Əmin Abid - ilk qorqudşünas alim və istiqlal şairi (1)
ƏZIZ MUSTAFA,
Onun haqqında geniş
ədəbi ictimaiyyətə
çox az
şey məlumdur.
İndinin özündə professional tədqiqatçılar istisna
olmaqla ədəbiyyat
aləmimizdə onun adını az-
az çəkirlər.
Halbuki, onun şeirləri və ədəbi fəaliyyəti ötən
əsrin 20-30-cu illərində
milli mənəviyyatımızın
qorunub saxlanılmasında
və yeni nəsil milli azadlıq mücahidlərimizin
yetişdirilməsində böyük
rol oynayıb. O,
başdan-ayağa türkçülük
ruhunda yetişən və obrazlı şəkildə desək,
türk millətinin azadlığı və gələcəyi uğrunda
canını hər an qurban verməyə
hazır olan bir milli istiqlal
fədaisi idi.
Mənsub olduğu millətin istiqlalı yolunda ölümə getməyi
özünə şərəf
bildi və repressiya illərində bolşevik cəlladları
tərəfindən gedər-gəlməzə
göndərildi. Bu böyük
milli azadlıq mücahidi şeirləri ilə bolşevik sisteminə qarşı amansız savaş açan alovlu vətənpərvər, “Gültəkin”
təxəllüslü şair
Əmin Abid idi.
Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin
üzvü, adı Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixinə tənqidçi,
ədəbiyyatşünas alim kimi düşən
Əmin Abid - Əhmədov Əmin Mütəllib oğlu
1898-ci ildə Bakıda
anadan olub. Onun soykökü
sonuncu Bakı xanı Hüseynqulu xana gedib çıxır.
Balaca Əminin yetişməsində
və dünyagörüşünün
formalaşmasında o dövrün
savadlı qadınlarından
olan anası Reyhan xanımın böyük rolu olub. O, ibtidai təhsilini də anası Reyhan xanımın evdə təşkil etdiyi məktəbində alaraq özünün elmə olan marağı ilə diqqəti cəlb edib. Valideynləri Əminin dövrünün
müasir elmlərinə
yüksək səviyyədə
yiyələnməsi, onun
həm də rus dilini dərindən
öyrənməsi məqsədilə
övladlarını III Aleksandr
gimnaziyasında oxumağa
qoyurlar. Rusdilli gimnaziyada oxumasına baxmayaraq, Əmin Osmanlıya- İstanbula getmək və orada ali
təhsil almaq arzusunda idi. Amma həmin arada, 1914-cü ildə I Dünya müharibəsinin başlaması
Əminin İstanbula təhsil almağa getməsinə imkan vermir. Amma o yenə boş
dayanmadı. Hələ gimnaziyada
oxuduğu illərdən
ədəbiyyata və
tarixə böyük
həvəsi olan Əmin 13-14 yaşlarından
bədii yaradıcılıqla
məşğul olmağa
başladı. Əminin ədəbiyyata
marağı da təsadüfi deyildi.
Belə ki, həmin dövrdə Əminin qardaşı, tanınmış
vətənpərvər şair
Əlabbas Müznib “Dirilik”, “Babayi-Əmir” jurnallarının həm naşiri, həm də redaktoru idi. Əmin də 1912- ci ildən başlayaraq ədəbi yaradıcılığa
“Dirilik”, “Babayi-Əmir”
jurnalları, həmçinin
Bakıda nəşr edilən müxtəlif qəzetlərdə dərc
etdirdiyi məqalələr,
hekayələr, şeirlər
və tərcümələrlə
başladı. O, yazdığı
məqalələrin altına
adətən “Abid”, “Abid Mütəllibzadə”,
“Abid Alp Mütəlliboğlu”,
“Qozqurab bəy” və başqa imzalar qoyurdu.
Bu qəzet və
jurnallarda çap etdirdiyi məqalələr
o vaxt 14-15 yaşı
olan Əminin siyasi dünyagörüşünün
formalaşmasında və
onun ədəbi baxımdan daha da püxtələşməsində
önəmli rol oynadı. 1918-ci ildə
Azərbaycanın müstəqilliyini
əldə etməsindən
sonra gənc Əmin həyatını
bu müqəddəs amal uğrunda, gənc dövlətimizin daha da möhkəmlənməsi
yolunda mübarizəyə
həsr etdi. Həmin dövrdə yazdığı
məqalələrində Əmin
azərbaycanlıları milli
dövlətçiliyimizin ətrafında daha sıx birləşməyə,
onları azadlığın
qədrini bilməyə
çağırırdı. Qafqaz İslam Ordusunun Azərbaycanı daşnak- bolşevik qətliamından xilas etməsini ruh yüksəkliyilə qarşılayan
Əmin bununla bağlı məqalələrinin
birində yazırdı:
“Nəhayət ki, Azərbaycanın üzərinə
gözlənilən günəş
doğdu, Osmanlı əsgərləri Azərbaycanın
başı üzərini
alan qara
buludları qovaraq şirin canlarından keçdilər, axıtdıqları
qanları hesabına qan qardaşları Azərbaycan türklərinə
əbədi səadət
və xoşbəxtlik
gətirdilər, onları
zalımdən və zülümlərdən xilas
etdilər”.
Ona görə də gənc
Əmin Azərbaycanın
milli istiqlalına həsr edilən şeirlərinin birində
müstəqilliyimizi tərənnüm
edərək müəllifinə
şöhrət gətirən
bu misralarını yazmışdı:
İstiqlal, o yaşayan millətin
qəlbində can,
İstiqlal, o səadət, həyat,
zəfər, şərəf, şan.
İstiqlal, o sönməyən
müəbbəd bir məşalə
Könüllərdə tutuşur,
gözlərdə sönsə
belə!
Bu misralar Əminin
bütün varlığı
ilə milli istiqlalımıza sarıldığını,
həyatının mənasını
bunda gördüyünü
bir daha sübut etməkdədir. Onun üçün vətən
hər şeydən əzizdir, milləti millət edən, varlığını dünyada
tanıdan, onun azad və müstəqil
yaşamasıdır: Hürr,
azad və müstəqil yaşamaq. Bu amal idi gənc Əmini yeni zirvələrə səsləyən.
“Folklor nümunələri
xalqımızın qan
yaddaşıdır”
1918-ci ildə əldə
edilən müstəqilliyimizin
ilk illərində ölkəmizin
savadlı və gənc kadrlara böyük ehtiyacı vardı. Bunu nəzərə
alan M. Ə. Rəsulzadənin təşəbbüsü
ilə bir qrup gənc xaricə oxumağa göndərildi. Onların arasında gənc
Əmin Abid də vardı. Əmin Abid əvvəlcə İstanbuldakı “Darülmüəllimeyi-Aliye”də
(Ali Müəllimlər Məktəbi)
oxudu. Sonra isə İstanbul
Darülfünunun (İstanbul
Universiteti) ədəbiyyat
fakültəsini bitirdi.
Onu da deyək ki,
Əmin Abid İstanbulda təhsl aldığı illərdə
Azərbaycan bolşeviklər
tərəfindən işğal
edildi. Bu isə istiqlal mücahidi olan, ana vətənini ürəkdən sevən
Əmin Abiddə ağır izlər buraxmış, o bir müddət düşgünlüyə
qapılmışdı. Amma o, özündə güc taparaq vətən uğrunda mübarizəsini
ədəbi müstəviyə
keçirmək qərarına
gəldi. Bu müstəvidə də
6 cildlik Azərbaycan ədəbiyyatı tarixini
yazmağa, xalqımızın
folklor nümunələrini
toplayaraq tədqiq etməyə başladı.
Əmin Abid həmin dövrdə folklor nümunələrini
toplamasını belə
izah etmişdi : “Folklor nümunələri
xalqımızın qan
yaddaşıdır, keçmişimizlə
gələcəyimiz arasında
bir körpüdür”.
Hər şeyə, ədəbiyyata,
mədəniyyətə, hətta
danışıq dilinə
belə, sinfilik baxımından yanaşıldığı
bir vaxtda Ə. Abid yazırdı: “Atalar sözü, bilməcə, nağıl,
mahnı kimi ədəbi növlər də işçi xalq sinfinin iqtisadi
bədii zövqünə
aid ünsürləri ehtiva
edən məhsullar olduğu kimi, aşirət rəislərinin,
xan və bəylərin, ümumiyyətlə,
aşirət aristokratiyasının
həyatına, qəhrəmanlıq
müharibələrinə aid mədhnamələr də
az deyil”.
Halbuki bolşeviklər folkolor nümunələrində, dastanlarda, nağıllarda, bir sözlə, keçmişə aid nə varsa hamısında sovet rejimi əleyhinə düşmənçilik notları axtarırdılar. Ona görə də bolşeviklər min illər boyu xalq tərəfindən yaradılan mənəvi dəyərlərdən imtina etməyə çağırırdılar və bu məsələdə özləri ilə həmrəy olmayanlara burjua tör-töküntüsü damğası vururdular. Amma bunun da arxasında siyasi oyunlar dayanırdı və Əmin Abid vətəndən uzaqlarda, İstanbulda oxuduğu illərdə rejimin bu çirkin niyyətlərini dərindən anlayırdı. Ona görə də bolşevizmə qarşı mübarzə yolu kimi zəngin mədəni irsimizi tədqiq etmək yolu seçdi. Onun topladığı ilk folklor nümunələri 1923-cü ildə “Kommunist “qəzetində dərc edildi. O dövrün tanınmış folklorşünas alimi Salman Mümtaz Əmin Abidin topladığı folkolr nümunələri ilə tanış olandan sonra: “ Gənc və istedadlı bir folkloşünasın sırlarımıza qoşulmasından qürur duydum. Əmin Abidin böyük gələcəyi olacaq. Çünki onun ilk araşdıramaları işləməyi, daim axtarışda olmağı sevən bir gənc olduğunu göstərir”,-demişdi.
İlk
qorqudşünas tədqiqatçı
Əmin
Abiddə elmi tədqiqatlara böyük maraq vardı. O,
Türkiyədə ali təhsil aldığı illərdə
bədii yaradcılıqla bərabər, həm də ədəbi
tədqiqatla məşğul olmağa başladı.
İstanbul Universitetində oxuduğu illərdə Əmin
Abid yazdığı “Azərbaycan türklərinin ədəbiyyatı
tarixi”ndə ədəbi tədqiqatçılarımız
arasında “Kitabi-Dədə Qorqud” dastanını elmi şəkildə
araşdıran ilk araşdırıcı oldu. “Dədə
Qorqud” dastanının nəinki Azərbacan, həm də
bütün türk dünyası üçün xüsusi
önəmə malik olduğuna diqqəti cəlb edən
Əmin Abid bununla da türkşünaslıq elmində yeni
bir mərhələ açmış oldu. Əslində həmin
dövrdə Əmin Abidin “Dədə Qorqud” dastanının
tədqiqini önə çıxarması heç də təsadüfi
deyildi. Belə ki, Azərbaycanın bolşeviklər tərəfindən
işğal edilməsindən sonra mənəviyyatımız
və milli varlığımız da təhlükə
altına düşməkdə idi. Bolşevik rejimi ilk
günlərdən Azərbaycanın tarixi keçmişini, mədəniyyətini,
zəngin ədəbi irsini xalqa unutdurmağa, onu
keçmişindən ayrı salmağa
çalışırdı. Belə bir vəziyyətdə
Əmin Abid tərəfindən Azərbaycan xalqının ədəbi,
mənəvi və tarixi həyatında böyük bir iz
buraxan “Dədə Qorqud”un gündəmə gətirilməsi
milli varlığmızın sübutu anlamına gəlirdi.
Bu həm də Azərbaycan xalqının mənəvi, mədəni
irsinin işğalçılardan qat-qat yüksəkliklərdə
dayandığının nümayişinə, həm də
milli varlığmızın qorunub saxlanılmasına xidmət
edirdi. Təsadüfi deyil ki, tanınmış tədqiqatçı
Əli Şamil Əmin Abidin ədəbiyyat tariximizdə ilk
qorqudşünas tədqiqatçı olduğunu bildirib. O:
“Azərbaycanda Dədə Qorqudun tədqiqi ilə ilk dəfə
İstanbul Universitetində oxuyan Əmin Abid məşğul
olmağa başladı. O, bununla da qorqudşunaslıqda yeni
cığır açan tədqiqatçılardan oldu”,-deyə
yazıb.
Zaman.-2013.-4 sentyabr.-S.12.