Əli bəy Hüseynzadə - milli istiqlal və Turan aşiqi (3)
Erməni
senzorların yer aldığı Senzura Komitəsinin sədri
Qallel onların təhriki ilə
Qafqaz canişinliyinə müraciət edərək “Həyat”ın
çapının dayandırılmasını xahiş etdi. Senzura Komitəsi öz xahişini əsaslandırmaq üçün
iddia edirdi ki, guya “Həyat” qəzetini
nəşr edənlər panislamizmi və
türkçülüyü,
Osmanlını əhali arasında təbliğ edirlər.
Nəticədə
1906-cı il sentyabrın 3-də
“ Həyat” qəzetinin nəşri
dayandırıldı. Amma 1905-ci il iyunun
7-dən 1906-cı il sentyabrın 3-nə
qədər “Həyat”ın işıq üzü
görən 325 nömrəsi Azərbaycanda milli
ideyaların, ortaq türk
dilinin, türk-islam birliyinin, türkçülüyün təbliğində böyük
bir məktəb funksiyasını həyata
keçirdi.
Belə
ki, “Həyat”da Əli bəy
milli ideologiyamızın əsaslarının qoyulmasına
xidmət edən və mənəvi oyanışımızda
bu günə kimi əhəmiyyətini qoruyub saxlayan “Türklər
kimdir və kimlərdən İbarəttir?”, “Bizə hangi
ilimlər lazımdır?”, “Yazımız, dilimiz və birinci
ilimiz” kimi məşhur məqalələrini yazdı. Həmin dövrdə Turan
ideyaları uğrunda apardığı
mübarizəyə görə, dostları tərəfindən
xüsusi sevgi və məhəbbətlə
Turan adı
verilən Əli bəy
Hüseynzadə yazılarında bunu
özünə təxəllüs kimi
götürdü. Həmin dövrdə o türklərin gələcəyinin
yalnız birlikdə olduğunu yazır və
bunu məqalələrində təbliğ
edirdi. Əli bəy :
“Bütün eyni köklü xalqlar birləşirlər,
zira gələcəyə yol
birləşməkdən və güclü
dövlət qurmaqdan keçir.
Türklər də birləşməlidirlər.
Çünki son yüz illiklərdə türk
xalqlarının əsarət altına düşməsi və
onların parçalanaraq assimilə
olmağı uğrunda yeridilən siyasət
türk xalqlarının öz
varlıqlarını qoruya bilməsini
şübhə altına almışdır. Türklər
yalnız birləşmək yolu ilə məhv
olmaqdan xilas ola bilərlər. Bu məsələdə
son qayəmiz ulu Turan olmalıdır”,-deyirdi.
Yeri gəlmişkən onu da deyək
ki, türkçülüyün banisi kimi qələmə
verilən Ziya Gökalp əslində Əli bəy
Hüseynzadənin dediklərini və irəli
sürdüyü ideyalarını mənimsəyərək,
özünü bu yolun mübarizi kimi qələmə verib. Bununla əlaqədar Türkiyənin Muğla
Universiteinin müəllimi,
tanınmış araşdırmaçı yazar
Ömər Faruk Suleymanoğlu
“Əli bəy Hüseynzadə və türkçülük
haqqında” adlı məqaləsində yazır:” Əli bəy sadəcə olaraq yalnız Azərbaycanda deyil,
bütün Türk
dünyasında türk
qövmlərinin millət kimi özünü yaxından
tanımasını, idarə etməsini təbliğ edirdi. Ona görə buna yol istiqlal
mücadiləsindən keçirdi. Bu baxımdan zənnimcə
Əli bəy türk dünyasının
milli istiqlal
düşüncəsinin yalnız rəssamı deyil, eyni zamanda
onun memarıdır. Sırf bu anlamda, sadəcə Məmməd
Əmin Rəsulzadə, Nəriman Nərimanov deyil,
hətta Ziya Gökalp
və Kamal Atatürk
də Hüseynzadə Əli bəydən ilham
alır. Türkiyədə 1911-1918 illər
arasında Ziya Gökalp
tərəfindən sistemləşdirilən “Türkləşmək,
İslamlaşmaq, Müasirləşmək”
prinsiplərini Türk dünyasında ilk öncə ortaya atan və yazılarında müdafiə edən
Hüseynzadə Əli bəy olmuştur.
Digər bir ifadə ilə, Əli bəyin
gündəmə gətirdiyi “Türkləşmək, İslamlaşmaq, Müasirləşmək”
ideyası Ziya Gökalpın türkçülüyü arasında bir körpü rolunu oynayıb və bunu inkar etmək mümkün
deyil.”
(Mənbə:
http://oguz turk.ucoz.com/news/omer_faruk_suleymanoglu_eli_bey_huseynzade_ve_turkculuk_haqqinda_meqale/2010-10-16-222
“Güc
hər şeyi həll edir”
Əli bəy türk
xalqlarının azadlığı uğrunda mübarizəyə
başladığı ilk günlərdən indi də öz
əhəmiyyətini itirməyən məşhur bir ifadə
işlədib: “Güc hər şeyi həll edir”. O, bununla bağlı yazır: “Hər hansı bir məqsədə çatmağın yolu güclü və
qüvvətli olmaqdan keçir.
Zira güc hər şeyi həll edir. Bir millət üçün
hər şeydən öncə arzu edilən şey güclü olmaqdır. Günümüzdə
millətlərin öz
varlığını qoruyub saxlaya bilməsinə və səadətinə
yol bundan keçir.”
(Mənbə:
Azərbaycan Türk Kültür Dərgisi,
iyul - avqust 2006)
Bir
sözlə ittihat, qüvvət və tərəqqi Əli bəyin əsas idealı
idi. O qeyd edirdi ki, güclü və
qüdrətli Turanın qurulmasına da yol məhz güc, tərəqqi
və birlikdən keçir.
O, bununla bağlı yazırdı:
“Ən önəmlisi, güc əldə etmək
üçün tərəqqi, tərəqqi
üçünsə ittihat (birlik) lazımdır”.
Həqiqətən
də, Əli bəyin 106-107 il bundan əvvəl söylədiyi,
yazdığı və təbliğ etdiyi bu üç amil
günümüzdə də
öz vacibliyini qoruyub saxlayıb: “Öncə ittihat, sonra tərəqqi”.
Onun bu müstəvidə “İttihat
və tərəqqi “ firqəsini qurması da
birbaşa bununla
bağlıdır və bunu təsadüfi
də hesab etmək olmaz.
Bu ittihat və tərəqqinin
programında “Turan” ideyası önə
çıxarılmış və onun bütün dünya
türklərinin iqtisadi, ədəbi, və
mədəni birliyinə çevriləcəyi
vurğulanmışdı.
“Turan” deyərkən Əli bəy
ilk növbədə mənəvi məkanı, bütün
türklər üçün sabit, dəyişməz mənəvi
vətəni nəzərdə tuturdu. Təbii ki, bu vətənin də ərazisi,
onu öz
bayrağı altına yığan vahid,
məzhəb ayrılığı olmayan
islam, vahid türk dili və mənəviyyatı
idi.
Əli bəyin Turan və
türk-islam birliyi barədə dedikləri ilə yaxından
tanış olan və bunu yüksək qiymətləndirən Atatürk, məhz buna söykənərək yeni Türkiyənin tərifini belə
vermişdi: “Türkiyə Cümhuriyyətinin təməli mədəniyyətdir.
Milli mənliyini bilməyən, onunla qürur duymayan millətlər inkişaf
etməkdə olan dövlətlər tərəfindən udularaq məhv
ediləcək”.
Bir
sözlə Əli bəy tərəfindən əsası
qoyulan birlik, tərəqqi və güc ideyası və bunun əsasında
Turanın qurulması, “Türkləşmək,
İslamlaşmaq, Avropalılaşmaq” türk xalqları
üçün gələcəyə yol göstərən
bir mayaq oldu.
Bütün
bu ideyalarını isə Əli bəy oçerklər şəklində
çap etdirdiyi “Siyasəti-fürusət” adlı ədəbi-fəlsəfi
traktatı vasitəsilə ardıcıl olaraq həyata
keçirmiş və bunun müqabilində XX əsrin əvvəllərində
millətimizin inkişafı üçün çox dəyərli
bir ədəbi-mədəni fikir mühitinin
başlanmasını təmin etmişdir.
Onu da deyək ki, “Həyat” qəzetinin
bağladılması ilə bağlı aldıqları
ağır mənəvi zərbəyə baxmayaraq, Əli bəy
Hüseynzadə və məsləkdaşları milli
ideyaların təbliğindən əl çəkmək niyyətində
deyildilər. Ona görə də, onlar bu dəfə “Həyat”
qəzetinin yerinə “Fuyuzat”
jurnalını nəşr etməyə başladılar. “Həyat”ın
bağlanmasından cəmisi iki ay sonra, 1906-cı il noyabrın 1-də”Fuyuzat”
jurnalının 1-ci nömrəsi çapdan
çıxdı. Bu jurnal
da Hacı Zeynalabdin
Tağıyev tərəfindən maliyyələşdirilirdi.
Jurnalın Baş redaktoru isə Əli bəy Hüseynzadə idi. Ərəb dilindən tərcümədə
dərk etmək, həzz almaq, feyziyab olmaq mənasını
verən “Fuyuzat” sözün
əsl mənasında o dövrdəki
ziyalılarımızın ən çox
oxunan mətbu orqanına çevrildi.
Bir sözlə Əlibəy Hüseynzadə
“Həyat” qəzeti və “Fuyuzat” dərgisi
ilə Azərbaycanda milli məfkurənin,
türkçülük hərəkatının
genişlənməsinə öncüllük
etdi.
Onu
da deyək ki, Əli bəy Hüseynzadə “Fuyuzat” jurnalının ətrafına
o dövrün məşhur yazarlarını Məhəmməd
Hadi, Mirzə Ələkbər Sabir, Hüseyn Cavid, Səid Səlmasi,
Abdulla Şaiq, Əhməd Kamal, Əhməd Raiq və
başqalarını toplamışdı. Bu müəlliflər
milli ruhda
yazılar yazaraq öz
həyatlarını mənsub olduqları xalqın milli oyanışı uğrunda
mübarizəyə həsr etmişdilər. Onların
yazılarında milli ruh
yanğısı xalqlarının
inkişafında digər millətlərdən geri qalmasından doğan
narahatlıq vardı. Ona görə də,
onlar Əli bəy Hüseynzadənin ətrafında
sıx birləşərək, onun
gündəmə gətirdiyi türkçülük,
“Türkləşmək, islamlaşmaq,
müasirləşmək!” qayəsini özlərinin əsas mübarizə vasitəsinə
çevirmişdilər. Onlar məhz
Əli bəy Hüseynzadənin yanında böyük
bir türk-islam
oyanışı kimi həyat məktəbi
keçdilər. Sonralar Əli bəy
Hüsyenzadə Azərbaycanı tərk etməyə məcbur
olandan sonra məhz onlar bu ümumtürk-
Turan aşiqinin
mübarizəsini davam etdirdilər.
Turan yanğısı
Əli bəy Hüseynzadənin belə demək mümkünsə mənəvi atası, onun özünün ruhu, varlığı olduğu “Fuyuzat” jurnalının ən böyük xidmətlərindən biri həm Azərbaycanda müstəqil jurnalistika məktəbinin əsasını qoyması oldu. Jurnalın həm də ölkəmizdə milli, müstəqil dövlətçilik ideyasını təbliğ etməsi, milli azadlıq mücadiləsini yetişməkdə olan vətənpərvər gənc azərbaycanlıların əsas məqsədinə çevirməsi 1918-ci ildə ilk müstəqil cümhuriyyətimizin yaranmasında böyük rol oynadı.
Zaman.-2013.-13 iyun.-S.13.