“Çağ”ın tətbiq etdiyi model bir Avropa modelidir. Mən
deyərdim ki, təhsilimizə, sadəcə, “Çağ”
halallığı lazımdır.
“Qafqaz”ın pedaqoji fəaliyyətimdə
özəl yeri var”
- Son sualım sizin elmi, bədii
yaradıcılığınızla bağlıdır. Hazırda
hansı əsərlərin üzərində
çalışırsınız?
- Bir
neçə istiqamətdə çalışıram.
Hazırda 1989-cu ildə Moskvada 3 cilddə nəşr
olunmuş “Azərbaycan pedaqoji fikrinin antologiyası”nın
birinci cildini Azərbaycan dilində çapa
hazırlayıram. Bundan başqa, elmi əsərlərimi nəşrə
hazırlayıram. Artıq seçilmiş pedaqoji əsərlərimi
nəşr etdirmişəm. O ki qaldı bədii
yaradıcılığa... İndiyədək 10-a yaxın
kitabım işıq üzü görüb. Onları bir
cilddə toplamaq fikrindəyəm. “Nəğmələr, nəğmələr”
adlı kitabımda isə yüzdən artıq mahnım
toplanacaq. Yeri gəlmişkən, bəstəkar Mehriban Əhmədova
ilə son işimiz “Fövqəladə əsgərik”
mahnısı olmuşdur. Mahnı müğənni Aygün Bəylərin
ifasında çox gözəl səslənir. Hə, təhsildə
innovasiya ilə bağlı araşdırmalar da aparıram.
- Bu
qədər işin öhdəsindən gəlmək çətin
deyil...
- 75
yaşım var... Məni saxlayan, işə həvəsləndirən
elə bu fəaliyyətimdir. Bir də, hazırda
çalışdığım “Qafqaz” mühiti... Yeri gəlmişkən,
“Qafqaz”ın mənim pedaqoji fəaliyyətimdə özəl
yeri var. Bir də, Əjdər müəllimin bu gün fəaliyyətini
davam etdirməsinə vəsilə elə “Qafqaz”dır. Məhz
“Qafqaz”ın sayəsində mən Türkiyədə ürəyimdən
əməliyyat olundum. Bu mənada mənim “Qafqaz”a vəfa
borcum da var.
- Maşallah, fəaliyyət sahəniz
olduqca genişdir... Hansı sizə daha çox əzizdir?
- Təbii
ki, müəllimlik....
QVAMI MƏHƏBBƏTOĞLU
Zaman.-2013.-5 fevral.-S.7.