“Yığışmamışıq
ki, yeyək, yığışmışıq ki, bir yerdə yeyək”
QVAMİ MƏHƏBBƏTOĞLU,
Milli mətbəximizlə bağlı müsahibə hazırlamaq fikrinə düşəndə əsla seçim
qarşısında qalmadıq.
Axı Azərbaycan kulinariyası
dedikdə Tahir Əmiraslanovdan
başqa kimsə
yada düşmür. Belə ki, o, ölkəmizdə
bu sahənin yeganə bilicisidir. Beləliklə, müsahibimiz YUNESKO-nun Beynəlxalq Xalq
Yaradıcılığı Təşkilatının, eləcə də Dünya Hakimlər Kollegiyasının
üzvü, Ənənəvi Qida Komitəsinin sədri, dünyanın bir çox ölkələrinin kulinariya
assosiasiyalarının fəxri üzvü, 20-yə yaxın kitabın, o cümlədən Azərbaycanın ilk Kulinariya
Ensiklopediyasının, çoxsaylı məqalələrin müəllifi, Azərbaycan Milli Kulinariya Mərkəzinin baş direktoru, tarix elmləri namizədi Tahir Əmiraslanovdur.
- Tahir müəllim, artıq “Mədəniyyət haqqında Azərbaycan Respublikasının
Qanun”u var. Sizcə, bu gün kulinariya ilə bağlı qanuna da ehtiyac
varmı?
- Bəri başdan deyim ki, Azərbaycan Fransadan sonra ikinci
ölkədir ki, onun mədəniyyət haqqında qanununa milli kulinariya ilə bağlı maddə də daxil edilib. Həmin maddəyə görə, milli kulinariya nümunələrimiz mədəni irs kimi
təsbit
olunub. Amma kulinariya təkcə milli irs deyil ki... O, ölkənin təhsil, səhiyyə konsepsiyalarında, iqtisadi
qanunlarında da öz yerini tutmalıdır. O həm də ideoloji təbliğat sahəsində güclü bir vasitədir. Odur ki, belə bir qanunun
hazırlanması gündəmdədir. Hazırda
həmin qanun
üzərində iş gedir. Biz də
müəyyən təkliflərimizi vermişik.
Yeri gəlmişkən, onu da qeyd edim ki, milli irs
siyahısının hazırlanması məqsədi ilə Nazirlər Kabinetinə 1500-ə yaxın xörəyin reseptlərini təqdim etmişik. Bu da həmin
yeməklərimizin
pasportlaşdırılması, müəllif
hüququna, beynəlxalq
patentə cəlb olunması və müxtəlif istiqamətlərdən
qorunması ilə nəticələnəcək.
- Ölkəmizdə bu sahənin biliciləri kifayət qədərdir?
- Bu
yaxınlarda Kislovodskda Rusiyanın peşə məktəblərinin 400 nəfər şagirdinin iştirakı
ilə
kulinariya üzrə yarış keçirildi. Həmin tədbirdə ekspert qismində iştirak edirdim.
Yarışı izləyərkən onların nailiyyətlərinə
çox sevindim. Amma bu sahədə çalışan
özümüzünküləri
düşünəndə bir qədər üzüldüm. Bilirsinizmi niyə?
Çünki onlar təqdim
etdikləri yeməklərin texnoloji kartlarını da
hazırlamağı bacarırdılar. Bizdə isə yeməklərin texnoloji kartlarını bu səviyyədə hazırlaya biləcək
nəinki şagird,
tələbə, heç müəllim yoxdur. Ölkəmizdə bu sahə üzrə
ixtisaslaşdırılmış kollec belə fəaliyyət göstərmir. Elə bu səbəbdən
bizim restoran biznesində,
demək olar ki,
kulinariya sahəsinin
biliciləri yoxdur.
Belə
olan təqdirdə hansı restoran
biznesindən,
hansı mətbəxin
saxlanılmasından danışa bilərik?
“Sağlam yaşamaq istəyirsənsə...”
- Yeri gəlmişkən, millət vəkili Nizami Cəfərov deyib ki, yeməklərin keyfiyyəti, tərkibi barədə Tahir Əmiraslanov hərdən danışarkən adam
heç toya getmək istəmir, yaxud gedib yemək istəmir.
- Mən çalışıram
ki, toya getməyim. (Ən yaxşısı nəmər göndərməkdir). Gedəndə də
çalışıram ki, hər
şey yeməyim.
Sağlam yaşamaq istəyirsənsə, bizim şadlıq saraylarından
və restoranlardan
uzaq dolan. Yoxlamalar aparmaq məqsədi ilə
şadlıq saraylarından nümunə
kimi götürülmüş salatların heç biri hələ indiyədək tələblərə cavab verməyib. Bu və ya
digər
şadlıq sarayında, yaxud restoranda çalışan
ofisiantdan, aşpazdan soruşun ki, onlar bu peşəyə yiyələnmək məqsədilə harada təhsil alıblar?
Uzaqbaşı deyəcəklər ki, hansısa bir kursda. 10-15 günə
aşpaz hazırlanmaz axı. Yeri gəlmişkən, Fransada bir
almanın doğranmasının öyrədilməsinə 3 ay vaxt sərf olunur. Çünki meyvənin
doğranma ölçüsü onun dadına da öz təsirini göstərir. Digər tərəfdən,
restoran sahiblərinin
arasında belə
bu sahənin biliciləri yoxdur. Bunun da müəyyən səbəbləri
var. Son 23 ildə təhsil sistemimizdə bir nəfər ofisiant, barmen hazırlanmayıb.
Dünyanın heç bir yerində baza təhsili olmayan
aşpazı, yaxud ofisiantı işə
götürmürlər.
Fransada milyarderin bu sahə
üzrə təhsili olmasa, o, restoran
aça bilməz.
Hər şey
təhsildən başlayır...
- Amma buna
rəğmən, bizim televiziya
kanallarında bəzi şəxslər yeməklə bağlı verilişlər təqdim edirlər.
- Təkcə yeməklə deyil ki... İndi
ekranlarımızda tibbdən
dərs deyənlər də
peyda olublar. Bizdə
hesab edirlər ki,
bir qadın 12 uşaq doğubsa, onu sağlam
böyüdübsə,
deməli, o, ginekoloq
kimi fəaliyyət göstərə bilər.
Milli mətbəximizə gəldikdə isə... Bu yaxınlarda Qacarlar nəslindən olan Nadir Mirzənin “Karnamə” kitabını tərcümə etdik. O kitabda
qeyd olunur ki, sarayda xörək bişirənlər və aşpazlar işləyirdilər. Bu isə o deməkdir ki, elə o vaxtdan aşpazla
xörək
bişirən fərqləndirilib. Təəssüf
ki, indi xörək
bişirənlə aşpazı fərqləndirə bilmirlər.
- Bununla bağlı digər müəyyən təkliflərlə çıxış
etmisiniz?
- O qədər... İndiyədək milli mətbəximizlə bağlı
müvafiq qurumlara yazdıqlarım toplansaydı, bir kitabxana
materialı olardı. Onlardan biri də bizə bir təhsil ocağı
ayrılması ilə
bağlıdır. Təklifimdə
həmçinin nəzərdə
tutulub ki, kulinariya ilə
bağlı təhsil
sisteminə bu
gün ayrılmış vəsaiti
də həmin o məktəbə
ayırsınlar. Və
5 ildən sonra mən milli
kulinariyamızı elə
səviyyəyə çatdırım ki, hətta bu sahə üzrə ad çıxarmış
Fransa bizə qibtə etsin. Axı nə
vaxta qədər restoranlara
fransız Mişelin ulduzu veriləcək? Nədən bizim məsələn,
Məmməd ulduzu olmasın?
Bu kimi işlərə
başlamağın vaxtı deyilmi?
“Dəyənəklə tankın
qarşısına çıxmaqda davam edirik”
- Bu çətinliklərə baxmayaraq, beynəlxalq yarışlardan
heç zaman əliboş qayıtmırsınız?
- Elədir. Biz bu nailiyyətləri 4-5 nəfərdən ibarət kollektivimizlə,
yəni Azərbaycan Milli Kulinariya Mərkəzi ilə qazanmışıq. Amma nə
gizlədim, necə deyərlər, dəyənəklə
tankın qarşısına çıxmaqda davam edirik. Yəni
indiyədək heç bir qurum, təşkilat bizə bu tədbirlərə qatılmaq üçün maddi
yardım göstərməyib. Yeri gəlmişkən, dəvət olunsaq da, 1996-cı ildən indiyədək kulinariya ilə bağlı dörd ildən bir keçirilən dünya
olimpiadalarına qatılmırıq. Çünki
maliyyəmiz
çatmır.
- Tahir müəllim, ermənilər milli yeməklərimizi özlərininki kimi təqdim etməkdə davam edirlər... Buna
qarşı hansı addımlar atılır?
- Hə... Mən Ermənistanın kulinariya
təşkilatına
da məktub
yazmışam. Bildirmişəm ki, gəlin,
üçüncü tərəfin iştirakı ilə filan, filan xörəkləri qoyaq ortaya. Araşdıraq
görək, filan
xörək sizə məxsusdur, yoxsa bizə? Oradan cavab gəldi ki, bəs bu aksiomadır, yəni heç bir
sübuta ehtiyac yoxdur. Bir sözlə, onlar müxtəlif bəhanələrlə
aradan çıxırlar. Lakin elə qurumlar var ki,
danışıqlarla, yazışmalarla bu və ya digər
mübahisəli məsələlərə son qoymaq olur. Məsələn,
biz Avropa Şurası ilə
ilyarım yazışmadan sonra Avropanın mətbəx
mədəniyyəti kitabında
ölkəmizin mətbəxinə
dair yol verilmiş yanlışlığı aradan qaldırdıq.
Hətta
yanlışlığa görə
kitabın redaktoru Terri Devis Azərbaycandan
üzr istədi.
- Sizi daha hansı məsələlər narahat edir?
- Mən hələ ölkəmizdə özümə rəqib görmürəm və bu məni narahat edir. Azərbaycan kulinariyası
dedikdə Tahir Əmiraslanovdan
başqa kimsə
yada düşmür. Mənim də
55 yaşım var, 8 ildən
sonra pensiyada olacağam. Sonra bəs?.. Yəni bu
sahənin mütəxəssisləri
yoxdur. Bu, biabırçılıqdır.
Bu məni
çox ağrıdır. Bunu təəssüflə qeyd edirəm. İstəyirəm ki, millətimin içində bu sahənin də uzmanları olsun.
Mən
özümdən
güclü mütəxəssislər görmək istəyirəm. Heç
olmasa, biri gəlib desin ki, mən artıq yetişmişəm, sən get otur evində, bu sənətlə Azərbaycanı
irəli
aparacağam. İstəmirəm ki, bu sahə mənimlə
başa çatsın. Unutmayaq ki, Tahir Əmiraslanovun
da adının yaşaması bu sahəyə
gələcək adamlarla bağlıdır. Yəni bu
sahənin alimləri yetişməlidir. İndi hamının başı qarışıb
pul qazanmağa. (Bu mənada çoxlarının vətənpərvərlikləri elə ciblərinin sərhədində
qurtarır). Pul önəmli deyil. Önəmli olan odur ki, bizdən sonra nə qalacaq? Bu sahədə xalqın
yaratdığı çox möhkəm
baza var. Onlar itib batır, onları toplamaq lazımdır.
Yeri gəlmişkən, qeyd edim ki, bizim
Üzeyir Hacıbəyli
xalq musiqisini dərindən mənimsəməklə,
onları toplamaqla musiqimizə
yeni həyat verib.
Mən
də milli mətbəximizdə
bu yolu tutdum. Məqsədim vaxtilə millətimin ərsəyə
gətirdiklərini elmi şəkildə ortaya qoymaqdır.
İndiyədək bu sahə ilə bağlı 20
kitabım nəşr
olunub. İstəyirəm ki, Milli Kulinariya
Muzeyinin yaradılması ilə
bağlı 1991-də
Nazirlər Kabinetinin
qəbul etdiyi qərar həyata keçirilsin.
Kulinariya üzrə
Tədqiqat
İnstitutu, yaradıcılıq laboratoriyası olsun. İstəyirəm ki, AMEA-da kulinariya
elmi istiqaməti təsbit edilsin.
“Bir qarın yeməkdən ötrü adam
da
qadının xətrinə dəyər?”
- Tahir müəllim, dünyada hansı yeməklərimiz daha çox sevilir?
- Mətbəxin təbliği konkret hansısa
xörəklə olmur ki... Bu proses həmin xörəyin təqdimatından (harada, necə və nə zaman) asılıdır. Ayaqladığımız bir çiçəyi rəssam elə çəkir ki, o, sənət əsəri kimi şedevrə çevrilir. Burada da elədir.
Məsələn, 1993-cü ildə qatıq və sudan
hazırladığım atlama ilə beynəlxalq yarışın
birincisi oldum. Onu da deyim ki, təqdimatla hər
məhsulu brendə çevirmək olar. Məsələn, biz istəsək, Gədəbəy
kartofunu brend edib dünyaya çıxara bilərik. Hollandlar
öz kartoflarını, pendirlərini
brend etmədilərmi? Bu, həmin
sahədə
çalışanların bacarığından
asılıdır.
- Sizcə, xörək qadın əlindən yaxşı
çıxır, yoxsa kişi?
-
İctimai iaşədə kişi əlindən... Bilirsinizmi,
bu, çox diqqət
tələb edir. Kişinin əhvalı
yaxşı olmayanda o, heç zaman mətbəxə girmir. Qadın
isə kefi olanda da,
olmayanda da mətbəxə girmək
məcburiyyətindədir. Ona görə
də qadının
bişirdiyi xörək
həmişə yaxşı
alınmır. Onu da deyim ki, evdə ləzzətli
xörəklər bişirən qadın kütləvi restoranda işləyə bilməz.
Bilirsinizmi niyə?
Bir var, bir dəfəyə 3-5 nəfərlik, bir də var, 100-200 nəfərlik yemək hazırlamaq... Bir də unutmayın ki, dad da gözəllik duyğusudur.
Tarixən
estetik duyğular kişilər
tərəfindən
formalaşdırılıb. Kişilərin gözəllik duyma qabiliyyəti daha yüksəkdir. Bir zamanlar azlıqda qalmış kişilərin xoşuna gəlmək, kişilərə özlərini bəyəndirmək
məqsədilə zərif cinsin nümayəndələri onların
zövqünə
uyğun geyiniblər,
bəzənib yemək
hazırlayıblar. Bu isə o deməkdir
ki, gözəlliyi,
dadı diktə edən kişilər olublar. Amma qadınlar bunları düşünmədən həyata
keçiriblər.
Elə
bu kimi səbəblərdən
bu gün ən
yaxşı aşpazlar da, dərzilər də, saç
ustaları da kişilərdirlər.
- Həyat yoldaşınızın
bişirdiyi xörəklərə irad tutursunuz?
- Bir qarın yeməkdən ötrü adam da qadının xətrinə dəyər? Hansı qadın tənqidi sevir? Bir də axı biz evlənməmişdən qabaq deyirdik ki, sənin əlindən nə yesəm, mənə xoşdur. Evlənəndən sonra həmin adamlar olmuruq məgər, niyə dəyişirik ki? Gərək onu nəzərə alaq. Onların da əhvalları pis ola bilər. Amma buna rəğmən, bir hadisəni nəql edim də. Bir dəfə xörək duzlu çıxmışdı. Həyat yoldaşım dedi ki, necə yeyirsən? Dedim ki, sənin əlindən çıxıb yeməliyəm, amma gələn dəfə duza bir az da yemək qatarsan...
- Aristotelin belə
bir sözü var: mən yemək
üçün yaşamıram, yaşamaq üçün
yeyirəm...
Bu fikrə münasibətiniz necədir?
- Əvvəla, onu deyim ki, ya Aristotel səhv edib ya da həmin fikri səhv tərcümə ediblər. İnsana 3 cür (sevgi, qida, yaradıcılıq) ləzzət verilib. Onlar insanı inkişaf etdirir, yaşadır. Ona görə insan yaşayır ki, yesin, sevsin, yaratsın... Yaradır, yeyir, sevir ki, yaşasın da... Bunlar bir-birilə bağlıdır. İnsan yaşayır ki, yesin, yeyir ki, yaşasın. İnsan sevgidən də, yeməkdən də, yaratmaqdan da ləzzət almalıdır. Ləzzət olmasa, demək, inkişafda yoxdur.
- Qonağınız
gələndə
hansı yeməkləri
hazırlamağı üstün tutursunuz?
- Əvvəla
onu deyim ki, yoldaşımın bişirdiyi xörəklər həmişə dadlı olur.
Sualın digər tərəfinə
gəldikdə isə... Mən fikirləşirəm ki, evimə gələn
qonağa taxta stəkanda
su, yaxud süd versəm,
o haradasa gedib deyəcək ki, bəs mən Tahirin evində çox orijinal stəkanda su, süd
içdim. Elə
adam da ola bilər
ki, ona qızıl qabda su versən
belə deyəcək ki, bəs
Tahirə bax a...
qızıl qabda su verir. Elə
adamın mənim
evimdə nə işi var? Evimə gələnlər o taxta qabı sevənlərdir, yəni
əzizlərimdirlər. Onlarla yemək yemək də insana başqa
zövq verir. Bu yerdə
yunan filosofu Plutarxın belə
bir kəlamını
xatırlatmaq istərdim.
O deyib ki, biz yığışmamışıq ki, yemək yeyək,
yığışmışıq ki, bir yerdə yeyək. Mərifətli insanlarla bir stəkan çay da, qara
çörək də daha ləzzətli olur.
Zaman.-2013.-16 noyabr.-S.13.