“Teatrımızın və
teatrşünaslığımızın gələcəyinə
nikbin baxıram...”
QVAMİ MƏHƏBBƏTOĞLU,
Həmsöhbətimiz sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru, teatrşünas Vidadi
Qafarlıdır.
- Vidadi bəy, son vaxtlar
teatrlarımızda səhnəyə qoyulan xarici əsərlər
geniş yer tutur. Bu nədən irəli gəlir?
-
Birincisi, bu, teatrın təbiətindən irəli gəlir, yəni
teatr bir yaradıcı orqanizm olaraq həmişə yeni
mövzular axtarır və görünür ki, müasir milli
dramaturgiyamız bu tələbatı tam ödəyə bilmədiyindən
son vaxtlar xarici dramaturgiyaya müraciətlər artıb. Digər tərəfdən, bu gün Azərbaycan
bütün sahələrdə dünyaya inteqrasiya edirsə,
teatr cəmiyyətin mikromodeli olaraq necə bu prosesdən kənarda
qala bilər? Yəni bu həm də zamanın tələbidir
və qədərini aşmasa, faydalı cəhətləri də
az deyil. Belə ki,
tamaşaçılarımızı xarici dramaturgiya ilə tanış edir, dramaturqlarımızı
yaradıcılıq axtarışlarına təhrik edir,
aktyorlarımız fərqli düşüncəyə,
dünya görüşünə malik obrazlarla tanış
olur, ifaçılıq palitrasını genişləndirirlər.
- Son vaxtlar teatrlarımıza əcnəbi
rejissorların axını da başlayıb. Onlar
teatrımıza hansı yenilikləri gətiriblər və
yaxud gətirmək istəyirlər?
- Əcnəbilərin
axını təkcə teatrlarımıza deyil ki… Bu gün paytaxtımızın əksər möhtəşəm
binalarını da əcnəbi memarlar layihələndirir,
xarici şirkətlər tikir. Bu mənada
indiki dövr XIX əsrin sonu - XX əsrin əvvəllərini
xatırladır. Məncə, indiki mərhələdə,
teatrlarımızın yaradıcılıq mübadiləsi,
yeni əlaqələr qurması baxımından əcnəbi
rejissor axını hələ ki, xeyirlidir. Amma bu əlaqə də, mübadilə də
qarşılıqlı olmalıdır. Bizdə isə
bu, təəssüf ki, birtərəfli gedir... Onların
teatrımıza hansı yeniliklər gətirdiyini isə deyə
bilmərəm, çünki əcnəbi rejissorların
teatrlarımızda quruluş verdiyi tamaşalarda bizim
rejissorların işindən fərqlənən, qeyri-adi
heç nə görməmişəm. Əslində
bunu onlardan gözləmək də sadəlövhlükdür,
axı 30-40 günə hansı yeniliyə nail olmaq olar?
- Elə isə dünya teatr təcrübəsindən
kifayət qədər bəhrələnə bilirikmi?
-
Obyektivlik naminə deməliyik ki, haqqında
danışdığımız proseslər qismən,
dünya teatr təcrübəsindən bəhrələnmək
istəyindən irəli gəlir. Amma geniş mənada
söhbət müasir dünya teatr təcrübəsindən
gedirsə, bəhrələnmə yox dərəcəsindədir.
Həmin təcrübədən faydalanmaq
üçün o prosesin içində olmaq, onun
iştirakçısına çevrilmək lazımdır.
Biz isə müəyyən cəhdlər etsək
də, hələ ki bu prosesi uzaqdan izləyən
tamaşaçı qismindəyik. Dünya təcrübəsindən
bəhrələnmək üçün MDB-nin sərhədlərini
aşmaq, nüfuzlu beynəlxalq festivallarda, forumlarda
görünmək, ölkəmizdə məsələn, Qəbələ
beynəlxalq musiqi festivalı kimi, səviyyəli beynəlxalq
teatr festivalı keçirmək, məşhur teatrların
ölkəmizə, bizim teatrların Avropa ölkələrinə
qastrollarını təşkil etmək lazımdır.
- Niyə Avropada daha çox
görünə bilmirik?
- Bizim
teatrın Avropada görünməsi üçün hələ
çox işlər görülməlidir. Bunun
üçün teatrlara dövlət qayğısı daha da
artırılmalı, maliyyə imkanları genişləndirilməlidir.
Teatrları, teatr sənətçilərimizi
stimullaşdırmaq lazımdır. Bu
gün bizdə tamaşaya ayrılan maliyyə vəsaiti Avropa
ölkələrindən çox aşağıdır,
aktyorların aldığı maaşın, qonorarın
müqayisəsindən isə söz gedə bilməz. Teatr sənətçilərimiz əsl fədakarlardır.
Bir çox Avropa ölkələrində
teatrlar gəlir vergisindən azad edilib, Estonoyada isə bununla
yanaşı, hətta siqaret və spirtli içkilərin
satışından əldə olunan gəlirin müəyyən
faizi teatrlar arasında bölünür. Amma
bizdə teatrların yalnız əməkhaqqı fondu dövlət
büdcəsindən ödənilir və hər teatrda
yalnız bir-iki tamaşa dövlət sifarişi ilə
hazırlanır. Digər tamaşalar isə
teatrın daxili imkanları hesabına başa gəlir. Daxili imkanlar da şox məhduddur. Və təsəvvür edin, teatr həmin məhdud
imkanlarla yüksək səviyyəli tamaşalar
hazırlamalıdır ki, xarici festivallara, qastrollara gedə
bilsin. Bura bəzi yaradıcı problemləri
də əlavə etsək, səbəblərin mənzərəsi
aydın olar.
“İldə 5-6 yeni tamaşa
hazırlamaq kifayətdir” - Akademik Milli Dram Teatrının rəhbərliyi
tərəfindən aparılan reformalar öz bəhrəsini
verdimi?
-
Şübhəsiz ki, müəyyən nəticələr
var. Akademik Milli Dram Teatrında il ərzində on bir tamaşa
hazırlanıb, teatr İranda, Gürcüstanda, Moldovada,
Ukraynada, İsveçdə qastrol səfərlərində
olub, festivallarda iştirak edib. Bir neçə il
əvvəl biz bir teatrın bir il ərzində bu qədər
xarici səfərdə olmasını heç xəyalımıza
da gətirmirdik. İndi isə bu artıq
faktdır. Və bu, ən azı teatrda
intensiv işin getdiyini göstərir.
Düzdür, hazırlanan bütün tamaşaları
heç də uğurlu adlandırmaq olmaz, bu heç
mümkün də deyil. Əslində mən bir il ərzində
on bir tamaşa hazırlamağın tərəfdarı da
deyiləm. Bu, ayda bir tamaşa deməkdir. Adətən, antrepriz teatrları bu prinsiplə
işləyir. Akademik teatr isə
davamlı və uzunmüddətli repertuara malik teatrdır.
Bu mənada həm yaradıcı, həm də
maliyyə resurslarını həddən artıq bölməmək
üçün, məncə, ildə 5-6 yeni tamaşa
hazırlamaq kifayətdir. İslahatların
bəhrəsinə gəldikdə isə deyim ki, Akademik Milli
Dram Teatrında aparılan islahatların hələlik
üç uğurlu nəticəsini qeyd edə bilərəm.
Birincisi, teatrda yaradılan nizam-intizam, ikincisi,
haqqında danışdığımız, teatrın xarici səfərləri
və bu yöndə görülən işlər,
üçüncüsü isə teatrda artıq güclü
yaradıcı potensiala malik aktyor heyətinin
formalaşması. Məncə, iki-üç il üçün az deyil.
- Bir vaxtlar dərnəklər, xalq
teatrları professional teatrlar üçün kadrlar
hazırlayardı. Son illər belə kadrlara rast gəlmək
mümkün deyil... Bu, onların fəaliyyətsizliyindən
irəli gəlirmi?
- Bu,
çox ciddi məsələdir. Əslində
xalq, özfəaliyyət, həvəskar teatrlarının, dərnəklərin
əsas funksiyası, heç də peşəkar teatrlar
üçün kadr hazırlamaq deyil. Baxmayaraq
ki, bu teatrlar Azərbaycan milli teatrının inkişafında
böyük rol oynayıb və peşəkar səhnə
üçün yüzlərlə istedadlı sənətkarlar
yetişdirib. Həvəskar
teatrlarının əsas missiyası xalqa teatr mədəniyyətini
aşılamaq, səviyyəli tamaşaçı
yetişdirməkdir. Əvvəllər nəinki
hər mədəniyyət evinin, hətta hər bir məktəbin
həvəskar teatrı, dram dərnəyi, hər birinin də
öz tamaşaçı auditoriyası vardı. Onlar üçün tez-tez festivallar, müsabiqələr
təşkil olunardı. İndi isə
artıq neçə illərdir ki, Təhsil Nazirliyinin qərarı
ilə məktəblərdə teatr tamaşalarına bilet
satışına da icazə verilmir. Məktəblərdə
teatr dərnəkləri də yoxdur. Belə
halda məktəblidə, gələcəyin potensial
tamaşaçısında teatra necə sevgi yaratmaq olar?
Hər şey də məktəbdən
başlayır. Əksər mədəniyyət
saraylarında da xalq teatrlarının yalnız adı var. Bir
sözlə, bütün bunlar dövlətin teatr siyasətinin
tərkib hissəsinə çevrilməli və kompleks həllini
tapmaldır.
- Teatrlarımız yeniləndi,
maddi-texniki bazaları möhkəmləndirildi. Amma ortaya
sanballı tamaşalar çıxmadı, bəlkə də,
var. Elə isə son illər hadisəyə çevrilmiş,
teatrşünasların dili ilə desək, mədəniyyət
aləmində partlayışa çevrilmiş hansı
tamaşamızdan söz açmaq istərdiniz?
- Mən
sizin “ortaya sanballı tamaşalar çıxmadı” fikrinizlə
razı deyiləm. Düzdür, dediyiniz
partlayış effekti verən, hadisəyə
çevrilmiş tamaşa adı çəkə bilməyəcəm.
Amma son illərdə teatrlarımızda bir
neçə sanballı tamaşanın qoyulduğunu əminliklə
deyə bilərəm. Məsələn, Akademik Milli Dram
Teatrının “Lənkəran xanının vəziri”, “Boy
çiçəyi”, “Xanuma”, “Qatarın altına atılan
qadın”, “Qatil”, “Şah və Şair”, “Şah Qacar”, Musiqili
Komediya Teatrının “Evlənmə”, “Kimdir müqəssir”,
Gənc Tamaşaçılar Teatrının “Müharibə”,
Yuğ teatrının “Naməlum Axundzadə”
tamaşalarını bir çox bədii keyfiyyətlərinə
görə sanballı tamaşalar sayıram.
- Bəs bölgə teatrları barədə
nə deyə bilərsiniz?
- Bizim
bölgə teatrlarımız bəlkə də, daha çox
diqqətə və qayğıya layiqdirlər. Ən azı ona görə ki, onlar da dövlət
teatrı statusu daşıyırlar və paytaxtdan kənarda,
deməli, həm də kinoya, teleseriallara çəkilmək,
dublyaja getmək imkanlarından uzaqda yaşayırlar.
Amma bununla belə, rayon teatrlarımızda çox
istedadlı aktyorlar, rejissorlar var. Şəki, Gəncə, Lənkəran,
Sumqayıt, Mingəçevir teatrlarında fəal
yaradıcı proses gedir, maraqlı tamaşalar qoyulur. Buna Gəncə
Teatrının “Evlənmə”, Şəki Teatrınn “Xəsis”
tamaşalarını misal göstərə bilərəm.
Bu teatr ki var...
- Bu gün aktyorlarımızın əksəriyyəti
seriallara cəlb olunublar... Bu, teatrlarda bir
boşluq yaratmır ki?
-
Sözsüz ki, aktyor nə qədər çox yerə
qaçırsa, öz enerjisini o qədər çox
paylayır. Bununla da teatrda oynayacağı, oynadığı
rola daha az vaxt ayırmış olur. Amma bu məsələdə aktyorları
qınamağın da yeri yoxdur. Bu gün
teatrlarımız arasında ən yüksək əməkhaqqı
alan Akademik Teatrdır, onların da Xalq
artisti dörd yüz manat maaş alır. Fəxri
adı olmayanlar isə təxminən iki yüz manat
alırlar. İndi görün başqa
teatrlarda vəziyyət necədir. Axı aktyor da
insandır, həm də üzdə olan insandır, onun da
sosial qayğıları var. Digər tərəfdən, bəs
seriallardakı rolları aktyorlar oynamayıb, kimlər
oynamalıdırlar ki...
- “Bəyin oğurlanması”
filmində deyilir: “Bu kino ki var bu çox qəliz məsələdir. Həm qəlizdir, həm də ki vacib. Bax
bu kino zəhmətkeşləri ordan durub gəliblər bizim
yanımıza. Ayə, gəliblər ki, bizi çəksinlər.
Bizim də borcumuz əlimizdən gələn hər
bir köməyi onlardan əsirgəməməkdir”. Bəs teatrımızı dirçəltmək
üçün teatrsevərlərin borcu nədən ibarət
olmalıdır?
- İndi hər futbol komandasının öz fanklubu var,
onların üzvləri, yəni azarkeşlər komanda udanda
da, uduzanda da onun yanında olurlar. Teatrsevərlərimiz
də belə olmalıdırlar. Təəssüf ki, bu
gün teatrlarımız arasında yalnız Rus Dram
Teatrının, qismən də Yuğ və Pantomim
teatrlarının öz daimi tamaşaçı
auditoriyaları var. Rus Dram Teatrının sadiq
tamaşaçıları arasında hətta elə
yaşlı insanlar var ki, hər ay öz pensiyalarından bilet
pulu ayırırlar. Yəni onlar teatra getməyi
özlərinin həyat tərzlərinə çeviriblər,
bilet pulunu aylıq büdcə xərclərinə daxil ediblər.
Teatrsevər belə olmalıdır, onu isə
yetişdirmək lazımdır.
- Vidadi bəy, ümumiyyətlə,
bizim vahid teatr konsepsiyamız varmı?
- Əslində, ölkə başçısının imzaladığı Teatr haqqında Qanun, teatrla bağlı bir neçə sərəncam, Azərbaycan teatrının inkişafına dair 2009-2019-cu illər Dövlət proqramı konseptual sənədlərdir, amma konsepsiya deyil. Konsepsiya olsaydı və ya onu icra edənlər ona konsepsiya kimi baxsaydılar, bir neçə il əvvəl iyirmi illik tarixə, fəqli estetikaya, daimi tamaşaçı auditoriyasna malik Gənclər və Kamera teatrlarını bağlayıb, Gənc Tamaşaçılar Teatrına birləşdirməzdilər. Bu, çayın axarına qarşı üzmək, dünya teatr prosesinin əksinə getmək deməkdir. Bu gün ərazisi və əhalisi bizdən iki dəfə az olan qonşu Gürcüstanda qırxdan artıq teatr fəaliyyət göstərir və onların da təxminən yarısı özəl teatrlardır. Azərbaycanda isə cəmi 27 teatr var ki, onların da ikisi bələdiyyə, qalanı dövlət teatrlarıdır. Yəni bu gün Azərbaycanda bir ədəd də olsun fəaliyyətdə olan özəl teatr, alternativ teatr yoxdur. Deməli, onlar üçün münbit zəmin, şərait yoxdur. Bunu, o fakt da sübut edir ki, 1990-cı illərdən bəri bir neçə özəl teatr yaransa da, duruş gətirə bilməyib, fəaliyyətlərini dayandırıblar. Yaxud bu gün Bakı teatrları ilə rayon teatrları arasında sanki bir uçurum varsa, onlar əksər hallarda paytaxta hesabat xarakterli qastrollarla gəlirlərsə, biz hansı inteqrasiya olunmuş vahid teatr məkanından danışa bilərik. Bunların hamısı isə vahid milli teatr konsepsiyasının olmamasından irəli gəlir.
- Bu gün tamaşaçı marağı
daha çox hansı janrlaradır?
- Teatr
tariximiz göstərir ki, Azərbaycan teatrında dominant janr hər
zaman komediya olub. Bu gün isə
teatrlarımızın repertuarında tarixi, psixoloji, tragikomik əsərlər
üstünlük təşkil edir. Amma burada da bir az nisbilik var. Ümumiyyətlə,
tamaşaçı üçün əsas meyar yaxşı
tamaşadır.
- Bu
gün teatr tənqidçiləri elə bil qeyb olublar. Mənə elə gəlir ki, onlar nədənsə,
bu və ya digər tamaşa haqqında fikir yürütməkdən,
mövqelərini ortaya qoymaqdan çəkinirlər. Bu məsələyə sizin münasibətinizi bilmək
istərdik.
-Mən
üç-dörd il əvvəl sizin fikrinizlə
razılaşardım, çünki onda teatr prosesinin
özündə də bir durğunluq vardı. İndi
isə vəziyyət fərqlidir. Bu gün Azərbaycan
teatr məkanında bir canlanma yarandığından bu
özünü teatr tənqidində də göstərir.
Tanınmış teatrşünaslarımız
-Məryəm Əlizadə, İlham Rəhimli, Aydın
Talıbzadə məqalə və resenziyaları ilə
ara-sıra öz mövqelərini ortaya qoyurlar. Ondan əlavə,
çox sevindiricidir ki, bir ara
teatrşünaslığımızda yaranan kadr
çatışmazlığı da aradan qalxmaqdadır. Belə
ki, bu gün Elçin Cəfərov, Aliyə Dadaşova,
Könül Əliyeva, Aygün Süleymanova, Sevda Babayeva, Xəyalə
Rəis kimi istedadlı gənc teatrşünaslarımız
yetişib və öz müəllimlərinin cərgəsinə
qoşulublar. Biz onları qoruya bilsək, mən
teatrşünaslığımızın gələcəyinə
nikbin baxıram, elə teatrımızın da...
Zaman.-2013.-7 sentyabr.-S.7.