XVI əsr Azərbaycan kitab
tərtibatında miniatür və xəttatlıq
Rəssamlığın əski regional məktəbləri inkişaf edir və yeniləri meydana gəlirdi. İranda, Azərbaycanda, Türkiyədə,
Orta Asiyada və Hindistanda rəssamlığın milli
mərkəzləri təşəkkül
tapırdı. Qarşılıqlı təsir prosesi
Yaxın və Orta Şərqdə rəssamlığın inkişafı
prosesində vahidliyə
xidmət edirdi.
Bu prosesdə
Təbriz miniatür məktəbi aparıcı
rol oynayır, incəsənətdə dünyəvi
mövzuların əsas
yer tutması ilə səciyyəvi olan rəssamlıq mərkəzlərindən biri
kimi tanınırdı.
Miniatür sənətimiz orta
əsr Azərbaycan təsviri sənətinə
dünya şöhrəti
qazandırmışdır. Azərbaycan miniatürlərinin başlıca
mövzusu klassik Şərq poeziyası ilə sıx əlaqədə olmuş,
onun təsiri nəticəsində inkişaf
etmişdir. Mübaliğəsiz demək olar ki, antik mifologiya
qədim yunan sənəti, klassik Şərq poeziyası da müsəlman Şərqinin miniatür sənəti üçün
tükənməz mənbə
olmuşdur.
Rəssamların ən çox müraciət etdikləri
klassik əsər Nizami Gəncəvinin “Xəmsə”si idi. Bu əsərin 1539-1543-cü illər
əlyazmasına görkəmli
Azərbaycan rəssamı
Soltan Məhəmmədin
çəkdiyi miniatür
“Xəmsə”yə çəkilmiş
miniatürlərdən ən
məşhurudur. Şah Təhmasibin
sifarişi ilə, xüsusi zövqlə hazırlanmış bu zərif və zəngin nüsxə Şərqdə kitab sənətinin şah əsəri adlandırılır.
İllüstrasiyalar isə Şərq
miniatür sənətinin
kamil, misilsiz nümunələrindən hesab
edilir. Nüsxə iri ölçülü
14 miniatürdən ibarətdir.
Təbriz miniatür məktəbinin
ən görkəmli rəssamlarından biri Soltan Məhəmməd
(1470-1555) idi. O, Şah
I İsmayılın saray
kitabxanasında işləmiş,
sonralar bu kitabxananın rəhbəri
olmuşdur. Soltan Məhəmməd Əbülqasim
Firdovsinin “Şahnamə”sinə
(1537) və Hafiz Şirazinin
“Divan”ına (1530) da miniatürlər çəkmişdir. Bu dövrdə Şah I Təhmasibin saray emalatxanasında adları hələlik bəlli olmayan bir sıra
başqa rəssamlar da fəaliyyət göstərmişlər. Onların yaratdığı
qiymətli sənət
əsərləri xüsusi
ədəbiyyatda “Soltan
Məhəmməd məktəbi”,
yaxud da “Soltan Məhəmməd üslubu” kimi qeyd edilir. Azərbaycan miniatürlərində
təsvir olunmuş tarixi dövrlərin əhatə dairəsi də çox genişdir (eramızdan əvvəl IV əsrdən
eramızın XVI əsrinin
sonunadək). Bu miniatürlər regionda yaşayan xalqların (xüsusilə Azərbaycan
və İran) qədim tarixini “dirçəltməsi” baxımından
səciyyəvidir. Azərbaycan miniatürünün
ən səciyyəvi
əlaməti əsərlərdə
Heydəri tacının
təsviridir. Heydəri tacının
miniatür sənətində
əks olunması Azərbaycan miniatür ocağını Şərqin
digər miniatür məktəblərindən ayırmaq
işini xeyli asanlaşdırmışdır. İndi qətiyyətlə demək
olar ki, XVI yüzilə aid elə bir Azərbaycan miniatürü yoxdur ki, orada qızılbaş
papağı təsvir
olunmasın.
Təbriz miniatür məktəbi rəsm sənətinin qapalı sistemi deyildi. Onun güclü təsir
göstərdiyi incəsənət
və sənət sahələri vardı.
Miniatür sənətinin güclü
təsiri xalçaçılıqda
(xüsusilə süjetli
xalçalarda), bədii
metal sənətində, divar
boyakarlığında, keramika
sənətində, bədii
parçalarda daha aşkar nəzərə çarpırdı.
Təbriz miniatür məktəbinin
təsiri regional səciyyəyə
malik idi. Bu
məktəbin təsiri ilə XVI əsrin I yarısında Şiraz məktəbi, XVI əsrin son rübündə Qəzvin məktəbi təşəkkül
tapdı və inkişaf etdi.
Qəzvin miniatür məktəbinin
yaranması və inkişafında onun
1555-ci ildə Səfəvilər dövlətinin paytaxtına
çevrilməsi mühüm rol oynamışdır. XVI əsrin 70-ci illərində
Məşhəd miniatür məktəbi
meydana gəldi. XVI əsrin
sonlarında İsfahan miniatür
mərkəzi yarandı. 1598-ci ildə paytaxta
çevrilməsi ilə əlaqədar olaraq
miniatürçü rəssamların əksəriyyəti
İsfahana cəlb edilməyə
başlandı. Bu miniatür
məktəbinin inkişafında görkəmli rəssam, xəttat,
şair və musiqiçi,
ədəbiyyat və incəsənət tarixçisi
Sadiq bəy Əfşarın (1533-1610) mühüm rolu olmuşdur. O, II Şah
İsmayıl zamanında dövlət kitabxanasında işləmiş
və I Şah Abbas tərəfindən
dövlət kitabdarlığı vəzifəsinə gətirilmişdir.
Təbriz miniatür məktəbinin bədii
potensialının dağılması və tənəzzülündə
Osmanlı-Səfəvi müharibələrinin də güclü təsiri olmuşdur.
XVI əsrin sonlarında - Təbriz 17 ilə
yaxın bir müddətdə Osmanlı təsiri
altında qaldığı dövrdə rəssamların əksəriyyəti
İstanbula aparıldı. İstanbul sarayı nəzdində olan rəssamlıq emalatxanasında bu dövrdə 30 nəfərdən çox təbrizli rəssam fəaliyyət
göstərirdi. Azərbaycan miniatürçü
rəssamların müəyyən hissəsi isə Hindistanda çalışırdı. Burada Moğol miniatür məktəbinin təşəkkülü
və inkişafında istedadlı Təbriz rəssamı Mir Seyid Əlinin fəaliyyətini
xüsusilə qeyd etmək
lazımdır. O, uzun müddət
(1549-1570) Hindistanda saray
kitabxanasında işləmiş, 40-dan artıq yerli və gəlmə rəssamların fəaliyyətinə
rəhbərlik etmişdir. Mir Seyid Əli və onun rəhbərliyi altında
çalışan saray rəssamları tərəfindən
məşhur “Əmir Həmzə” dastanına çəkilmiş
illüstrasiyalar haqlı olaraq
Moğol məktəbinin şah
əsərləri sayılır. Moğol
miniatür məktəbi Orta
(Mərkəzi) Asiya, Azərbaycan, İran və hind miniatür rəssamlığı ənənələrinin
sintezi əsasında yaranmış, inkişaf etmişdir. Moğol hökmdarları miniatür
rəssamlığına xüsusi
qayğı ilə yanaşırdılar. Əmir Həmzənin
360 hekayətinə illüstrasiyalar
çəkmək üçün Behzad məktəbinin 50 rəssamı cəlb edilmiş, məcmuənin 12 cildi
1700 miniatürlə bəzədilmişdi. Cəlaləddin
Əkbərin (1542-ci ildə doğulmuş,
1556-1605-ci illərdə Moğol
hökmdarı olmuşdur) sarayında
müxtəlif xalqlardan olan
145 miniatürçü-rəssam işləyirdi. Beləliklə, bütün XVI əsr
boyunca uğurla tərəqqi
etmiş və ən yüksək inkişaf mərhələsinə
çatmış Təbriz miniatür məktəbinin
yaradıcı potensialı XVII əsrin əvvəlindən
Osmanlı Türkiyəsinə, İran
vilayətlərinə və Hindistana səpələnməyə
başladı.
Gözəl,
yaraşıqlı və aydın yazmaq sənəti olan
kalliqrafiya (xəttatlıq) bu dövrdə geniş
yayılmışdı. Azərbaycanda kalliqrafiyanın qədim
tarixi vardır. Orta əsrlər
Şərqində kalliqrafiyanın sənət kimi təşəkkülü və
inkişafı X-XII əsrlərə təsadüf etmişdir. Həmin dövrdə klassik 6 xətt növü
yaranmışdı (süls, nəsx,
mühəqqəq, reyhani, toqi,
rüqa). Sonralar
Türkiyədə divani, İranda
təliq və şikəste, Azərbaycanda nəstəliq kimi daha mükəmməl
xətlər icad edildi.
Xəttatlar ərəb qrafikası əsasında bədii, elmi əsərlərin üzünü
köçürür, binaların bəzək
kitabələrini işləyirdilər. XIV əsrin sonu-XV əsrin əvvəllərindən Azərbaycan
xəttatlığının yeni inkişaf mərhələsi başlandı. Mir Əli Təbrizi nəstəliq xəttini icad etdi.
Cəfər
Təbrizi, Şah Mahmud Zərrinqələm, İbrahim Təbrizi,
Aini Təbrizi, Əhməd Təbrizi XV əsrin məşhur
Azərbaycan kalliqrafları idilər.
XVI əsrdə
xəttatlıq daha yüksək inkişaf mərhələsinə
çatdı. Bu dövrdə, hətta
hökmdarlar da xəttatlıqla
məşğul olurdular (Şah
I İsmayıl, Şah I Təhmasib). Azərbaycan
xəttatlarının bir çoxu
tərtib etdiyi əlyazma mətnlərini
miniatürlərlə də bəzəyirdilər. Təbrizdə,
Ərdəbildə, Marağada və
Şamaxıda kalliqrafların toplandığı kitabxanalar vardı. Lakin Təbrizdəki
kalliqrafiya məktəbi ümumşərq
əhəmiyyətinə malik idi. Kalliqrafiya
memarlığa, metalişləmə sənətinə, toxuculuğa və
xalçaçılığın inkişafına güclü təsir göstərirdi. Təsadüfi
deyildir ki, ən mahir kalliqraflar Təbriz məktəbinin
yetirməsi idilər. Abdulla Qazı Xoylu, Ətiq Ordubadi,
Sadıqbəy Əfşar, Şəmsəddin Məhəmməd
Təbrizi, Seyid Məhəmməd, Şah Mahmud Nişapuri XVI əsrin ən məşhur xəttatları
olmuşlar. Kitab
çapı olmadığına görə Azərbaycanda xəttatlıq
bu dövrdə də zəruri və
kütləvi sənət növü idi.
FƏRƏH
MƏMMƏDOVA ƏVVƏLI ÖTƏN SAYIMIZDA,
Zaman.-2013.-15 oktyabr.-S.22.