Əmin Abid - ilk
qorqudşünas alim və istiqlal şairi (4)
ƏZIZ MUSTAFA,
Anarın “Durna harayı”nda yazdıqları o dövrdə
Əmin Abidin gizli fəaliyyət apardığinı, millətinin
azadlıq ruhunu yaşatmağa
çalışdığını bir daha sübut edir. Bəzi məlumatlara
görə, ötən əsrin 20-ci illərinin sonlarında
gənclər arasında Əmin Abidin hələ İstanbulda
ikən Gültəkin imzası ilə yazdığı
şeirləri yayılmağa başlamışdı.
Amma çoxları bilmirdi ki, Gültəkin adlı
şair elə qarşılarında dayanan Əmin Abiddir. Bolşevik
casusları da bu şeirlərin izinə
düşmüşdülər. Ancaq Gültəkinin kim olduğunu müəyyən edə bilmirdilər.
Buna baxmayaraq, onlar Əmin Abiddən şübhələnmişdilər
və hər addımını izləyirdilər. Həmin
dövrdə Əmin Abidin gənclər arasında yayılan
şeirlərinin birində deyilirdi:
Dünyaya
gəldim mən - torpağım oldun,
Altaylardan endim - durağım oldun.
Yaşıl
çəməninlə, mavi göyünlə,-
Qırmızı gülünlə bayrağım oldun.
Dağların
mehrabım, daşın minbərim,
Mən sənin
adına səcdə eylərim.
Əmin Abid- Gültəkin üçün vətən
üç rəngli bayraq, müqəddəs varlıq idi. Ona görə də vətənin
dağlarını özünün mehrabı hesab edir,
daşını isə minbərə bənzədərək
ana yurdun adına səcdə elədiyini fəxr
və qürurla bəyan edirdi. Bu şeir o
dövrdə gənclər arasında gizli şəkildə
yayılaraq geniş şöhrət qazanmışdı.
Zülm və təzyiqlərə
sinə gərdilər
Türkiyədə təhsil alıb
vətənə dönəndən sonra hər
addımbaşı izlənən Əmin Abidi o dövrdə
“çeka” ( fövqəladə komissiya) adlanan və elə
adı ilə əhalidə dəhşət doğuran xususi
xidmət orqanı həbs etmək üçün bəhanə
axtarırdı. Amma belə bir bəhanə tapa
bilmirdilər və ona görə də Əmin Abidi
yuxarıdan verilən göstəriş əsasında
müxtəlif bəhanələrlə işdə
sıxışdırırdılar. Bəzən
bu sıxışdırmalar o qədər dözülməz
olurdu ki, Əmin Abid gecələr də özünə gələ
bilmirdi. Amma xüsusi xidmət orqanları
da ondan əl çəkmək istəmirdilər. Onu siyasi baxışlarına görə dəfələrlə
işdən çıxarmışdılar. Bu hal bir neçə dəfə təkrar
olunğundan Əmin Abid Bakını tərk edərək gah
Qubada, gah Ağdasda, gah Ağdamda, gah da Kürdəmirdə
isləməli olur. Rayonda işlədiyi dövrdə belə
onu rahat buraxmırdırlar, tez-tez ona təzyiqlər edilir,
iş yerində əvvəlcədən öyrədilmiş
adamları onun üstünə qaldırırdılar.
Üstündən
illər ötəndən sonra Əmin Abidin həyat yolunu
araşdıraraq onun sonsuz zülm və təzyiqlərə
dolu həyatını tədqiq edərək üzə
çıxaran filologiya elmləri doktoru Bədirxan Əhmədov
ötən əsrin 30-cu illərində aparılan
repressiyalarla bağlı yazır:
”Təmizləmə” əməliyyati, əsasən
türk ədəbiyyatı, cografiya və ictimaiyyət müəllimlərinə
qarsi yönəldilirdi. Sübhəsiz, Ə. Abid bu əməliyyatdan
kənarda qala bilməzdi. Bundan sonra ona
Bakıda isləmək yasaq olunur. Məcburiyyət
qarşısında qalan Əmin Abid 1929-1934-cu illər
arasında Ağdas, Quba, Ağdam rayonlarında müəllim
isləyir. Elə bu illərdə məhsuldar alimin məqalələri
respublika mətbuatında çox az dərc olunur...”
Hilal
sevdalısı
Həmin
dövrdə addımbaşı izləndiklərini hiss edən
və müxtəlif təzyiqlərə məruz qalan Nafiyə
xanım və Əmin Abid çox ağır günlər
yaşamalı olurlar. Buna baxmayaraq, Əmin Abid və
Nafiyə xanım bu təzyiqlərə mətanətlə
sinə gərərək gizli mübarizlərini davam etdirirdilər.
Bu arada bu iki azadlıq mücahidi daha bir zərbəyə
məruz qalırlar. Belə ki, Nafiyə xanıma
anasının ağır xəstə olması xəbərini
verirlər. Ona görə də 1931-ci ildə
xəstə anasını görmək və ona qulluq etmək
üçün Nafiyə xanım Əmin Abidin
razılığı ilə İstanbula gedir. Gedərkən Nafiyə xanım tezliiklə yenidən
Bakıya qayıdacağanı
planlaşdırmışdı. Amma tale
onları ağır sınaqlara çəkməkdə davam
edirdi. Belə ki, anasının xəstəliyinin uzun
sürməsi və digər səbəblərdən Nafiyə
xanım 4 il İstanbulda qalmalı olur. Uzun sürən ayrılıq Əmin Abiddə
ağır izlər buraxır. Ancaq bu
ağır sınaq onu milli azadlıq mücadiləsindən
çəkindirə bilmir. Həmin dövrdə onun gənclər
arasında gizli şəkldə yayılan və dillər əzbəri
olan şeirləri
gənc nəslin milli azadlıq mücadiləsi ruhunda
yetişməsində önəmli rol oynadı. Əmin Abidin
həmin şeirlərinin birində deyilirdi:
Qaldıqca
ruslarda diyarım mənim
İntiqam olacaq şüarım mənim.
Bu misralar işğalçı bolşevik rejiminə
qarşı yeni cəbhənin açılması demək
idi. O,
düşmənlərdən intiqamını gəncləri
milli azadlıq uğrunda mübarizələrə
hazırlamaqla alırdı. Onu da deyək ki,
Əmin Abid həmin dövrdə gənclər arasında
milli azadlıq mücadiləsini yayan tək vətənpərvər
alim və ziyalı deyildi. O dövrdə Azərbaycan
elminin, təfəkkürünün qaymaqları hesab edilən
Mükayıl Müşfiqlər, Hüseyn Cavidlər, Bəkir
Çobanzadələr, Salman Mümtazlar, Əhməd Cavadlar
və digərləri gənc nəsilin
milli azadlıq ruhundə yetişməsində və milli
varlığımızın təbliğində mühüm
rol oynadılar. Bu müstəvidə də Əmin Abidin ən
böyük silahı şeirləri idi:
Yaşa,
ey həsrətlə doğan istiqlal!
Yaşa,
ey türk, yaşa ey gözəl hilal!
Bu
şeirdə Əmin Abidin istiqlal
vurğunluğu, ay -ulduz həsrəti bütün
çılpaqlığı ilə üzə
çıxır. “Yaşa, ey türk, yaşa
ey gözəl hilal!”- Bu, onun həyat amalı,
başını sinəsinə qoyduğu və hər an yolunda ölümə hazır olan hilal
sevdası idi.
O eyni zamanda Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi üzrə araşdırmalarını da davam etdirirdi. M. F. Axundovun ədəbi irsinə həsr etdiyi məqalələri,
monoqrafiya və tərtibləri, eləcə də tərcümələri
ədəbi-elmi ictimaiyyətdə böyük şöhrət
qazanmışdı. Uzun ədəbi
axtarışlar nəticəsində alim dahi Azərbaycan klassiki
Füzulinin “Söhbət ül-əsmar” əsərini askara
çixaradaraq, ona şərhlər yazdı və elm aləminə
təqdim etdi. Bu da ona ədəbiyyatşünas
alimlər arasında yeni şöhrət gətirdi.
Onu da deyək ki, Əmin Abid uzun elmi
axtarışların nəticəsi olaraq “Kitabi-Dədə Qorqudun mətni
haqqında məlumat”, “XVII əsr Azərbaycan ədəbiyyatı”,
“Ədəbiyyatımız tarixində Sabirin mövqeyi”, “Mirzə
Şəfi haqqında yapılan tədqiqlərə bir
baxış”, “Türk el ədəbiyyatına elmi bir
baxış (Oğuznamə)” kimi məqalələrini, həmçinin
müəllifinə böyük şöhrət gətirərək
onu ən istedadlı alim kimi tanıdan “Azərbaycan türklərinin
ədəbiyyat tarixi”, “Türk ədəbiyyatında
bayatı-mani növü”, “Bayatının türk xalqları ədəbiyyatında
mövqeyi”, “Azərbaycan ədəbiyyatının qədim
abidələrindən” monoqrafik əsərlərini yazaraq ədəbiyyatşünaslığımızın
inkişafına özünün ən böyük töhfəsini
vermiş oldu.
Əbədiyyətə aparan yol
Əmin Abidi xüsusi nəzarətdə saxlayan SSRİ
xüsusi xidmət orqanları nəhayət ki, onu həbs etmək
üçün izə düşə bildilər. Belə ki,
bolşevik casuslar ötən əsrin 30-cu illərinin
ortalarında “Gənc Azər” adlı gizli təşkilatın
izinə düşərək onun bəzi üzvlərini həbs
etdilər. Həbs edilənlərdən
birinin istintaqa verdiyi ifadəsində Əmin Abidin adını
çəkməsi bu böyük insanın taleyinin həll
edilməsi demək oldu. 1935-ci ildə Nafiyə
xanım yenidən Bakiya, Əmin Abidin yanına qayıtdı.
Ancaq onların taleyi, artıq yuxarularda həll
edilmişdi və Əmin Abidi həbs etmək
üçün bolşevik rejimi əlverişli məqam
gözləyirdi. Bunu Əmin Abid özü də hər an hiss
etirdi. Ona görə də şeirlərinin birində belə
yazır:
Bulanıq
bir kökün kirli yaxası
Yerdə
sürünüyor, iştə tundra…
Sibirya,
Sibirya…əvət Sibirya;
Təbiətin o bir zalım ÇEKA-sı.
Bolşevik rejimi bu misrların müəllifini
bağışlamazdı və 1937-ci ildə Əmin Abidi həbs
etdilər. Onu Türkiyəyə casusluqda, gənclər
arasında pantürkizmi təbliğ etməkdə
günahlandırırdılar. Lakin bunun üçün
rejimin əlində kifayət qədər fakt, sübut yox idi.
Bu fakt və sübutları isə işgəncələr
yolu ilə ondan qoparmağa çalışırdılar.
Əmin Abid sona kimi işgəncələrə mətanətlə
sinə gərdi, Türkiyə casusu olması barədə irəli
sürülən ittihamları rədd etdi. Buna baxmyaraq saxta ittihamlar
əsasında 1937-ci ilin sonlarında ona ölüm
hökmü kəsdilər. Beləliklə bu böyük
insanın həyatı ömrünün çiçəklənən
çağında qırıldı. Güllələnərkən
39 yaşında idi və ömür vəfa etsəydi, millətinə
daha çox fayda verəcəkdi. Amma cəlladlar bunu ona
çox gördülər.
Əmin Abid güllələnəndən
sonra Nafiyə xanım Türkiyəyə qayıtmaq
üçün Batumiyə getir. 1938-ci
ilin avqust ayının 10-da Batumidəki Türkiyə
konsulluguna viza almaq üçün muraciət edən Nafiyə
xanım KQB kapitani erməni Zaxaryan tərəfindən həbs
edilir. Nafiyə xanımı Bakıya gətirərək
ona üç il iş kəsir və cəzasını
çəkmək üçün onu Sibirə göndərirlər.
O, üç il məşəqqətli həbsxana həyati
yaşayır.
Araşdırmaçı
Əli Samil Milli Təhlükəsizlik Nazirliyinin arxivində
Nafiyə xanimin iki fotosunu tapıb. Səkillərdən
biri tutularkən, digəri də zindanda üç yöndən
çəkilib. Tutularkən çəkilən səklində
o, nurani üzlü türk qızına oxşayır, zindanda
çəkilən fotosunda isə gördüyü isgəncələrin
bütün detallari simasinda əks olunur”. ( Mənbə TRT
telekanalı)
Digər repressiya qurbanları ilə müqayisədə Əmin Abidə bir qədər gec, 1962-ci ilin dekabrın 21-də bəraət verildi. Əli Şamil yazır ki, sovet dövründə onun ömür yolunun öyrənilməsi, yaradıcılığının araşdırılıb təbliğ edilməsi əngəlləndi: “Çünki Ə. Abid bədii yaradıcılığında kommunizm ideologiyası adı altında müstəmləkəçilərə, elmi yaradıcılıqda isə ümumtürk ədəbiyyatını parçalayıb məhəlli ədəbiyyatlar yaratmaq istəyənlərə qarşı çıxırdı”.
SSRİ dağılandan sonra Əmin Abidin həyat və yaradıcılığı tədqiq edilərək milyonlarla soydaşımıza tanıdıldı. Biz bu işdə əməyi olan bütün tədqiqatçılara təşəkkiür edir, Əmin Abidə və həyat yoldaşı Nafiyə xanıma isə uca Allahdan rəhmətlər diləyirik. Son
Zaman.-2013.-12 entyabr.-S.12.