Əhməd bəy Ağaoğlu
Milli azadlıq mücahidi(1)
Əhməd bəy
milli özünüdərkin cəmiyyətin
mədəni inkişafından, gənclərin müasir elmlərə yiyələnməsindən
asılı olduğunu uzaqgörənliklə
müəyyən etdi.
Ona
görə də onun ilk
işi cəmiyyətin maariflənməsi
uğrunda mübarizəyə
başlaması oldu. Həmin dövrdəƏhməd
bəy Ağaoğlu qadınların yeni nəslin yetişməsində müstəsna
rolu olduğunu xüsusi vurğulayır və onlara kişilərlə bərabər hüquqlar verilməsini qızğın şəkildə
müdafiə edirdi. Bununla
əlaqədar o, qadın
azadlığına həsr edilən “İslam
dünyasında qadın” adlı kitabını yazdı.
1901-ci ildə çapdan çıxan bu kitabda Əhməd bəy
Ağaoğlu yazırdı:
“Qadını azad olmayan
millətin milli inkişafından söz gedə bilməz”.
Əhməd
bəy Ağaoğlu hələ gənc yaşlarından Azərbaycan
xalqının milli mənəvi oyanışı uğrunda
mübarizəyə qoşulub və bu yolda yorulmaq bilmədən
çalışıb. Çünki o, yaxşı başa
düşürdü ki, millətinin gələcəyinə
yol onu əsarətə, köləliyə qarşı yeni
mübarizələrə hazırlamaqdan keçir və əks
halda, milli məhvə gedən yolun qabağını almaq
mümkün olmayacaq. Ona görə də tez-tez mətbuatda
oyanışı təbliğ edən yazılarla
çıxış edir, xalqımızın
qarşılaşdığı problemlərdən xilas
yollarını göstərməyə
çalışırdı. Həmin dövrdə Azərbaycanda
milli mətbuat sahəsində bir canlanma hiss olunurdu və nəinki
Bakıda, həm də
regionlarda qəzetlərə böyük maraq vardı.
O, bundan istifadə edərək, xalqının milli
oyanışı uğrunda mübarizədə mətbuatı
əsas silahına çevirmişdi. Amma onun vətənpərvərliyi,
milli təəssübkeşliyi bütün
çılpaqlığı ilə ermənilər tərəfindən
Azərbaycanın hər yerində terror aktlarına baş
vuranda çıxdı. Daşnakların terrora əl
atması və onlara qarşı analoji bir mübarizənin
başladılmasını tələb edirdi. O, uzun müddət
düşünəndən sonra daşnakların terror
aktlarının və bu müstəvidə onlar tərəfindən
müsəlmanlara qarşı həyata keçirilən qətliamların
çarizm tərəfindən pərdə arxasından dəstəkləndiyini
anladı. Bunun qarşısını almağa yol isə ciddi
nizam-intizama və düşmənə qətiyyətli cavab
verməyə qadir gizli təşkilatın
yaradılmasından keçirdi. Bu çərçivədə
də ətrafına həmfikirlərini toplayaraq, yeni bir təşkilatın
- “Difai”nin yaradıldığını elan etdi. O, bununla da Azərbaycanın istiqlal
tarixinə”Difai”nin rəhbərlərindən biri kimi
düşdü.
Uşaqlıq illəri
Əhməd Ağaoğlu 1869-cu ildə
Azərbaycanın ən gözəl guşələrindən
olan Şuşada, Mirzə Həsən və Tazə
xanımın ailəsində
dünyaya göz açıb. Onun atası
pambıqçı fermer, anası isə Şuşadakı məşhur
Sarıçı Əli nəslindən idi. İlk təhsilini
Şuşa gimnaziyasında alan Əhməd hələ o
dövrdə xüsusi fəallığı ilə
seçilir, hər şeylə maraqlanır, tez-tez müəllimləri
ilə müxtəlif mövzular üzrə mübahisəyə
girirdi. Humanitar elmlərə daha çox maraq göstərən
və yaddaşı olduqca güclü olan Əhməd dərsləri
asanlıqla qavrayır və bununla da müəllimlərini
heyrətə salırdı. Gimnaziyanı bitirdikdən sonra o,
təhsilini xaricdə davam etdirmək, biliyini daha da zənginləşdirmək
istəyirdi. Amma atası sevimli oğlunu Şuşadan kənara buraxmaq niyyətində
deyildi. Buna baxmayaraq, Əhməd bəy çətinliklə
də olsa təhsilini xaricdə davam etdirmək
üçün atasını razı sala bildi.
Parisdə demokratiya dərsi
19
yaşında ikən, 1888-ci ildə Əhməd təhsilini
davam etdirmək üçün Sankt-Peterburqa, oradan da Parisə
getdi. O, burada məşhur fransız şərqşünasları
Ernest Renan və professor Ceyms Darmestete ilə tanış oldu və
bu, onun gələcək həyat yolunu müəyyən etməsində
mühüm rol oynadı. Belə ki, hər iki professor Şərqi
yaxşı tanıyır və bölgədəki problemlərə
dərindən bələd idilər. Açıqfikirli və
olduqca azadlıqsevər olar Ernest Renan və professor Ceyms
Darmestete gənc Əhməd bəydə milli
özünüdərkin formalaşmasına istiqamət verdilər,
ona milli azadlıq ruhu aşıladılar. Bütün bunlar
da Əhməd bəyin qısa müddətdə fransız
dilini mükəmməl öyrənərək Sorbonna
Universitetinin ən qabaqcıl tələbələrindən
birinə çevrilməsinə və müəllimlərinin
xüsusi rəğbətini qazanmasına gətirib
çıxardı. Sorbonna Universitetində təhsil
aldığı illərdə Əhməd bəy Fransada
çıxan müxtəlif mətbu orqanlarda məqalələrlə
çıxış etməyə başladı. Bu məqalələrdə
onu yaxından tanıyan fransız tələbə
dostlarının da dediyi kimi, qafqazlılara xas olan
üsyankarlıq ruhu, emosionallıq vardı. Qeyd etdiyimiz kimi, Əhməd
bəy həmin dövrdə Sankt-Peterburq Universitetində də
oxumuşdu. Bu da ona rus
xalqını daha yaxından tanımağa imkan verdi.
Parisdə və Sankt-Peterburqda mükəmməl
təhsil alan
Əhməd bəy 5 xarici dilə dərindən yiyələndi
və bu, ona həmin dildə danışan xalqların ədəbiyyatı,
mədəniyyəti, tarixi
və mənəviyyatı
ilə daha yaxından tanış olmağa, imkan verdi. Həmin dövrdə Əhməd
bəyi daha çox Azərbaycanın,
mənsub olduğu millətinin taleyi, onun inkişafdan geri qalması səbəbləri düşündürməyə
başladı. O, hiss elədi
ki, Azərbaycan xalqının inkişafdan
geri qalmasının əsl səbəbi əsarət altında yaşaması, çarizmin
hər vasitə ilə milli azlıqları cəhalətdə
saxlaması, onların
maariflənməsinə mane olması, onlara münasibətdə “parçala-hökm
sür” siyasətini həyata keçirməsidir.
Bir sözlə, Parisdə təhsil aldığı
illərdə Avropa demokratiyasından təsirlənən
Əhməd bəy
1894-cü ildə Azərbaycana
qayıtdı. O, artıq
özünün gələcək
həyat yolunu müəyyən etmişdi:
bu yol Azərbaycan
xalqının milli oyanışından, milli
özünüdərkinin təbliğindən
keçirdi. O artıq
mənən bu şərəfli mübarizəyə
tam hazır idi.
İlk mübarizə illəri
Parisdə təhsini başa vurandan sonra Əhməd bəy vətənə qayıtmağı
və həyatını
millətinin azadlığı
uğrunda mübarizəyə
həsr etməyi qərara aldı. 1894-cü ildə doğma Şuşaya qayıdan Əhməd bəy, əvvəlcə, burada fransız dilindən dərs demək, ətrafına gəncləri
yığmaq, onlara azad Avropa ruhu
aşılamaq, onları
köləliyə qarşı
mübarizəyə hazırlamaq
istəyirdi. Lakin
Şuşada olduğu
qısa müddətdə
hiss etdi ki, uzaq əyalət şəhərində bunu
etmək heç də asan olmayacaq.
Çünki bunun üçün
Şuşada onun arzuladığı zəmin
yox idi. Bundan əlavə, həmin dövrdə sürətlə
inkişaf edən Bakı Azərbaycan ziyalılarının öz
arzu və istəklərini həyata
keçirməsi yolunda
siyasi, elmi və mədəni mərkəz rolunu oynamağa başlamışdı.
Bunu nəzərə alan Əhməd
bəy mənsub olduğu millətini milli azadlıq uğrunda mübarizəyə
hazırlamaq üçün
Bakıya gəldi. Bakıda bir müddət müxtəlif işlərdə
çalışan Əhməd
bəy milli özünüdərkin cəmiyyətin
mədəni inkişafından,
gənclərin müasir
elmlərə yiyələnməsindən
asılı olduğunu
uzaqgörənliklə müəyyən
etdi. Ona görə də
onun ilk işi cəmiyyətin maariflənməsi
uğrunda mübarizəyə
başlamaq oldu. Həmin dövrdə Əhməd bəy Ağaoğlu qadınların yeni nəslin yetişməsində
müstəsna rolu olduğunu xüsusi vurğulayır və onlara kişilərlə bərabər hüquqlar verilməsini qızğın
şəkildə müdafiə
edirdi. Bununla əlaqədar o, qadın azadlığına
həsr edilən “İslam dünyasında qadın” adlı kitabını yazdı.
1901-ci ildə çapdan
çıxan bu kitabda Əhməd bəy Ağaoğlu yazırdı: “Qadını
azad olmayan millətin milli inkişafından söz gedə bilməz”.
Həmin dövrdə onun mətbuat
orqanlarında çap etdirdiyi məqalələrində
türkçülük ideyası önə
çıxarılmışdı. O, bununla əlaqədar məqalələrinin
birində yazırdı: “Millətini sevməyən, onun şərəfini
uca tutmayan hər hansı bir insan digər millətləri sevə
bilməz. Zira anasını sevməyən bir kimsənin digərinin
anasını sevməsi mümkün deyil. Millətini sevmək
hamımızın əsas qayəsi olmalıdır.
Çünki köləliyə və əsarətə
qarşı mübarizə, hürr olmağın yolu
insanların milli oyanışından, mənsub olduğu millətini
sevməsindən keçir”.
Zaman.-2013.-7 fevral.-S.12.